بازدید 18316
ورزش اول ایران دچار بیماری «فقر فن» ـ حاصل «گزینش شورایی» جای «انتخابی» همین است؛

سقوط آزاد کشتی فرنگی ایران؛ ۹ حذفی در ۱۰وزن/ بهانه بودجه و دلار؛ بدل رسول خادم به ضعف‌های مدیریتی فدراسیون

رسول خادم با حمله کتبی به دولت، کمبود بودجه و تنگناهای اقتصادی موجود را دلیل اول شکست کم سابقه و همزمان کشتی آزاد و فرنگی در مجارستان قلمداد کرده است؛ اما به این پرسش پاسخ نداده که اگر به افول کشتی گیرانش آگاه بوده، چرا با ترکیب کامل و هزینه ای کمرشکن، یک کاروان کامل و کم شانس را راهی اروپا کرده و اگر به افت آنها واقف نبوده، چرا سرمربیگری تیم ملی را تحویل شخص دیگری نداده است؟
کد خبر: ۸۴۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 27 October 2018

سریال شکست های پرشمار و پیاپی کشتی ایران در مسابقات جهانی مجارستان امروز با باخت سه فرنگی کار دیگر کشورمان مقابل حریفان تکمیل شد و تیم ایران در آستانه ثبت ضعیف ترین نتیجه تاریخ این رشته ورزشی است، مگر آنکه مهدی علیاری با شانس و اقبال، یک برنز در ده وزن کامل، نصیب ایران کند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ امروز نمایندگان اوزان ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم ایران نیز از دور رقابت های جهانی مجارستان حذف شدند تا تعداد حذفی های کشتی فرنگی ایران در ۱۰ وزن به عدد ۹ برسد که نسل تازه کشتی فرنگی ایران چنین کارنامه ای را از زمان ورود محمد بنا، معمار کشتی فرنگی نوین ایران به یاد ندارد.

همه گردوهای کشتی ایران در سبد آقارسول

در میان چهره های متخصص ورزش اول ایران در ادوار المپیک و بازی های آسیایی، به جرأت کمتر مهره شایسته ای نظیر رسول خادم برای ریاست فدراسیون کشتی را می توان یافت. شاید به همین دلیل، او در مجمع زمستان سال 92، با کسب 37 رأی از 38 را مأخوذه انتخاب قطعی و قاطع اهالی کشتی برای ریاست بر ورزش اول شد. فاصله توانایی های آقارسول با نزدیک ترین رقبایش برای تصدی این پست، هنوز هم زیاد است و شاید همین اختلاف سطح باعث شده تا کشتی ایران همه گردوهایش را در سبد برادر کوچکتر خانواده خادم بگذارد و از او چند برابر توان جسمی و فکری اش کار بکشد.

رسول خادم که با شناخت کامل از اوضاع درهم ریخته فدراسیون کشتی، ریاست آن را بر عهده گرفت، تا امروز در دو نوبت از مسئولیت سنگینش قهر کرده است (!) و فشار کار به خصوص در بخش های مالی که جزو وظایف رئیس فدراسیون است، مانع سرکشی بیشتر او بر حوزه های فنی تیم های ملی شده است. رسول که اردوها، تمرین ها ، سفرها و جلسات و همه امور ریز و درشت فدراسیون و تیم های پرشمار کشتی ایران را به خودش گره زده است، گاهی مجبور می شود برخی اصول مدیریتی فدراسیون را قربانی کند و این داستان، طی حداقل چهارسال گذشته، نقل محفل کشتی ایران بوده است.

سقوط آزاد کشتی فرنگی ایران؛ ۹حذفی در۱۰وزن/ بهانه بودجه و دلار؛ بدل رسول خادم به ضعف های مدیریتی فدراسیون

فرار رو به جلو با نامه به رئیس جمهور

هنوز چند ساعت از پایان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان و شروع رقابت های فرنگی کاران نگذشته بود که آقارسول دست به قلم شد و به جای نظارت بر عملکرد و آمادگی ملی پوشان کشتی، از بوداپست برای رئیس جمهور نامه نوشت تا نکند پایش به تهران نرسیده، غیابی در دادگاه رسانه ها و «گوش شکسته ها» محاکمه و عامل افتضاح بزرگ 2018 قلمداد شود. رسول خادم که به وضوح از ناآمادگی دوبنده پوشان ایران برای رقابت با حریفان تراز اول جهانی، غافل بود و چنین شکست تمام عیاری را باور نداشت، در این نامه نفر اول دستگاه اجرایی کشور را خطاب قرار داد و به نوعی وزیر ورزش را برای چندمین بار دور زد و به حساب نیاورد.

رسول خادم با حمله کتبی به دولت، کمبود بودجه و تنگناهای اقتصادی موجود را دلیل اول شکست کم سابقه و همزمان کشتی آزاد و فرنگی در مجارستان قلمداد کرده است؛ اما تا امروز به این پرسش پاسخ نداده که اگر به افول کشتی گیرانش آگاه بوده، چرا با ترکیب کامل و هزینه ای کمرشکن یک کاروان کامل و کم شانس را راهی اروپا کرده و اگر به افت آنها واقف نبوده چرا سرمربیگری تیم ملی را تحویل شخص دیگری نمی دهد؟

پاسخ رئیس کمیته المپیک به ادعای رسول خادم 

نامه رسول خادم باعث شد انگشت اتهام سوی نهادهای حمایتی ورزش از جمله وزارت ورزش و کمیته المپیک نشانه برود و بلافاصله هم صالحی امیری مهره نزدیک به حسن روحانی واکنش نشان دهد. رئیس کمیته المپیک که در همان ماه های اندک حضورش به عنوان سرپرست وزارت ورزش، بانی بازگشت رسول خادم به کشتی و ریاست او بر فدراسیون شد، می گوید: «سقف کمک کمیته به فدراسیون ها دو میلیارد تومان بوده و فدراسیون کشتی هم تنها فدراسیونی است که در شش ماه اول امسال، بودجه صد در صد دریافت کرده است. حتی برای این فدراسیون شخصا به همراه وزیر ورزش و جوانان پیگیر اسپانسر بودیم و حضور مدیران بنگاه های اقتصادی در مجموعه فدراسیون کشتی به عنوان بخشی از برنامه های گسترده حمایتی کمیته و وزارت از رشته کشتی بوده است.»

افول تکنیکی و اجرای فن در گوش شکسته های ایران

بررسی فنی رقابت های جهانی مجارستان نشان می دهد کشتی ایران با بیماری «فقر فن و تکنیک» روبه روست. اغلب کشتی گیران ایران نمایشی مشابه و کم افت و خیز روی تشک دارند و به دفعات مقابل حریفان معمولی هم به بن بست تکنیکی می خورند. آنها جرأت و مهمتر از آن مهارت کافی در اجرای فنون پر امتیاز و خاص کشتی را از دست داده اند و به اصطلاح از کشتی اصیل ایرانی که مملو از فنون و شگردهای پیچیده و زیبا بود، فاصله گرفته اند. «کشتی پایه» ایران دچار ضعف جدی است و مربیان سازنده در سنین پایین وظیفه آموزش را به درستی پیاده نمی کنند و یا فرصت و انگیزه کافی برای پرورش نابغه های آینده ندارند. این واقعیت در شهرهای شمالی بخصوص خطه مازندران هم نمایان است.

کشتی گیری که به اردوهای تیم ملی بزرگسالان می رسد، به جای مرور تکنیک ها، تقویت آمادگی جسمانی و بررسی روش مبارزه حریفان جهانی، تازه باید به آموزش برخی مبانی کشتی و اصلاح ایرادات فنی اش زیر نظر رسول خادم بپردازند که بسیار وقت گیر و انرژی بر است و از عهده «یک رسول» هم برنمی آید.

آیا افول کشتی گیران ایران را هم باید به تحریم ها ربط داد؟ آیا امثال علیرضا حیدری، حمید سوریان، علیرضا دبیر، حسن رنگرز، حسن یزدانی و دیگر ستاره های دو نسل اخیر کشتی ایران خانواده ای متمول یا امکاناتی مدرن داشته اند و یا دستمزدی نجومی از فدراسیون می گرفته اند و با اسپانسرهای آنچنانی قرارداد داشته اند؟ به نظر می رسد باید تور بهانه هایمان را جمع کنیم و همه ضعف هایمان را روی کمبودهای مالی متمرکز نکنیم.

با این روند، شکست در المپیک 2020 قطعی است

بزرگترین انتقاد فنی کارشناسان داخلی کشتی به رسول خادم، از کار انداختن مکانیزم انتخابی های تیم ملی و با انگیزه کردن نفرات دوم و سوم اوزان مختلف است؛ جایی که گزینش های فرمایشی با ابزار شورای فنی، حاشیه امنی را نصیب نفرات اصلی کرد و در واقع حق در بیرون تشک گرفتنی شد و نه وسط آن!

از سوی دیگر برنامه نه چندان مناسب برای اعجوبه ای مثل حسن یزدانی باعث شد تا او داخل ویترینی از غرور قرار گیرد و از ترس شکست در تورنمنت های معتبر جهان، تنها دو میدان را تجربه کند، در حالی که رقبای این نابغه مازندرانی برای رسیدن به سطح کشتی یزدانی، همه کار کردند و خودشان را برای غلبه بر یزدانی در بالاترین سطح هشیاری فیزیکی نگه داشتند. احتمالا پاسخ شورای فنی و شاید شخص رسول به این همه انتقاد، بهانه ای به نام جوانگرایی است! میانگین تیم البته چنین ادعایی را کامل تأیید نمی کند و نمی توان معدل سنی دو تیم فعلی بزرگسالان ایران را «جوان» دانست، حتی اگر چنین بحثی را پذیرفت، باید نگاهی به سن مدال گیران تیم های رقیب از جمله آمریکا و روسیه انداخت که جوانی را مترادف با حذف شدن نمی داند.

نتایج شوک آور اوزان پایانی و دست خالی ایران از مدال

در ادامه رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در بوداپست مجارستان در حال برگزاری است، حسین نوری نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران در مبارزه خود در گروه بازنده ها برابر آرتور شاهینیان از ارمنستان با نتیجه ۸ بر ۵ شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

همچنین شهاب قوره جیلی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم که در همان دور نخست برابر حریف گرجستانی شکست خورده بود با توجه به شکست ۲ بر ۲ این کشتی‌گیر در دور بعد برابر رقیب کوبایی، قوره‌جیلی نیز از دور رقابت ها کنار رفت تا هشتمین حذف شده کشتی فرنگی ایران در این رقابت ها باشد.

پژمان پشتام نیز در وزن ۷۷ کیلوگرم در همان دور نخست شکست خورد و با توجه به شکست ۲ بر صفر این کشتی گیر اوکراینی در دومین مبارزه برابر حریفی از مولداوی، پشتام نیز حذف شد تا یک ناکامی تمام عیار برای کشتی فرنگی ایران و بدتر از کشتی آزاد که ۳ مدال برنز گرفت بدست بیاید.

اما مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران است که در دور نخست برابر حریف ترکیه ای به برتری رسید، حال آنکه مقابل موسی اولویف از روسیه 4 بر یک شکست خورد. اگر کشتی‌گیر روسیه فینالیست شود، علیاری باید در گروه بازنده ها مسابقه دهد.

نویسنده: مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
صد در صد خود خادم مقصره
آقای خادم ابرانی بودن وغیرت ایرانی داشتن .فرق میکنه با این حرفهابی که میزنی پول نیست بودجه نداریم.شما مردم فقیر ایران را خوشحال کنیدواین مردم را نمیشناسید .یا نمیرفتید یا باقدرت میرفتید همه چیز پول نمیشود.هرچند وضع شما هم بد نیست.
در حالیکه جیب مسئولان مملو از دلاره ، مردم باید شاهد بی پولی در صحنه های ملی باشند...
آقازاده های شما که اکثر به کمک آقاها جیبشون از دلار و سکه و طلا پر شده
در "پسرفت ها" پیشرفت داشته ایم !!!
حق با رسول خادم هست. زمان خادم و حیدری درست است که حقوق نجومی نبود اما ثبات سیاسی و اقتصادی بود ورزشکار فکرش آرامش داشت نه مثل الان. دوره احمدی نژاد هم که همه چیز را به هم ریخته بود هم بعد اقتصاد اثرش در ورزش هم دیده شد اینکه شما انتظار استقلال این دو را دارید و وابستگی سیاست و اقتصاد را به ورزش و حتی فرهنگ را قبول ندارید مقوله دیگری است.
پاسخ ها
حمیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
در دوره بعد از المپیک پکن تیم ملی کشتی یک چنین وضعیتی پیدا کرده بود که با آمدن مهندس یزدانی خرم به عنوان رییس فدراسیون و با سرمربی گری غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد و مخمد بنا به عنوان سرمربی تیم کشتی فرنگی کشتی دوباره جان گرفت و چهر های شاخصی تربیت شدند و به دنیای قهر مانی آمدند ولی با ورود دست های پشت پرده یزدانی خرم و غلامرضا محمدی برکنار و رسول خادم همه کاره شد که ازآن زمان تاکنون کشتی کشور رو به ناتوانی و شکست های پی در پی رفت.
به هر حال ما خودمون مهد کشتی هستیم. همین داخل هم که کشتی گیرامون باهم تمرین کنن باید بتونیم در دنیا عرض اندام بکنیم و حتی کشورهای دیگه باید بیان از ما یاد بگیرن. کشتی ما باید در استعداد یابی و تمرینات کشتی گیران بهتر عمل کنه. آقای خادم هم یا باید رییس فدراسیون باشه یا سرمربی کشتی. اینکه هر دو تا پست رو داشته باشه نمی تونه در هیچ کدومش موفق باشه نه تمرکزش روی امور فنی هست و نه روی امور مدیریتی. نتیجش رو هم که می بینید. یه دونه فینالیست نداریم
گفتید ک کشتی پایه ایران ضعیف شده... پس احتمالا در دوسال گذشته در کما تشریف داشتید چون این دوسال قهرمان کشتی جوانان و نوحوانان جهان شدیم اونم بعد از سالها... گفتید بودجه بهانست!!! منت های بودجه برای ما کشتی گیراست، ولی دلارهاش برای فوتبال ک بزرگترین افتخار فوتبال باخت به اسپانیا و آرژانتین... دولت صدها میلیارد بدهی استقلال و پرسپولیس رو داد اما رسول خادم باید برای تهیه غذای ملی پوشا و پهلوونای کشتی به زحمت بیفته انصافتان کجا رفته... گفتید انتخابی رو حذف کرد خواهشا برای مخاطب احترام قائل بشین مگه در زمان حسن بنا انتخابی معنا داشت ، نتیجه پرست(نان به نرخ روز خور) نباشید لطفا، آیا وظیفه پرویز پرستویی بود ک از حال کشتی گیران در زمان اردو خبر بگیرد جناب وزیر پس کجا بودند چرا نیامدند در اردو تا خبری از وضعیت کشتی گیرا بگیرند... تا دو روز به اعزام مانده بود ارز تیم رو تامین نکرد دولت چرا؟ آیا روس ها و آذربایجانی ها ، یا کوبایی ها، هم در تیم ملی کشتی شان مشکل تامین غذا و ارز و وزیر بیخیال داشتند؟
ورزش ایران ملغمه ای از حب و بغض و تنگ نظری و خود محوری است ،اگر رسول خادم به حق خودش قانع بود و اگر کلاه وزیر ورزش ایران پشم داشت ، حال و روز کشتی اینقدر افتضاح نبود
باور نمی کنید وقتی کشتی ها را می دیدم اینقدر اعصابم خرد بود که حد نداشت .
اقای خادم دستت درد نکند
تا زمانیکه از ورزش حرفه ای کشور سیاست وایدئولوژی زدایی نشود ،ومربیان حرفه ای سکان ورزش کشور را در دست نگیرند ،فعالیت های ورزشی کشور ناگزیر به حرکت سینوسی شده گاهی در اوج وگاهی سقوط چند پله ایرا تجربه خواهند نمود
وقتی با دست خودمان امید، انگیزه و اعتماد به نفس قهرمانانمان را برای رو در رو نشدن با حریفانی از کشورهای خاص نابود می کردیم، باید منتظر همچین نتایجی می بودیم. با بلایی که سر کشتیگیرانمان آوردیم کشتی این ورزش چندین هزار ساله را در این کشور به مرگ کشاندیم.
برای این یکی هم دوباره نامه می زند که من هیچ کاره هستم!!!!!
جناب خادم بالا غیرتا دیگه بس است و تو را بخدا استعفا بده .
کشتی را کشتی ، یه چیزی هم طلبکار شدی!
کشتی گیری که یکسره میترسه که نکنه با حریفی از کشور خاص مواجه بشه، چطور میتونه تمام تلاشش رو تو میدون انجام بده؟
بعداز۲۰سال پیگیری کشتی سرودست شکنوندن برای دیدن مسابقات وبااینکه خودم از گوش شکسته های کشتی هستم امروز تصمیم گرفتم برای همیشه کشتی نگاه نکنم.مسعودازاندیمشک
ایرانی ها اگر کشتی معمولی هم بگیرند حداقل یک مدال دارند. این حرف های خادم بهانه است. البته در رابطه با مسائل سیاسی حق دارد. ولی ربطی به قدرت کشتی گیران ما ندارد.
رسول خادم کشتی گیر نسبتا خوبی بود اما میزان پاچه خواریش به مراتب بهتر و البته اصلا در سطحی نبود که بتواند حتی یک سمت مدیریتی در فدارسیون کشتی داشته باشد. کلا دارای چنین منش و شخصیتی نیست. در خصوص مدیریت، برادرش از خودش بهتر هست. من از ابتدایی که ایشون به سمت ریاست فدارسیون انتخاب شد منتظر چنین افتضاحی بودم هر چند واقعا انتظار نداشتم که این افتضاح تا سال 2018 به درازا بکشه! بابت همه زحمت هایی که قبلا کشیده از ایشون سپاسگزارم و شکایت خودم رو از کسانی دارم که بنا به دلیل های غیر حرفه ای این افراد را در سمت های اجرایی منصوب می کنند. آنها باید پاسخگو باشند.
عروس نمی تونه برقصه میگه اتاق کجه. باید از مربیان با تجربه چه داخلی چه خارجی با علم جدید استفاده کرد. دوران شما سپری شد.
باسلام این اقا با انحصار طلبی بی حد خود جلوی ورود اکثر نیروهای خلاق وکاردان را به فدراسیون کشتی گرفته است مربیان با دانشی امشال کاوه و...ومصداق بارز کوتوله پروری را در فدراسیون عملی می نماید .
کارشناس کشتی نیستم ولی منطق میگه ربطی به مسائل فنی نداره چون همین تیم مدیریتی بهترین نتایج کشتی را در سالهای قبل گرفته بودن...
واقعا جای تاسف داری ورزش اول کشور اینقدر ضعیف عمل کنه
زمان پخش کشتی ها اینقدر اعصابم خورد بود که چند بار هم بغض کردم
به داد کشتی برسید
سلام.آخر کشتی ایران حداکثر یک طلا باتعدادی برنزه.
پدر جناب خادم همراه اقايان بهادرى شورورزى گلامكانى و٠٠٠كشتى گيران بنام خراسان وحتى كشور درسال هاى ٣٠ تا ٤٠ بودند وشهرت خود با غيرت وپشتكار كسب كردند چى شده كه حالا اگر پول كمى كم با شد كار جلو نمى رود لطفا اقاى خادم پاسخ دهند
وقتی که خادم هم مسئولیت مربی گری و هم ریاست رو دودستی بچسبه نتیجه این میشه و هیچ نوع پیشرفتی دیده نمیشه خادم تو کشتی به هیچ کس اعتماد نمیکنه و نظرات دلسوزان و پیشکسوتان کشتی رو کنار انداخته الانم فرافکنی میکنه
به نظر من فقط وفقط باید تلاش بیشتر بکنند، واز هیچ حریفی نترسید،کشتی گیران ما میترسند،کسی که میخواهد قهرمان جهان بشه باید تشنه کشتی گرفتن با بزرگان کشتی جهان باشد
خادم به هدفش رسید. چند سال پیش که بنا مربی کشتی فرنگی بود و پشت سر هم مقام و مدال می آورد خادم از این مسئله ناراحت بود چون کشتی آزاد در حاشیه کشتی فرنگی قرار گرفته بود. البته این رو به طور علنی نمی توانست بیان کند. وقتی بنا رفت سقوط کشتی فرنگی آغاز شد. خادم به هدفش رسید ولی خودش گرفتار نفرین فرنگی کاران شد. هر کس آن درود که کشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار