بازدید 16786

زمین‌خواری علنی شهرداری تهران در قلب پایتخت! +تصاویر

به نظر شما، وقتی نهادی که متولی ساخت فضاهای ورزشی و مراقبت از اراضی شهری است، آشکارا زمین خواری کند، فرجام شهر چه خواهد بود؟ کمی در این پرسش تأمل کنید و سپس روایت مستند یک زمین خواری در قلب پایتخت را بخوانید تا اوضاع دستتان بیاید.
کد خبر: ۸۴۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 28 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردبه نظر شما، وقتی نهادی که متولی ساخت فضاهای ورزشی و مراقبت از اراضی شهری است، آشکارا زمین خواری کند، فرجام شهر چه خواهد بود؟ کمی در این پرسش تأمل کنید و سپس روایت مستند یک زمین خواری در قلب پایتخت را بخوانید تا اوضاع دستتان بیاید.

به گزارش «تابناک»، بهار سال 95 خبری منتشر شد که هرچند در قیاس با پرونده های فراوان مطرح در خصوص زمین خواری و دست درازی به حقوق شهروندان خرد به نظر می‌رسید، حکم سنگ محکی را داشت که می‌توانست بسیاری از مسائل را روشن کرده و به همگان نشان دهد، اوضاع چقدر بحرانی و وخیم یا خوب و آلوده با سیاه نمایی هاست.

عیاری که حالا راحت تر می‌شود درباره اش سخن گفت، چون دو سال و نیم از آن خبر گذشته و نتیجه کار مشخص و روشن است. آنقدر واضح که امید داشته باشیم پرونده ای مفصل برای آن شکل گیرد و در آن به قصورهای صورت گرفته رسیدگی شده و حتی فراتر از آن، روالی برای رسیدگی به پرونده های مشابه ابداع شود که مانع از تکرار این رویداد خواهد شد.

اما ماجرا چه بود؟ برای شروع باید به اردیبهشت ماه سال 95 برگرشته و کمی در اخبار حوزه شهری کنکاش کنیم تا به خبر برچیدن چمن های مصنوعی یک زمین بازی به وسعت 400 متر مربع در اراضی منطقه 6 شهرداری تهران، در قلب پایتخت برسیم. زمینی که چهارده ماه از عمر احداث آن نمی‌گذشت که خبر برچیدنش رسانه ای شد.
 

رویدادی که مقدمه یک زمین خواری به نظر می‌رسید، اما شهرداری منطقه به سرعت به آن واکنش نشان داد و همه چیز را کذب خواند؛ به این صورت که تأکید کردند برچیدن زمین ورزشی موقتی است و تنها یک سال به طول خواهد انجامید؛ چرا؟ چون کارگاه مترو در نزدیکی محل این زمین بازی نیاز به زمینی برای دایر کردن بخشی از کارگاه خود داشته است.

البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شد و در ادامه جوابیه تأکید شده بود که شهرداری منطقه حقوق شهروندان را در این واگذاری موقت دیده است. به این صورت که مترو موظف شده بعد از تخلیه این زمین، در آن یک سالن ورزشی بسازد؛ معامله ای که ظاهرا برد ـ برد به نظر می‌رسید، چراکه هم کارگاه مترو دایر می‌شد و منفعت بزرگی به شهروندان می‌رساند و هم در نهایت اهالی محله بابت همکاری شان در چشم پوشی از زمین ورزشی برای مدت محدود، صاحب سالن ورزشی می‌شدند.

چیزی شبیه معامله ای که قرار نبود به پرداخت وجهی منجر شود، بلکه اجاره نامه ای بود که به جای مبلغ، احداث سالن ورزشی در نظر گرفته شده بود؛ رویدادی که تنها در قد و قواره یک رویا ماند و محقق نشد؛ این را می‌شود از بررسی فرجام آن زمین ورزشی دریافت که حالا به میدان میوه و تره بار تبدیل شده است!

میدان میوه و تره باری که زمین بازی بود، ولی اکنون منبع درآمدی جدید برای شهرداری منطقه شده و چه بسا برای تصاحب منفعت های ناشی از آن هم جنگ و جدالی وسیع در پس پرده در جریان باشد. بازاری که اگر در آینده بشنویم مالکیت آن هم واگذار شده، جای تعجب نخواهد داشت، همان گونه که ظاهرا برای هیچ کسی عجیب نبوده که چگونه آن زمین ورزشی برای دو سال به مترو واگذار شده اما دو سال نشده، جایش یک بازارچه سبز شده است!

اتفاقی که نه در جایی پرت و دور از دید عموم و نه در شهری که فاقد شورای شهر و انبوه نهادهای نظارتی و تصمیم سازی، که در پایتخت کشورمان رقم خورده است و خدا می‌داند چند نمونه مشابه آن را می‌توان یافت. اتفاقی که به وضوح می‌بینیم رسانه ای شدن در گام های نخست وقوعش نیز نتوانسته مانع از بروزش شود و از این روی ترسناک تر به نظر می‌رسد.

زمین خواری آشکاری که رقم زننده آن نه مافیای ثروت و قدرت، که شهرداری تهران است. نهادی که می‌بایست با این دست اتفاقات مبارزه و مقابله تمام عیار کند؛ اما عملا خود به زمین خواری مشغول شده است؛ زمین خواری که از یک سو مدعی است سرانه ورزشی و فضای سبز و... را در شهر افزایش داده و می‌دهد و از سوی دیگر برای رسیدن به اهداف مدیرانش، حتی به زمین 400 متری رحم نمی‌کند، چه برسد به اراضی وسیع تر و گرانبهاتر!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
یکشنبه ۶ ابان ساعت ۱۵:۳۰
یورو ۱۶۸۰۰
دلار ۱۴۷۰۰
ما در این محل (م.ولیعصر) زندگی میکنیم ... تردد بسیار و همه به دنبال جای پارک اتومبیلی میگردند که وجود ندارد ....
این را بگویم که مردم محل خرید میوه ارزانتر را به همه چیز ترجیح می دهند!
زمین خواری نه ایران خواری شهرداری تهران که در بغل گوش مسئولین کشوری چنین کارها یی میکند وای بر جاهای دیگر
وقتی عقلا میگن فساد سیستماتیک شده ، یعنی این !!!! اونوقت مسئولان فساد موجود رو کم می دونن.......
گل فروشی خیابان میرداماد سر خیابان نیل رو هم همین بلا سرش آوردند و حالا بازار تره باره و زمین ورزشی در خیابان آرش منطقه سه را هم همینطور - این شگرد کار دوستان شهرداریچی هست
رابین هود هم همین کارها رو میکرد.
دست در جیب دیگران برای دیگران !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
فقط اینا برعکس رابین هود عمل میکنن از جیب فقرا جهت پر کردن کیسه اغنیا اینا بیشتر شبیه پرنس جانن
میدونید اشتباه نشه اینها نمیگذارند کار خوبی انجام بدن وگرنه شهرداری خوبی داره تهران!!!!
در ضمن مشغول پاک کردن مشکلات شهردار قبل هستند!!!
وگرنه مطمئن باشید اگه اینها نبودند الان تهران ویرانه شده بود!!! باور کنید اگه باور ندارید همینه که هست :D
ای آقا باغ وحش تهران رابین خود تقسیم کردند و از املاک نجومی بخشش کردند و حالا برای 400 متر داری چونه میزنی ؟
مملکت ما اینجوریه ،هرکی بتونه لنگ نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
اگه همه مثل شما فک کنند اینجا عین جهنم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
کاش مثبت و منفی را ورنداشته بود تا یه منفی بهت میدادم
در خصوص زمینی باارزش در جنب مجتمع تجاری شهرک بوعلی واقع در کوی فراز که در زمان مدیریت قبل از اراضی عمومی شهرک به بخش خصوصی نامعلوم واگذار و در حال حاظر محصور و در حال انجام مقدمات یک مجتمع جدید در پارکینگ عمومی است نیز مطلب زده و اطلاع رسانی نمایید
در شهرداری کسی پاسخگو نیست قوانین شهرداری میبایست بازبینی شود وزمین های مردم میبایست در دست افراد پاکدست باشد نه اینکه با لابی ،زمین به افراد دیگر واگذار گردد.در منطقه 5 شهرداری خیابان بن بستی را باز گشائی میکند بدون آنکه به جان مردم بیندیشد وحتی حاضر نیست در آن سرعت گیر بگذارد
تابناك حواست به تبليغاتِ تو سايتت كه بيش از حد زياد و اعصاب خوردكن شدن هست؟
يكيشون تبليغ دانشگاه ايرانيان هست.خواهشا پاكش كن با روح و روان مردم انقدر بازى نكن.
۴ سال پیش بر بلوار کشاورز روبروی پارک لاله به سمت انقلاب یه ساختمان قدیمی بود شهرداری سریع تخریب کرد و چهار تا صندلی گذاشت من همش به این قضیه مشکوک هستم
هر چه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
وای به وقتی که بگندد ، نمکش می زنند
یکی از ذلایلی که شهروندان حاضر نیستند به شهرداری عوارض بدهند همیگونه مباحث است از زمین خواری گرفته تا دزیافت رشوه ،در ساختار اداری شهرداری بایستی باز نگری گردد. و در دیگر سازمانهای عریض طویل که سلیقه ای بیان گذاری شده است باید ادغام شود ترافیک میبایست به پلیس راهور واگذار گردد وپلیس راهور باید مستقل باشد
شرداری میگن ، نه برگ چغندر!
متاسفانه شهرداری خودش را صاحب فضای سبز شهر می داند و هر چه بخواهد با این فضاها انجام می دهد.
مثلا" پارک شقایق واقع در 46 متری شرقی نارمک سمت چهارراه خاقانی توسط شهرداری چند تیکه شده !
قسمتی کتابخانه شده (تا بحال من ندیدیم کسی اونجا کتاب بخونه).
قسمتی هم میدان تره و بار!
البته قسمتی هم مال ازاذل و اوباش منطقه هست!
قسمتی هم مال کارتن خواب ها
دیگه واسه بازی بچه ها جا نمونده!
امیدوارم رسیدگی شود و پارک دوباره مثل قبل زیباتر شود و گسترش یابد.
این که بالاخره تهش یک خیر وبرکت بزرگتری از ورزش تعدادی محدود در این الودگی و در این اوضاع گرانی میوه برای مردم داره... برید دنبال کاربری های تجاری و.. و با واگذاری به خواص
1- بر خیابان فرجام تقاطع حیدر خانی یک زمین خالی بزرگ 700-800 متری بود مثل همین تره بار دایر کردند!
2- بغل همین تره بار یک حمام قدیمی بزرگ سال ها تعطیل بود دوستان فعلا تبدیل به حسینیه کردند تا بعد ببینیم چکارش می کنند و می تونند با شهر داری توافق برای ساخت و ساز داشته باشند
درفلکه دوم خیابان م هم یک پارک کودک بود الان نصف اصلی پارک میدان تره بار شده
یکی از وظائف شهرداری در شهری مثل تهران که هیچ جا جای پارک پیدا نمیشه اینه که در خیابانهای مرکزی اقدام به ساخت پارکیگهای طبقاتی بزرگ کنه که مشکل پارک اتومبیل شهروندان حل بشه . حالا این وظیفه رو مقایسه کنید با واگذاری پارکینگهای مهمی مثل حقانی و پارک نیاوران از طرف شهرداری برای ساخت و ساز تجاری !!!
دقیقا همین اتفاق در خیابان شهید بابایی( خیابان دانشگاه) شهر قزوین هم رخ داد. پارک فضای سبز به پاساژ تبدیل شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ما به ۱۰۰ تا از این زمین خواری ها راضی هستیم چراکه میتوانیم قوت روزانه مان را با قیمت منصفانه تر تهیه کنیم.
در بلوار میرداماد فضا سبز کنار رودخانه را آپارتمان اداری سه سال قبل ساخته است
لابد خواستن تو بازار روز مترو بزنن
ابتدای میدان شوش یک خیابانی که فداییان اسلام را به خیابان صابونیان متصل می کرد یک دفعه محل ساخت وساز یک پاساژ شد.
مگه هنوز چیزی هم برای خوردن باقی مونده؟؟!! من فکر می کردم تا حالا همه چی خورده شده
مگه ما شورای شهر نداریم؟ مگه نماینده هاش زنده نیستند؟
تفکر اصلاح طلبی هر کجا بره تخریب می کنه
چه دولت چه مجلس چه شورای شهر و شهرداری
قوه قضاییه که میگه فساد رو گزارش کنید برخورد میکنیم اینم گزارش.
امسال دقیقا مشابه این اتفاق در خیابان باقرخان روبروی بیمارستان امام برای زمین ورزشی کوچکی افتاده... عکسهای هوایی گوگل ارث را ملاحظه بفرمایید... فکر میکنید کسی پاسخگوست؟
اینجا ایران است ‌ایران
در منطقه 13 شهرداری در انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی قرار بود قسمتی از پادگان نیروی هوایی در قبال ساخت و سازهای داخل آن به شهرداری واگذار شود و شهردار منطقه به اهالی قول داده بود که آنجا را برای استفاده عموم مردم به فضای سبز تبدیل کند ولی بعد از دریافت آن از نیروی هوایی؛ به صورت 99 ساله به فردی اجاره داده شده که در داخل آن تالار عروسی ، فست فود ، و ..... ساخته اند.
چه زمین خواریی ؟ تره بار که محل عمومیه و مردم ازش خرید میکنن / اونم با قیمت خیلی ارزون تر / تازه چون در محله تره بار زده شده باعث شده برای خرید به جاهای دیگه نریم و هم در وقت صرفه جویی بشه و هم در سوخت و انرژی و هم ترافیک کمتر میشه / غیر ازاینا چند نفر بی کار هم صاحب کار میشن / در ضمن هر زمان هم که میخواهیم میتونیم میوه تازه بخریم
کاش انقدر آزاده بودید که درباره ی از ببن بردن تهران در بیش از ده سال ریاست قالیباف مطلب می نوشتید.
زمين 800 متري كه تا 2 سال پيش ميدان تره بار بود حالا فعلا پلمب است. و خدا ميداند چرا.
واقع در منطقه 6 جمالزاده شمالي بعد از نصرت. و نمونه هاي ديگر.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار