بازدید 17662
۳

ده کشوری که صادرات ایران به آن‌ها بیشترین رشد را داشته است، کدامند؟

به تازگی آمار‌های مربوط به تجارت هفت ماهه ایران با سایر کشور‌های دنیا در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران بارگذاری شده است. آمار‌های مربوط به صادرات نشان می‌دهد که ارزش صادرات کالا‌های ایرانی به برخی کشور‌ها در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری را داشته است. به عنوان نمونه ارزش صادرات به نپال در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۷۰۰ درصد رشد کرده است.
کد خبر: ۸۴۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 09 November 2018

ده کشوری که صادرات ایران به آن‌ها بیشترین رشد را داشته است، کدامند؟به تازگی آمارهای مربوط به تجارت هفت ماهه ایران با سایر کشورهای دنیا در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران بارگذاری شده است. آمارهای مربوط به صادرات نشان می دهد که ارزش صادرات کالاهای ایرانی به برخی کشورها در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری را داشته است. به عنوان نمونه ارزش صادرات به نپال در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 8700 درصد رشد کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تکانه های ارزی در سال جاری باعث شد تا ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی سقوط کند و همین موضوع عاملی شد تا کالاهای ایرانی برای کشورهای دیگر ارزان تر از گذشته تمام شود و در نتیجه صادرات کشور ماه به ماه بیشتر شود. طبق آخرین گزارش پیرامون وضعیت تجارت ایران با سایر کشورها که به تازگی در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران بارگذاری شده است و مربوط به هفت ماهه نخست سال جاری می باشد نشان می دهد که در مدت مذکور ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران به 27.2 میلیارد دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 13.23 درصدی داشته است.

این آمارها نشان می دهند که اقلام عمده صادراتی ایران طی این هفت ماهه نخست سال 1397 شامل "میعانات گازی" به ارزش 2.7 میلیارد دلار، "پروپان مایع شده" به ارزش 1.2 میلیارد دلار، "سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین" به ارزش 980 میلیون دلار، "گاز طبیعی مایع شده" به ارزش 949 میلیون دلار و "متانول" به ارزش 849  میلیون دلار بوده است.

ده کشوری که صادرات ایران به آن‌ها بیشترین رشد را داشته است، کدامند؟

همان گونه که ملاحظه می شود پنج قلم کالای عمده صادراتی ایران به لحاظ ارزشی در هفت ماهه نخست سال 1397 از نظر تولیدی دارای پیچیدگی خاصی نیستند و کشورهای دیگر به راحتی می توانند این کالاهای ایران را تحریم نمایند. همچنین این کالاها به نوعی کالاهای خام محسوب می شوند که به کشورهای دیگر صادر شده و آن کشورها بر روی این صادرات خام ایران کار کرده و آن ها را به کالاهای پرمصرف با پیچیدگی و ارزش بالاتری تبدیل می کنند و دوباره آن ها را به کشورهای دیگر و یا ایران صادر می کنند. به عنوان نمونه ایران متانول که دارای پیچیدگی خاصی نیست و می توان گفت ساده ترین محصول پتروشیمی ها است را به کشورهای دیگر صادر می کند و در عوض این محصول به محصولاتی چون فرمالدئید و اسیداستیک در کشورهای دیگر تبدیل می شود و ارزش بالاتری پیدا می کند و دوباره به ایران وارد می شود.

همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری مهم ‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با 5.7 میلیارد دلار، چین با 5.3 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 4.6 میلیارد دلار، افغانستان با 1.8 میلیارد دلار و هند با 1.3 میلیارد دلار بوده ‌اند.

ده کشوری که صادرات ایران به آن‌ها بیشترین رشد را داشته است، کدامند؟

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که جابجایی عظیمی در سال جاری پیرامون مقاصد عمده صادراتی ایران اتفاق افتاده است و عراق توانست در ابتدا در شش ماهه نخست سال جاری جای امارات را در رتبه دوم بگیرد و سپس در هفت ماهه نخست امسال عراق دوباره یک پله بالاتر آمد و این بار جای چین را در رتبه اول گرفت.

بررسی 100 مقصد صادراتی کالاهای ایرانی نشان می دهد که در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ارزش صادراتی کالاهای ایرانی به 66 کشور رشد مثبت و به 44 کشور رشد منفی داشته است.

در بین کشورهای با رشد ارزش صادراتی مثبت، رشد ارزش صادراتی به کشور نپال عجیب و غریب بوده است. در حالی که ارزش کالاهای صادر شده به این کشور در هفت ماهه نخست سال گذشته تنها 144 هزار و 653 دلار بوده است، این رقم در مدت مشابه سال جاری به 12 میلیون و 745 هزار و 329 دلار افزایش یافته است. یعنی ارزش صادرات کالا به نپال در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 8711 درصدی را تجربه نموده است. بعد از نپال، کشور بنین قرار گرفته است و رشد ارزش صادراتی کالاهای ایرانی به این کشور در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 707 درصد بوده است. در رتبه های سوم تا دهم بدین لحاظ کشورهایی چون کرواسی با رشد 502 درصدی، تونس با رشد 225 درصدی، برزیل با رشد 200 درصدی، کلمبیا با رشد 153 درصدی، مراکش با رشد 117 درصدی، بلاروس با رشد 101 درصدی، صربستان با رشد 100 درصدی و مصر با رشد 99 درصدی قرار گرفته اند.  

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شما می گی ۲۷ میلیارد دلار صادرات و این چند قلم کالا روی هم به ۷ میلیارد دلار هم نمی رسد و بخش بزرگ از این ۲۷ میلیارد چی هست؟
نمیدانم کدام کشوری محصولات مارا میخرد درحالیکه مردم ما خودشان درفلاکت وبدبختی به سرمیبرند روی گوبلزراهم سفید کرده اید
تورا بخدا از صادرات حرف نزنید که حال مردم را بهم میزنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار