بازدید 26165

راه اندازی کسب و کار در سوریه، عراق و افغانستان راحت‌تر از ایران/ خودتحریمی، راه اندازی یک کسب و کار را از ۱۵ روز به ۷۲.۵ روز رساند

آخرین آمار مربوط به نرخ بیکاری نشان می‌دهد، در تابستان سال جاری، این نرخ به ۱۲.۲ درصد رسیده و در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۷.۲ درصد بوده است. برای خروج از این اوضاع نیازمندیم تا شرایط را برای راه اندازی یک کسب و کار، سهل‌تر کنیم؛ اما گزارش سهولت (انجام) کسب و کار نشان می‌دهد، ایران یکی از سخت‌ترین مراحل راه اندازی کسب و کار را در بین کشور‌های دنیا از آن خود کرده است.
کد خبر: ۸۵۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 11 November 2018
آمارآخرین آمار مربوط به نرخ بیکاری نشان می‌دهد، در تابستان سال جاری، این نرخ به ۱۲.۲ درصد رسیده و در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۷.۲ درصد بوده است. برای خروج از این اوضاع نیازمندیم تا شرایط را برای راه اندازی یک کسب و کار، سهل‌تر کنیم؛ اما گزارش سهولت (انجام) کسب و کار نشان می‌دهد، ایران یکی از سخت‌ترین مراحل راه اندازی کسب و کار را در بین کشور‌های دنیا از آن خود کرده است. داده است.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به تازگی مرکز آمار ایران، چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۳۹۷ را منتشر کرد. آمار‌های این گزارش نشان می‌داد جمعیت بیکاران ایران در تابستان ۱۳۹۷ با رشدی ۲۳۷ هزار و ۳۰۱ نفری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به سه میلیون و ۳۲۶ هزار و ۸۵۵ نفر افزایش یافته است. با این رشد جمعیت بیکاران، نرخ بیکاری نیز از ۱۱.۵ درصد در تابستان ۹۶ به ۱۲.۲ درصد در تابستان ۹۷ افزایش یافته است.

بررسی جزئی‌تر این نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در تابستان ۹۷ با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۷.۲ درصد رسیده است.

این آمار نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در حالی افزایش یافته که طبق جداول قانون برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری در کشور در پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۸.۶ درصد برسد و این مستلزم آن است که دولت سالانه حدود یک میلیون شغل ایجاد کند.

دولت تلاش کرده است با در نظر گرفتن اعتباراتی برای ایجاد اشتغال و همچنین اجرای طرح‌هایی در این زمینه به سوی این هدف در سال ۱۴۰۰ گام‌هایی را بردارد، اما همان گونه که ملاحظه شد آمار‌ها نشان می‌دهند دولت در این زمینه آن گونه که باید موفق نبوده و نرخ بیکاری اعلام شده از هدف تعیین شده در حال فاصله گرفتن است.

با توجه به اینکه بخش اعظم ایجاد اشتغال بر دوش بخش خصوصی بوده و هست، می‌توان گفت که موفقیت دولت در این زمینه در گرو آن است که شرایط را در محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی بهبود ببخشد.

نخستین گام در جهت بهبود محیط کسب و کار آن است که دولت تا حد امکان راه اندازی یک کسب و کار را سهل‌تر نماید چرا که بسیاری از جوانان حاضرند برای خروج خود از جمعیت بیکاران و حتی ایجاد اشتغال برای سایر بیکاران، اقدام به راه اندازی کسب و کار نمایند.

آمار‌ها نشان می‌دهند، در یک سال اخیر راه اندازی کسب و کار در ایران نه تنها سهل‌تر نشده بلکه سخت‌تر هم شده است و حتی این سخت‌تر شدن راه اندازی کسب و کار به حدی بوده که ما در رتبه بندی جهانی بدین لحاظ، در پایین‌ترین رتبه‌ها در بین کشور‌های دنیا قرار گرفته ایم.

به تازگی انتشار گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی ۲۰۱۹ نشان داده که ایران در شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار، بدترین رتبه ممکن را در ده سال اخیر کسب کرده است. ایران در شاخص راه اندازی کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور، با کسب نمره ۶۷.۷۹ از ۱۰۰ (بهترین نمره) در رتبه ۱۷۳ ام دنیا قرار گرفته است، حال آنکه در سال ۲۰۱۸ ایران با کسب نمره ۸۵.۱۶ در این شاخص در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۹۷ م. قرار گرفته بود.

 
آمار
 
آمار
 
دلیل عمده افزایش رتبه و سخت‌تر شدن راه اندازی یک کسب و کار در ایران در گزارش ۲۰۱۹ در مقایسه با گزارش ۲۰۱۸ این بوده که تعداد فرآیند‌های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار از ۸.۵ فرآیند در گزارش ۲۰۱۸ به ۱۰.۵ فرآیند در گزارش ۲۰۱۹ افزایش یافته و همین موضوع باعث شده است تا زمان لازم برای راه اندازی یک کسب و کار در ایران از ۱۵ روز در گزارش ۲۰۱۸ به ۷۲.۵ روز در گزارش ۲۰۱۹ افزایش یابد.
 
راه اندازی کسب و کار در سوریه، عراق و افغانستان راحت‌تر از ایران/ خودتحریمی، راه اندازی یک کسب و کار را از ۱۵ روز به ۷۲.۵ روز رساند
 
هزینه لازم جهت راه اندازی یک کسب و کار در گزارش ۲۰۱۸ حدود ۱.۴ درصد از درآمد سرانه بوده که این میزان در گزارش ۲۰۱۹ کاهش یافته و به ۱.۲ درصد از درآمد سرانه رسیده است. همچنین حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار در ایران طی هر دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، صفر درصد از درآمد سرانه بوده است.
 
آمار
 
افزایش تعداد فرآیند‌های لازم جهت راه اندازی یک کسب و کار و متعاقب آن افزایش زمان مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار باعث شده است تا رتبه ایران در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۱۷۳ م. تنزل کند و این تنزل تا حدی بوده که ایران را در بین ۲۳ کشور رقیب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در رتبه ۲۲ م. و تنها بالاتر از یمن جنگ زده قرار داده است. در این شاخص حتی کشور‌هایی مانند سوریه، عراق و افغانستان بالاتر از ایران قرار گرفته اند.
 
آمار
‌می‌توان گفت: این سخت‌تر شدن راه اندازی کسب و کار در ایران به نوعی یک خودتحریمی در زمینه ایجاد اشتغال است که ربطی به آمریکا و تحریم هایش نداشته و ندارد و تنها به همت مسئولین داخلی نگاه می‌کند که به نوعی فرآیند‌های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را کاهش دهند.

برای نمونه ضرورت دریافت گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای ثبت شرکت، یکی از بزرگترین معضلات در زمان راه اندازی یک کسب و کار محسوب می‌شود که به گفته فعالان اقتصادی طی این فرآیند در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از دو ماه و نیم زمان می‌برد. وزارت دادگستری می‌تواند با همکاری نیروی انتظامی، امکان استعلام برخط و الکترونیکی شدن این فرآیند را فراهم کند تا زمان مورد نیاز برای پیمودن این مرحله کاهش یابد.

همچنین پیشنهادهای دیگری نیز می‌توان در راستای بهبود وضعیت راه اندازی کسب و کار در ایران ارائه نمود که این پیشنهادها عبارتند از؛

- سازمان امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی می‌توانند با اداره کل شرکت‌ها از طریق یک پنجره واحد الکترونیکی در ارتباط باشند تا مواردی از قبیل: پرداخت حق تمبر گواهی سهام، اطلاع رسانی به سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شروع فعالیت شرکت، ثبت اطلاعات کارگاه‌ها و کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی از طریق درگاه واحد اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری در کمتر از یک روز انجام بگیرد.

- کلیه دستگاه‌های اجرایی که اخذ مجوز از آن‌ها برای ثبت شرکت لازم است، می‌توانند سقف زمانی مورد نیاز برای اخذ مجوز را تا سقف زمانی تعیین شده توسط هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار کاهش دهند.

- بانک مرکزی می‌تواند در راستای کاهش زمان ارائه گواهی بانکی مربوط به حداقل سرمایه شرکت‌های در حال تأسیس و افزایش سرمایه‌های بعدی آن ها، شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای برقرای ارتباط الکترونیکی بین سامانه ثبت شرکت ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۰
من الان نزدیک به ۴ ماه است که میخواهم تو حوزه کتاب برای خودم ی کسب و کار کوچک راه اندازی کنم تا دیگه از این بیکاری دور بشوم، ولی متاسفانه حداقل زمان دریافت یک مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد ۶ ماه است، اشتباه من هم این بود که مغازه خودم را زودتر رهن کردم حالا منم ی کسری سرمایه،
اگر میشود روند دریافت مجوزها و جواز کسب و کار پیگیری کنید تا سرمایه مهم جوانان که همون زمان است اینقدر پشت در ادارات به هدر نرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
مسئولین ما یک سفر به گرجستان برن ببینند اونا چی کار میکنند اینجا انجام بدن.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
رشوه ندادی!
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی هستم، 16 ماه است که اقدام به تاسیس یه مرکز مشاوره کردم، اینقد کاغذبازی کردن و ازم پول گرفتن که اصلا نمیدونم چیکار باید بکنم، تمام راههای قانونی رو هم رفتم! قشنگ کاری کردن که میخام برم فرصت مطالعاتی دیگه برنگردم
ازدواج هم که شده رویای دست نیافتنی!!
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
یک برند میخواهم ثبت کنم کلی زمان میبره و هنوز هیچ، درست هم راهنمایی نمیکنند.تماس جواب نمیدهند .... حتما باید بریم از یک شرکت مشاوره بگیریم و کلی پول بدیم برای یک کسب و کار کوچک ...آخرش هم معلوم نیست بشود یا نشود ...واقعا تاسف باره
ناشناس
| Thailand |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
ارزش پول ملی کشورهای عراق، افغانستان و سوریه نیز علیرغم انواع مصائب اقنصادی، سیاسی، جنگهای خانمانسور، تقابل و جنگ عملی با آمریکا و سایر کشورها، ناامنی، عدم ثبات، تخریب زیر ساختهای کشورشان در طول چهل سال اخیر، بمراتب بهتر از ارزس پول ملی ایران است در حالیکه که ایران درآمدی بمراتب بیشتر از این کشورها داشته و دولت ایران به اندازه ٢٠% گرفتاریهای آنها را نیز نداشته است و از همه مهمتر مدعی این است هم مقامات ایران و هم نظام ایران بهترین مقامات و نظامات در جهانند
چرا !؟
چرا !؟
چرا !؟
چون خود کاسبان بازار در دولت ها نفوذ کردند تا از ایجاد شغل های جدید و به روز جلوگیری شود تا کارشان و افراد وابسته به خودشان کساد نشود
تواین مملک چی درست و استانداردهست؟فقط مردن و مدیریت قبرستان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
ادم فروشی جاسوسی رانتخواری دزدی های کلان و اختلاس و ریا کاری و تزویر و فریبکاری و شارلاتانیسم و گرفتن دکترای قلابی خیلی درامد داره و پیشرفتتون تضمینیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
اخوی ان شاءالله گذرت اونجا نیفته ببینی اونجا هم چه خبره
سنگاپور یکی از سهل ترین کشورها برای ایجاد کسب و کار است، باید الگو برداری کرد.
پاسخ ها
جاسم
| United States of America |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
نیازی به مالزی و گرجستان و ترکیه نیست مسئولین به همین افغانستان سری بزنند خوبه یاد بگیرند
شرکتهای خارجی بسیاری را میشناسم که به واسطه مجوزهای عجیب و بدون منطق برای گشایش نمایندگی در ایران از این کار منصرف شدند و الان کالاهایشان را توسط واسطه های مختلف و چند برابر قیمت وارد کشور میکنند جالب است بدانید در کشور گرجستان شما میتوانید تمام مراحل ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار خودتان را با تمام مجوزهای لازم تنها در دو روز انجام دهید
بااین حجم واردات و برای ایجادبازار باید هم از هرگونه فعالیت تولیدی جلوگیری کرد . تاثیر تحریم یعنی ایجاد بازار برای تولیدات چین و هند و..آنهم برای تولیدات مصرفی روز مره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
هر چقدر هم که کار کردی باید رشوه بدی به شهرداری و دارایی و بیمه تامین اجتماعی و ورشکسته بشی بری
من الان چند ساله مغازه زدم ولی هر بار که خواستم جواز کسب بگیرم کلا از کرده خودم پشیمون شدم یه سیاهه جلوم گذاشتن که هم باید کلی پول بدم هم کلی وقت میبره در نتیجه تصمیم گرفتم اون پول رو خورد خورد به بازرسان محترم صنف و اداره مالیات و تامین اجتماعی پرداخت کنم ؛ چون این روال در این مملکت ساده تره !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
اگر این پرداختهای خرد خرد را هم به بازرسان محترم !!نمیدادیم احتمالا رتبه کسب و گار999را به جای رتبه 173 در دنیا به دست می آوردیم
نمی دانم اگر جمعیت ایران مثل چین بود مردم ما و وضع اشتغال چگونه بود خدا را شکر که جمعیت یک میلیاردی نداریم .ای مسوولین رده بالا اگر نمی تونید کاری بکنید به ناتوانی خود اعتراف کنید و مردانه برید کنار .
مهمترین مسئله اینه که آدم شرکت تاسیس می کنه که پول دربیاره ولی چیزی که من دیدم اینه که باید پولدار باشی تا شرکت بزنی
پیدا کردن واحد سند اداری با قیمت غیرکهکشانی تا بتونی شهروند قانونمند باشی غیر ممکنه
مسئولین نمی خوان که تصمیمات و مقرراتی که وضع میشه یه مسئله غیرخطی هست که یک تصمیم جدید که مثلا جلو اختلاس و رشوه رو میگیره ممکنه فرآیند عادی کار رو به شدت مختل کنه و این موضوع دلیل سعی و خطاهای بسیار زیادی هست که در حوزه های مختلف می بینیم
فقط یک لحظه فکر کنید اگر رهبر جهان بودیم چه می کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
درود بر شما ، عالی گفتی
بعنوان پیمانکار جز در یک شرکت خصوصی در زمینه نفت و گاز فعالیت داشتم . کلی مطالبه دارم . یکسال بیشتر هست پرداخت نمیشه . تازه متوجه شدیم شرکت مربوطه ۴۰۰ میلیارد به بانکها بدهکاره . صاحب مجموعه مدیرعامل و اعضای مدیره که ممنوع الخروج هستند را عوض میکنه . با حسابعای شخصی کار میکنن . و رسما با یک کلاهبرداری مدرن . بسیاری از خانواده ها و قشر ضعیف جامعه رو در مضیقه قرار داده اند . کاملا از تمام خلا قانونی و عدم بازرسی به نحو احسن سو استفاده میکنند
بورس و سهام ایران قرمز شده و تحریمهای فلج کننده مردم را فلج کرده و سهام کارخانه ها در حال کاهش است...
پس بزن به افتخار خودمون اون دست قشنگه رو !
مسئولین محترمی که به دلیل سوء مدیریت سالها عمر مردم را نابود کردند چگونه می خواهند جبران کنند
کو گوش شنوا
گوش شنوا رو پیدا کنید
مشکل مملکت ما اینه که تا الی ماشاالله نهاد و سازمان داریم که هر کدوم نمیدونند خودشون چه کاره اند!!..هیچگونه هماهنگی هم بینشون نیست و برای کوچکترین موضوع باسد از همدیگه استعلام بگیرند..
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
يه خورده ديگه همت كنيم يمن جنگ زده رو هم پشت سر ميگذاريم و بر تارك جهان ميدرخشيم
اگه به تمام شاخص هاي اقتصادي و اجتماعي كشور نگاهي بندازيد مي بينيد كه تمام شاخصهاي كشور جنگ زده رو داريم اما درگير جنگ فيزيكي نشديم
ميگم اگه ايجاد كسب و كار تو اين مملكت سخته چطور اين همه بانك و موسسه و شركت ليزينگ و سكه ي ثامن راحت مجوز ميگيرن و بعده كلاه برداري هم كسي جوابگو نيست!!!!!؟؟؟؟؟
مایه شرم مسوولین
متاسفانه راه اندازی کسب و کار مشکل اصلی اقتصاد ما نیست، بلکه عناصر محوری دیگری وجود دارد که اکثر علاقه مندان ایجاد کسب و کار، بدان توجهی خاصی ندارند و در نهایت نه تنها سرمایه ها را بر باد میدهند بلکه یاس بیشتری در جامعه ایجاد میکنند.
1- عدم وجود یه طرح تجاری مشخص با اعداد و ارقام واقعی و محاسبه شده، نه حدسی و گمان خام و خوشبینانه که باید شامل: زمان راه اندازی، زمان فعالیت
هزینه های مالی و نیروی انسانی
سرمایه نقدی، سرمایه جاری، سرمایه زیر ساختی، سرمایه انسانی، فناوری های ضروری
انتظار شروع و ورود به بازار با اولین خدمت یا کالا
انتظار نقطه سربسر تولید و نقطه سبربسر کلیه هزینه ها و درامدها
انتظار سوددهی و جبران هزینه های قبلی تا سوددهی پایدار
میزان انتظار سود بر اساس نرخ بازار و نرخ مورد انتظار شما و سرمایه گذار
بازار و حجم ان
سهم بازار مورد انتظار اولیه، ثانویه و نهایی بدبینانه و خوش بینانه شما و سرمایه گذار
رقبا و شیوه های رقابت و نقاط ضغف گ قوت رقبا و شما و مزیتهای برتری طرح شما
منابع و مصارف هزینه ای و سرمایه های پشتیبان
مواد یا خدمات و شیوه های تامین و منابع انان
و غیره
2- عدم واقع بینی و حاشیه سود، متاسفانه با بهره بانکی دو رقمی نه تنها اقتصاد بجایی نرسیده بلکه دلالی انگلی به الگوی انتظار بدیهی سود واهی تبدیل شده که در گام اول به نابودی تولید دامن زده و در گام بعدی مفتخوری و فرهنگ میلیاردی یه شبه را در میان مردم امری لازم و مورد انتظار از اقتصاد تبدیل کرده است در حالیکه شما اگر گردش مالی شرکتهای بزرگ چند ملیتی را مطالعه کنید مشاهده میکنید که نسبت سود به گردش مالی شرکتها رقم بسیار ناچیزی است و از این روی ارزش سرمایه و یود بانکی الزاما در اعداد تک رقمی حول و حوش 1 یا 2 درصد میباشد.
3- داوم و بقا، فعالیت، کسب و کارها: عموما کسب و کاری پایدار و سود دهی دارد که حداقل برای طول عمر دو نفر طراحی شده باشد و عموما این وارثان هستند که بیشنرین منفعت را از شرکتهای بزرگ میبرند.
از این روی فعالیت کسب کارها بر اساس مقاطع
راه اندازی
حضور در بازار
حمایت
کسب سهم بازار
رسیدن به نقطه سربسر
سودهی
نواوری برای بقا
پایداری و گسترش فعالیتها استوار است
که متاسفانه در کشور ما عموما افراد انتظار دارند در ماههای نخست نه تنها سود مناسبی به جیب بزنند بلکه تمامی سرمایه خود را نیز برداشت کرده و بدهیهای ناشی از جذب سرمایه های را پرداخت کنند و این امر باعث میشود در شروع کسب کار با واقعیتهای متفاوتی شروع کنند که عاری از شناخت صحیح بازار است و از این روی براحتی نه تنها با گذشت چند ماه فاقد نقدینگی برای بقا خواهند بود بلکه انباش بدهی هم کلید خورده و شروع نشده پایان تلخی رقم میخورد.
و ... بسیاری از مسایل دیگر که حاصل از فرهنگ غلط و نگاه غیر علمی به کسب و کارست که در این مقال اندک فرصت بیان ان نیست
خود تحریمی واژه مناسبی نیست در حقیقت ناشایسته سالاری مملکت را به این روز درآورده است.
چیزی که تو ایران ارزش نداره وقته چندین ماهه درگیر کارهای اداری مربوط به شرکت ثبت شده ام، جالب اینجاس که بیشتر زمان صرف شده مربوط به سلیقه ای عمل کردن کارکنان مربوطه تو این پروسه اداری میشه ، واقعا پشیمونم
یک سال برای گرفتن یک پروانه ساخت یک واحد تجاری در یک روستا که ۲۵۰ کیلومتر تا اصفهان فاصله داره سر دویدم دهیار را نمیتوان دید وقت ملاقات رییس جمهور راحت تر است
خسته شدم گذاشتم کنار
معمولا مسئولین دولتی از ان بالا تا پایین بدون هیچ استثنایی! تلاش میکنند تا ببیند چه مستند قانونی برای انجام ندادن کارها میشود پیدا کرد یا اینکه چه سفارشی را باید بپذیرند و کار را انجام بدهند
بقیه این حرف های تکراری وقت تلف کردن است
باید راه اندازی کسب و کار سخت باشه تا خودیها بتونن با رانت اقتصاد رو بدست بگیرن!
کجایی عمو خوردنش رفت
من یه شرکت دانشبنیان دارم خودمو کشتم نتونستم از بورس کالا مواد اولیه بخرم. بعد تو بازار آزاد راحت همون کالا خرید و فروش میشه البته به قیمت خون پدرانشون
مدیران نالایق، رانت، پارتی بازی، فساداداری، آقازادگی، دلال بازی از یک طرف، سیاست خارجی ضعیف، دخالت در امور سایر کشورها از سوی دیگر، کاهش اعتبار جهانی، عدم تعهد به معاهدات بین المللی، از جهت دیگر، همه و همه باعث شده تا ناکارامدترین اقتصاد را داشته باشیم! با این فرمون تا 1400 نمیرسیم چه برسد به 1444!!!
نتیجه مدیریت نظام اسلامی !!!!!
تا روال جاری بیمه و قانون کار و مالیات و بخشنامه و ممیز و ثبت و دادگستری و شهرداری و اتاق اصناف و بهداشت و اماکن و ادارات دولتی صدور مجوز و بانک و.... برقرار باشد ، رتبه فعلی خیلی هم خوشبینانه است.
مدرک دکتری دارم. دو موسیه فرهنگی هنری با دهها کارمند داشتم. با مجوز ارشاد. ارشاد هر روز ی خوابی و بهانه واهی در میاورد. اخر از دستشان دق کردم، و دست
اخر با بهانه های جور با جور موسسه هام را بستند. دست ارشاد اردبیل درد نکنه.
من دارای مدرک فوق دیپلم برق و الکترونیک با یازده سال سابقه ی کاری در اداره ی برق شهرستان بندر انزلی آماده جهت کار در کشور های سوریه و عراق هستم .ممنون.
سلام بنده کاشی کار سنگ کار واجر کار هستم دنبال کار هستم خارج از ایران
سلام.بنده اوپراتور سنگ شکن جوشکار وراننده بیل مکانیکی هستم .جویای کار در خارج از کشور ( کویت عراق سوریه یا عمان )اگر دوستی دراین ضمینه هست که مرا راهنمایی کند ممنون میشم.کریمیان
من خانه ام رافروختم ومستاجرشدم زمین جهت احداث گاوداری خریدم بخدا آنقدراذیتم کردند که ازاحداث آن منصزف شدم ویک گاودا ی آجا ره کردم وشروع به کارکرد وخیلی به کارم وار دشده بودم ولی جایی برای کارنداشتم وآنقدراذیت شدم که گاوها ووسایلم را فروختم وزمین گاوداري راهم فروختم ویک خانه خریدم وزدم توکاردلاروسکه ووضعم خوب شد. توایران باید همین کارها روبکنی والا کارتولیدی بیچارگی برای تولیدکننده میاره.
تولید کننده صندلی ونهارخوری وجلو مبلی هستم چند ساله کارگاه بسته مستاجر هستم هم خونه هم مغازه زمین داشتم فروختم که دیگه نمیتونم بخرم مگه دوباره از صفر شروع کنم ولی تو ایران تولید کننده که شنیدیم ورشکسته حسابش کنین با یه عمر سابقه کار دنبال کار دیگم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست