بازدید 7789

وزیر جوان هشدار داد

کد خبر: ۸۴۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳ 19 October 2018

ایلنا نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همه ما در برابر فرصت سوزی در بهره برداری از ظرفیت های تحول دیجیتال مسئول هستیم، گفت: در مسیر تحول دیجیتال باید تغییر دیدگاه دهیم و با مدیری که نمی تواند، تعارفی برای جایگزینی نداریم چراکه نمی توان دید که هر روز سهمی از ما را در بازارهای جهانی می برند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش تحول دیجیتال را در شرایط کنونی کشور حایز اهمیت دانست و گفت: تا قبل از این نوع نگاه در وزارت ارتباطات بیشتر توسعه زیرساخت ها بود که زیرساخت توسعه سایر بخش هاست که در گذشته به خوبی انجام شد اما در عصری هستیم که علوم بین رشته ای وسعت قابل توجهی پیدا کرده اند که تاثیر استفاده از هوشمندی و فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف چون کشاورزی، انرژی، سلامت و زندگی شهری اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به آمارهای استاندار آذربایجان غربی در مورد دریاچه ارومیه افزود: حجم آب این دریاچه در شرایط کنونی یک میلیارد مترمکعب است که در شرایط بارش مطلوب برف و باران به 2 میلیارد مترمکعب می رسد درحالیکه سطح مطلوب آب در سطح زیر دریاچه 10 میلیارد مترمکعب می شود و حجم آبی که برای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است سالانه پنج میلیارد مترمکعب می باشد.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشتر از نوع غرقابی برای آبیاری استفاده می شود، اظهار کرد: برآوردهای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه کشاورزی نشان می دهد که با هوشمندسازی 35 درصد از منابع آبی این حوضه آبریز صرفه جویی می شود که یعنی 1.5 میلیارد مترمکعب یا 1.5 برابر آب موجود در دریاچه ارومیه قابل استفاده می شود.

آذری جهرمی هزینه هوشمندسازی هر هکتار زمین (البته بر اساس قیمت های قبل نوسانات اخیر ارز) بنابه گزارش پژوهشگاه فضایی 2.5 میلیون تومان در هکتار برای باغداری دانست و خاطرنشان کرد: حالا ببینید برای طرح نکاشت و استفاده نکردن از آب های حوضه دریاچه ارومیه چقدر هزینه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات کم هزینه اما پربازده است، افزود: در این دوره از ابتدا تاکیدم بر استفاده از ارزش افزوده ناشی از فناوری اطلاعات و ایجاد اشتغال های مبتنی بر آن بوده است.

عضو کابینه دوازدهم دولت با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت بازار در اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: اکنون که اسنپ و تپسی راه اندازی شده همه بدنبال راه اندازی تاکسی های اینترنتی هستند و چون رقابت سالم نیز سخت است برای هم مشکل درست می کنند بنابراین ما باید بازار را ایجاد و قانون مناسب تدوین کنیم تا جوانان بتوانند در آن فعالیت کنند.

آذری جهرمی با اشاره به وظایف و ماموریت های دستگاه های زیرمجموعه وزارت ارتباطات، و انذار نسبت به برخی عملکردها گفت: با چنین ساختاری نمی توان به استقبال تحول دیجیتال رفت و باید تغییر مسیر دهیم، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال مجموعه ای سه ضلعی از یک نهاد توسعه ای مثل سازمان فناوری اطلاعات است که اساسنامه آنرا تغییر دادیم همچنین یک نهاد آموزشی بنام دانشکده پست و مخابرات که البته در گذشته وظیفه آن ارتقای مدرک تحصیلی کارکنان بود که ساختار آن نیز در حال تغییر است و به سمت یک نهاد آموزشی و مهارتی در حوزه اقتصاد دیجیتال پیش می رود و ضلع سوم نیز یک نهاد تامین مالی بنام پست بانک است که از انها خواستیم که در ایجاد تغییرات تسریع کنند.

عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه تغییر ساختار نخستین اقدامی بود که در مسیر تحول دیجیتال انجام شد، اظهار کرد: همزمان با انجام تغییرات، مقاومت ها نیز شروع شد که البته طبیعی است اما از آنجاییکه بدنه باید کار را پیش ببرد بنابراین نیاز به ارتقای دانش، احساس شد که این دوره نیز بر همین مبنا تشکیل شده تا همه ببینند که حرف ما و شعارهای دولت به سمت کجاست و فرصت های فضای مجازی چیست و چقدر از آن بهره می ببریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز همه ما مسئولیت داریم که در مسیر اقتصاد دیجیتال حرکت و نوع نگاه مان را به اکوسیستم تغییر دهیم، گفت: اگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت پست تنها نگاه شان به تامین منابع اقتصادی خود باشد ضررها و عقب ماندگی هایی برای کشور به همراه دارد و ضروریست سلسله نشست هایی را برگزار کنیم تا این نوع مفاهیم عمیق تر جا بیفتد.

آذری جهرمی با تاکید براینکه فرصت زیادی برای انجام ماموریت خود در بهره گیری از ظرفیت تحول دیجیتال نداریم، گفت: ابتدا باید دانش مدیران را بالا ببریم و اگر احساس کردم که مدیری نمی تواند کمک کند، هیچ تعارفی در جایگزینی وی نداریم چراکه نمی توانیم ببینیم سهم ما در بازارهای بین المللی را می برند.

وی با اشاره به مسوولیت همگی در برابر فرصت های پیش روی، افزود: مسوولیت فقط در زمان خرابکاری ها نیست بلکه در برابر فرصت سوزی ها مسوول هستیم و باید نسبت به آن حساس باشیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر انجام مطالعه برای بالا بردن دانش خطاب به مدیران وزارت ارتباطات تصریح کرد: باید جوانان نخبه که در این حوزه ظرفیت دارند را دعوت کنید و حرف های آنها را بشنویم هرچند من جواب این جوانان را می دهم اما مگر چقدر می توانم،پس لازم است برای اینکار ساختار بگذارید و باید به دقت مصاحبت کنید.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید درک فضا و مسیر حرکتی در تحول دیجیتال را حایز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: بعد از ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات امروز باید به لایه خدمات این شبکه توجه کنیم.

آذری جهرمی از بررسی سند تحول دیجیتال از منظر سایر حوزه ها چون اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و ... خبر داد و گفت: لازم است فضای جدیدی را بسازیم و همه کم یا زیاد در این مسیر مسئولیت داریم تا با تغییرات ساختاری جدید، سهل تر حرکت کنیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی