بازدید 22073

عزم راسخ استاندار اصفهان برای انتقال آب از سرچشمه‌های کارون

در دورانی که کاهش نزولات جوی در کنار مدیریت نامطلوب منابع آب سطحی در فلات مرکزی کشور و به ویژه حوضه آبریز زاینده رود به تشدید بحران آب وحشتناکی بدل شده و دامنه خسارات‌ بحران به قدری افزایش یافته که زاینده رود را از حرکت نگه داشته است، تأکیدات ویژه استاندار اصفهان بر لزوم اجرای پروژه انتقال آب دیگری برای نجات زاینده رود قابل تأمل است؛ اقدامی که به نام شرب بر سر زبان ها افتاده، ولی در عمل با هدف توسعه صنایع و کشاورزی سنتی پیگیری می شود.
کد خبر: ۸۴۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 25 October 2018
عزم راسخ استاندار اصفهان برای انتقال آب از سرچشمه‌های کاروندر دورانی که کاهش نزولات جوی در کنار مدیریت نامطلوب منابع آب سطحی در فلات مرکزی کشور و به ویژه حوضه آبریز زاینده رود به تشدید بحران آب وحشتناکی بدل شده و دامنه خسارات‌ بحران به قدری افزایش یافته که زاینده رود را از حرکت نگه داشته است، تأکیدات ویژه استاندار اصفهان بر لزوم اجرای پروژه انتقال آب دیگری برای نجات زاینده رود قابل تأمل است؛ اقدامی که به نام شرب بر سر زبان ها افتاده، ولی در عمل با هدف توسعه صنایع و کشاورزی سنتی پیگیری می شود.

به گزارش «تابناک»، افزایش بهره برداری از منابع آب زاینده رود در بالادست، عدم اصلاح الگو‌های سنتی کشاورزی در پایین دست، عدم تغییر الگوی کشت کشاورزی در منطقه، تمرکز شدید صنایع آب بر در حاشیه کلانشهر اصفهان و نیاز آبی استان یزد به منابع آب زاینده رود، همگی از جمله دلایلی است که اکنون در کنار کاهش ریزش‌های جوی حوضه آبریز زاینده رود را وارد یک دوره خطرناک از بحران آبی کرده است و زندگی میلیون‌ها شهروند حاشیه زاینده رود را تهدید می‌کند.

هر چند نشانه‌های آغاز بحران آب و بروز تنش‌های آبی شدید در این منطقه از کشور در اوایل دهه ۶۰ نمایان شد و زنگ خطری برای مسئولان و متولیان آب کشور بود، در همه سال‌های گذشته، نه تنها شیوه‌های مدیریتی و توسعه صنایع مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی استان اصفهان توزیع نشد، بلکه روند‌ها به گونه‌ای ادامه یافت که اکنون مناطقی از این استان مثل شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و سمیرم به رغم برخورداری از منابع آب فراوان با کم‌ترین صنایع و جمعیت ساکن رو به رو هستند و از آن سو، شهرستان هایی چون نجف آباد، لنجان، مبارکه، خمینی شهر و اصفهان به رغم کمبود منابع آب با بیشترین حجم از استقرار صنایع رو به رو شدند.

اکنون در شرایطی که تشدید تنش‌های آبی در میانه و بالادست رود زاینده رود به اوج خود رسیده و از سویی نیز اقتصاد مبتنی بر کشاورزی سنتی در پایین دست اندک منابع آب را با کم‌ترین بهره وری از بین می‌برد، مدیران اجرایی این استان و کشور در تلاش هستند تا دو باره با اجرایی کردن یک طرح تکراری حداقل برای چند سال به اوج رسیدن بحران آب کنونی را به تعویق بیندازند.

سخن از اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ سه است که مورد حمایت جدی شورای عالی آب و محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان قرار دارد و با نام انتقال با هدف شرب دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

با این توضیح که سابق بر این نیز پروژه‌های انتقال آب بزرگی مثل چشمه لنگان، خدنگستان، کوهرنگ یک و دو که همگی به انتقال منابع آب از سرچشمه‌های حوضه آبریز کارون به زاینده رود نهایی شدند، اما عطش بی پایان منطقه را به آب کامل پاسخ ندادند، اصرار بر اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ سه که قطعاً فرجام مشابهی خواهد داشت، قابل تأمل است.

این عزم راسخ و جدید را می‌توان در گفته‌های استاندار اصفهان دید که اخیراً در این باره به رسانه‌ها گفت: پروژه ۲۳ کیلومتری تونل سد سوم کوهرنگ از سال ۷۴ آغاز شده و در سال ۹۶ هنوز تمام نشده است؛ اگر این پروژه در عصر حجر بود، این تونل تاکنون تمام شده بود، انتظار داریم مردم چه قضاوت کنند؟

مهرعلیزاده با بیان این که همه مردم ایران حق داشتن کشاورزی، صنعت و استفاده از آب شرب دارند، اذعان داشت: پروژه سد سوم کوهرنگ از سیزدهم فروردین ۹۷ آغاز شده و تاکنون ۲۰ درصد آن اجرا شده است که تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این که با اجرای پروژه سد سوم کوهرنگ ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به منابع آبی اصفهان اضافه می‌شود، تصریح کرد: اقلیم تغییر پیدا کرده و در چند دهه گذشته بارگذاری و باغات به اشتباه در مسیر زاینده‌رود اضافه شده است.

استاندار اصفهان عنوان کرد: با دعوا کردن با استفاده‌کنندگان استان‌های هم‌جوار از آب زاینده‌رود به جایی نخواهیم رسید. اگر در سال ۶۷ تونل سد دوم کوهرنگ ایجاد نمی‌شد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد نمی‌شد و سد چشمه لنگان با ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به منابع اصفهان اضافه نمی‌شد، حال و روز امروز اصفهان به مراتب بدتر از شرایط کنونی بود.

وی با بیان این که طی دو دهه گذشته فقط حرف زده‌ایم و برخی مسئولان اسیر عقده‌های شخصی خود شده‌اند، اضافه کرد: مسائل آبی به حساسیت‌های منطقه‌ای و اعتراض تبدیل شده است؛ شرکت فولاد مبارکه قرار است تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد سوم کوهرنگ کمک کند.

مهرعلیزاده بیان داشت: تأمین منابع آبی مورد نیاز حداقلی برای بیست تا سی سال آینده نگران‌کننده است؛ باید برای مردم واقعیت را گفت و برای آنان کار انجام داد.

وی تأکید کرد: کشاورزان شرق اصفهان بخش مظلومی از استان اصفهان هستند، چون به دنبال حق‌آبه خود هستند و مقصر این مشکل مسؤولان هستند. از سد زاینده‌رود تا سد چم‌آسمان ۱۰۲ کیلومتر مسافت وجود دارد و در این مسیر پمپ‌های زیادی است.

استاندار اصفهان ابراز داشت: پس از مذاکره با وزرات نیرو ۴۰۰ ایستگاه پمپ در طول مسیر زاینده‌رود به چم‌آسمان به سیستم کنترل هوشمند مجهز شدند تا از برداشت‌های اضافه جلوگیری صورت گیرد. از سد چم‌آسمان به بعد دیگر پمپ وجود ندارد و ۷۹ بند برداشت وجود دارد و قابل کنترل نیست.

وی با بیان این که تلاش‌های زیادی برای رسیدن آب به زمین‌های کشاورزی شهر‌های فلاورجان، قهدریجان، خمینی‌شهر و مبارکه انجام شد، تصریح کرد: از سد چم‌آسمان تا نکوآباد سه لوله به طول ۴۰ کیلومتر برای انتقال آب به چند نقطه از جمله شهر اصفهان گذاشته می‌شود.

اشاره استاندار اصفهان به ورود فولاد مبارکه به اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ ۳ و هزینه کرد ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در این زمینه از سویی و از سوی دیگر تأکید وی بر مظلومیت کشاورزان شرق اصفهان و لزوم اقدام قاطع برای بهبود شرایط آن‌ها از طریق اجرای طرح انتقال آب، در حالی است که بر اساس تأکیدات ریاست جمهوری و نیز مصوبات شورای عالی آب، این انتقال حتی در صورت نهایی شدن تنها با هدف آب شرب باید انجام شود.

این نکته مهم یعنی انتقال آب تنها با هدف شرب به هیچ وجه با توضیحاتی که استاندار اصفهان بیان می‌کند، همخوانی ندارد و آشکارا نشان می‌دهد، پشت پرده طرح انتقال آب در دست اجرا نیز مسائلی مثل توسعه کشاورزی سنتی بدون اصلاح الگوی کشت و توسعه صنایع در حاشیه کلانشهر اصفهان است.

این اتفاق آن هم در شرایطی که همچنان شهرستان‌های برخوردار از منابع آب استان که نام آن‌ها ذکر شد، بدون صنایع مشخص و فعال و نیز جمعیت قابل ذکر در عقب ماندگی اقتصادی باقی مانده اند، نکته عجیبی است که نمی‌توان به آسانی آن را پذیرفت.

این موارد همه در حالی است که از آن سو، منطقه‌ای در سال‌های اخیر حوضه آبریز کارون نیز دچار تنش‌های آبی شدیدی است و با اجرایی شدن پروژه انتقال آب کوهرنگ سه و نیز بهشت آباد مشخص نیست آینده این منطقه از کشور (حوضه آبریز کارون) چه خواهد شد.

بنابراین، شاید نیاز باشد مسئولان ارشد کشور پایان دوران مدیریت استانی حداقل بر روی منابع آب را اعلام کنند و هر گونه تصمیم گیری در این حوزه را ضمن خارج کردن از اختیار استانداران به نهاد‌هایی واگذار کنند که مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی و حوضه‌های آبریزی کشور توان برنامه ریزی برای توسعه کشور را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۵۸
انشاالله نیت ها خیر باشد
به فکر تولید برف و بارون شدید با ابرهای باران زا باشید.
با هر جور مفت خوری این همه پول ها رو میفرستید به این کشور و اون کشور - حالا باید به فکر وضعیت آبی کشورتون باشید.
پاسخ ها
فانکو آدینات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
بهترین راه رفع مشکل آب اصفهان و یزد، ساخت سد بر روی رودخانه ی آب زز در دره نگار در استان لرستان است که می
تواند مشکل آب چهار استان کویری را حل کند. این رودخانه از اشتران کوه سرچشمه می گیرد و بارش سالانه در این منطقه یک متر و نیم است
بختیاری
| Spain |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
برادر من کافیه
دیگه ظلم کافیه
مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان در بدترین شرایط ابی به سر میبرند.
اب برای کشاورزی که هیچ ، اب شرب هم تانکر صورت میگیره
حالا دوباره نوبت به لرستان رسیده؟
اشترانکوه لرستان رو به کسی نمیفروشیم.
یکبار اب از الیگودرز لرستان به قم رفت و دیدیم چه شد؟!
بزرگترین پارک ابی. انواع و اقسام فواره ها و ابشار مصنوعی
به بهانه اب شرب ، اب رو برای کشاورزی سنتی اصفهان میبرند
به جز اینکه از جیب همه ملت هزینه های کلان این پروژه ها تامین میشه
اب سرچشمه ها به دلیل برداشت بی رویه رو به خشکی و نابودی ست
کافیه دیگه
اینهمه ظلم به ملت کافیه
همه رو فدای یه عده نکنید
بختیاری
| Spain |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
برادر من کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
حالا اب ور داشت بردتون تو خليج فارس خوب شد. از بخل خودتون بود
عماد صدیقین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
ما اصفهانیها آب نخواستیم از شماها .برید توش شنا کنید و بریزید تو خلیج فارس
ان شا الله تونل چهار و پنج کوهرنگ هم در دولت تدبیر و امید کلنگ بخورد تا برای همیشه مشکل کم آبی زاینده رود و خشکی فصلی اون حل شه و هر که به اصفهان بیاد یاد ایام قدیم پای زنده رود بشینه و کاهو سکنجبین بخوره و دلش غنج بره . شهروندان عزیز کوه گیلویه هم که غریبه نیستن و از قدیم الایام جزوی از نصف جهان بودن با افتتاح تونل چهار و پنج کوهرنگ به اصفهان تشریف فرما شوند و از آب اصفهان بهره برند. علی برکت الله
پاسخ ها
مهران
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
. مگر در خواب ببینید این اتفاق بیافتد.مردم دلیر خوزستان با شجاعت تمام جلوی این گستاخی و سرقت از منابع را خواهند گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
تو این کشور با این همه بی عدالتی البته که باید چنین حرفی زده بشه مردم مظلوم چهارمحال و بختیاری که تنها شغلشون دامداری و کشاورزیه باید باغاشون خشک بشه و نونی سر سفره نداشته باشند تا یه استان خشک و مرده با مردم طماع رو سیراب کنن
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
واقعا حق گفتی
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
مگر تو خواب ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
گهگیلویه کجااصفهان کجا هیچ وقت هم جزاصفهان نبوده ‌
یاشاسین ،مهرعلیزاده همشهری ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
خدا شفا بده که همیشه فقط از چشم قوم و قبیله داری به همه چی نگاه می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
یاشاسین آذربایجان و یاشاسین اصفهان و یاشاسین ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
ناصرالدین هم همشهریتون بود.
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
غیرت و وفا کجا رفته
که به بی غیرتان و وطن فروشان و نابودکنندگان خاک و اب ایران زنده باد میگید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاهین بختیاروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
همین مردان خوزستان سالهاست دارند اصفهان زندگی میکنند،حالا که بحث کم آبی اصفهان شده مخالف انتقال اب به اصفهانید؟
به نظر شما نقد کننده سخن استاندار اصفهان از همه اب کارون استفاده صحیح می شود یا اینکه انجا هم بخشی بزرگی از اب به صورت بی رویه برداشت و صرف کشاورزی غیر اصولی می شود و چه بخشی از این اب با فاضلاب در شهر های جنوب غربی مخلوط می گردد و درنهایت این نعمت اسمانی به دریا می ریزد شما راضی هستید اب کوهای غربی کشور به هدر رود اما مزرعه های فلات مرکزی سرسبز نباشد البته دولت محترم می بایستی امکانات لازم به منظور مکانیزه نمودن وتوسعه کشاورزی در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
هیچ آبی از کارون به دریا نمیریزد به همین دلیل آب دریا در رودخانه پیشروی کرده و آب شور باعث ازبین رفتن نخلستانها و همچنین شور شدن آب آبادان و خرمشهر شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
از كارون آب رو انتقال بدن اصفهان كه اونجا صرف كشاورزي غير اصولي شود؟وصاحبان زمين و ريشه در حاشيه كارون نابود شوند؟اين چه منطقيه؟
بیرانوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
این چه منطقیه؟؟؟؟؟
کسانیکه صاحبان زمین و اب هستند در اب
شورررررررررر و اصفهان به فکر کشاورزی غیر اصولی و برنج کاریییییییی
با دامن زدن به اختلافات قومی و آبی دنبال چی هستی؟!!!! نکنه که از برنج کارهای حاشیه کرخه و کارون کمیسیون میگیری یا از چغندر کار ها یا از فولاد اهواز یا از مجتمه های ویلایی در باغ ملک یا هزاران طرح آب بر در خوزستان....اون آبی که ادعا میکنی ماله کارونه مال همه مردم ایرانه اگه اینطوره پس خوزستان هم میتونه ادعا کنه که منابع نفت و گاز مال مردم خوزستانه و این یعنی دامن زدن به تجزیه ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اگر مال همه مردم ایران است پس چرا ان را به اصفهان میبرند چرا اصفهانیها به حق خود قانع نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
نویسنده به وظیفه انسانی خود عمل میکند کارغیرعلمی و غیراصولی و ناشی از اعمال نفوذ را همه باید فریاد بزند
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
من هم شدیدا به نیات تابناک مشکوکم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
آب رودخانه متعلق به زمينهاي اطراف رودخانست؟كدوم منطق قبول ميكنه رودخانه اي رو بخشكونيد ومردم همجوارشو نابود كنيد و آب رو انتقال بديد به جاي ديگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
چرا راجع به انتقال اب از زاینده رود به بروجن که درحوضه کارون حرفی نمیزنید ز
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
مال همه مردم ایرانه؟ که اینطور! فولاد مبارکه رو انتقال بدین سیستان و بلوچستان چون مال همه مردم ایرانه
به جای انتقال آب از سر شاخه های کارون و بر هم زدن اکوسیستم،
به فکر انتقال صنایع فولاد از اصفهان باشند که به صورت وحشتناکی آب مصرف می کنند...
بخدا از کارون جز فاضلاب چیزی نمانده ما خوزستانی ها و چهارمحال وبختیاری ها تاوان چه چیز را باید بدهیم، چه بدهکاری به استان اصفهان داریم اخه اینهمه از سرشاخه بردید دیگه کل کارون رو قطع کنید وببرید اصفهان تا در کویر اصفهان هندوانه و خربزه و شالیکاریهایتان سرسبز وپر اب شود
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آب به اندازه کافی هست ولی متاسفانه مردم خوزستان و چهارمحال عرضه ی گشاورزی کردن ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اصفهاني ها اگر عرضه و تدبير داشتند زاينده رود و سفره اي زير زميني رو خشك نميكردند،حالا نوبت به خشكوندن كارون رسيده؟هيهات
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
یه نگاهی به امار و ارقام کشاورزی که بندازی متوجه میشی کی عرضه داره کی نداره تو چهار محال و خوزستان از هکتار بالای ۸ تن گندم برداشت میکنن تو برنج هم بعد از شمال خوزستان مقام داره
كجايي مقتدايي يادت بخير
خوزستانی ها هم که اصلا ایرانی نیستن به درک واصل شن. اصلا آدم نیستن. جلگه رو کویر کنیم تا تو کویر هندونه بکاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
الان نصف جمعیت استان اصفهان همین مهاجرین از خوزستان و چهارمحال بختیاری هستن ،اگه آب نمی دین لااقل همشهریاتون رو از استان اصفهان بردارید برید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اوناهم كه اومدن با پول وسرمايه و كارشون اومدن،زمين كشاورزي يا كارخونه شونو نياوردن با خودشون كه آب هم با خودشون بيارن
آبی که به ناحق از زاینده رود دزدیده و به یزد منتقل میشه را به زاینده‌رود برگردانید تا همه مشکلات این منطقه به حالت عادی برگردد، دولت‌های پیشین نخواستند با آب شیرین کن آب دریاهای جنوب را به یزد و کرمان انتقال دهند و ترجیح دادند با آب دزدی از دیگر شهرها مشکلات آبی را با کمترین هزینه حل کنند همانند قرص مسکن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اونها آبی که قبلا دزدیده شده بود دوباره دزدیدند
فشل بودن مدیریت کشور در بخش آب کاملا مشخص است از یک طرف در اصفهان برای صنایع جدید و کشاورزیهای آب بر برنامه ریزی و سرمایه گزاری می شود از طرف دیگر می گویند آب نداریم و از کارون آب بیاید مسولین کشور اصفهان را می بینند اما بلایی که با انتقال آب بر خوزستان آمده و می آید و خواهد آمد را نمی بینند ریزگرد و رنج و آوارگی مردم خوزستان و نابودی اکوسیستم خوزستان همراه با جامعه جانوری و گیاهای و... به چشم مسولین نمی آید و دلشان خوش است که در کویر اصفهان بر خلاف قوانین طبیعت کارهایی را کنند که مخصوص مناطق پر آب است
اصفهان میزبان جمعیت میلیونی هموطنان خوزستانی و بختیاری هست جناب نویسنده مقاله که تو اصفهان ساکن شدن کار میکنن تحصیل میکنن ازدواج میکنن مسلمه که نیاز به آب هم دارن این عطش سیری ناپذیر که ازش یاد میکنی مربوط به همینه جناب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
ایول برن شهرشون ما خودمون اب زیادم میاریم
مهران
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
شما ها اگر آب خوزستان را به سرقت نمیبردید هیچگاه مردم خوزستان به کویر اصفهان مهاجرت نمیکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
در خوزستان هم اصفهانی زیاد است کارون متعلق به مردمی است که در مسیر طبیعی آن قرار دارند در گذشته هم انتقال آب زیاد انجام شده هم مردم و هم محیط زیست بخاطر این انتقال آبها درحال ازبین رفتن هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اگر انتقال آب جدیدی صورت گیرد 4 میلیون دیگر از خوزستان به اصفهان پر آب مهاجرت میکنند
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
من اصفهانی هستم.
ولی شخصا هرگز حاضر نیستم گوشه ای از ایران عزیزم ضربه بخوره و هموطنانم آزرده بشن تا زاینده رود پرآب بشه.
مشکل اینه که اگر کار دست کاردان بود نه لازم بود آب از جایی بدزدند برای اصفهان و نه لازم بود آب از زاینده رود بدزند برای هموطنان هزیز یزدی و ...
هم وطنان عزیز
همه جای ایران سرای من است.
اجازه ندین بی کفایتی مدیران بین ما ایرانیان تفرقه بندازه.
هزاران سال هم که بگدره اون چیزی که باید پاینده و آباد بمونه مام وطن و صاحبان اون هستش که ما مردم ایران هستیم.
بعدشم یادتون نره که مردم اصفهان هیچ نقشی در این تصمیمات ندارند و خودمون قربانی بی کفایتی ها هستیم و دچار کم آبی و خشکی زنده رود زیبای ایران.
ما ام مثل بقیه هموطنان
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آقای مهران اونا از ترس عراقیا به اصفهان فرار کردن نه مهاجرت ، اگه نبودن بچه های اصفهان کاظمی ها همت ها خرازی ها الان کارونی نداشتی که پزشو بدی
مهران
| United States of America |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آقا ساسان جان شما شما آمار بعد از جنگ را بگیرید متوجه میشوید چه بلائی این اصفهان بر سر خوزستانی ها آورده. لذا بهتر است شماها کلا در محدوده خودتان تصمیم گیری کنید و در محدوده استان های دیگر دخالت نفرمایید. بس است سرقت نفت و منابع خوزستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
همه میدانند این انتقال ابها چه بلایی برسر کارون ، محیط زیست و مردم میاره ولی همچنان روی این قضیه اصرار دارند این چه معنی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
هیچ تفرقه ای نیست همه دارند نظرات شون میگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
در جنگ بیشترین خسارات و شهدا را خوزستان داد متاسفانه وقتی حرف منطقی در ارتباط با انتقال آب ندارند حرفهایی که موضوعیت ندارد گفته میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
آقاي ساسان نكنه فكر كردي اگه شما با زن و بچه سر مرز با تانك هاي دشمن مواجه ميشدي زن وبچه رو ميذاشتي كه اسير چنگ دشمن بشن؟يا فكر كردي خوزستاني ها تو جنگ برگ چقندر بودن؟
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
خب عزیزم خودت داری جواب خودت میدی از ترس دشمن کل ایرانو ول کردین اومدین اصفهان قدمتون روی چشم اصفهانیا هم که الحق میزبانای بدی نبودن نون اصفهانو خوردین آب اصفهانو خوردین نوش جونتون بچه های اصفهانم که واسه خاک شما نه بلکه خاک ایران پرپر شدن پس اینهمه نمک نشناسی و خصومت برا چی آخه معرفت داشته باشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
جلوگیری از انتقال آب وجلوگیری از تبدیل شدن خوزستان به یک منقطه خالی از سکنه رو اسمشو میزارید نمک نشناسی ، بی منطقی هم حدو حدودی دارد
این داستان انتقال آب به کویر مرکزی نوک کوه یخ است که مشخص است قسمت نامشخص ماجرا باندهای قدرت و ثروت هستند که سالهاست در حال پمپاژ ثروت و قدرت به کویر مرکزی هستند زمان آن رسیده است که مادر سال 1400 ریس جمهوری از ساحل داشته باشیم و با دولتهای کویری که از 68 تا کنون بر کشور حاکم بوده اند خداحاقظی کنیم دولتهایی که برای آبادی کویر تورمهای کمرشکن و بی ارزش کردن پول ملی را بر همه مردم ایران تحمیل کردند دولتهایی که محیط زیست ایران را برای انتقال آب به کویر نابود کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
ساحلی های عریز برین لطفن قوطی های مشروب و ابجو را از خرز جمع کنین
سردار اسعد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
به امید خدا سال 1400 رئیس جمهوری از غرب و جنوب ایران خواهیم داشت و 40 سال ذلت کویر مرکزی را پایان خواهیم داد
اینها با طمع و سیراب نشدنشان ایران را به ورطه نابودی کشاندند
مردم سواحل دنیا پیشرفته ترین شهرها را دارند ولی در ایران کویر مرکزی ادعای صنعت و پیشرفت و علم میکند.
امیرکبیر در ستایش کریم خان زند میگوید: اگر روزی دوباره نره شیر لر حاکم ایران شود مردم طعم عدالت را خواهند چشید
بنام آب شرب و بکام کشاورزان و صنایع
اینها هم خدا رو می خوان هم خرما
اگر آب کوهرنگ نبود میخواستن چیگار کنند
آقای مهرعلیزاده و همه موافقان انتقال اب به زاینده رود رو دعوت می کنم یه سر به خروجی سد کارون 4 در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری بزنند
اصفهان نیاز به آب هیچ کجا نداره. خودش رودخونه داره که به مدد انتقال آب به یزد و قم و برداشت بی رویه بالا دست چند سال هست که خشک شده.
انتقال غیر حوزه ای آب از زاینده رود را متوقف کنید آب هم انتقال ندهید.

گرچه صد رود است در ذهنم مدام / زنده رود و باغ کاران یاد باید
(حافظ)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
عکس های دوران قاجار را از اینترنت سرچ کنید در آن زمان هیچ صنعتی هم نبود زاینده رود یک آب ناچیز داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اصفهان هرگز آب چندانی نداشته از زمان صفویه قصد انتقال آب را داشتند که بخاطر تکنولوژی در آن زمان موفق به اینکار نشدند
ایشون حاضره کارخونه هایی که تو همه دنیا کنار دریا ساخته میشه رو برگردونه به جای اصلیش؟ اگر حاضره و این کار رو کرد و آب نداشت بعد دست اندازی کنه به منابع کارون و تغییر دادن حوزه های آبریز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
کارخونه ها و صنایع مادر و استراتژیک کشور ناچارا باید در مناطق امن داخلی کشور قرار بگیره نه اینکه توی منطقه نا امن خاورمیانه دم مرز قرار بگیره که مثل پالایشگاه آبادان با اولین حمله تحت خطر باشه
مهران
| United States of America |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
این تفکر بچه گانه است که بگوییم صنایع باید در محل امن قرار بگیرد .امروز اراده‌ کنند هر جا را بخواهند هدف قرار بدهند در دور ترین نقاط کشور هم باشد منهدم‌ میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
برو ببین کارکنان همین کارخونه هااکثرا خوزستانی و چهارمحالی هستند,فقط بنام اصفهان و به کام دیگرانه
آب هست زیاد هم هست فقط مدیریت نیست ! کشوری که به اقیانوس ها راه داره و بزرگترین دریاچه اب شیرین جهان را دارد و تعدادی از رودخانه های ان به کشور عراق سرازیر هست چرا باید مشکل کم ابی داشته باشه ؟ به نظر می رسد مشکل کم خردی است نه کم آبی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
بزرگترین دریاچه آب شور جهان یعنی کاسپین در مجاورت ایرانه و بزرگترین دریاچه اب شیرین جهان یعنی بایکال در سیبری روسیه است عزیز جان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
طبق قوانین زیست محیطی حد مجاز استفاده از ابهای جاری 20% است شما حتی اجازه نمیدهید آب به شهر بعدی برسد ریختن به کشور دیگر و به دریا پیش کش
شما که نفت خوزستان را با لابی گری بردید شهرهای کویری خود را که در نهایت کویر خواهد شد را آباد کردید و اما نتیجه چه شد ؟ امروز تحریم های نفتی آغاز شده حالا بروید منابع پیدا کنید‌. حالا باز هم آمدید سراغ یکی دیگر از منایع مهم و حیاتی خوزستان‌ که اگر کارون خشک شود فلات خوزستان بلای جان همه خواهد شد. مطمئن باشید هیچگاه نخواهید توانست آب خوزستان را انتقال دهید آنچه که هم انتقال دادید روزی خواهد رسید که جلوی همه انها گرفته شود. دولت چرا کشور های دیگر را نمی بیند که بهترین مناطق آنها سواحل بندری است‌ . به عنوان مثال استرالیا را ببینید جمعیت کجا مستقر شده ؟ و استاندار اصفهان بهتر است بجای سرقت آب خوزستان برود دست نیازش را به جاهای دیگر دراز کند. گستاخی هم حدی دارد‌. متاسفانه اینها با لابی گری در بدنه دولت شکل گرفته اند و آسیب های زیادی به خوزستان و مردم آن دیار وارد کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
لابی گری یعنی 4 تیم در لیگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
مردم خوزستان را با فوتبال مشغول میکنند و آب کارون را میبرند
تابناک مدیریت کلان کشور هم دست اصفهانیها است باید جامعه مدنی و فعالان اجتماعی کشور برای درد و رنچی که مردم خوزستان می کشند احساس مسولیت کنند و یک روز به نام خوزستان توسط فعالین مدنی نامگزاری شود و تمام مردم کشور با تجمع و پشتیبانی از مردم خوزستان بساط انتقال آب ظالمانه به کویر مرکزی را برای همیشه در هم بپیچند
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
درود
ایشون که با قانون بازنشستگی رفتنی هستند و کوهرنگ سه هم ربطی به ایشون نداره بیست سالی هست که داشتند تونل رو می ساختند.
به آب شرب نیاز دارید از آب کشاورزی و صنعت کم کنید و از روشهای نوین ابیاری برای کشاورزی استفاده کنید ، دست از سر کارون بردارید چیزی از کارون باقی نگذاشتید
کارون حق مردمی است که در مسیر آن قرار دارند از سرقت و راه زنی آب دست بردارید
چرا سیاه نمایی میکنید وقتی اب را از طونل کوهرنگ که مربوط به صده های گذشته است به لطف خاتمی به یزد منتقل شد که باید این اب از همین طونل جدید می بود نه طونلی که حق ابه دار ان کشاورزان اصفهانی هستند وقتی که مناطق برف خیز را با زدن سدهای غیر اصولی و با تغییر اقلیم و دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی در بالا دست رود خانه تبدیل به باغ های شخصی کردند وقتی با بی فکری دولت احمدی نزاد مدیریت اب را از بین بردند شما قلم به دستان کجا بودید قبول دارم که جای صنایع فولا دی اصفهان نیست این تحفه نا فرخونده شهر ماست ای کاش ان را به جای گسترشش از این دیار میبردند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
دقیقا همینه قرار بود از تونل سوم برای یزد آب شرب ببرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اینکه بگویم مردمی که درکنار رودخانه زندگی میکنند حق برداشت ندارند و آب باید به منطقه ای برسد که صدها کیلومتر دورتر از رودخانه قرار دارد و مرتب به مصرف خود نیز اضافه میکنند غیرقابل قبول است
تمام مشکلات ناشی از نگرش منطقه ای مسئولان است وقتی به یک منطقه خشک مجوزهای رنگارنگ میدهند آخر این وضعیت به سرقت آب منتهی میشود
مسئولان استان اصفهان با استفاده از ارتباطاتی که در دولت داشتند از چند دهه قبل، همه صنایع بزرگ که نیازمند آب بسیار بودند را در اصفهان ایجاد کردند و بعد هم کارگرانی که از استان چهارمحال در این صنایع کار میکردند به بهانه بومی نبودن، دیگر بکار نگرفتند.و حالا هم مدعی هستند که مردم چهارمحال که آخرین استان کشور از لحاظ اشتغال است باید باغداری و کشاورزی را تعطیل کنند تا آب به اصفهان برسد. در حالی که اصفهان میخواهد هم صنایع وهم کشاورزی و هم فضای سبز بسیار گسترده داشته باشد. و سال گذشته خودم دیدم که در مدیسه در نزدیکی اصفهان ، برنج کشت شده بود. در حالی که استانی مثل چهارمحال که روزگاری منبع آب بوده، در بعضی از روستاهایش با تانکر آبرسانی میشودو اصفهان هم مشغول حفر تونلهای زیرزمینی برای انتقال آب از چهارمحال است.
با زدن چاه بصورت گسترده خود به خود و بصورت زیرزمینی از سرچشمه های کارون آب میبرند و باعث کاهش آن شدند با طرحهای انتقال آب به مقدار زیادی از آبهای جاری را هم میبرند اما هنوز راضی نیستند و بازهم میخواهند
آقای استاندار تمام مشکلاتی که ذکر کردید با شدت بیشتر ، مشکلات پایین دست کاررون هم هست شما میخواهید برای حل مشکلات خود که ناشی از گسترش بی رویه صنعت و کشاورزی است آب را از منطقه ای بگیرید که دچار خشکسالی و ریزگرد و از بین رفتن کشاورزی و نخلستانها و شور شدن آب شرب است
تابناک از دست مردم کاری بر نمیاد اگر خوزستانی ها اعتراض کنند بنام جدایی طلب سرکوب خواهند شد فقط مسئولان بدانند خوزستان منطقه بسیار حساسی است بیشتر بودجه کشور از نفت این منطقه است مردم اینجا به شدت از آب بی کیفیت ٬ گرد وخاک و بیکاری و خشکسالی و تبعیض و حتی از بین رفتن درختان نخل بر اثر بی آبی در عذابند
شما جلو آبی که میره یزد و قم رو بگیرید و از دریا بر ای اونا آب بیارید ، مشکل اصفهان حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
بخش بزرگی از انتقال آب بخاطر یزد و کرمان انجام شده
حزین لاهیجی می گوید
ای وای بر اسیری که در دام مانده باشذ
صیاد رفته باشد و از یاد رفته باشد
این شعر وصف حال خوزستانیهای غارت زده است که هوا و آبشان غارت شد
خوزستان توهم آب داشتن دارد. آب خوزستان از لرستان و چهار محال است خود استان آبی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آب متعلق به مردمی که در مسیر آن قرار دارند است رودخانه فرات که از ترکیه سرچشمه میگیرد به سوریه میرود و سپس به عراق میرود
همیشه طلب کار!
متن را احتمالا یک خوزستانی نوشته. از آنهایی که انتظار دارند چون قسمتی از خوزستان نفت دارد این ها باید در خانه بنشینند و پول نفت را بیاورند در خانه دو دستی تقدیم کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
تابناک یک طرفه به قاضی رفته
تابناک اصفهان ستیز دوباره شروع کرد

شما اگر به حق حرف میزنید و مخالف انتقال آب هستید چرا برضد انتقال آب از زاینده رود به بروجن (واقع در حوضه کارون) مطلب نمینویسید که تا الان با وجود اینکه برخلاف مصوبات شورای آب هست پیشرفت نود درصد داشته. اون خوبه اما کوهرنگ بد. بر عدم صداقت شما شکی نیست

میدونم منتشر نمیکنید
اما بدون روش شما بر پایه انصاف نیست
اصفهان زورش به یزد نمی رسه به خوزستان که میرسه
یک جوری میگه هزینه اجرای خط سوم را فولاد مبارکه میده انگار مردم اصفهان می خواهند بدهند از شش ماه پیش تا حالا قیمت فولاد سه برابر شده بدون این که دستمزد ، سوخت و سنگ اهن افزایش قیمت داشته باشه ، بهتذ است گفته شود هزینه اجرا را همه مردم ایران می دهند ، باز زرنگ بازی در میاورند ،
یک جوری میگه هزینه اجرای خط سوم را فولاد مبارکه میده انگار مردم اصفهان می خواهند بدهند از شش ماه پیش تا حالا قیمت فولاد سه برابر شده بدون این که دستمزد ، سوخت و سنگ اهن افزایش قیمت داشته باشه ، بهتذ است گفته شود هزینه اجرا را همه مردم ایران می دهند ، باز زرنگ بازی در میاورند ،
وقتی 90% مسئولان از مزکز کشور که خشک است باشند وضعیت همین میشود
با سلام
حجم اب انتقالی از سرشاخه های کارون تا به امروز نزدیک به ۱.۵میلیارد مترمکعب ابه و با این حجم عظیم انتقال اب مشکل فلات مرکزی تا کنون حل نشده و از قرار پروژه های در دست اجرا نیز نزدیک یک میلیارد متر‌مکعب اب رو منتقل خواهد کرد و پیامد های این انتقال در نهایت مهاجرت بیشتر مردم از حوزه ابریز کارون بدلیل تبعات این انتقال مثل ریزگردها و کم ابی و شور شدن کارون خواهد بود و در این لوپ مجددا نیاز به انتقال اب بیشتری خواهد بود
اما چه باید کرد
اولین کار انصراف از‌طرح انتقال ابه
دومین کار تغییر نوع کشت و مکانیزه کردن کشاورزیه
سومین کار تغییر نوع مشاغل اب بر در مناطق اصفهانه و توسعه صنایع کم اب مثل توریسم و بخش خدمات
چهارم انتقال صنایع اب بر به کنار دریا مثل عسلویه
ببین چه بحثهای بین دو استان یک ملت بالا گرفته انوقت دولتی ها لام تاکام یک کلمه نمیگویند تا کار اب به جنگ حیدری نعمتی تبدیل شود ما هم وطن ویک ملتیم دولت نا توان باید جوابگوی همه باشد تمام عقلا سالها قبل گفته ونوشته اند ایران جلگه خشکی است که نمیتواند کشاورزی باشد باید تولیدات صنعتی را جای گزین کشاورزی ونفت بکند اما همچنان دور خود میگردیم وبه چین وروسیه پناه میبریم
تا وقتی تفکر جزیره ای .منطقه ای حاکم است وضع به همین منوال است. ما حاضریم کل آب کارون و دز و جراحی و کرخه و....را ببرند و بریزند به استانهای کویری فلات مرکزی و جلگه ی خوزستان که از قدمت تاریخ خاطره وار مانده است هم بماند برای ما اما فقط به یک شرط: کل منابع نفت وگاز و سایر منابع خدادادی متعلق به خوزستانی ها باشد و مثل ایالت های کشورهای پیشرفته فقط سهم عوارض دولت مستقر را پرداخت نماییم. آنوقت خودمان می دانیم چه کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اقا شما می گی تفکر جزیره ای نکنید ولی این تفکرو داری بعد من نمی دونم چرا ی عده فکر می کنند خوزستان فقط ارث با باشو یا حق خیلی بیشتری تو استان دارند حق شما با حق ی نفر تو دورترین منطقه به خوزستان در ایران کاملا یکی هست خدا شکر قوم نیستید قوم بودید چی می گفتید
همه جای ایران وطن من است ‌‌.در بوجود امدن بحران اب ما ساکنین استانها مقصر نیستیم .پس با کین ودشمنی حرف نزنیم وباعث رنجش هم نشویم .
سلام همیشه تابناک در موضوع آب رسیدن به زاینده رود سنگ اندازی میکنه نمیدانم چرا ولی راضی هستند آب کارون به دریا بریزه ولی وارد زاینده رود نشه خداوند بیماران را شفا عنایت فرماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
عده ای عمدا یک اشتباه را تکرار میکنند آبی از کارون به دریا نمی ریزد چرا تصفیه خونه آبادان و خرمشهر نمیتونند آب رودخونه رو تصفیه کنند چون اب شور دریاست که به این شهرها رسیده
محمد
| United States of America |
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
شماها با همین تفکر و سرقت آب خوزستان باعث شدید دبی آب کارون گاهش پیدا کند و آب شور دریا به داخل رودخانه کارون نفوذ کند و باعث خشک از بین رفتن محصولات کشاورزی و نخلستان های مردم خوزستان شدید
اینطوری هرکی پارتیش بیشتر باشه سهم آب بیشتری ببره که نمیشه بنظر میرسه تو زمینه آب هم بخوان مثل باقی امور کشور الله بختکی مدیریت کنن فقط آشوب درست میشه.
اصلا استاندار اصفهان كيه كه بدون نظروزارت نيرو برا استان اصفهان تصميم ميگیره واب خوزستان را چپاول میکنه معلوم باتبانی وپشتیبانی حضرات وزارت نیرو که اصالتااز دل کویر هستنداقدام میکنه
خشکسالی ایران طبیعی نیست صهیونیست ها با کمک فناوری های امواج الکترو مغناطیس خشکسالی را به کشور ما تحمیل کرده اند متاسفانه متخصصین و دست اندرکاران غافلند.به این وسیله هم ضرر اقتصادی به کشور تحمیل شده هم باعث اختلاف قومی و محلی میگردند. لذا مردم و مسئولین باید با هشیاری مانع از اختلاف مردم شده و از طریق مجامع بین المللی عاملان انرا رسوا ومحکوم به پرداخت خسارت نمایند.
درود بر مقتدایی استاندار غیور و آبادانی خوزستان که دست اینا را خوزستان کوتاه کرد. مسولان و نمایندگان خوزستان جواب گستاخی را بدهند.
اگر حق ابه اصفهان مثل قبل اجرا میشد اصفهان به این روز نمی افتاد.خدا لعنت کنه اونی که باعث شد اب را به یزد بفرستند..چون ی د به اندازه خودش اب داشت و کادخانه هایی اونجا درطت کنند که احتیتج به اب فراوان داشت این ها باید در جنوب استفاده میشد که از اب دریا استفاده کنند نه از اب شرب.
خوزستانی ها،بختیاری ها،لرها
الله اکبر و حسبنا الله و نعم الوکیل
تنها راه موثر شیرین کردن آب خلیج فارس ودریای عمان البته باهزینه استان متقاضی وانتقال به مرکز ایرانه
آقایان تابناکی که هرروز برطبل تفرقه می گویید این راهم بدانید که حداقل نصف جمعیت کنونی استان اصفهان را مهاجران لر وخوزستانی تشکیل می دهند لذا اگر همان حق آبه قدیم اصفهان راهم می دادند برای خود اصفهانی ها کافی بود و مهاجران یااینکه باید ازدیار خودشان به فکرتامین آب باشندیا برگردند.
انتقال آب راه حل نیست مصیبت است هیچ راهی جزء کاهش مصرف نیست خصوصا در نواحی خشک ، باید مصرف آب کشاورزی و صنعت کاسته شود
ان شاءالله کارون خشک بشه تاازشر اصفهانیهاوبقیه متجاوزین به آب چهرمحال وبختیاری وخوزستان راحت بشیم.همه کشور فقط بفکر اصفهان هستن.دوشرکت سپاهان وذوب آهن رو بامصرف بالای آب آوردن اصفهان اونم فقط برای اشتغال زایی .بدون ذره ای تفکر.آخه کدوم عاقل نمیدونه اینجورشرکتهابایددرکنارساحل دریاباشن تاازآب دریااستفاده کنن.نه اینکه بهترین آب شرب اصفهان رو ببلعند وبعدبرای شرب شهروندان اصفهان به سرشاخه های کارون دست درازی میکنن.واقعاایران داره چطوری اداره میشه نمیدونم فقط میدونم هرچی مسئول نالایق وبیسوادوباپارتی اومده سرکارداره اداره میشه.چقدر بدبختیم چون ایرانی هستیم.به امید.......
ما مشکالاتمان نتیجه سوء تدبیر در انجام امور است ظاهرا ما ایرانیان تا موضوعی ملی به بحران تبدیل نشود خیالی نداریم نمونه آن استفاده غیر معقول از سفره آبهای زیر زمینی در مقابل ۴۰۰ هزار حلقه چاه دارای مجوز با برداشت آب فراوان ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در ۴۰ سال گذشته حفر شده وشبانه روز رمق آبهای زیر زمینی را کشیده ابم چه کسی مسوول وپاسخگوست در زمانی که قاره های دیگر با فراوانی آب دنبال استفاده از تکنولوژیهای جدید مصرف اب در ۶۰ سال گذشته اند ما مملکت خشک نا بسامان در مدیریت مصرف آبیم مگر ابهت ملی در حوزه آقتصاد کجای افکار حزبی وگروهی وباندی ما بوده که حالا توقغ آرامش داشته باشیم مسوولان ما باید خجالت بکشند از این سوء تدبیر در خصوص سر شاخه های کارون وزاینده رود نیز مصیبت مانند آبهای زیر زمینی است ما به مردم محروم چهار محال وبختیاری باید حق بدهیم که این قوم بدلیل عرفی حقوقی وشرعی ودر کنار منابغ دو سرشاخه اولا وذیحقند ما در مملکت تا کنون مدیریت مصرف نداشته ونداریم ۸۵%منابع آبی کشور در بخش کشاورزی با روشهای سنتی مصرف شده ومیشود چرا؟ کی به فکر صرفه جویی با تکنوژیهای جدید هستیم اخیرا شروع کردهایم اینکار را در سطح گسترده از سی سال پیش بابد عملی میشد نه در بحران منابع مالی ما مجرمیم گرداندگان حوزه اقتصاد کشور مجرمند نتیجه ابن الوقتی همین است !!
به زودی ما خوزستانی ها هم نفت این دیار را پلمپ می کنیم و ب ای خودمان هزینه خواهیم کرد
من خوزستانیم و متعجبم که خوزستانیا و اصفهانیا دارن در مورد این مورد با هم جر و بحث میکنن و عجیبتر که اصفهانیا میگن که چه دلاوریها کردن برا خوزستان در زمان جنگ.قضیه خیلی ساده س اب کارون از نصف هم کمتر شده چندین سد روی رودخانه کارون زدن که اکوسیستم استان که کل منطقه رو بهم زده سد گتوند علیا که شاهکاره .تا ۱۰ سال اینده زمینهای خوزستان شوره زار میشن از همین الان عوارضش کاملا بارزه.با این وضعیت اب کارون و میخوان انتقال بدن اصلا فرقی نمیکنه کدوم استان باشه اصفهان یا تهران یا مشهد اگه این کار عملی شه تیر اخره که به خوزستانیا زده میشه و این استان خالی از سکنه میشه فقط کسایی می مونن که قصد خودکشی دارن . حالا اصفهانیا اگه انصاف داشته باشن به هیچ وجه نمیان با خوزستانیا در این مورد جرو بحث کنن .خوزستانیا که پدر کشتگی ندارن با اصفهانیای عزیز از سر ناچاریه بیاید از نزدیک وضعیت کشاورزی و اب شور و هوای الوده استان ما رو ببینید اگه دلتون نمیسوزه سنگمون نزنین لااقل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
من به شما کاملا حق می دم ولی وضعیت طوریه به کل مردم کشور چه اصفهانی چه خوزستانی و....داره فشار میاد فقط خاهش می کنم از قوم گرایی خودداری کنید
بدبخت چهارمحال و بختياري
اینکه میگن خوزستانیا اومدن اصفهان و از منابعش استفاده میکنن بی منطق ترین حرفیه که یه ادم میتونه بزنه.اوکی اصفهانیای که تشریف اوردن تهران برگردن شهرشون ما هم اینجا مشکلاتی داریم کمبودایی داریم تو تهران شما اصفهانیا برید تو شهر خودتون .تا جایی که من میدونم اصفهانیا بعلت کویری بودن مهاجرت میکردن و همیشه منابع خوزستانی ها غارت میشده .من تو تهران هر وقت یه ساختمون خیلی بزرگ یا یه بیمارستان مجهز میبینم اولین چیزی که یادم میاد همینه که اینا از پول نفت و گاز و منابع معدنی خوزستان و جنوبه که به اینجا اورده شده.
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اولا از کی خوزستانی شد بچه تهرون ؟ دوما تهرون بروبچ ترک و آذری تشریف دارن اصفهانی یه درصدم نیست اونجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
گفتن اینکه کی خوزستانی ، اصفهانی ، تهرانی یا آذری ناشی از کوته فکری است مردم همیشه به جای بهتر مهاجرت میکنند وقتی جایی را را خراب میکنند باید منتظر مهاجرت های میلیونی باشند
sam
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
ساسان لابد تو خوزستان هم یه درصد اصفهانی نیست اره؟تو خوزستان عزیزای چهار محالی هستن که قدمشون رو تخم چشمامون.ترک هست که از قدیم اومدن برا کار و موندن نه کم خیلی زیاد هم هستن .کوردا هم هستن تا دلت بخواد.تو اهواز صد تا مغازه هست که چه فروشنده چه استاد کار اصفهانی هستن در ضمن اگه خبر نداری خیلی از همشهریای عزیزت میان اینجا تو خوزستان زمینای کشاورزی رو اجاره میکنن و کشت و کار میکنن سیب زمینی ... میکارن و بعدش میرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
نفت گاز مناببع طبیعی خوزستان مال کل کشور هست به قسمت مساوی هیچکس حق نداره بگه چون اون تو اون منطقه زندگی می کنم سهم من بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
در زمانی که تهران در 200 سال پیش پایتخت شد جمعیتش 15000 نفر بود این 15000 حالا شده باشن 500 هزار نفربیشتر از 95% تهران مهاجرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
کجای مطلب بالا نوشته خوزستانی بچه تهرونه همیجور یه چیزی می پرونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
همین نفت و گاز باعپ شده اهواز آلودترین شهر دنیا بشه انوقت حقی نداره بخاطر نفت هور را خشک کردن و ریزگردها را افزایش دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
مشکل اینه که مساوی هم تقسیم نمیشه چند جای خاص میره اونوقت تو این خشکسالی آب هم میخوان
وقتی اهواز بخاطر نفت و ریزگرد به مقام آلوده ترین شهر جهان میرسد طبیعی است که مردم قبل از بیمار شدن مهاجرت کنند دو استان اصفهان و تهران عمده مقصد است اصفهان بخاطر نزدیک بودن به خوزستان انتخاب میشه ولی بیشتر تهران ، کرج و شهرک های اطراف آن میرند اگر کارون خشک شود میلیونها نفر باقی مانده هم مهاجرت میکنند
کجای مطلب بالا نوشته خوزستانی بچه تهرونه همیجور یه چیزی می پرونی
اگه اصفهان اب میخواد برا صنعتش برا کشت و کار میخوام که صد سال اب نداشته باشن کارخونها رو ببرن یه شهر دیگه که مشکل ابش حل شه اگه برای شرب ساکنین اب میخوان که بعید میدونم اب برا خوردن نداشته باشن.والا ما اینجا از اب شیرین کن استفاده میکنیم مگه چیزی مونده از کارون دیگه؟یه اب باریکه مونده که اونم شوره اینهمه طمع کردن بهش .اب دریا رو شیرین کنید براشون.تا جایی که من یادمه نماینده های کل استان خوزستان یه ذره عرضه نداشتن یه بچه ۵ ساله بزاری اونجا بهتر تصمیم میگیره تا این اقایون.همه چیو بردن نفت و گازو معدن و گچ و همه چیو بردن اب خونه زمینه اب و ببرن زمین اینجا از بین میره هوا که نداریم ابو هم ببرن همه میمیریم خدا لعنت کنه باعث و بانیشو ایشالله
اصفهانیا عزیز یه توک پا تشریف بیارین خوزستان ببینید میتونین یه لیوان اب از کارون بخورین اگه تونستین اونوقت انتقالش بدین آب کارون چند ساله که شور و کم شده یک سومش هم نمونده.در ضمن کسایی که میان و تابناک و متهم میکنن که یه طرفه به قاضی رفته بدونن اینو اگه به یه بچه مهد کودکی هم بگی جوابتو میده .والا شما از شمرو یزید هم بدترین اگه راضی به این کار باشین.
حرف مفت می زنه کوهرنگ دیگه ابی نداره حرفهای بی مصرف می زنی چهارمحال بختیاری خودش ابی براش نمونده چقدر مردم را وعده دروغ می دیدید ادامه بدید چون دیگه حناتون رنگی نداره سد کارون سه وچهار را پمپاژ کنید هزینه داره می دونم ولی خوب اب مازاد می تونید بیارید نه سورلخ کردن کوها که به جدال تبدیل خواهد شد البته که اونم برا شما مهم نیست
من یک اصفهانیم.زنده رود هزاران سالست که در اصفهان جاریست.اما بهره برداریهای ناصحیح در استان چهارمحال باعث نرسیدن آب به پایین دست شده است.خب کوهرنگ3 روی زاینده رود می آید تا جبران بهره برداری های خود عزیزان چهار محال شود.توصیه می کنم سری به روستاهای مارکده صادق آباد هوره و چم ها بزنید تا متوجه عرایضم بشوید.و سابقه ی کشاورزی آنها را با قبل از انقلاب مقایسه کنید. خواهشا هوچی بازی در نیاورید.عرق شما به استان چهارمحال ستودنیست اما نباید چشم شما را بر واقعیت فروببندد. چنان که در قرآن از تاثیر محبت خویشاوندان در قضاوت نهی شده. با تشکر سرباز اصفهانی وطن در رکاب سرلشکر بختیاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
واقعیت اینه که آبی برای انتقال نیست در طول تاریخ زاینده رود یک رودخانه فصلی بود در دههای اخیر به برکت انتقال آب بصورت چهار فصل آب داشت
به عنوان یه اصفهانی اصلا حاضر نیستم آب از سرچشمه کارون بیاد اصفهان چون چندین ساله آب زاینده رود رو دارن انتقال میدن به استان های دیگر ( که به نظر من اگه فقط برای شرب بود و مصارف صنعتی نداشت اشکال نداشت) و نتنها از نظر زیست محیطی وسلامت جسمی که از نظر روحی روانی هم مردم اصفهان خیلی ضربه خوردن و میتونم شرایط مردم خوزستان رو درک کنم
ضمن اینکه فولاد مبارکه درصد خیلی ناچیز آب مصرف میکنه چون اولا آب مصرفیش در گردشه و از بین نمیره ثانیا کلی هزینه کرده و فاضلاب شهری شهرستان های اطراف رو تسویه میکنه برای مصرف آب صنعتی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
برادرباانتقال اب بین استانهافقط نزاح درمیگیره
تمام مردم استانهای درگیرپاسوزصنایع وکارخانه های فولاد،ذوب آهن وامثال آنهاهستندکه بیش از80درصدآب منطقه رومی بلعندویک تعدادانگشت شماره سرمایه دارازمنافع آنها بهره می برند.ای کاش استفاده کنندگان واقعی ازاین آبها مردم شهروروستای همجواراین رودخانه باشندولی واقعیت این است 90درصدمنافع حاصله ازاین انتقال ها مستقیما به جیب همین ازخدا بی خبرها می رود ومردم استانهای درگیرروبه جان هم می اندازندتاسودخودشون روببرند.
سلام دوستان اینقدر به خودتون فشار نیارین دیسک و صفحه میسوزونین آقا آب میخواید چیکا نونم نخورین میوه نخورین داروهم گرونه نخرین بدبختی اینجاس مردن گرونه نمیرین عجب ملت بدبختی هستیم ما همه چی داریم هیچی هم نداریم مملکت نداره اینقدر میگن پول نیس باورتون نمیشه خوب نیس دیگه کاش یکی یه شمع تو این تاریکی روشن کنه نه اینکه همش لعنت وفحش باشه یه عده به جای یه جمع فکرمیکنن بدبختی اون یه عده فقط فکر خودشونن
مدیریت صحیح مصرف اب در کشور الزامی است
بحث انتقال اب رو احساسی نکنید از زاویه منطق بهش نگاه کنید. هیج جای دنیا این شکلی ضربدری اب انتقال نمیدن. اصفهانی عزیز مجبور نیستی صنعت اب بر داشته باشی و مهاجر از سرشاخه ها بپذیری واسه کار و سرپناه و بعذ انگ مهاجر بهشون بزنی

برید دنبال خدمات مثل دبی و عربستان
کشاورزی و صنعت فولاد رو هم بسپرید به اهلش
بهتراست ازخلیج فارس هم برای هامون وهم برای یزد و اصفهان ازطریق لوله های بزرگ آب انتقال دهند
بهتراست ازخلیج فارس هم برای هامون وهم برای یزد و اصفهان ازطریق لوله های بزرگ آب انتقال دهند
عزم راسخ اصفهانی ها برای نابودی کارون و در نهایت نابودی خوزستان ،اتفاقات تلخی در حال شکل گیریه که شاید سبب بحران هایی بشه که قابل کنترل نباشه و مسولش هم خود مسولین خواهند بود
تابناک چرا نظراینجانب را سانسور می کنی؟نه توهین نه افترا فقط درد دل خوزستانی های مظلوم بود
خیلی ببخشید اگر تاریخ را خونده باشبد اصفهان قلمرو ایل بزرگ بختیاری بوده
همه غرور و انحصار طلبی و قومیت گرایی وفخرفروشی خودشان را به رخ می کشند ،یکی اصفهابیه،یکی لره،یکی خوزستانیه،یکی یزدیه، اما هیچ کجا از مدیریت منابع آب و توسعه با طرح های بلند مدت و برنامه‌ریزی باد نمیکند،دادش ها و برادران وعزیزان،همه از طرح و مدیریت جهادی صحبت ویاد کنیم نه از انگ وننگ،ما همه به فکر ایران متحد باشیم ،متاسفانه حضرات بی توجه به مدیریت منابع آب هستند و بیتخصص،وگرنه هم آب و آبادانی هست،هم نان و ناندانی،مردم،اقوام ،یزدی ،اصفهانی،چهارمحالی ،خوزسبانی ما همه اول آدم هستیم و بعد برادر و خواهر،فقط سفره رو کوچک پهن کرده این و سفره نشینان فکر خونشان هستند نه رفع مشکلات،ممنونم اگه به هم انگ نزنیم و ننگ ببار نیاوریم خدا یار همه ایرانیان غیور باشد
مردم خوزستان حالا نظرتون در رابطه با انتقال آب چیه؟هنوز نظرات سه ماه پیش را دارید؟
اگر مسلمان واقعی هستی به خدا توکل کن ایران سرای همه
من موندم چرا اینقد این اصفهانیا و این اهوازیا با هم لجن
اقااصفهان یزد کرمان قم و....فقط فقط فقط یک راه دارن اون هم اب خلیج فارسه
سلام یعنی میبینید همه میدونند ک اینکار چ بلایی ب سر خوزستان و میاد
ما نمیگیم چون نفت و گاز مال ماست باید سهم بیشتری ببریم
حرف ما اینه ما که گاز داریم چرا خیلی از روستا های ما گاز ندارند و با کپسول گاز که پر خطر هست زندگی می کنن.
سلام چرا باید آب انتقال بدید برای اینکه صنعت پر مصرف آب در اصفهان و... استفاده بشه . چرا سرما و بدبختی و بیکاری کشاورزی دیم برا لر هاست . چرا کنار سد های که انتقال ابشان به اراک و قم و اصفهان و خورستان.... مردم دیم کارند .. برداشت برنج خوزستان اصفهان میدونید چقدر است . چرا سد های لرستان سالهای زیادی تعطیل اند ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی