بازدید 4764

تکذیب افزایش قیمت سمعک

کد خبر: ۸۳۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 05 October 2018

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: قیمت سمعک طی روزهای اخیر هیچگونه افزایش قیمتی نداشته؛ بلکه بعضی از مدل‌های آن با کاهش قیمت نیز مواجه بوده است.

به گزارش فارس، علی رضی‌پور عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در نشست خبری که به منظور هفته ناشنوایان برگزار شد اظهار داشت: دغدغه اصلی امروز جامعه ناشنوایی بحث توانمندبخشی آنها است و سوال اساسی این است که دستگاه‌های متولی و دولت تاکنون چه خدماتی به آنها ارائه داده‌اند.

وی افزود: باید بپرسیم که تاکنون چند نفر از افراد ناشنوا مشمول قانون سه درصد استخدامی معلولین شده‌اند و آیا دولت به این قانون پایبند بوده است.

رضی‌پور خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت سمعک در رسانه‌ها منتشر شد که علت اصلی آن مباحث سیاسی و جناحی و همچنین سودجویی برخی از افراد از آشفته‌ بازار ارزی بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: در حال حاضر قیمت سمعک نه تنها نسبت به گذشته هیچگونه افزایشی نداشته است بلکه در برخی از سمعک‌ها شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که سمعک‌ها توسط عده‌ای احتکار شده‌اند، توضیح داد: درحال حاضر تعداد زیادی سمعک در مراکز درمانی مجاز وجود دارد و به قیمت مناسب به دست بیماران می‌رسد و حال باید بپرسیم که چرا این رسانه‌ها بدون ارائه مستندات اقدام به انتشار این خبرها کرده‌اند.

رضی‌پور با بیان اینکه متاسفانه فروش سمعک در برخی از مراکز غیرمجاز نیز انجام می‌شود، گفت: سمعک وسیله کمک توانبخشی فنی و تخصصی بوده و قانون تاکید می‌کند که چه کسانی صلاحیت تجویز سمعک را دارند. تنها مرجعی که می‌تواند سمعک‌ها را در اختیار بیماران قرار دهد ادویولوژیست‌ها هستند چون تخصص این کار را دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی از مراکز غیرمجاز اقدام به فروش سمعک کرده‌اند و سمعک‌های غیراستاندارد و باکیفیت پایین را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند که اینگونه سمعک‌ها نه تنها مشکل کودکان را حل نمی‌کند بلکه باعث تشدید بیماری آنها خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران تاکید کرد: ما برای نظارت بر بازار سمعک با اداره تجهیزات وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم اما متاسفانه اتفاق خاصی رخ نداد و باید ببینیم ریشه این بی‌اعتنایی در کجا قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت در روستاها باید خدمات بیشتر و مناسبی را به خانواده‌های دارای کودک ناشنوا یا کم‌شنوا ارائه کند توضیح داد: بیشتر مراجعان در این مناطق از خانواده‌های فقیر هستند اما در زمان دریافت کمک هزینه از بیمه‌ها به هزار و یک دلیل خدمات به آنها ارائه نمی‌شود.

رضی‌پور با اشاره به طرح غربالگری شنوایی نوزادان این طرح را قابل تقدیر دانست و گفت: سازمان بهزیستی در این زمینه هزینه زیادی کرده است اما در برخی از جاها انحراف وجود دارد به صورتی که در صف مقدم غربالگری اودیولوژیست وجود ندارد و یک شخص لیسانس ادبیات و مامایی مسئول اجرای این طرح شده است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان اینکه سمعک جزو کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی است توضیح داد: ارائه خدمات جانبی به سمعک نیز باید تحت حمایت دولتی قرار گیرد و ما این آمادگی را داریم تا در حوزه فروش و تجهیز سمعک نظارت دقیق را برعهده بگیریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان