بازدید 6427
۵

دو راهکار برای کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها

کد خبر: ۸۵۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 17 November 2018

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از طراحی دو برنامه برای بهبود وضعیت موتورسیکلت‌ها در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی با اشاره به دستاوردهای طرح کاهش در پایتخت با بیان اینکه امسال وضعیت آلودگی هوا بهتر از مدت مشابه سال قبل است، گفت: از اول مهرماه تا 20 آبان ماه تنها یک‌روز هوای ناسالم داشتیم و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، بیش از 13 روز ناسالم و حتی یک‌روز نیز به دلیل حجم آلایندگی در هوا تا آستانه تعطیلی مدارس پیش رفتیم.

وی با بیان اینکه بخشی از این تغییرات مثبت قطعا به اثرات آب وهوایی مربوط می‌شود، اما بخشی هم به کنترل خودروهای دودزا بود، گفت: هنگامی که میخواستیم طرح‌های کنترلی و برخوردی با وسایل نقلیه دودزا و آلاینده داشته باشیم از برخی اعتراضات نگران بودیم اما خوشبختانه با همراهی رسانه و نقش مهم آنها، مبارزه با آلودگی هوا به یک مطالبه مردمی تبدیل شد و با پشتیبانی مردم برخورد و کنترل خودروهای آلاینده آغاز شد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده را از شهرداری آغاز کردیم بگونه ای که از اول مهرماه سال جاری تردد اتوبوسهای فاقد معاینه فنی ممنوع اعلام شد و حتی اخذ به موقع معاینه فنی برای ماشین‌های حمل زباله نیز الزامی شده است، گفت: کنترل‌ها به حدی بود که جلوی پرداخت‌های مالی پیمانکارانی را که از خودروهای فاقد معاینه فنی استفاده می کردند، گرفتیم.

وی با بیان اینکه از مردم درخواست کردیم تا خودروهای دود زا را معرفی کرده تا با آنها برخورد کنیم گفت: از اول مهر تا 20آبان 20 مورد گزارش و شکایت مردمی در مورد دودزا بودن وسایل حمل ونقل عمومی داشتیم که بلافاصله تیم‌های معاینه فنی ارسال و آزمایشات فنی اخذ شده و اگر خودروها استاندارها را پاس نکند معاینه فنی را باطل می کنیم.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نقش موتورسیکلت ها در افزایش آلودگی هوا، گفت: موتورهای کاربراتوری تردد کننده در شهر 5 برابر خودورهای سواری آلایندگی ایجاد می‌کنند و از آنجایی که تعداد موتورسیکلت‌ها زیاد است می‌توانیم بگویم که ، موتورها نقش 5برابری نسبت به خودورها در آلودگی هوای شهر دارند.

وی با بیان اینکه 10درصد الودگی هوای تهران به علت خروجی اگزوز موتورسیکلت‌ها است، گفت: برنامه داریم که موتورسواران را دعوت کنیم تا با همکاری شهرداری نسبت به تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری اقدام کنند چرا که میزان خروجی مواد آلاینده از اگزور موتور کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش 15گرم است و این در حالیست که میزان آلایندگی در موتورهای انژکتوری به ازای هر یک کیلومتر به زیر سه گرم آلایندگی می‌رسد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه 50 دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری برای انجام آزمایشات متعدد به انژکتوری تبدیل شدند، ادامه داد: نتایجی خوبی در این زمینه حاصل شده است و به دنبال تامین منابع مالی هستیم و بعد از آن از موتورسیکلت سواران دعوت می‌کنیم تا نسبت به تبدیل موتور کاربراتوری خود به انژکتوری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه ساماندهی موتورسیکلت ها نیز باید از سازمان محیط زیست و دولت تشکر کنم چراکه آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک را تصویب کردند، گفت: بر این اساس شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت باید به ازای شماره‌گذاری موتور جدید،‌ یک موتورسیکلت قدیمی اسقاط کنند و در عوض اگر موتور برقی تولید کنند این شرط اسقاط از آنها سلب می شود که امیدواریم در زمینه ساماندهی موتورسیکلت ها اتفاق مثبت و خوبی رخ دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
این موتور سیکلت ها علاوه بر آلودگی هوا آلودگی صوتی وحشتناکی هم دارن کاش برای صدای اگزوز این نوع موتور ها که مال 30 سال قبله یه فکری بشه
اول اینکه اگر پول داشتیم قطعا انژکتوری میخریدیم. چون کار باهاش خیلی راحت تره و استارتی هم هستن اکثرا .
دوم اینکه همین کاربراتوری ها هم بعید میدونم اونقدر آلودگی که گفتن داشته باشن. به این علت که من به موتورم برای طی مسیر میدان ولیعصر تا منیریه رفت و برگشت روزی یکبار که میرم حدود ماهی یکبار پنج لیتر بنزین میزنم . همین مسیر رو دو هفته یکبار با پراید میرفتم که دو هفته یکبار یا کمتر سی لیتر بنزین میزدم. حالا محاسبه کنید ماهی شصت لیتر بنزین بیشتر آلودگی داره یا پنج لیتر بنزین و اینکه کدومش به صرفه تره؟ با موتور هم هزینه بنزینم اومده پایین هم خودرو تک سرنشین نمیارم بیرون هم باعث کاهش ترافیک میشه. اتفاقا راهنمایی و رانندگی باید برای استفاده از موتور مردم تهران رو تشویق هم بکنه چون توی آلودگی وترافیک و هزینه ها خیلی صرفه جویی میشه
یک کاری بکنند که آلودگی صوتی که به میزان بسیاربالایی هم دارند کاهش پیدا بکنه. بسیار از مشکلات روانی که باعث درگیری و رفتارهای پرخاشگرانه در خیابان هاست، به جهت آلودگی صوتی از همین موتورهاست.
با سلام و تشکر از همه زحمت کشان جامعه.
لطفا به زباله سوزی دایمی در انتهای بزرگره امام علی (ع) و آزادگان در جنوب تهران توجهی بفرمایید. ساعت 5 صبح کل تهران پر از دود است درحالی که هنوز رفت و آمدها شروع نشده!
همچنین برقی کردن موتورها و پیک موتوری ها یا با دوچرخه عوض کردن آنها هم یک راهکار مقبول و عملی است.
موتور سيكلت سازان هم مانند خودروسازان از رانتها و اهرم هاي غير متعارف استفاده نموده اند و به بهاي درآمدهاي نامشروع و كلان ، به محيط زيست و جامعه صدمات زيادي وارد نموده اند. شركتهاي توليد كننده موتور سيكلت براي جذب مشتري بيشتر كه غالباً از قشر جوان بوده و به صداي گوشخراش اگزوز بعنوان يك مزيت نگاه مي كنند ،سالها اقدام به توليد موتورهايي با صداي بلند و گوشخراش مي نمودند در حاليكه در تمام دنيا توليد كنندگان ملزم به توليد موتورهاي كم صدا مي باشند بجز ايران كه در اين مورد كسي جلودار توليد كنندگان نبوده است. ميزان مصرف سوخت و كيفيت گاز هاي خروجي از اگزوز هم مطلقاً كنترل نمي شده كه اين دو به سلامتي مردم و اقتصاد كشور صدمات زيادي وارد نموده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی