بازدید 3460

توضیحات لاریجانی درباره دلیل ارسال لوایح پالرمو و پولشویی به مجمع تشخیص

رئیس مجلس به ارائه توضیحاتی درباره شائبه‌های موجود درخصوص دلیل ارسال لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد و ضمن توضیح درمورد پروسه طی شده گفت: از آنجا که مجلس براساس نظر کمیسیون حقوقی تصمیم گرفت که تنها نظرات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهد و نظرات هیات نظارت را نپذیرفت، موضوع به مجمع تشخیص ارسال شد.
کد خبر: ۸۴۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰ 27 October 2018

رئیس مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره شائبه‌های موجود درخصوص دلیل ارسال لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد و ضمن توضیح درمورد پروسه طی شده گفت: از آنجا که مجلس براساس نظر کمیسیون حقوقی تصمیم گرفت که تنها نظرات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهد و نظرات هیات نظارت را نپذیرفت، موضوع به مجمع تشخیص ارسال شد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) جهت بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت به ارائه توضیحاتی درخصوص مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درباره دلیل ارسال لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.

وی توضیح داد: مجلس بعد از بررسی این دو لایحه، آن را به شورای نگهبان فرستاد تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند. تقریبا به فاصله دو تا سه روز بعد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نیز نظرات خود را به شورای نگهبان ارسال کرد. البته همواره متعارف این بود که هیات نظارت نظر خود را در مسیر بررسی لوایح به کمیسیون‌ها ارائه کند ولی این بار نظرش را به شورای نگهبان اعلام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از آن شورای نگهبان به فاصله دو یا سه روز این نظرات را در قالب نامه‌ای به مجلس فرستاد مبنی بر اینکه این نظرات هیات نظارت است که جهت اقدام ارسال می‌شود. ما نیز نامه شورای نگهبان به همراه نظرات هیات نظارت درخصوص این دو لایحه را به کمیسیون فرستادیم. البته کمیسیون بیش از دو ماه معطل کرد که نمی‌خواهم وارد ریز مسائل شوم ولی به هر حال کمیسیون دو ماه معطل کرد تا بررسی‌هایش درباره نظر شورای نگهبان را به مجلس ارائه کند. از آن طرف هم مرتبا نامه نگاری می‌شد مبنی بر اینکه چرا کمیسیون نظرش را اعلام نمی‌کند. شاید هفت یا هشت بار از کمیسیون خواستم که نظراتشان را درباره ایرادات شورای نگهبان اعلام کنند تا صحن مجلس تصمیم‌گیری کند.

لاریجانی ادامه داد: بعد از مدتی که ما اصرار کردیم آقایان حرف‌هایی زدند که به مصلحت کشور نیست آنها را بیان کنم ولی به هر حال ما گفتیم هر نظری دارید بیان کنید؛ در نهایت آقای ملک‌شاهی رئیس کمیسیون حقوقی بیان کردند که نظر اعضای این کمیسیون آن است که مواردی که خود شورای نگهبان روی آن نظر دارد را اصلاح کند که این کار هم صورت گرفت. همچنین اعضای کمیسیون نظرات هیات نظارت مجمع را قبول ندارند که مربوط به بندهای زیادی در محتوای لایحه پالرمو است؛ البته که ما نمی‌توانیم داخل پالرمو را تغییر دهیم.

وی خاطر نشان کرد: بنده در نهایت به آنها گفتم به هر نظر و نتیجه‌ای رسیدید آن را به صحن مجلس ارسال کنید تا مجلس نظرش را به شورای نگهبان بفرستد. آقایان نیز مصوباتشان را فرستادند مواردی که شورای نگهبان نظر داشت را اصلاح کردند و مابقی را گفتند قبول ندارند. آن زمان که بحث شد همین نظر را تلفنی گفتند و همان روزی که ایرادات شورای نگهبان در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت، ما فقط آن ایرادات را اصلاح کردیم و مابقی اظهارنظری صورت نگرفته بود.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: آن زمان برای حل مساله به آنها گفتم که باید این ایرادات را به صورت متعارف در یک مجموعه‌ای می‌آوردید البته شاید به خاطر آنکه چند صفحه بود آن را نیاوردند. از آن طرف هم روشن بود که کمیسیون فقط نظرات شورای نگهبان را قبول دارد و نظرات هیات نظارت مجمع را قبول ندارند. به همین دلیل آن روز این را عرض کردم که در صورت مذاکرات هم قید شده است.

به گزارش ایسنا، در این هنگام تعدادی از نمایندگان از لاریجانی خواستند که محتوای صورت جلسه را قرائت کند که او در واکنش گفت: صورت جلسه‌ای به شماره ۲۱۴۲۴ جلسه ۲۴۳ است. در آنجا عرض کردم که می‌خواهم توجه کنید هیات نظارت مجمع ملاحظاتی را درباره این دو لایحه به مجمع تشخیص داده است که معمولا هیات نظارت در موقع بررسی نظارت را به کمیسیون می‌داد و این بار به شورای نگهبان داده است که کمیسیون این نظرات را مدنظر قرار نداده است. بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص می‌رود. یعنی شورای نگهبان هم علی القاعده ایراد می‌گیرد و به مجمع می‌رود و در صحن مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این هم چون بقیه موارد است که ما در بررسی لوایح یا طرح‌ها اختلافی با شورای نگهبان داشته باشیم موضوع به مجمع تشخیص می‌رود لذا بحث‌های مطرح شده خارج از روال انجام شده است ما آنچه باید می‌کردیم را انجام دادیم یعنی نظر کمیسیون این بود که طرح‌ها باید ایرادات شورای نگهبان را بررسی کند و نظرات هیات نظارت را قبول نداشت و ما هم در مجلس همین را رای گرفتیم.

وی افزود: وقتی دو لایحه به مجمع رفت همین اتفاق در شورای نگهبان رخ داد یعنی اعلام کرد که مجلس نظرات شورای نگهبان را اعمال کرده ولی چون نظر هیات نظارت را قبول نکردید ایراد به قوت خود باقی است لذا آن را به مجمع ارسال کردیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس راجع به نظرات مجمع تصمیم نمی‌گیرد و تنها راجع به نظر خودش تصمیم می‌گیرد لذا اگر مجددا شورای نگهبان ایرادی را فرستاد رئیس مجلس آن را به مجمع می‌فرستد. لذا مطلب روشن است مبنی بر آنکه کمیسیون تصمیم گرفت و نظرات شورای نگهبان را اصلاح کرد و نظرات هیات نظارت را نپذیرفت و ما هم همین را رای‌گیری کردیم چون شورای نگهبان ایراد را دوباره فرستاد ما به مجمع ارسال کردیم تا مسیر قانونی‌اش طی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل