بازدید 13526
پیمانه اقتصادی؛

از «چهارمین افت متوالی دلار به چهار دلیل عمده» تا «هشدار نسبت به رکود پیش رو در ایالات متحده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد شاخص سهام در روز خرابی هسته معاملات، نگران این هستیم که تورم از کنترل خارج شود، تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک در حال بازگشت به روال عادی است، برای فروش نفت شرکای جدید پیدا کرده‌ایم، داماد ترامپ به فرار مالیاتی متهم شد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اقتصاد جهان مفید است و خروج ارز برای واردات ۱۴۵ هزار تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 15 October 2018

از «چهارمین افت متوالی دلار به چهار دلیل عمده» تا «هشدار نسبت به رکود پیش رو در ایالات متحده»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد شاخص سهام در روز خرابی هسته معاملات، نگران این هستیم که تورم از کنترل خارج شود، تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک در حال بازگشت به روال عادی است، برای فروش نفت شرکای جدید پیدا کرده‌ایم، داماد ترامپ به فرار مالیاتی متهم شد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اقتصاد جهان مفید است و خروج ارز برای واردات ۱۴۵ هزار تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور را در بر دارد.

 

عقب گرد شاخص سهام در روز خرابی هسته معاملات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش  ۱۰۹ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد به رقم ۱۷۴ هزار و ۹۲۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۱ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۱۲۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز‌های قبل با افت ۲۹۱ احدی معادل، عدد ۲۸ هزار و ۴۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۰۵ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۱۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز‌های گذشته، ۲۸۶ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۸۷ هزار و ۱۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۷۵ واحد کاهش به رقم ۱۳۱ هزار و ۸۰۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۲۴۳ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۳۴ هزار و ۲۸۰ واحد را به نمایش گذاشت. باید یادآور شد که دیروز از زمان آغاز به کار تالار بورس اوراق بهادار، خرید و فروش سهام در هسته معاملات بورس به دلیل مشکل فنی با اختلال همراه شد.

از «چهارمین افت متوالی دلار به چهار دلیل عمده» تا «هشدار نسبت به رکود پیش رو در ایالات متحده»

چهارمین افت متوالی دلار به چهار دلیل عمده

دنیای اقتصاد نوشت: روز یکشنبه قیمت دلار یک کانال پایین رفت؛ دلار با عقب‌نشینی از مرز ۱۴ هزار تومانی به محدوده ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رفت. به گفته فعالان، آغاز نشست FATF در پاریس، کاهش نرخ حواله درهم، افزایش عرضه ارز و کاهش حجم معاملات به‌دلیل دستگیری نوسان‌گیران در هفته گذشته از جمله عواملی بودند که خریداران را از بازار ارز دور و زمینه را برای نزول قیمتی فراهم کردند. در روز افت کانالی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. براساس صحبت‌های معامله‌گران می‌توان گفت که فضای بازار ارز در روز دوم هفته آرام و سایه احتیاط بر معاملات گسترده بود. تحت تاثیر این احتیاط، حجم معاملات بسیار پایین آمده بود و تقاضای سفته‌بازی خاصی نیز در بازار وجود نداشت. واسطه‌گران نیز در این روز مشتری خاصی نداشتند و کاهش تقاضای افراد عادی موجب شده بود که حجم واسطه‌گران خرده‌پا نیز در بازار پایین بیاید. به گفته معامله‌گران، مهم‌ترین تقاضایی که در بازار وجود داشت، تقاضای زوار اربعین بود که به‌دنبال تهیه دلار یا دینار عراق بودند.

عبده تبریزی: نگران این هستیم که تورم از کنترل خارج شود

حسین عبده تبریزی کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در برنامه تیتر امشب درباره سیر صعودی نقدینگی در کشور گفت: افزایش نقدینگی موقعی مسئله است که متناسب آن کالا و خدمات به صورت واقعی ایجاد نشود. وقتی نگرانی ایجاد می شود که نقدینگی بالا رود و واقعیتی در بخش اقتصاد نداشته باشیم. وی افزود: وقتی تورم زیاد شود عامه مردم هستند که متضرر می شوند چون مردم حجم بیشتری از تورم را تحمل می کنند. کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با افزایش وام های بانکی هم، نقدینگی افزایش می یابد. ما در سال های آخر دولت دهم و دولت یازدهم نیز این وضعیت را داشتیم که بانک ها پرداخت هایی کردند که در توان بانک نبوده است و با خلق پول هایی که واقعیت نداشته بانک ها در مجموع کم آوردند و دست به دامن بانک مرکزی شده اند تا پایه پولی را افزایش دهند. عبده تبریزی در ادامه درباره تامین نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: برای تامین موجودی اضافی باید سرمایه درگردش داشته باشیم. کسانی که به فکر صدمه زدن به کشور و تولید هستند معتقدند که باید تولید تعطیل شود. وقتی تورم لجام گسیخته شود در چنین شرایطی تولید بیش از این آسیب می بیند بنابراین تولید باید از صادرات استفاده کند بنابراین ما باید هم صادرات را بالا ببریم هم سرمایه درگردش را در تولید افزایش دهیم.

تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک در حال بازگشت به روال عادی است

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اداره ایمنی و محیط زیست آمریکا در روز شنبه (۲۱ مهرماه)، با گذشت سه روز از ورود توفان مایکل به ایالت فلوریدا در جنوب این کشور، تولید نفت و گاز آمریکا در خلیج مکزیک در حال بازگشت به روال عادی است. این اداره همچنین اعلام کرد که تنها یکی از سکوهای فراساحلی همچنان خالی از خدمه است، در حالی که در هفته گذشته ۸۹ سکو تخلیه شده بودند. برای بررسی خسارت‌هایی که توفان به سکوهای حفاری آمریکا وارد کرده است، ممکن است چند روز زمان لازم باشد. توفان مایکل سبب شده بود بیش از ۴۰ درصد از تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک در هفته گذشته به تعطیلی کشانده شود.

جهانگیری: برای فروش نفت شرکای جدید پیدا کرده‌ایم

اسحاق جهانگیری در همایش روز جهانی استاندارد تاکید کرد: تا این زمانی که من صحبت می‌کنم با اینکه برخی از کشورها دریافت نفت خود از ایران را متوقف کرده‌اند شرکای جدیدی پیدا کرده‌ایم. با شرکای سنتی صحبت کرده‌ایم. ما باید حتما تلاش کنیم تا منابع درآمدی خود را افزایش دهیم. ممکن است در این جنگ برخی درآمدهای ما کم شود؛ الان مهم‌ترین منبع ما نفت است که آمریکایی‌ها ادعا کردند آن را صفر می‌کنند. برخی کشورها که تا همین چند ماه پیش از ما نفت می‌بردند با آمریکایی‌ها همصدایی کردند، به ۱۳ آبان نرسیده‌ایم، برداشت نفت خود را صفر کرده‌اند. وی سپس گفت: این چیز عجیبی نیست که وقتی‌ آمریکایی‌ها تحریم می‌کنند، به قول خودشان کشور تحریم شده تحریم‌ها را دور بزند. راهکارهایی پیدا می‌کند تا در این مسیر موفق شوند. رئیس جمهور آمریکا فکر می‌کند کشوری مثل سعودی می‌تواند جایگزین شود. اما قبل از اینکه به برنامه‌های خود برسند، نفت ایران بشکه‌ای بالای ۸۰ دلار شده است. جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: بازرگانان داخلی و بخش خصوصی و علاقه‌مندان به ایران باید کمک کنند در عین حال نفت هم محصول استراتژیکی است که دنیا نمی‌تواند آن را نخرد. خیلی از کشورهایی که الان نفت ما را نمی‌خرند دنبال راه‌هایی هستند که از طریقی نفت ایران را بخرند.

داماد ترامپ به فرار مالیاتی متهم شد

نشریه نیویورک تایمز اسنادی یافته است که نشان می‌دهند جرد کوشنر - داماد ترامپ و مشاور عالی کاخ سفید-  بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ فرار مالیاتی گسترده‌ای داشته است. این نشریه گفته اسناد مالیاتی کوشنر نشان می دهد وی با سو استفاده از قانون معافیت مالیاتی از طریق سرمایه‌گذاری در املاک، مالیات کمی پرداخته است.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اقتصاد جهان مفید است

هاروهیکو کورودا رییس بانک مرکزی ژاپن گفت: روند افزایشی نرخ بهره آمریکا به صورت یکنواخت توسط فدرال رزرو به طرز اساسی برای اقتصاد جهانی مفید بوده؛ البته وی نسبت به نگرانی افزایش نرخ بهره آمریکا که می تواند به اقتصادهای آسیایی به دلیل خروج سرمایه آسیب وارد کند، ناچیز شمرد. وی تصریح کرد که پیر شدن جمعیت می تواند چالش های ساختاری را برای بانک های مرکزی ایجاد کند و رشد اقتصادهای آنها را کاهش دهد و بانک های مرکزی آنها نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت پولی نسبت به گذشته برای بالابردن رشد اقتصادی هستند. همچین کمیته صندوق بین المللی پول هم در روز شنبه نسبت به سفت و سخت تر شدن شرایط فاینانس هشدار داد که در میان ریسک هایی است که می تواند بسیاری از اقتصاد های نوظهور و کشورهای در حال توسعه را متاثر از خود کند.

آغاز فروش بلیت پروازهای ویژه اربعین از سه شنبه

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد فروش بلیت پروازهای فوق العاده ایام اربعین حسینی (ع) از سه شنبه (بیست و چهارم مهرماه) آغاز می شود. وی از صدور مجوز 330 پرواز فوق‌العاده برای شرکت‌ها در ایام اربعین غیر از حدود90 پرواز برنامه‌ای در هفته خبر داد و گفت: پروازها از دوم آبان ماه آغاز می شود و تا دوازدهم آبان ماه ادامه می یابد. دهقان افزود: پروازهای اربعین تکلیفی نیست اما شرکت های هواپیمایی بر قیمت بلیت پرواز‌ تهران - نجف - تهران و سایر شهرستان‌ها 2 میلیون و 200 هزار تومان توافق کردند. «پرواز مشهد - نجف - مشهد 2 میلیون و 800 هزار تومان و مسیر یک‌طرفه تهران - نجف و سایر شهرستان‌ها به نجف، یک میلیون و 100 هزار تومان و مشهد - نجف یک میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود».

خروج ارز برای واردات ۱۴۵ هزار تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۵ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۴۵ هزار تن باک بنزین موتورسیکلت از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم باک بنزین موتورسیکلت به کشور، ۶۵۳ هزار و ۸۷۸ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۴۵ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۲۲۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است باک بنزین موتورسیکلت از کشور‌های امارت متحده عربی، اندونزی، تایلند، تایوان، چین، ژاپن، مالزی و هند وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان نخستین و بزرگترین صادرکننده باک بنزین موتورسیکلت به ایران، کشور چین بوده است که در این مدت با صادرات بیش از ۹۵ هزار تن از این محصول، درآمد ۳۷۸ هزار و ۷۹۸ دلاری را نصیب خود کرده است.

هشت دستگاه تریلی رب گوجه قاچاق در سیستان توقیف شد

پاسداران گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان هشت دستگاه تریلی حامل 197 تن رب گوجه قاچاق را در محدوده مرز میلک سیستان شناسایی و توقیف کردند. به گزارش ایرنا از روابط عمومی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، با توجه به اینکه خروج کالاهای اساسی و ضروری مردم بدون مجوز قاچاق بوده و غیرقانونی است این هشت دستگاه تریلی قبل از خروج از کشور با تلاش و اقدام به موقع بسیجیان منطقه شناسایی و توقیف شد. قرار بود این 197 تن رب گوجه فرنگی از منطقه مرزی میلک و در پوشش مواد لبنی به کشور افغانستان قاچاق و در شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز این کشور به فروش برسد که با دستور مقام قضایی توقیف شده است. در این گزارش آمده است: صاحب این بار شناسایی و به مقام قضایی معرفی شده و تمامی افرادی که در این مساله دخیل بوده اند در بازداشت به سر می برند.

بازار اوراق مسکن؛ تثبیت اوراق در کانال 62 هزار

اوراق تسهیلات اسفند 95(تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی در روز گذشته به قیمت 62 هزار و 48 تومان معامله شد. به‌رغم رشد نسبی اوراق سررسید اسفند 95، قیمت اغلب سررسیدهای این بازار در معاملات دیروز افت کرد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهای اکثر سررسیدهای این بازار طی یک هفته اخیر در محدوده 62 هزار تومان نوسان داشته است. پس از افت‌و‌خیز‌های پردامنه در این بازار در هفته‌های اول و دوم مهرماه، قیمت اوراق از شنبه هفته گذشته نوسانات محدودی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد  فروکش هیجان در بازارهای سهام و ارز در بازگشت آرامش به معاملات اوراق موثر بوده‌اند. ضمن اینکه، کاهش قدرت خرید متقاضیان، به‌ویژه خانه‌اولی‌ها و نزول تقاضای فصلی مسکن از  عوامل رکود معاملات و فشار بر قیمت اوراق هستند. از طرفی، جذابیت‌های بازارهای موازی از جمله سهام می‌تواند جریان نقدینگی در اوراق را تضعیف کند.

پیش‌بینی درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری ترکیه از محل گردشگری درمانی و سلامت

فیروز باقلیکایا، دبیر انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه گفت: انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ آنکارا از محل گردشگری پزشکی و سلامت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. وی گفت: در شش ماه نخست سال جاری شاهد افزایش ۱۷ درصدی درآمد از محل گردشگری پزشکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رسیدن آن به ۶۰۰ میلیون دلار بوده‌ایم. باقلیکایا ادامه داد: سال گذشته میلادی ترکیه از محل گردشگری سلامت یک میلیارد دلار درآمد داشت. وی گفت: ترکیه پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری سلامت دارد،‌ بنابر آمار ارائه‌شده از سوی دفتر آمار ترکیه این کشور بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، معادل ۴.۴ میلیارد دلار از محل گردشگری سلامت و پزشکی درآمد شناسایی کرده است. این آمار نشان می‌دهد سال گذشته میلادی ۴۳۳ هزار نفر برای امور پزشکی و درمانی به ترکیه رفته‌اند که نسبت به ۲۶۷ هزار نفر سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۲ درصد افزایش داشته است. این آمار همچنین می‌افزاید در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۲۷۴ هزار نفر با هدف دریافت خدمات درمانی به ترکیه رفته‌اند. 

هشدار نسبت به رکود پیش رو در ایالات متحده

پیتر شیف، مدیر عامل شرکت سرمایه پسفیک یورو گفت: وال استریت و اقتصاد آمریکا در آستانه رکود اقتصادی قرار دارد. وی نسبت به این موضوع بعداز کاهش قابل توجه سهام در بورس آمریکا در هفته گذشته هشدار داد. وی گفت: این حباب فقط در بورس نیست بلکه در تمام اقتصاد آمریکا وجود دارد. وی رکود اقتصادی را برای آمریکا به دنبال افزایش قیمت مصرف کنند (تورم) که بسیار دردناک تر از «رکود بزرگ» سال ۲۰۰۹-۲۰۰۷ میلادی خواهد بود را پیش بینی کرد. پیتر شیف افزود: فکر می کنم وقتی آمریکایی ها مشاغل خود را از دست دهند، شاهد آن خواهند بود که هزینه زندگی به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این موضوع رکورد را به طرز خاصی دردناک خواهد کرد. بر همین اساس، بازارهای سهام آمریکا در روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته به دلیل کاهش قابل توجه سهام در بخش فناوری روند نزولی به خود گرفت و از طرفی هم افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاران را نسبت به خروج سرمایه از سهام های پُر ریسک وا داشته است. همچنین شاخص داو جونز و اس اند پی ۵۰۰ به همراه نزدک با روند کاهشی بی سابقه ای روبرو شدند. البته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا سیاست بانک مرکزی این کشور را به دلیل تداوم افزایش نرخ بهره به شدت مورد انتقاد قرار داده است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، شیف بر این باور است که فدرال رزرو برای یک دوره طولانی مدت است که به صورت غیر منطقی عمل می کند؛ مسئله ای که برای فدرال رزور غیر عقلایی است به این موضوع بر می گردد که فدرال رزرو بر این باور است می تواند نرخ بهره را بدون ترکاندن حباب آن افزایش دهد. شیف خاطر نشان شد که تمام بازارهایی که کم رونق هستند شروع به از دست دادن بخشی از سود خود می کنند. فکر می کنم این حباب بزرگتر از حبابی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی نمایان شدن و بحران پیش رو بزرگتر خواهد بود. /فاکس نیوز

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
تخلیه حباب بورس باشدت ادامه دارد
ظرف چندروزگذشته شاخص کل نزدیک به ۳۰ هزارواحدسقوط کرده همه فروشنده اند
دلارده هزارتومان میر
ه بالا بعدصدتومان میادپایین خوشحال میشیم
اگه دلار افت کرده چرا کالاها و اجناس افت قیمت نداشته اند ؟

اگه دلار افت کرده ولی کالاها همچنان گران هستند فرضیه گرانی تصنعی دلار توسط دولت برای جبران کسری بودجه را میتوان با قوت تایید و ثابت کرد .
عبده تبریزی: نگران این هستیم که تورم از کنترل خارج شود
این که گفتی یعنی چی؟ نکنه منظورت اینه که الآن تورم از کنترل خارج نشده ؟
دولت با بالا و پایین آوردن دلار تنها صورت مسئله را پاک می کند به حال من کارگر پایین آمدن دلار و طلا چه فرقی می کند زمانی که قیمت تمامی ما یحتاج زندگی گاها تا چهار برابر نیز افزایش داشته و با پایین آمدن ارز در طلا هیچ کاهشی در قیمت کالاهایی مورد نیاز مردم مشاهده نمی شود
کاش دولت بجای کنترل ارز و طلا قیمت کالاهایی اساسی را کنترل می کرد و بیشتر از این سفره مردم را کوچکتر نمی کرد
اگر قیمت دلار در بازار تعیین شود براحتی می توان آن را کنترل کرد اگر اراده ای برای آن باشد والا با کمتر نشان دادن قیمت دلار تنها درد موجود را کاهش داده و جامعه را بسوی بی ثباتی سوق می دهد
شما آقای عبده تبریزی نگران نباش و از خواب و کما بیرون نیا
ملت ودولت اگر عاقلانه وبدون هیجان کارکنند تحریمهای ترامپ خنثی میشوند به قول رئیس جمهور آمریکا تمام گزینه های روی میز را قبل از 13 آبان بکارگرفته وبعضی از ماها بی جهت وبچگانه به فروشگاهها ومنابع ارزی وپشتوانه های پولی حمله کردیم ومنتهی خواسته آمریکاواذنابش هم همین بود ولی این هجومها به مرور کم وکمترشدند ومن یقین دارم درپایان زمستان آمریکادرجنگ اقتصادی شکست خواهد خورد ولی مابایستی دربودجه سال آینده به سمت تعدیل قیمتها حرکت کنیم ویکبار برای همیشه استقلال کامل را بدست بیاوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
،با اين مديريت در خواب ايشالا.خخخخخخخخخخخ
دلارکجاافت قیمت داشته اگرداشته جرقیمتا سرجاشه ریس جمهورگفتن اگه بخوان می تونن قیمتوبه سا قبل برگردونن چراانجامش نمی دن اگرواقعامی تونن وانجامش نده مقصرتمام این اتفاقات گرانی خودشون هستن که بااین کارشون دارن مردموعذاب میدن واقعا اینه پاسخ اینکه مردم شمارارئیس جمهورکزردن
بابا بخدا دلار داشت می اومد پایین خود دولت وکانون صرافان جلوش گرفتن وقتی بخشنامه میکنن دلار رو 10 هزار از مردم بخرید یعنی دلار 10 هزاری رو قبول داریمد بعد دلال ها اونو روی 14 هزار نگه میدارن تورو خدا اینقدر بهخ مردم فشار نیارید به ضررتان تمام خواهد شد!!!!!
وضعیت فعلی بورس عینا مشابه سال ۹۲ هست درآن سال هم بواسطه سه برابرشدن نرخ ارزبورس جهش خیره کننده ای کرد و شاخص کل تا ۹۰ هزارواحدهم پیش رفت اماازدی ماه. همان سال ریزش های سهمیگن بورس اغازشد وشاخص کل تا۶۰ هزارواحد سقوط مرد و تا۴ سال بعد دایما درحال درجازدن بود همان اتفاق الان درحال تکراراست !!!
سه شنبه ۲۴ مهر
یورو ۱۶۸۰۰
دلار ۱۴۵۰۰
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان