بازدید 11092

تعداد دانشگاه‌های دولتی به کمتر از ۷۰ می‌رسد

کد خبر: ۸۵۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 18 November 2018

منتقدان افزایش بی رویه تعداد موسسات آموزش عالی بر این باورند که کشور نیازی به این تعداد مراکز آموزشی ندارد، موضوعی که وزیر علوم در باره آن می گوید: تعداد دانشگاه های دولتی در صورت ادغام واحدهای کوچکتر، به عدد 60 تا 70 می رسد.

به گزارش ایرنا، منصور غلامی روز یکشنبه اظهار کرد: تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم اکنون به 2 هزار و 563 رسیده است که به دلیل کاهش تعداد دانشجو این رقم، روند کاهشی به خودش گرفته است.

وی به ذکر دلایل اصلی کاهش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ساماندهی آمایش آموزش عالی از دلایل اصلی کاهش این مراکز محسوب می شود.

غلامی یکی از این اقدامات را تجمیع و ساماندهی واحدهای مختلف دانشگاهی ذکر کرد و گفت: به منظور کاهش تعداد مراکز آموزش عالی کشور، فعالیت واحدهای کوچک علمی کاربردی و واحدهای آموزشی وابسته به دستگاه های اجرایی متوقف و واحدهای کوچک دانشگاه پیام نور با جمعیت دانشجویی اندک، جمع آوری یا محدود شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، علاوه بر این، ساماندهی، جمع آوری و تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی این دانشگاه در حال انجام است.

غلامی در مورد وضعیت دانشگاه ها در شهرستان های کوچک و کم جمعیت، توضیح داد: در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کوچک واقع در شهرستان های کم جمعیت، به منظور جلوگیری از موازی کاری و دوباره کاری ها در حوزه آموزشی، ساماندهی مراکز آموزشی به شکل ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در مناطق مختلف و تجمیع مراکز آموزشی کوچکتر ذیل تابلوی یک دانشگاه بزرگتر در حال انجام است، به طوری که نیاز به تعطیلی این مراکز نباشد اما گاهی این اتفاق رخ می دهد.

وزیر علوم با اشاره به کوچک سازی موسسات غیردولتی، اظهار کرد: در دانشگاه های غیردولتی هم این کاهش به طور طبیعی اتفاق افتاده است. تغییراتی که در اساسنامه این موسسات رخ داده و البته کاهش تعداد داوطلبان، این امید را می دهد که غیردولتی ها و غیرانتفاعی هم تجمیع شده یا واحدهای بزرگتر به صورت مشترک برگزار کنند.

غلامی تاکید کرد: واحدهای غیرانتفاعی که از نظر خدمات رسانی امکان عمل به تعهدات قانونی و اخلاقی ندارند، برای تبدیل به مجموعه آموزشی و فرهنگی دیگری تلاش کرده یا اقدام به تعطیلی آن مرکز کنند.

عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه رقمی برای کاهش تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در نظر دارد، توضیح داد: در این زمینه عدد مصوب در اختیار نداریم اما با ادغام واحدهای کوچکتر ذیل مجموعه های بزرگتر دانشگاهی، تعداد دانشگاه های دولتی به 60 تا 70 دانشگاه می رسد.

وی با اشاره به فعالیت پردیس های دانشگاه تهران در شهرهای قم، پاکدشت، شمال، کرج و کیش ذیل تابلو این دانشگاه، تصریح کرد : این پردیس ها مانند دانشگاه های بزرگتر، دارای جمعیت هیأت علمی هستند اما ذیل دانشگاه تهران فعالیت دارند که این موضوع در ارتقاء شاخص های کمی و کیفی دانشگاه تهران موثر است.

به گفته وزیر علوم، در صورت فعالیت دانشکده ها و مراکز کوچک آموزشی در استان ها ذیل تابلو دانشگاه های بزرگ استانی، ارتقاء شاخص های کمی و کیفی و قرار گرفتن این دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی دانشگاه های زیر رتبه یک هزار دور از تصور نخواهد بود.

غلامی درباره آخرین وضعیت صدور مجوزهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تاسیس دانشگاه جدید، توضیح داد: فعلاً مجوز جدیدی با عنوان تاسیس دانشگاه صادر نشده است و مراکز فعلی آموزش عالی ذیل تابلوی یک دانشگاه در حال تعدیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق آمایش آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دو سال گذشته در حال عملیاتی ساختن سند آمایش آموزش عالی است و در حوزه برنامه ریزی ها، دوره ها، رشته ها و مقاطع تحصیلی اقدامات مناسبی انجام داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان