بازدید 10864
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی» تا «ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین به بازار اجازه می‌دهد تا نرخ یوآن را تعیین کند، سقوط شاخص بورس به کف کانال ۱۷۵ هزار واحد، بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»، دو اتفاق به نفع مستأجران در بازار اجاره بها، احتمال مازاد عرضه نفت در سال آینده میلادی، کیا و هیوندای باید ۲.۹ میلیون خودرو را در آمریکا فراخوان کنند، زمزمه اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا شنیده می‌شود و تغییر نرخ کرایه کامیون‌ها به تن ـ کیلومتر را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 14 October 2018

از «کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی» تا «ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین به بازار اجازه می‌دهد تا نرخ یوآن را تعیین کند، سقوط شاخص بورس به کف کانال ۱۷۵ هزار واحد، بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»، دو اتفاق به نفع مستأجران در بازار اجاره بها، احتمال مازاد عرضه نفت در سال آینده میلادی، کیا و هیوندای باید ۲.۹ میلیون خودرو را در آمریکا فراخوان کنند، زمزمه اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا شنیده می‌شود و تغییر نرخ کرایه کامیون‌ها به تن ـ کیلومتر را در بر دارد.

چین به بازار اجازه می‌دهد تا نرخ یوآن را تعیین کند

یی گانگ رئیس بانک مرکزی چین گفت: دولت به بازار اجازه می دهد تا نقش تعیین کننده ای را در ایجاد نرخ یوآن ایفا کند؛ ضمن اینکه از آن به عنوان سلاحی در بحبوحه بالا گرفتن تنش تجاری با آمریکا استفاده نخواهد کرد. وی در کمیته بین المللی پولی و مالی در طول نشست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در اندونزی گفت: چین درگیر کاهش ارزش یوآن با نگاه رقابتی کردن پول خود نخواهد شد و از نرخ ارز خود به عنوان ابزاری برای مقابله با چالش های تجاری بهره نخواهد برد. یی گفت: دولت نرخ یوآن را به طرز قابل توجهی پایدار نگه می دارد و سیاست پولی چین با تمرکز بیشتر روی تصمیمات، خنثی می ماند.

سقوط شاخص بورس به کف کانال ۱۷۵ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش ۵۹۸۲ واحدی معادل ۳.۳۱ درصد به رقم ۱۷۵ هزار و ۳۳ واحد رسید. این در حالی است که در پنج روز فعالیت بورس در هفته قبل شاهد افت ۴۵۴۴ واحد معادل ۲.۴۴- درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۷۴۸ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۱۵۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز‌های قبل با افت ۶۹۹ واحد، عدد ۲۸ هزار و ۷۴۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۴۹۴ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۳۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند چهارشنبه گذشته، ۶۴۲۸ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۸۷ هزار و ۴۱۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۷۹۶ واحد کاهش  به رقم ۱۳۱ هزار و ۸۷۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۰۰۴۸ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۳۴ هزار و ۵۲۳ واحد را به نمایش گذاشت.

از «کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی» تا «ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟»

کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی

ساعاتی قبل و بعد از آزادی برونسون نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه پس از هفته ها افزایش، با کاهش مواجه شد به طوری که در اواخر امروز هر دلار 5.87 لیر و هر یورو نیز 6.79 دلار فروخته شد. روند جهشی قیمت دلار و یورو در برابر لیر با اتخاذ تدابیر ویژه اقتصادی از سوی دولت ترکیه و نیز بیان مواضعی نرم در برابر آمریکا از سوی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل، از تب و تاب افتاد و با کاهش مواجه شد اما همچنان نرخ دلار در ارقام 6.2 تا 6.5 و همچنین نرخ یورو بین ارقام 7.3 تا 7.6 طی هفته های اخیر در نوسان بود. به گفته کارشناسان اقتصادی و صرافان ترک، روند کاهشی دلار با توجه به جو حاکم ایجاد شده به دلیل آزادی برونسون همچنان ادامه خواهد داشت؛ اما قیمت دلار و یورو کاهش بسیار محسوسی نخواهند داشت. آندره برونسون که از 20 سال پیش در شهر ازمیر ترکیه سکونت داشت و از حدود دو سال پیش در بازداشت موقت به سر می برد، دیروز در جریان چهارمین دور دادگاه ،آزاد و ممنوعیت خروج وی از ترکیه نیز لغو شد و به همراه همسر خود، شب گذشته با هواپیمایی ویژه راهی آلمان و سپس آمریکا شد.

از «کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی» تا «ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟»

کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا بازداشت شده و با صدور رأی اولیه به تحمل 35 سال زندان محکوم شده بود. وی از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) تا کنون در شهر ازمیر ترکیه در بازداشت موقت و از حدود 2.5 ماه پیش به علت وضعیت جسمانی در حبس خانگی بوده است. در پی تبدیل حکم بازداشت موقت وی به حبس خانگی این کشیش حدود 2.5 ماه پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری با اعتراض به بازداشت طولانی مدت وی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار داد تا جایی که ترامپ با صدور دستوری، قیمت تعرفه فولاد ترکیه به کشورش را دو برابر کرد. /ایرنا

بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با افت 6/ 0 درصدی در معاملات دیروز به قیمت 61 هزار و 660 تومان معامله شد. به‌رغم افت ارزش سررسید اسفند 95 در روز گذشته، بیشتر سررسیدهای اوراق تسهیلات در روز گذشته با رشد قیمت مواجه شدند و عمدتا یا در کانال 62 هزار تومانی ماندند یا به کانال‌های قیمتی بالاتر ارتقا یافتند. این در حالی است که اوراق‌داران همزمان با تلاطم در بازارهای موازی شاهد نوسانات بالا در این بازار و ورود و خروج محسوس نقدینگی بودند. با این حال، پس از نوسان‌های دامنه‌دار اوراق در دو هفته ابتدایی مهرماه، در چند روز اخیر قیمت‌ها در این بازار کم‌نوسان دنبال شد و تا روز گذشته نیز تداوم یافت. با وجود رشد نسبی اوراق در روز گذشته، نکته جالب‌ توجه این بود که ریزش سهام واکنش چندانی طی روز گذشته در بازار اوراق برنیانگیخت.

دو اتفاق به نفع مستأجران در بازار اجاره‌‌بها

دنیای اقتصاد نوشت: مشاوران املاک عنوان می‌کنند با افزایش ناگهانی نرخ اجاره‌بها در اوایل امسال، تقاضا برای اجاره آپارتمان‌های کوچک و میان‌متراژ در بازار املاک اجاری افزایش یافته و در مقابل به تدریج از تقاضای اجاره آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۲۰ مترمربع قدری کاسته شده است. خانواده‌های مستأجری که پیش از این خانه‌های دو و سه خوابه با متراژ بیش از ۸۰ مترمربع را برای سکونت انتخاب می‌کردند، اکنون با جهش اجاره‌بها ناگزیر شده‌اند به خانه‌های زیر ۸۰ مترمربع روی بیاورند. در این میان، خانه‌های ۶۰ تا ۸۰ مترمربعی که دو خوابه هستند در اولویت اجاره اغلب مستاجران قرار دارند. این در حالی است که خانه‌های میان‌متراژ با یک اتاق خواب با توجه به ناهمخوانی با نیازهای یک خانواده دارای فرزند، صرفا برای زوج‌های جوان جذابیت دارد. برخی واسطه‌های ملکی فعال در بازار اجاره عنوان می‌کنند در هفته‌های اخیر به دلیل تقارن با ایام محرم و در واقع توقف برگزاری مراسم ازدواج تا پایان ماه صفر، خانه‌های میان‌متراژ یک خوابه بعضا در بازار اجاره‌بها رسوب شده است، چون زوجین جوان و در آستانه ازدواج که متقاضی اصلی آنها به شمار می‌آیند، در این ایام برنامه برگزاری مراسم ازدواج ندارند و در نتیجه جست‌وجو برای خانه نیز از سوی این گروه تقریبا متوقف شده است. مجموعه این شرایط سبب شده انعطاف در بازار اجاره‌بها قدری افزایش یابد و علاوه بر ازدیاد فایل‌های «رهن کامل»، فایل‌هایی نیز با قید شرایط «قابل تبدیل» عرضه شوند. در این موارد موجران البته حد مشخصی از انعطاف را لحاظ کرده‌اند، طوری که به‌عنوان مثال تاکید می‌کنند حداقل اجاره‌بهای دریافتی چه رقمی خواهد بود و حاضر هستند تا چه اندازه از بهای کل ارزش اجاری ملک را به شکل ودیعه دریافت کنند.

احتمال مازاد عرضه نفت در سال آینده میلادی

محمد سانوسی بارکیندو اعلام کرد، اوپک عرضه نفت در بازارهای جهانی را کافی می‌داند و درباره ایجاد عرضه مازاد در سال آینده میلادی نگران است. وی در سخنرانی خود در همایش پول و نفت در لندن، اعلام کرد عوامل غیر بنیادین بسیاری بر بازار نفت تأثیر می‌گذارند که فراتر از اختیار تولیدکنندگان نفت هستند. دبیرکل اوپک همچنین اعلام کرد: ما باید به ارزیابی ادامه دهیم و ببینیم چطور و چه زمانی به هدف پایبندی ۱۰۰ درصد دست می‌یابیم و بازار چه واکنشی نشان می‌هد و امیدوار باشیم برخی از این عوامل غیر بنیادین تا آن زمان از میان بروند. تولیدکنندگان نفت درباره سطح ظرفیت مازاد تولید خود بسیار نگران هستند. وی گفت: بازار در حال واکنش به دورنمای احتمال کمبود عرضه بوده است؛ بازار همچنان از عرضه خوبی برخوردار است. وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۹ به روشنی احتمال بازسازی ذخیره‌سازی‌ها را نشان می‌دهند. بارکیندو در واکنش به انتقادهای ترامپ از اوپک درباره بحث قیمت‌های نفت خام، گفت: بازار به روشنی بیشتر تحت تأثیر تصمیم‌هایی است که در جایی دیگر، خارج از اوپک و غیر اوپک، گرفته شده است. وی همچنین اعلام کرد: همچنان به توافق اتخاذ شده در ماه ژوئن امسال، پایبندیم.

کیا و هیوندای باید ۲.۹ میلیون خودرو را در آمریکا فراخوان کنند

یک گروه غیردولتی فعال در زمینه ایمنی خودرو در آمریکا اعلام کرد: کیا و هیوندای باید ۲.۹ میلیون خودروی خود در سراسر آمریکا را به دلیل وجود خطر آتش گرفتن به نمایندگی‌ها فرا بخوانند. مرکز ایمنی خودروی آمریکا اعلام کرد: تاکنون ۲۰۰ شکایت به دلیل آتش گرفتن این خودروها و ۲۰۰ شکایت دیگر نیز به دلیل آب شدن سیم‌ها، بلند شدن دود از خودرو و همچنین آمدن بوی سوختگی به داخل خودرو از شهروندان آمریکایی دریافت کرده است. این شکایات‌ شامل مدل‌های کیا سورنتو و اوپتیما و همچنین هیوندای سوناتا و سانتافه مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ می‌شود. در بیانیه این سازمان آمده است: شکایت‌های مردم همچنین شامل مدل کیا سول تولیدی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ نیز می‌شود. در حال حاضر سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌های آمریکا در حال بررسی موضوع آتش گرفتن موتور خودروهای تولیدی این دو شرکت کره‌ای که در قالب طرح بررسی خاموش شدن موتور خودروهای هیوندای و کیا از سال ۲۰۱۷ آغاز شده، است. جیسون لوین، مدیرعامل این مرکز می‌گوید: حجم آتش‌سوزی‌ها نشان‌دهنده طراحی و تولید ضعیف و همچنین خدمات تعمیرگاهی سطح پایین توسط این دو خودروساز است.

نرخ کرایه کامیون‌ها به تن‌ ـ‌ کیلومتر تغییر یافت

شورای عالی ترابری کشور در دویست و نهمین جلسه خود پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر را رسما تصویب کرد. سازمان راهداری در تشریح  چگونگی اجرای این شیوه جدید محاسبه  اعلام کرده که در چارچوب محاسبه کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر هزینه‌ها به دو بخش مجزا تقسیم شده است. بر این اساس  هزینه‌هایی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده، بیمه آنها و موارد این چنینی جزو هزینه‌های ثابت به شمار می‌روند و مسائلی مانند  تعمیر و نگه داری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزادراهی به عنوان هزینه‌های متغییر در نظر گرفته شده است. در این شیوه جدایی از نرخ هزینه‌های ثابت که متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزینه‌های متغییر نیز در رابطه با  مسائل جزئی دیگری که در حمل و نقل  وجود دارد در نظر گرفته می‌شود و در این چارچوب نرخ نهایی بر اساس جابه جایی هر یک تن در هر یک کیلومتر اجرایی می‌شود. سازمان راهداری پیش‌بینی کرده است که بر این اساس احتمالا نرخ کرایه در قیاس با روش های قبلی محاسبه افزایشی نسبی پیدا خواهد کرد. در طرح جدید خودروهای سنگین به هفت کلاس مختلف تقسیم بندی شده و به نسبت شرایطی که بار دارند، محموله‌ها نیز در هفت مدل مختلف تقسیم بندی خواهند شد که نرخ هر یک از آنها متفاوت می‌شود.

در نظرسنجی کیتکونیوز پیش‌بینی شد؛ طلای جهانی این هفته گران‌تر خواهد شد

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، هر دو گروه کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند قیمت طلا در هفته جاری روند صعودی جدیدی پیدا کند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۷۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۲ نفر یا ۱۴ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که یک نفر یا معادل ۷ درصد نظری نداشتنددر نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران، ۵۲۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۳۵۵ نفر یا ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۹۹ نفر یا ۱۸ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۷۳ نفر یا ۱۴ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند. برای هفته گذشته ۵۶ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۱ درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند.

زمزمه اخراج رییس بانک مرکزی آمریکا شنیده می‌شود

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: قصد ندارم به ریاست جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، پایان دهم؛ اما نسبت به سیاست های او دلسرد است. وی گفت: قصد ندارم پاول را اخراج کنم، فقط از او دلسرد هستم. ترامپ گفت: کاهش ارزش سهام بورس های آمریکا در نتیجه افزایش نرخ بهره بوده است. بانک مرکزی با اعمال سیاست پولی سخت گیرانه در حال اشتباه کردن است.

از «کاهش نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی» تا «ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟»

پیش از این هم ترامپ افزایش نرخ بهره را مورد انتقاد قرار داده بود؛ اما گفته بود که در تصمیمات فدرال رزرو دخالت نمی کند. البته مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرده بود ترامپ سیاست خود را نسبت به سیاست های فدرال رزرو دارد؛ اما چیزی را به این سازمان مستقل دیکته نمی کند. بر پایه این گزارش، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به دلیل سقط شاخص بورس های آمریکا سیاست فدرال رزرو را برای تداوم افزایش نرخ بهره به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که بانک مرکزی ایالات متحده احمق شده است.

ایران در شهریور چند میلیون بشکه نفت صادر کرد؟

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت ایران در ماه سپتامبر به کمترین میزان در دو سال و نیم اخیر رسیده است زیرا مشتریان این کشور به علت تحریم‌ها، خریدهای خود را کاهش داده‌اند. به نوشته این گزارش، تولید نفت ایران به ۳.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که ۱۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیش از ان است. میزان صادرات نفت ایران نیز به ۱.۶۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۸۰۰ هزار بشکه در روز از بالاترین میزان در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ کمتر است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
خوشا به حال مردم ترکیه ، فقط مشکل اشون آزادسازی کشیش بود ، الان هم لذت کاهش نرخ ارز را می برند
حالا فهمیدین چرا مردم ترکیه رفتند و دلاراشون را تحویل دولت دادند ؟؟!!!چون مطمئن بودند دولتشون برخلاف مصالح کشور و مردمش کاری نخواهد کرد !!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
دقیقا درسته و رئیس جمهور ترکیه بر اساس مصالح مردم تصمیم می گیرند و حاضرند به قول برخی تسلیم شوند ولی بدانید در مقابل یک ابر قدرت این تسلیم شدن نیست و مصداق پیروزی است . کاش مسئولین ما هم یک کم به فکر مردم می بودند
من كه هر روز اوضاع مالي داره بدتر ميشه
در آمریکا فقط یـــــــــک نفر تسلیم می گیرد و دیــــــــــــــــــــگران اجرا میکنند
معلومه كه آخرش منافع مردم تركيه براي اردوغان مهمه
به مجرد اینکه ما هم چراغ سبزی به امریکا بدهیم ریال در برابر دلار صعود خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
بدبخت نباشیم و ساده لوح ما ملوانان اونها رو آزاد کردیم توی لبنان کمکشون کردیم گروگانهاشون آزاد بشن توی باتلاق عراق کمک کردیم بهشون اتمی رو بستیم رفت برنامه فضایی رو به شدت کند کردیم برد موشک رو فریز شده بدونید اما چی شد! ما چقدر امتیاز بدیم ارباب بعضیا اروم بشه
درودبردولت ترکیه چون به فکرمعیشت مردمانش است ‌..الان یک عده شکم سیرثروتمندکه ازتحریمها سودمیبرندمیگن شرافت مهمتراست
اردوغان تا فهمید توان مقابله با آمریکا را نداره سریع عقب نشینی کرد
منافع ملی را باید از ترکیه و اردوغان یاد بگیریم ... منافع ملی کجایی ؟
چرا همه دولتها به فکر رفاه مردم و پیشرفت مملکت خودشان هستند غیر از........
خدایی من که به رئیس جمهور اینطورکه داره پیش میره هیچ اعتمادی ندارم
ددددددددددددددددرررررررررررررررررررررووووووووووووووووووددددددددددددددد براحمدی نژاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل