بازدید 11414

۱۲ میلیون ایرانی در خطر استفاده از فیلترشکن!

کد خبر: ۸۴۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 17 October 2018

تقریبا از همان زمان که اینترنت به ایران وارد شد و گسترش یافت، موضوع فیلترینگ با هدف جلوگیری از دسترسی کاربران به وبگاه‌های مغایر با قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر رواج VPN و فیلترشکن‌ نیز مطرح شد. اما فیلترینگ زمانی شکل جدی‌تری به خود گرفت که شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر فیلتر شدند.

فیلترشکن‌ها مجموعه‌ای از روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلف هستند که برای عبور از فیلتر از آن استفاده می‌شود. البته بعضی از فیلترشکن‌ها کاربرد امنیتی دارند، یعنی با عوض‌کردن آی‌پی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را می‌گیرند. اما از طرفی بعضی از نرم‌افزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه می‌شوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران ارائه شده‌اند.

درباره استفاده از فیلترشکن‌ها و موضع دولت با فیلترینگ، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این اظهار کرده بود: درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارایه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر مضرات استفاده از فیلترشکن بیان کرده بود: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آن‌ها با همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود.

در هر حال اخیرا سردار کمال هادیان‌فر - رئیس پلیس فتای ناجا - بیان کرد حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از VPN و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند.

این اظهارات در حالی است که ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- سال گذشته اظهار کرده بود طی دو سال گذشته استفاده از فیلترشکن به شدت کاهش یافته و در حال حاضر میزانی که از فیلترشکن استفاده می‌شود، کمتر از سه درصد ترافیک کشور است، اما استفاده از فیلترشکن در ماه‌های اخیر بسیار بیش‌تر شده و علت آن هم فیلتر شدن برخی از پیام‌رسان‌هایی است که در بین مردم رواج یافته بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
استفاده از فیلتر شکن خواه یا ناخواه مفسده میاره.چرا که با یه سرچ ساده در به روی خیلی چیزا باز میشه
+ خطر مرگ با متانول مشروب های تغلبی!
خوب الان یوتیوب رو واسه چی فیلتر کردید که هر فیلم آموزشی میخواهیم ببینیم باید فیلتر شکن روشن کنیم؟
امار اشتباه دادین هشتاد میلیون از فیلتر شکن استفاده میکنن....
فیلترینگ تلگرام باعث شد که حتی افرادی که نمی دانستند فیلتر شکن چیست از آن استفاده کنند
وقتی اکثریت مردم کاری خلاف قانون انجام می دهند مشروعیت قانون و حتی نمایندگی نکردن نمایندگان از موکلین خود مطرح می شود! مثل قانون ماهواره که غیر قانونی است.
شماها چطور وارد توییتر میشید
پاسخ ها
MRV
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
والا فکنم اینترنت اقایون فرق داره که مثلا توییترشون فیلتر نیست راحت ازشون استفاده میکنن
سلام، اخیرا منابع رسمی اعلام کردند که نتیجه بررسی نشان میدهد هنوز ۴۸ درصد از پرسش شوندگان از تلگرام استفاده می کنند....خب چگونه....غیر از فیلتر شکن و VPN؟
این آمار از کجا اومده؟
بدون شک به تعداد کاربران اینترنت فیلترشکن داره استفاده میشه. فقط مسئولین و وی آی پی‌ها که اینترنت براشون آزاده ممکنه استفاده نکنند.
پیشنهاد میکنم اینترنت رو کلا قطع کنین تا ذهن مبارک آقایون بیش از این آشفته و درگیر مسایل مرتبط با اینترنت و اونترنت نباشه و بتونن با فراغ بال ، به مسایل مهم کشور از جمله اختلاس و فساد و ارتشاء و قاچاق و پارتی بازی و ژن های خوب و تحریم زایی و دشمن زایی بپردازند و بیش از پیش به ملت نجیب ایران خدمت کنند !!!
مقامات محترم همه از تویتر استفاده میکنند در صورتیکه تویتر فیلتر است، یعنی فیلتر شکن برای آنها حلال و برای بقیه حرام میباشد؟ ،چرا خوده مسئولین رعایت نمیکنند !
این رقم قطعا اشتباهه ، با یه نگاه هرچند غیردقیق به اطرافیانتون به راحتی اشتباه بودن این عدد مشخصه ، خودم و تمام اعضای خانواده ام و تمام 21 همکار محل کارم ( به جز یک نفر ) ، از فیلترشکن استفاده می کنیم .
مسئولین انتظار دارند مردم از تمام تصمیمات غلط یا درست آنها اطاعت کنند که این غیر ممکن است.
صورت مساله بسیار ساده است:
منابع علمی و تحقیقی بسیار زیادی برروی یوتوب، وردپرس و سرویسهای مشابه وجود دارد، از طرف دیگه، سرویسهای شرکتهای بزرگ مثل گوگل، گیت لب امازون و اوراکل به روی ایران بسته شده، به همین دلیل من روزانه از فیلترشکن استفاده میکنم.
قانونگذار مطلقا درکی از این مساله ندارد، اطرافیانش هم ندارند، بنابراین متوجه مشکلاتی که برای قشر بزرگی از مردم که نه هدف تفریح دارند نه هدف به قول دوستان مفسده دارند درگیر فیلترشکن هستند.
8-9 سال که اینجوری میگذره، باید دید در آینده چی میشه، یا من خواهم رفت یا مسببین درک خواهدند کرد!
سوال این است که چه تصمیم ها و سیاستهایی در دنیای مجازی است که ایرانیان را به سمت استفاده از فیلترشکن می فرستد. استفاده از فیلترشکن عوارض منفی بسیار زیادی اعم از اجتماعی و امنیتی برای کاربران دارد. حالا که دستگاه تصمیم گیرنده در مورد فیلتر کردن برخی نرم افزارها متوجه شکست این اقدام خود شده است آیا هنوز باید بر تصمیم اشتباه خود اصرار کرده و ادامه دهد یا جلوی ضرر بیشتر و رفتن مردم به دام فیلترشکن ها را بگیرد؟ اصرار بر خطا خود خطای بزرگتری است و باید از تجربیات درس گرفت.
مسلما خودتونم استفاده میکنین. اگه میخواهین کسی استفاده نکنه خوب سایتارو فیلتر نکنین.
بهتر از ۸۰ میلیون ایرانیه که در معرض خطر دروغ های صدا و سیما و رسانه های داخلی هستند.
ویز را چرا فیلتر کردید ؟ باعث کاهش وقت تلف شده و کاهش سوخت می شد ؟ من که با فیلتر شکن ازش استفاده می کنم
این آمار غلط است تعداد بسیار بیشتر از اینها است
چرا مردم حاضرند در معرض خطر از جانب بیگانگان باشند ولی به شما اعتماد نکنند؟
وجدانا چرا هشتاد میلیون ایرانی مجرم داریم
همه ما آنتن ماهواره داریم که ممنوعه
همه از فیلترشکن استفاده می کنیم
حداقل چرا وزیر و وکیل از شبکه امریکا با فیلتر شکن استفاده می کنند مگه جرم نیست
چرا گوگل را فیلتر نمی کنند که دروازه ورود به این شهر پر از گناه اینترنته
اصلا چرا اجازه می دید ما با سواد بسیم که بعد فکر کنیم
باید قانون اجازه تحصیل را فقط تا کلاس پنجم ابتدایی بده
سوال این است که چه تصمیم ها و سیاستهایی در دنیای مجازی است که ایرانیان را به سمت استفاده از فیلترشکن می فرستد. استفاده از فیلترشکن عوارض منفی بسیار زیادی اعم از اجتماعی و امنیتی برای کاربران دارد. حالا که دستگاه تصمیم گیرنده در مورد فیلتر کردن برخی نرم افزارها متوجه شکست این اقدام خود شده است آیا هنوز باید بر تصمیم اشتباه خود اصرار کرده و ادامه دهد یا جلوی ضرر بیشتر و رفتن مردم به دام فیلترشکن ها را بگیرد؟ اصرار بر خطا خود خطای بزرگتری است و باید از تجربیات درس گرفت.
وقتی من برنامه نویس دسترسیم به دلیل تحریم ها به خیلی از خدمات بسته اس مجبورم فیلترشکن استفاده کنم

من در کشوری زندگی میکنم که به خاطر یه pull و push ساده مجبورم از vpn استفاده کنم
فرزندان همه مسولین سابق و فعلی در آمریکا کانادا و انگلستان از آزادی لذت می‌برند ولی ما در جهنم زندگی می‌کنیم برای یک تلگرام از vpn استفاده میکنم و کار خلاف هم نمیکنم یک تبلت و یک گوشی دارم و در هردو فیلترشکن دارم انشالله خدا مردم ایران را نجات دهد
چیدن زمینه واسه قطع اینترنت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار