بازدید 4965
۹

مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها چیست؟

در یک سال اخیر به دلیل جدی‌تر شدن موانع موجود، محیط کسب و کار نامساعدتر شده است. یکی از مهمترین موانع که این روز‌ها باعث طاق شدن طاقت فعالان اقتصادی شده است، بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) می‌باشد. موضوعی که در یک سال اخیر طبق گزارش‌های پایش محیط کسب و کار همواره به عنوان اولین مانع جدی بر سر راه کسب و کار‌ها از دید فعالان اقتصادی خود را معرفی کرده است.
کد خبر: ۸۴۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 31 October 2018

مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها چیست؟در یک سال اخیر به دلیل جدی‌تر شدن موانع موجود، محیط کسب و کار نامساعدتر شده است. یکی از مهمترین موانع که این روز‌ها باعث طاق شدن طاقت فعالان اقتصادی شده است، بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) می‌باشد. موضوعی که در یک سال اخیر طبق گزارش‌های پایش محیط کسب و کار همواره به عنوان اولین مانع جدی بر سر راه کسب و کار‌ها از دید فعالان اقتصادی خود را معرفی کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، از اواسط تابستان سال گذشته قیمت ارز روند صعودی خود را آغاز کرد و با شروع سال ۹۷ این روند افزایشی شیب تندتری هم به خود گرفت. دولت برای آن که از ورود تکانه‌های ارزی به بازار کالا و خدمات جلوگیری کند اقدام به تک نرخی کردن دلار و توزیع ارز ارزان نمود، اما این راهکار‌های دولت آن گونه که باید کارساز واقع نشد و نوسانات نرخ ارز شدیدتر هم شد. عدم وجود ثبات در بازار ارز بر بی ثباتی بازار کالا و خدمات نیز دامن زد و فضای خرید و فروش کالا و خدمات، کاملاً به شرایط نااطمینانی نزدیک شد.

این وضعیت بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) تا آنجا پیش رفت که در یک سال گذشته این موضوع به مشکل اول فعالان اقتصادی در محیط کسب و کار تبدیل شده است. گزارش‌های پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران و با همکاری مرکز آمار ایران تهیه و منتشر می‌شود نشان می‌دهند که در یک سال گذشته دغدغه اول فعالان اقتصادی از دشواری تامین مالی از بانک‌ها به بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) تبدیل شده است.

این موضوع در جدول زیر نشان داده شده است. همان گونه که ملاحظه می‌شود در بهار ۱۳۹۶ بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) از دیدگاه فعالان اقتصادی به عنوان سومین مانع مهم بر سر راه کسب و کار‌ها مطرح بوده است که این مانع در تابستان ۹۶ به رتبه دوم و پس از آن به رتبه اول منتقل شده است.

مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها چیست؟

نمودار زیر روند میانگین نمره‌ای که توسط فعالان اقتصادی در فصل‌های اخیر به این مولفه داده شده است را نشان می‌دهد. مطابق با گزارش پایش محیط کسب و کار، عدد هر مولفه بین صفر تا ده می‌باشد و هر چه عدد به ده نزدیکتر باشد، مولفه نامناسب‌تر و مانع جدی تری برای فعالان اقتصادی است. همان گونه که از نمودار مشاهده می‌گردد نمره این مولفه در فصل‌های اخیر به خصوص بعد از آغاز روند صعودی قیمت دلار در تابستان ۹۶، همواره افزایش یافته و به ده نزدیکتر شده است.

در حالی که عدد این شاخص در بهار ۹۶، ۶.۷۴ اعلام شده است، این عدد با رشدی ۳۴ درصدی بعد از ۵ فصل در تابستان ۹۷ به ۹.۰۵ رسیده است.

مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها چیست؟

در انتها باید گفت که ادامه این روند بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات) می‌تواند منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها شود. هم اکنون بسیاری از کاسبان و فعالان اقتصادی حاضر نیستند محصول خود را به سادگی به فروش برسانند و یا اینکه قادر نیستند مواد اولیه مورد نیاز خود را به سادگی تهیه کنند. عده‌ای نیز برای آنکه کالای خود را به قیمت روز به فروش برسانند اقدام به پاک کردن قیمت و برچسب گذاری مجدد قیمت می‌کنند. ریشه موضوع بی ثباتی قیمت‌ها به نوسانات نرخ ارز در یک سال گذشته باز می‌گردد. البته خبر خوب آن است که در ماه اول پاییز بانک مرکزی توانست با اقدامات و راهکار‌های مناسب، این نوسانات ارزی را تا حدودی کنترل و به ثبات تبدیل کند و بازار ارز را به آرامش برساند که این خود می‌تواند اندکی وضعیت بی ثباتی قیمت‌ها را سامان ببخشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
دولت
مانع اصلی دولت خدمت گذار...
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
و سایر بخشها است
"البته خبر خوب آن است که در ماه اول پاییز بانک مرکزی توانست با اقدامات و راهکار‌های مناسب، این نوسانات ارزی را تا حدودی کنترل و به ثبات تبدیل کند و بازار ارز را به آرامش برساند که این خود می‌تواند اندکی وضعیت بی ثباتی قیمت‌ها را سامان ببخشد."
ببخشید این افزایش ارز یا تثبیت آن هیج یک بواسطه راهکار های اقتصادی نبود بلکه فشار برای ثبات و فشار برای افزایش است. دلیل؟ روز اول خدمت رئیس بانک مرکزی همراه با برکناری معاون ارزی بانک بود آیا ایشان علم غیب دارند؟ نابغه هستند و دیگران ... بودند. خیر! به صحبت و نوشته های خود در تابناک در یک سال گذشته توجه بفرمائید وقتی که ایران خودرو قیمت پژو 208 را بیش از قیمت جهانی آن اعلام می کرد بنا به نوشته های شما و پاسخ های مدیران آن این بود که اگر قیمت ارز با لا نرفت قیمت آن چنین وچنان می شود . به عبارتی همه بالایی ها می دانستند که قرار است قیمت ارز بالا رود خوب این سنت حسنه رئیس جمهور های ما است که در دوره دوم حکومت خود که دیگر نیاز به رای مردم ندارند وضع پولدار ها را خوبتر و وضع بی پول ها را بدتر و بعد انها را محتاج به صدفه گرفتن بنمایند و باز خود را طرفدار مردم بی پول نشان دهند.
چرا انقدر حقوق کافی نباشد تا نیازی به صدقه دولت نباشد و چرا ثبات ارزی نباشد تا کلان پولدار ها از قبل اجناس خو د را احتکار کنند. مگر احتکار کردن کار یک روزه است؟ دولت ها ناتوانی خود را گردن پولدارها و پولدار ها این کار ها را به بی ثباتی ارز که در اختیار دولت است نسبت می دهند ودر آخر هم همه کاسه کوزه سر مردم شکسته می شود.{را از قبل هیچ برنامهای برای جلوگیری نیست؟ پاسخ: قرار نیست جلوی این کارها گرفته شود.
دولـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
اینها همه به کنار بنده هنوز با گذشت 10ماه از زمانی که کل مدارک در خواست چواز از طریق پلیش -110 !!!!! از طرف اتحادیه مربوطه ارسال شده هنوز دریافت نکرده ام ....اصلا" چرا این نهاد باید در فرآیند صدور جواز دخالت داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
به دلیل وجود فساد است زیرا آن ساختار تنها چبزی که نیست اتحادیه است؛ دولت در مقابل پول به عده ای تابلو و عنوان جعلی اتحادیه را می فروشد و آنان نیز به بهانه اتحادیه از کاسبان کسب و کار به ناحق مبلغی اخاذی می کنند وگرنه هر شخصی یا کاسبی مستقل و آزاد است و مجبور نیست عضو اتحادیه بشود اگرچه آن دکان اساسا اتحادیه نیست بلکه عنوان جعلی اتحادیه را بمنظور اخاذی در لوای جواز کسب و کار به کاسبان تحمیل می نماید
مالیات های تبعیض آمیز
دست های پشت پرده و نامرئی، وسلام.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی