بازدید 3379

نظام آماری ایران متحول می شود

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران گفت: مدرن سازی نظام آماری ایران را شروع کرده ایم تا یک تحول بنیادین در نظام آماری کشور ایجاد کنیم.
کد خبر: ۸۴۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 23 October 2018

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران گفت: مدرن سازی نظام آماری ایران را شروع کرده ایم تا یک تحول بنیادین در نظام آماری کشور ایجاد کنیم.

کاوه کیانی روز سه شنبه در نشست هفته آمار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران موفقیت این نظام جدید را مستلزم همکاری دستگاه های مرتبط در تمام استان ها خواند و افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها نقطه تماس با آمار و اطلاعات بوده و جایی که آمار به نقطه برنامه ریزی می رسد همین سازمان است.
وی خاطر نشان کرد: چشم بسته بودن در مدیریت به دلیل نبود برنامه ریزی و توسعه نداشتن آمار است، در کشور شاید گاهی از آمار به درستی استفاده نشده که اغلب به علت نبود آمار درست بوده لست.
کیانی با بیان اینکه خلا وجود آمار را در نظام برنامه ریزی مشاهده کرده ایم، یادآورشد: در مدرن سازی فرآیندی که مورد استفاده قرار می گیرد، موجب انتقال یک بحث به شیوه های جدید است.
معاون مرکز آمار ایران مدرن سازی را یک فرآیند پیوسته و نا تمام خواند و گفت: در نظام آماری سنتی گاهی وظایف ارکان و بازیگران مبهم و متناقض است، ساختار آن متناسب با علم روز نیست و از منابع داده ای موجود استفاده بهینه نمی شود.
وی ادامه داد: در نظام آماری سنتی توان تولید آمارهای جدید و شاخص های ترکیبی وجود ندارد و کیفیت تولیدهای نظام آماری مورد بررسی دقیق قرار نمی گیرد.
کیانی به ویژگی های نظام آماری مدرن اشاره کرد و یادآورشد: در این نظام وظایف نقش آفرینان تعیین شده، ساختار آماری با توجه به عصر حاضر و نیازهای کشور طراحی شده و متناسب با علم روز است و منابع متناسب با رویکردهای جدید هزینه می شود.
معاون سازمان آمار ایران با بیان اینکه در دنیا بحث مدرن سازی از اویل سال 2001 مطرح شد اما در عمل از سال 2010 در دستور کار قرار گرفت، گفت: در ایران فاصله ها با بحث های جهانی کم است و باید سعی کنیم این فاصله کاهش یابد.
وی اظهار داشت: طی چهار سال اخیر دنیا بر موضوع شاخص های اهداف توسعه پایدار تمرکز کرده است اما ایران مباحثی را فراتر از این شاخص ها پیگیری می کند.
کیانی تمرکز ایران را بر برآورده سازی نیازهای برنامه ریزی کشور خواند و افزود: نظام های آماری غیر سیاسی است و کشورها می خواهند به شکل حرفه ای آمار و اطلاعاتی را تولید کنند.
معاون مرکز آمار ایران به اصول بنیادین آمارهای رسمی در جهان اشاره کرد و ادامه داد: بی طرفی در تولید و دسترسی برابر شهروندان، رعایت موازین اخلاقی، پاسخگویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده و تفسیر نادرست از آمارهای رسمی، حفظ محرمانگی ریزداده ها، انتخاب منابع داده ای بر اساس کیفیت، به روز بودن، هزینه و بار پاسخگویی از جمله این شاخص هاست.
وی از معیارهای مهم سنجش مدرن بودن سیستم آماری دنیا را اتصال داده ها برای تولید ارزش افزوده خواند و خاطر نشان کرد: قانون مرکز آمار ایران همه آمار کشور و تکالیف متقابل دستگاه ها و مردم را پوشش نمی دهد.
کیانی تاکید کرد: در وضعیت موجود مرکز آمار ایران با اختیارات بیشتر کار می کند اما هنوز به دستگاه مرکزی تهیه و انتشار آمارهای رسمی کشور نرسیده است.
معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه این مرکز باید به نقطه مرجع تبدیل شود گفت: مرکز آمار باید به نقطه محوری تولید و انتقال آمار تبدیل شود در حالی که اکنون اینگونه نیست.
وی با بیان اینکه ما پیشنویس قانون آمار ایران را نوشته ایم، پیش بینی کرد که اوایل سال 98 بتوان برای نخستین بار قانون آمار در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان