بازدید 2469

خروج روزانه ۵ هزار زائر از مرزها

کد خبر: ۸۴۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 17 October 2018

سخنگوی ستاد اربعین گفت: سفرهای اربعین رو به افزایش است، بطوریکه خروج از مرزها از روزی ۲ هزار نفر به ۵ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایلنا، شهریار حیدری (سخنگوی ستاد اربعین) با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ هزار نفر تاکنون در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بیش از ۵۵۰ هزار نفر روادید دریافت کرده و روادید ۲۰۰ هزار نفر نیز آماده تحویل است.

وی در خصوص مرزهای هوایی نیز گفت: تا این لحظه اگرچه زائران اربعین به عراق مراجعت کرده‌اند، اما معیار ما برای سفرهای اربعین از طریق هوایی از دوم تا ۱۲ آبان ماه است. هزینه بلیت هواپیما نیز از ۲ آبان برای مسیر رفت از تهران به نجف و بغداد و مسیر برگشت از نجف و بغداد به تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اما از مشهد به بغداد یا نجف و از نجف یا بغداد به مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین دیگر شهرها و استان‌ها نیز قیمت بلیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

سخنگوی ستاد اربعین خاطرنشان کرد: سفر اتباع افغانستانی و پاکستان که در ایران مستقر هستند شروع شده و با ساز وکار مشخصی در حال انجام است. هر کشوری که ویزای عراق برای زائران صادر کند، کنسولگری‌های ما نیز در همان کشورها آماده ارائه خدمات هستند.

حیدری با بیان اینکه ظرفیت‌ سفر هوایی محدود است، گفت: ممکن است زائرانی از کشورهای دیگر وارد کشور ما شوند و قصد داشته باشند از طریق هوایی به عراق سفر کنند و با مشکلاتی مواجه شوند، بنابراین باید توجه داشته باشیم که ظرفیت ناوگان هوایی مشخص است، البته در این ایام افزایش پیدا کرده است. همچنین شرکت هواپیمایی الاعراقیه ظرفیت خود را در این ایام افزایش داده است. ناوگان حمل و نقل عمومی نیز برای سفر زمینی آماده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعدادی از زائران به دلیل همراه داشتن ویزای جعلی از مرز شلمچه عودت داده شدند، تصریح کرد: این جعلیات توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد که نمونه‌هایی از آن در روزهای اخیر شناسایی و بازداشت شدند ما نیز به عراق تذکر دادیم مراقبت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشد. کاردار عراق در ایران تیم‌های بازرسی برای سرکشی از کنسولگری‌ها و جلوگیری از جعل روزانه اعزام می‌کند. همچنین همکاری پلیس ایران و سفارت عراق نیز آغاز شده و امیدواریم دیگر شاهد این تخلفات نباشیم.

سخنگوی ستاد اربعین خاطر نشان کرد: پلیس+۱۰ به صورت پایلوت امسال در تهران با سازمان حج و زیارت و دفاتر آن برای صدور روادید همکاری می‌کند و حدود ۲۶۴۰ دفتر حج و زیارت و پلیس +۱۰ در امر صدور روادید در کل کشور فعال هستند.

وی درباره خروج غیرقانونی زائران از کشور نیز گفت: تاکنون چنین مواردی مشاهده نشده است. خروج از مرزها برای زیارت اربعین از مرزهای مجاز شلمچه، مهران و چزابه است که در این خصوص اطلاع‌رسانی نیز صورت گرفته است. مراقبت از مرزهای ما با کشور عراق نیز توسط نیروهای مرزبانی تقویت شده است و هر کسی بخواهد به صورت غیرقانونی از کشور خارج شود، قطعا دستگیر و بازداشت و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

حیدری در خصوص امنیت زائران در کشور عراق نیز گفت: الحمدالله کشور عراق سال گذشته تجربه خوبی در تامین امنیت زائران داشت و زائران با امنیت بالایی مراسم را انجام دادند، در حال حاضر نیز ما نگرانی در این زمینه نداریم، چراکه هرسال تجربیات بیشتری در این زمینه نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت. امسال نیز بحث‌های امنیت زائران نسبت به سال‌های قبل تقویت شده است و با سیستم‌های جدید و پیشرفته این مراقبت انجام می‌شود و قطعا آنچه در توان دولت عراق است برای امنیت زائران به کار گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در جلسات متعدد از دولت عراق خواستیم تا امنیت زائران را به نحو احسن برقرار کند و تاکنون نیز با مشکل خاصی مواجه نبودیم.

سخنگوی ستاد اربعین گفت: اگرچه هنوز در پیک سفر اربعین قرار نگرفتیم، اما سفرها رو به افزایش است، بطوریکه خروج از مرزها از روزی ۲ هزار نفر به ۵ هزار نفر رسیده است. روند تردد خروج از مرزها گسترده‌تر می‌شود، اما روان است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار