بازدید 2819

گزارش بلومبرگ از فشار کشورها بر آمریکا برای معافیت از تحریم ها

پایگاه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریمهای آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.
کد خبر: ۸۴۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۹ 01 November 2018

پایگاه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریمهای آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.

این رسانه آمریکایی افزود: رئیس جمهوری آمریکا از آغاز هفته آینده باید تصمیم بگیرد که چگونه با ناقضان تحریم ایران برخورد کند . تحریم نفتی یک جانبه از روز 13آبان آغاز می شود و چنانکه 'برایان هوک' نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفته، جهان را با یک انتخاب دشوار رو به رو می سازد: یا در ایران کار کنید یا در آمریکا. 

به گزارش ایرنا، این ادعای آمریکا در حالی است که اتحادیه اروپا و چین روسیه ضمن مخالفت با فشارهای آمریکا اعلام کرده اند که به توافق هسته ای ایران وفادار مانده و اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تا سازوکار مالی برای ادامه تجارت ایران با جامعه جهانی و این اتحادیه در روز 13 آبان ارایه کند.

بلومبرگ ادامه داد: با وجود این رویکرد، به نظر می رسد که کشورهای زیادی از جمله متحدان آمریکا یا تحریم ها را آشکارا نقض خواهند کرد یا در صدد کسب معافیت هایی خواهند بود. دفعه قبل که آمریکا تحریم های مشابهی اعمال کرد - در دولت اوباما - کشورهای چین، ژاپن ، کره جنوبی ، ترکیه، تایوان و هند معافیت هایی به دست آوردند. این بار 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه می گوید که آمریکا انتظار دارد خرید نفت از ایران به صفر برسد، اما همچنین گفته دولت آمریکا در موارد مقتضی ، صدور معافیت هایی را بررسی می کند.

روشن نیست که آیا چنین معافیت هایی بطور علنی اعلام می شود یا پشت صحنه مورد توافق قرار خواهد گرفت اما درخواست کسب معافیت از تحریم، آمریکا را مجبور می سازد که پیش از تصمیم در خصوص برخورد با ناقضان تحریم، اولویت های دیگر را بررسی کند. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، کشور هند دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران گفته که تجارت با ایران را بطور کامل متوقف نخواهد کرد. دولت هند علاوه بر خرید نفت ایران درصدد خرید دفاع موشکی از روسیه است که این هم اقدامی قابل تحریم از نگاه آمریکا است.این در حالی است که آمریکا لحنی آشتی جویانه اتخاذ کرده و گفته که می تواند با هند کار کند. این ممکن است بازتاب دهنده نقش هند از نگاه آمریکا در رقابت با چین و روسیه باشد. هند یکی از چهار کشوری بود که ترامپ در سازمان ملل ماه گذشته از آنها تمجید کرد. 

بلومبرگ افزود: کره جنوبی متحد آمریکا در شرق آسیا بطور رسمی درخواست معافیت از تحریم ها را داده است و پالایشگاههای ژاپن نیز از دولت خواسته اند که همین کار را انجام دهد. آمریکا به این دو کشور متحد خود برای حفظ تحریم بین المللی علیه کره شمالی نیاز دارد و درخواست این کشورها برای معافیت از تحریم ایران به آسانی رد نخواهد شد. 

کشور ترکیه نیز مانند هند در برابر تحریمهای ضد ایرانی آمریکا سرسختی می کند و تاکید کرده که از تحریم های نفتی که مورد تائید سازمان ملل نیست تبعیت نخواهد کرد و همچنین برنامه خرید سیستم های پیشرفته موشکی از روسیه را نیز کنار نمی گذارد. 

عراق که خود از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، نفت خام از ایران وارد نمی کند اما برای برق و گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاههای خود به ایران متکی است و این واردات برای اقتصاد عراق حیاتی هستند و مقامات عراق با تاکید بر این مساله برای دریافت معافیت از تحریم های ایران ابراز علاقمندی کرده اند. 

چین بزرگترین واردکننده نفت ایران وبرگ نامعلوم در محاسبات ترامپ است. چین رقیب آمریکا است و فشارهایی که بر متحدان آمریکا وارد می شود درمورد چین کارایی ندارد. پکن درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت ایران را رد کرده است.

قطع روابط رو به افزایش تجاری بین چین و ایران وظیفه ای است که فراتر از قدرت آمریکا قرار دارد. در حقیقت در حالی که شرکت های اروپایی تحت فشار ترامپ ایران را ترک می کنند،چین در ایران یک فرصت کاری می بیند.

با این وجود، ترامپ درگیر یک نزاع گسترده تر با چین در مورد تجارت است و تعرفه های تجاری زیادی بر صادرات چین اعمال کرده است.

پیش از این کریس کوک پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیتی دانشگاه لندن با یادآوری اینکه کشورهای تولیدکننده نفت قادر به رقابت با بهای نفت خام ایران در بازارهای جهانی نیستند، افزود: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت تهران را به صفر برساند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز با اشاره به ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد، جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نوشت: نمی توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت و به هرحال تهران نفت خود را صادر خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی