بازدید 24445

پشت پرده بازگشت شاهزاده ارشد سعودی مقیم لندن به ریاض با ضمانت آمریکا و انگلیس!

خبرهای زیادی در رابطه با کاهش قدرت محمد بن سلمان یا حتی خلع وی از قدرت به گوش می رسد. از سوی دیگر، برخی خبرها نیز از تلاش های بین المللی برای فشار بر عربستان جهت پایان جنگ در یمن حکایت دارد که این خود می تواند بر آینده قدرت محمد بن سلمان اثرگذار باشد. به نوشته میدل ایست آی احمد که از شدیدترین منتقدان محمد بن سلمان است با ضمانت‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و انگلیس وارد ریاض شده است.
کد خبر: ۸۴۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 31 October 2018

عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد پرحاشیه آن در هفته های اخیر و به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی، در صدر اخبار رسانه های منطقه ای و بین المللی بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، خبرهای بسیاری در رابطه با کاهش قدرت محمد بن سلمان یا حتی خلع وی از قدرت به گوش می رسد.

از سوی دیگر، برخی خبرها نیز از تلاش های بین المللی برای فشار بر عربستان جهت پایان جنگ در یمن حکایت دارد که این خود می تواند بر آینده قدرت محمد بن سلمان اثرگذار باشد.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» (وابسته به قطر) در گزارشی مدعی شد، احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان پادشاه عربستان و عموی محمد بن سلمان بعد از چند ماهی که در لندن بود برای به چالش کشیدن بن سلمان یا پیدا کردن شخصی که قادر باشد این کار را بکند، به عربستان بازگشته است.

به نوشته میدل ایست آی احمد که از شدیدترین منتقدان محمد بن سلمان است با ضمانت‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و انگلیس وارد ریاض شده است.

یک منبع نزدیک به این شاهزاده سعودی به میدل ایست آی گفت: مسئولان آمریکایی و انگلیسی به احمد بن عبدالعزیز اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند آسیبی به او برسد. آن‌ها او را به ایفای نقش در گرفتن قدرت از محمد بن سلمان تشویق کرده‌اند.

این در حالی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، بن سلمان متهم اصلی شناخته شده و برخی گمانه زنی ها، حکایت از کاهش قدرت و یا خلع وی از جایگاه ولیعهدی حکایت دارد.

لازم به ذکر است که قبل از ماجرای خاشقجی شاهزاده احمد به مخالفت با سیاست‌های محمد بن سلمان شناخته شده بود، به گونه ای که در سال ۲۰۱۷ زمانی که یکی از اعضای شورای بیعت بود، با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرد و با او بیعت نکرد.

او همچنین علنا از جنگ علیه یمن انتقاد کرده و خواستار وادار کردن بن سلمان به توقف این جنگ شده بود و بن سلمان را مسئول جنایت‌های جنگ یمن می‌دانست.

میدل ایست آی نوشت: شاهزاده احمد در لندن نشست‌هایی با اعضای خاندان حاکم که در خارج زندگی می‌کنند، داشته و با افرادی در داخل عربستان مشورت کرده و آن‌ها او را به گرفتن قدرت از برادزاده‌اش تشویق کرده‌اند.

این وبسایت وابسته به قطر همچنین عنوان کرد، سه شاهزاده ارشد از احمد بن عبدالعزیز حمایت می‌کنند. بازگشت احمد به افزایش فشار بر محمد بن سلمان منجر می‌شود. به هر حال بازگشت این شاهزاده سعودی، مخالف بن سلمان با خطرات زیادی روبه روست، ولی او از حمایت شخصیت‌های مهم در خاندان حاکم برخوردار است.

پشت پرده بازگشت شاهزاده ارشد سعودی مقیم لندن به ریاض با ضمانت آمریکا و انگلیس!

این پایگاه خبری به نقل از خالد بن فرحان، دیگر شاهزاده جدا شده از خاندان سلطنتی که در آلمان اقامت دارد، نوشت: احمد و مقرن بن عبدالعزیز می‌توانند اعتبار خاندان حاکم را به آن بازگردانند. برخی احمد را فردی بسیار ضعیف می‌دانند. پرسش اصلی این است که آیا او می‌تواند کاری را که ملک فیصل در سال ۱۹۶۴ با برادرش سعود کرده بود با محمد بن سلمان کند؟!

در همین راستا، افشاگر اخبار خاندان حاکم عربستان که به مجتهد معروف است، در توییتر نوشت: صبح سه‌شنبه احمد بن عبدالعزیز وارد ریاض شد و محمد بن سلمان از او استقبال کرد؛ اما بدون دوربین یا هیچ پروتکلی. آمریکا و اروپا به احمد تعهد داده‌اند، آسیبی به او نخواهد رسید، ولی چه کسی ضمانت پایبندی بن سلمان به این تعهد را می‌دهد؟

در همین زمینه، به فرض درست بودن خبر بازگشت احمد به عربستان، سه تحلیل متفاوت وجود دارد:

نخست اینکه، بازگشت احمد ـ که با ضمانت آمریکا و انگلیس همراه است ـ می تواند به معنای پایان بازی قدرت بن سلمان در عربستان باشد و باید در آینده ای نزدیک شاهد ولیعهد جوان از قدرت باشیم.

دوم آنکه، احمد بن عبدالعزیز می تواند نقش متوازن کننده ساختار قدرت عربستان و بازگرداندن توازن قدرت درونی در عربستان سعودی باشد. بر اساس این تحلیل، احمد بازیگری است که می تواند بن سلمان را توازن کند.

سوم و محتمل تر از همه، بازگشت احمد به ریاض، اهرمی است برای فشار بر محمد بن سلمان جهت پایان دادن به جنگ در یمن. در واقع، آمریکا و انگلیس سعی دارند از اهرم احمد برای متقاعد کردن بن سلمان جهت پایان جنگ استفاده کنند.

لازم به ذکر است، وزرای دفاع آمریکا و فرانسه امروز چهارشنبه از لزوم پایان فوری جنگ در یمن سخن به میان آوردند. پیش از این نیز از تلاش های انگلیس برای پایان این جنگ خبرهایی منتشر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
دولت امریکا زودتر از این بایستی در صدد تغییر در هیات حاکمه عربستان باشد، هرچند دیرشده باز خوب است باید هرچه سریع همه اختیارات از بن سلمان سلب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
این مسأله که آمریکا میخواد بن سلمان هرچه زودتر به جنگ یمن خاتمه بده ، باز هم یکی دیگه از پدرسوختگی های آمریکاییاست.. د
آمریکا اگر میخواد جنگ یمن زودتر تموم بشه فقط کافیه سوخت هواپیماهای سعودی رو به عربستان نده و یا اینکه از سوخت‌رسانی هوایی توسط هواپیماهای سوخترسانش به هواپیماهای سعودی خودداری کنه . در این صورت ۵دقیقه فقط ۵ دقیقه بعد جنگ یمن تموم میشه
سعودی‌ها هیچ نیروی زمینی قابل ملاحظه ای در یمن ندارند و تمام این چهار سال فقط با اتکا به نیروی هوایی جنگیدند
هموطن
| Germany |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
اقای سروش چیزی به خو نمی پسندید برای دیگران هم نپسندید شما به امریکا برای دخالت به دیگر کشورها مجوز میدهید اما برای خود چرا اجازه دخالت نمی دهید؟؟؟؟!!!
شما لطفا پشت پرده افزایش قیمت دلار از ۱۴۵۰۰ تومان در روز دوشنبه به ۱۵۵۰۰ تومان در روز چهارشنبه را رو نمایی کنی بقیه چیزها پیش کش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
پشت پرده ندارند دولت از افزایش قیمت دلار منفعت میبره
هموطن
| Germany |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
مجوز گرانی دست دولت است نه ترامپ توی گرانی دولت و ترامپ سود مشترک دارند فقط مردم ایران بازنده ارزش پول خود هستند
سیاست یعنی چیزی که میخواهند مردم از دنیا تلقی کنند اما واقعیت عربستان سعودی که تاریخ نشون میده ال سعود، مترسک دست سازی از طایفه ال یهودی است که برای سلسطه به اماکن مقدس مسلمانان صورت گرفته و از همان زمان فقط و فقط افرادی به سلطنت رسیدند که یا بیمار یا نالایق یا مسئله دار یا مرید و مطیع بی کم و کاست انگلیس و امریکا بوده است.
حالا چرا باید فکر کنیم که عربستان و بن سلمان بی اطلاع امریکا اقدامی انجام داده است و یا اصلا میتواند انجام دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
خدا همه بیماران را شفا بدهد، انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
قطعا آمریکا و انگلیس بی اطلاع نبودن،اما بن سلمان ناشیانه انجام داد.چیزی که مسلمه هوش پایین بن سلمانه.کافیه برید رزومه ی این رو با برادراش مقایسه کنید.
افرین به محمد لپ کلام را گفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
احتمال زیاد، این بنده خدا، خود محمد هست.
اول با فیلترشکن یه چرتی مینویسه
بعد بدون اون میاد نظر میده
تازه لب کلام درسته، نه لپ کلام
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
محمد کاملا درست نوشتی . آل سعود همان آمریکا است در شکل و شمیل بومی منطقه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
حالا لب یا لپ چرا توذوق بچمون میزنی اگه بره تو لک کی جوابگوست
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
ناشناس 16:38
به نظرات منطقی دیگران احترام بگذارید لطفا!
هموطن
| Germany |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
به فکر مردم ایران باشید نه پا دشاهان سعودی محمد بن سلمان با عمویش صلح کرد اما چرا رییس جمهورهای پیشین ایران با هم صلح نمی کنند؟؟؟؟
شانسی که آمریکاییها و اصولا غربی ها دارند اینست که در خاورمیانه کشورهایی که همواره آمادۀ منفعت رساندن به آنها هستند وجود دارد .
این بن سلمان میلیادرها دلار به آمریکا و انگلیس نفع رساند و حالا لازمه که یکی دیگه بیاد و این راه رو ادامه بده .
تابناک ازپشت پرده بالارفتن قیمت لبنیات خبرداری
آفرین به تو محمد کاملأ درست گفتی
به احتمال زیاد بن سلمان این شاهزاده رو هم تکه تکه میکنه الان داره چاقشو تیز میکنه
دولت قبل از شروع تحریم های جدید دلار را گران کرد شوک شدید به بازار وارد کرد تا مردم را بقول خودش واکسینه کند و مرتب میگه که ترامپ تمام تحریمها را قبل از سیزده ابان اعمال کرده .... اما غافله از اینکه این نحوه واکسن زدن ملتو خواهد کشت !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها