بازدید 8243

با این حقایق طبیعی، منتظر تنش آبی شدید در استان مازندران باشید

این البته همه دلایلی که می‌توان به استناد آن به تغییر اقلیم در استان سرسبز مازندران اشاره کرد، نیست و باید به آن موضوع شکسته شدن رکورد سی ساله گرمای پاییزی را نیز افزود؛ حقیقتی انکار ناشدنی که در روز‌های اخیر در برخی نقاط استان مثل شهرستان‌های نوشهر، رامسر، قائمشهر و بابلسر، رکورد عجیب دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه آن هم در فصل پاییز را ثبت کرد.
کد خبر: ۸۴۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 31 October 2018
با این حقایق طبیعی، منتظر تنش آبی شدید در استان مازندران باشیددر شرایطی که چیزی حدود چهل روز از سال آبی جاری می‌گذرد و بر اساس میانگین بلندمدت در این بازه زمانی، حجم بارش مستمر و چشمگیری در استان مازندران می‌بارید، امسال شرایط آب و هوایی این استان شمالی کشور چندان تعریفی ندارد؛ وضعیتی عجیب که نه به لحاظ مکانی و نه به لحاظ زمانی، بارش با استاندارد‌های بلند مدت همخوانی ندارد و باعث کاهش شدید منابع آب در این استان شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله استان‌های پر بارش کشور ـ که سالانه چیزی حدود ۶۰۰ میلی متر بارش را داشت و امسال به رغم گذشت چهل روز با نگرانی‌های فراوانی در این زمینه همراه بوده است ـ می‌توان به استان مازندران اشاره کرد که در حاشیه‌های شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای معتدل و پرباران آن به صورت جدی تهدید می‌شود.

بررسی‌ها در مورد وضعیت بارش برف و باران در این استان در سال آبی جاری، حکایت از آن دارد که بارش‌های پاییزی امسال، تأخیر داشته و سامانه‌های بارشی محدودی نیز که در مهرماه امسال در شهرستان‌های مختلف استان بارید، به لحاظ زمانی و مکانی توزیع مناسبی نداشته است.

هفته آغازین سال آبی جاری، سامانه بارشی شدیدی در استان مازندران شروع به باریدن گرفت که بلافاصله پس از آغاز بارش، بسیاری از رود‌های منطقه طغیان کرد و در برخی شهرستان‌ها حجم بارش ۳۰۰ میلی متر در یک شبانه روز ثبت شد. این در حالی بود که سابق بر این، بارش ۶۰۰ میلی متر حجم سالانه در یک سال و منظم توزیع می‌شد.

در روز‌های ۱۳ و ۱۴ مهرماه نیز بارش بالای ۷۰ میلی متر و بالاتر از توان زیرساخت‌های شهری و روستایی استان، زمینه تخریب بسیاری از پل و جاده‌ها را فراهم کرد که این رخداد خود به خوبی نشان داد، مدیران اجرایی استان، تصور بارش‌های بی نظم و پر حجم اینچنینی را نداشتند.

جدا از بازه زمانی کوتاه و پر حجم سه سامانه بارشی چهل روز گذشته، موضوع مهم دیگر در این زمینه، توزیع نامناسب جغرافیایی این بارش‌ها بود که بر اساس اطلاعات دریافتی و نقل قول کارشناسان، بیشترین حجم بارش‌ها در غرب و مرکز استان رخ داد و بخش‌های شرقی استان آنچنان از بارش‌های اخیر منتفع نشدند.

یکی از معایبی که می‌توان برای بارش‌های لحظه‌ای و پر حجم مورد اشاره قرار داد، عدم نقش مؤثر آن‌ها در تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و خروجشان از دسترس است که در مورد سامانه‌های اخیر بارشی استان مازندران به خوبی این رویه را می‌توان دید؛ بارش‌هایی که علاوه بر معایب مورد اشاره، خسارات فراوانی نیز به زیرساخت‌های عمرانی شهر و روستا‌های منطقه وارد کرد.

کارشناسان و مدیران محلی استان متوسط بارش‌های مهرماه را ۱۱۷ میلی متر عنوان می‌کنند و تأکید دارند، با اینکه طی سه سامانه بارشی اخیر در مناطق غربی استان نزدیک به ۴۰۰ میلیمتر بارش رخ داد، شهرستان‌های شرقی کمتر از ۸۴ میلی متر بارندگی را تجربه کردند.

محمدابراهیم یخکشی، مدیر عامل آب منطقه‌ای استان در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: بیشترین بارش در دشت‌های مناطق غرب استان با میانگین ۳۹۵ میلی‌متر و کمترین بارش در ارتفاعات بخش مرکزی استان با متوسط ۸۴ میلی‌متر اتفاق افتاده است، درحالی‌که عمده سد‌های بزرگ و مخزنی نیز در این مناطق وجود دارند.

وی افزود: در مناطق شرقی استان خیلی شاهد افزایش حجم مخازن سد‌ها نبودیم و حتی در برخی رودخانه‌ها از جمله تجن، میزان بارش حدود ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه بارش‌ها در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، یک درصد افزایش داشته و در مقایسه با دوره شاخص دراز مدت ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ضرورت دارد مردم در استفاده بهینه و مطلوب از آب زیرزمینی و حفظ این سرمایه ملی همکاری لازم را داشته باشند.

جدا از مواردی که به آن اشاره شد، موضوع مهم دیگر در مورد بارش‌های مناسب برای استان مازندران با حجم انبوهی از پوشش گیاهی و جنگل، لزوم وقوع بارش برف در ارتفاعات است که سبب می‌شود در فصل تابستان شاهد حیات و تغذیه مناسب رود‌های دائمی باشیم؛ روندی که در صورت نباریدن برف با خسارات‌ فراوانی رو به رو خواهد شد و کاهش آورد آبی رود‌ها در کنار کاهش حجم ذخیره سد‌های استان از ابتدایی‌ترین خسارات آن خواهد بود.

عدم بارش برف در چهل روز اخیر و فعال شدن تنها سه سامانه بارشی مقطعی و زودگذر در این استان شمالی، اکنون موضوع مهمی است که می‌توان از آن به یکی از اصلی‌ترین پیامد‌های تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد.

این البته همه دلایلی که می‌توان به استناد آن به تغییر اقلیم در استان سرسبز مازندران اشاره کرد، نیست و باید به آن موضوع شکسته شدن رکورد سی ساله گرمای پاییزی را نیز افزود؛ حقیقتی انکار ناشدنی که در روز‌های اخیر در برخی نقاط استان مثل شهرستان‌های نوشهر، رامسر، قائمشهر و بابلسر، رکورد عجیب دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه آن هم در فصل پاییز را ثبت کرد.

روندی که باعث خواهد شد، از سویی حجم بارش‌ها پراکنده و نامنظم باشد و از سویی بارش برف را ناممکن کند و از سوی دیگر به تبخیر شدید منابع آب سطحی منجر شود.

در چنین شرایطی آنچه بیش از پیش لازم می نماید، توجه مدیران و متولیان آب استان به این بحران و تغییر روند‌های سنتی مدیریت منابع آب در این استان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
به لطف این مسئولین نابغه این استان راهم بیابان و اگر خدا یک کمی هم یاری کند حتی دریای خزر را هم حشک میکنیم و ویلا می سازیم.
می گفتند که امکانات و ظرفیت کشور حداقل دو برابر ٧٥ میلیون نفر یعنی ١٥٠ میلیون نفر و حتی چهار برابر آن تا ٣٠٠ میلیون نفر است؛ در حال حاضر جمعیت کشور حدود ٨٢ میلیون نفر است، من می گویم نان و هزار و یک نیاز هموطنان پیشکش ! بفرمائید آب این استانهائی که با نبود و کمبود آب مواجه شده اند کو ؟ کجاست ؟

امکانات و ظرفیت آب آن جمعیت ٦٨ میلیونی از ١٥٠ میلیون نفر جمعیت که هنوز بدنیا نیامده اند و قاعدتاً باید آب مورد نیاز آنها در سدها و روردخانه موجود باشد، کو ؟ کجاست ؟

اگر آن آبها را یافتید به آنانی که آب ندارند خوب برسانید !
اما اگر وجود ندارد چرا جمعیت کشور را می خواهید به ١٥٠ میلیون نفر افزایش بدهید در حالیکه در تامین نیازهای حیاتی همچون "آب، هوا، شغل، مسکن و غیره تنها برای ٨٢ میلیون نفر نیز درمانده اید !؟ چرا !؟

شمایی که نمی توانید آب مورد نیاز جمعیت ٨٢ میلیون نفری کنونی را تامین کنید چگونه می خواهید آب مورد نیاز جمعیت ١٥٠ میلیونی را تامین کنید ؟

با این اوصاف، چرا اصرار بر افزایش جمعیت ایران به ١٥٠ میلیون نفر و ٣٠٠ میلیون نفر می کنید !؟

با افزایش جمعیت ایران به ١٥٠ میلیون نفر و سپس ٣٠٠ میلیون نفر، مشکلات، معضلات و گرفتاریهای ملت و کشور ٢ برابر و ٤ برابر نمی شود بلکه ١٠ برابر و ١٠٠ برابر میشود.

در این دنیا هر چیزی که زیاد باشد کم ارزش تا بی ارزش میشود و بر عکس هر چیزی که کم باشد گران بها میشود؛ چرا ریگ بیابان، آب دریا، ریال ایران و ارز ونزوئلا بدون بها و کم بهاست ؟ برای اینکه خیلی خیلی فراوان است در مقابل چرا الماس، طلا، خاویار و زعفران بسیار گران بهاست ؟، برای اینکه بسیار کم است؛ جمعیت کشورها نیز از این قاعده مستثناء نیست.

وقتی جمعیت کشور کم باشد، شرکت ها، اداره جات، کارخانه ها، کارگاه ها و غیره متقاضیان کار را با حقوق بالا و چشمگیر می قاپند حتی شده از سایر شرکت ها و کارخانه ها ولی اگر جمعیت بیش از نیاز مراکز تولیدی و خدماتی کشور باشد نه شغلی برای جمعیت اضافه هست و نه حقوق مناسب؛ برای شاغلین نیز با افزایش تورم منتج از افزایش جمعیت و سوء مدیریت، قدرت خرید و در واقع حقوق ها آن شاغلین بینوا نیز پی در پی کاسته میشود بنابر این هم بیکاران و هم اکثر شاغلین دچار انواع و اقسام معضلات، گرفتاریها، محرومیتها و محدودیتها میشوند.

اگر این نظرات نادرست است چاپ نکنید ! اما اگر صحیح گفتم و چاپ نکردید،پنهانکار و غیر صادق می زنید.
متاسفانه تصمیم گیران آبی و وزارت نیرو در ایران با دانش ناقص تصمیم گیری می کنند و با تغییرات سازه ای کل اکوسیستم را به هم می زنند مثلا آلودگی دریا باعث کاهش ابرزایی دریای خزر و در نتیجه کاهش بارندگی شده است خشکاندن تالابها هم هنین نتیجه را دارد اما وزارت نیرو هیچ وقت به این فاکتورها توجه نمی کند و حتی وزیر کشاورزی در مصاحبه ای گفته بود جرا آب رودها به دریا می ریزد واقعا این مدیران باید دوباره در کلاس درس بنشینند
این آمار همش دروغ هستند. حجم بارندگی در سال آبی جدید بسیار بیشتر از حد انتظار بود بطوریکه ذخیره آب سدهای مازندران طبق آمار بیان شد ۸ درصد از مشابه سال پیش بیشتر است.
چجوری میشه که وقتی 300 میلیمتر باران باریده الان از متوسط بارش سالانه په هنوز سال آبی تازه شروع شده عقب هستیم؟ انقدر دروغ تحویل مردم ندید
با شناختي كه ازمسولان مازندران دارم آنها هميشهسعي ميكنند جوري وانمود كنند كه استان مازندران با كم آبي مواحه است تا كسي بكر انتقال آب مازندران به استانهاي مجاور مانند سمنان و تهارن و خراسان نباشد.در حاليكه ميليارد ها متر مكعب در استان مازندران در اثر بارش زياد بسمت دريا سرازير شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
دوست عزیر به هزاران دلیل علمی آب باید به دریا بریزد این فکر که ریختن آب به دریا هدرروی آب است اشتباه بودنش ثابت شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
دماوند وفیروزکوه رو از مازندران جدا کردین آبشو کشیدید تهران به سرچشمه آب آلاشت رحم نشد که الان دوساله آلاشت آب نداره اون ور شهمیرزاد خشک شد برای سمنان خطیر کوه رو خشک کردین بردین سمنان باز دیگه چی میخواین ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
مازندراني ها هم نفت مجاني خوزستان ميخواهند هم كل درآمد توريستهاي ايران را دارند هم گران فروشي ميكنند هم آب به كسي نميدهند .اگر اينها شرايط بلوچستان و يزد و استان خشك فارس را داشتند چكار ميكردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
به نظرم دولت بايد سهميه درآمد ايران به مازندران را كم كنند چون استان ثروتمند و پردرآمدي است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
چرا باید اب به استان دیگه بدیم دوست عزیز ما رودخونه های مازندران سه ماه تابستان کلا خشک اونوقت بیان اب هم انتقال بدن
تغییر اقلیم مازندران اصلا دروغ بزرگ میباشد، چراکه تغییر اقلیم بایستی شامل گیلان و گلستان هم میشد که نشده است، جنگلهای مازندران نابود شدند، دشت ها و زمین های شالیزاری تبدیل به ویلا شده اند،چراکه قیمت برنج بسیار نازل میباشد، به حریم و بستر رودخانه‌ها تجاوز سنگین شده است، در داخل جنگل مازندران راهها آسفالته شده‌اند، گازرسانی و برق رسانی شده‌اند، ساختمان ها و ویلاهای بسیار زیادی ساخته شده‌اند، کلا جنگل از داخل نابود شده است، تردد دهها میلیون ماشین مسافر در مازندران عزیز،انباشت میلیونی زباله وسط مسافران،و عواملی از دست، موجب نابودی آب و هوای مازندران سرسبز شده و این استان به سمت کویری شدن میرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
دوست عزيز قيمت برنج ارزان نيست بلكه درآمد زمين خواري و تغيير كاربري زمين كشاورزي به مسكوني بيشتر است
مسیر سرچشمه های رودها در کوههای البرز مثل چشمه های قطری به سمت استان سمنان برگردانده شده است آیا وزارت کشور و نیرو نداریم که این اتفاقات می افتد
نزولات اسمانی مازندران در طی سالیان سال به سه سوت واصل به دریا و دریا می شد ... لیکن در سال جاری گویا به همت مسئولان مازنی بستر رودخانه ها وپل ها ...هم تخریب شده اند .و این جای بسی تعجب است که : این اب چه مقوله ای است که هر اقدامی در موردش مسئله افرین است !! سد ببندی دریا خشک میشود ... سد نبندی اب ویرانگر میشود ...... نهایتا : فکر می کنم که جمعیت مازندران را اگر مثل شاه عباس به جلفا ودیگر مناطق دوردست کوچ بدهی و از ورود ویلا سازان تهرانی هم جلوگیری کنی هم مشکل اب وهم مشکل راه و پل و هم مشکل شورای بابل حل میشود ... دیگر نه محیط تخریب میشود ونه پل و نه مشکلی وجود خواهد داشت که حل شود .
آقا آدرس را غلط می روید تمام این بلایای طبیعی نتیجه عمل انسانهایی است که در این اقلیم احکام الهی را نقض می کنند عدم درک ورحم به مستضعفین وفقرای جامعه ،و یلاهایی ساخته شده که هزاران انسان مرفه بدون توجه به فقیرانی که در جای جای ایران وجود دارد ونان شب برای خوردن ندارند موجب نزول بلا می شود .عدم پرداخت خمس وزکوات که از واجبات وضروریات دین است وبسیاری از خبط وگناهای انسان که خلاف شرع می باشد
در همين چند هفته اخيراعلام شد كه سيل جاري شده در مازندران در يكصد وپنجاه سال اخير بي سابقه بوده است ن آبها كجا رفتند در كدام سد ذخيره شدند .من خودم مازندارني ها را ميشناسم هم پول درآمد خوزستان عمدتا به اين استان تخصيص داده ميشود هم يك قطره آب به استانهاي ديگر نميدهند حدفاصل كوه تا دريا بيش از 50 الي 100 كيلومتر ميباشد تمام اين آبها بدريا ميرزند. اگر دريا تا اين حد به آب نياز دارد چرا مازندراني ها برنج با مصرف 12 تا 15 هزار متر مكعب در هتكتار مصرف ميكنند بهتر است مركبات كه به آبياري نياز ندارد كشت كنند و برنجكاري را حذف كنند.
دوست عزيز قيمت برنج ارزان نيست بلكه درآمد زمين خواري و تغيير كاربري زمين كشاورزي به مسكوني بيشتر است
به نظرم دولت بايد سهميه درآمد ايران به مازندران را كم كنند چون استان ثروتمند و پردرآمدي است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل