بازدید 15732
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی معاون رئیس جمهور از دلار زیر هفت هزار تومان» تا «پشت پرده توافق محرمانه نفتی عربستان و روسیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کرد، ایران و روسیه به دنبال حذف دلار از معاملات خود هستند، بهای بنزین در ژاپن به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید، آمریکا به دنبال یافتن نفت جایگزین برای خریداران از ایران است، میزان فروش ارز حاصل از صادرات ۲.۸۴ میلیارد یورو شد، خروج ارز از کشور برای واردات ۷۰ تن کمربند ایمنی، تورم ترکیه از ۲۴ درصد گذشت و ممنوعیت خودروهای بنزینی در دانمارک را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 05 October 2018

از «پیش‌بینی معاون رئیس جمهور از دلار زیر هفت هزار تومان» تا «پشت پرده توافق محرمانه نفتی عربستان و روسیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کرد، ایران و روسیه به دنبال حذف دلار از معاملات خود هستند، بهای بنزین در ژاپن به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید، آمریکا به دنبال یافتن نفت جایگزین برای خریداران از ایران است، میزان فروش ارز حاصل از صادرات ۲.۸۴ میلیارد یورو شد، خروج ارز از کشور برای واردات ۷۰ تن کمربند ایمنی، تورم ترکیه از ۲۴ درصد گذشت و ممنوعیت خودروهای بنزینی در دانمارک را در بر دارد.

افزایش قیمت نفت تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کرد

معاون رئیس جمهوری با اشاره به رشد 61 درصدی درآمد نفتی کشور در نیمه اول امسال گفت: افزایش قیمت نفت تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کرد. محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی های صنایع قزوین در شهرک صنعتی کاسپین در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میزان درآمدهای نفتی کسب شده کشور در این مدت 16 درصد از رقم مصوب بیشتر بود. وی اظهار داشت: فروش روزانه 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت را در سال جاری پیش بینی کرده بودیم که این رقم به بیش از مقدار یاد شده و به میزان 2 میلیون و 557 هزار بشکه رسید. نوبخت گفت: ترامپ فکر می کرد با تحریم نفت ایران و کم کردن صادرات آن می تواند درآمدهای نفتی کشور ما را کم کند که این مسأله با افزایش قیمت نفت میسر نشد. معاون رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت مناسب کشور به لحاظ درآمد و ذخایر ارزی، افزود: بودجه کشور را امسال بر اساس نفت هر بشکه 55 دلار تهیه و تنظیم کردیم، در حالی که فروش ما به میزان هر بشکه 70 دلار بوده است. /ایرنا

پیش‌بینی معاون رئیس جمهور از دلار زیر هفت هزار تومان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور روز پنجشنبه دوازدهم مهرماه در جلسه شورای اداری کردستان با اشاره به تغییرات بازار ارز در هفته جاری گفت: برآورد‌های ما نشان می‌دهد، قیمت ارز باید در زیر هفت هزار تومان قرار گیرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انصاری ادامه داد: دولت یازدهم در شرایطی سیاست‌های جدید کشور را اجرایی کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا و کارشکنی و فشار‌های متحدانش که از سال ۸۹ علیه کشورمان وضع شده بود، شرایط اقتصادی ویژه ای داشت و ایران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد. وی افزود: در شهریور ماه سال ۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت روحانی، نرخ تورم ۳۲ درصد بود و انتقال منابع مالی برای تهیه و فروش محصولات و حتی کالا‌های اساسی به سختی انجام می‌شد.

ایران و روسیه به دنبال حذف دلار از معاملات خود هستند

رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از دیدار با همتای روس خود اعلام کرد، ایران و روسیه تأکید جدی بر مبادله براساس پول ملی دارند و باید به تدریج دلار و بقیه ارزها را از روابط تجاری خود حذف کنند. عبدالناصر همتی شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در تشریح اهداف خود از سفر به مسکو با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر 25 درصد از مبادلات میان دو کشور بر مبنای پول ملی صورت می گیرد که رقم کمی است و ما به دنبال آن هستیم این رقم را بالا ببریم و به تدریج دلار و بقیه ارزها را از روابط تجاری خود حذف کنیم. وی ادامه داد: ایران و روسیه در تهران توافق کردند که حجم تجارت خود را افزایش دهند و برای تحقق این امر نیاز به پشتیبانی سیستم بانکی دو کشور است که با توجه به اظهارات رئیس بانک مرکزی روسیه، هیچ مانعی برای گسترش و توسعه روابط بانکی میان تهران و مسکو وجود ندارد. همتی ادامه داد: سفر من بعد از مذاکرات و توافقات خوب روسای جمهوری ایران و روسیه در تهران صورت گرفته است، چون در آن نشست مقرر شد رؤسای بانک مرکزی دو کشور برای تسهیل روابط مالی دو جانبه در حوزه بانکی با یکدیگر دیدار کنند. وی نشست خود با رئیس بانک مرکزی روسیه را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: جلسه خوبی با رئیس بانک مرکزی روسیه داشتم و برای توسعه همکاری های بانکی نقشه راهی ترسیم شده است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران، بر اساس این نقشه راه، روابط کارگزاری میان بانک های مرکزی ایران و روسیه گسترش خواهد یافت و مبادله براساس پول ملی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

بهای بنزین در ژاپن به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید

بهای بنزین در ژاپن به علت افزایش هزینه نفت خام و همچنین ترس از تحریم نفتی ایران، برای پنجمین هفته پیاپی در جایگاه های سوخت این کشور افزایش یافت و به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید. مرکز اطلاعات نفت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد میانگین بهای خرده فروشی بنزین معمولی در حال حاضر برای هر لیتر 155.2 ین (1.36 دلار) است که بالاترین میزان در حدود چهار سال گذشته بوده است. آن طور که 'ان.اچ.کی' گزارش کرده است، ترس پالایشگاه های نفتی ژاپن از تحریم نفت ایران و همچنین کاهش ارزش ین، پول ملی ژاپن باعث افزایش هزینه های واردات بنزین شده است. شماری از شرکت های ژاپنی به دلیل ترس از تحریم نفتی ایران در حال مذاکره با آمریکا برای معافیت از تحریم نفتی هستند. در همین حال وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن سه روز پیش اعلام کرد واردات نفت ژاپن از ایران، علیرغم تحریم نفتی تهران توسط آمریکا، برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته است به طوری که در ماه آگوست (10 مرداد تا 10 شهریور) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن، در ماه آگوست این کشور در مجموع سه میلیون و 390 هزار بشکه برابر با روزانه 177 هزار و 500 بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. ژاپن پیشتر از آمریکا خواسته بود با توجه به نیاز پالایشگاه های این کشور به نفت ایران، توکیو را از تحریم های نفتی تهران معاف کند.

آمریکا به دنبال یافتن نفت جایگزین برای خریداران از ایران است

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر ادعاهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خصوص اعمال تحریم های شدید علیه ایران را تکرار کرد. وی با بیان این که آمریکا علاوه بر بازگرداندن تحریم های پیش از برجام، تحریم های جدیدی نیز علیه ایران اعمال خواهد کرد از تلاش دولت ترامپ برای یافتن جایگزین نفت ایران برای مشتریان این کشور خبر داد. بولتون در مقایسه دولت کنونی و پیشین آمریکا مدعی شد سیاست های ترامپ در قبال ایران بسیار سختگیرانه تر از اوباماست. روز چهارشنبه بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد: این خطر وجود دارد که قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند، زیرا تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران آغاز می‌شود و تولیدکنندگان نفت، به معاملات احتیاطی خود پایان می‌دهند. این بانک آمریکایی همچنین اعلام کرد رقیبان ایران در بازار نفت، ممکن است نتوانند افت تولید این کشور را جبران کنند. /مهر

میزان فروش ارز حاصل از صادرات ۲.۸۴ میلیارد یورو شد

مجموع معاملات فروش ارز حاصل از صادرات از شانزدهم مرداد ماه تا پایان معاملات روز یازدهم مهر در سامانه «نیما» به ۲ میلیارد و ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است. همچنین فقط در روز چهارشنبه یازدهم مهر ماه مجموع فروش ارز حاصل از صادرات به حدود ۴۶ میلیون یورو رسید. همچنین مجموع تأمین ارز برای واردات از شانزدهم مردادماه تا پایان معاملات روز یازدهم مهر ماه به ۲ میلیارد و ۴۱۴ میلیون یورو رسید. بر اساس این گزارش مجموع تأمین ارز برای واردات در روز یازدهم مهر ماه به حدود ۵۷ میلیون یورو رسید. در همین حال، نرخ فروش یورو در سامانه نیما روز چهارشنبه یازدهم مهر ماه به میزان ۹ هزار و ۱۹۶ تومان رسید.

خروج ارز از کشور برای واردات ۷۰ تن کمربند ایمنی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۷۰ تن کمربند ایمنی از پنج کشور جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات کمربند ایمنی، ۸۲۲ هزار و ۴۶۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، این میزان از کمربند ایمنی از کشور‌های اتریش، آلمان، چین، ژاپن و فرانسه وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان نخستین و بزرگ ترین صادر کننده کمربند ایمنی به ایران، کشور چین بوده که با صادرات بیش از ۶۹ تن از این کالا ۸۰۱ هزار ۵۵۷ دلار را نصیب خود کرده است.

تورم ترکیه از ۲۴ درصد گذشت

نوسانات اخیر بازار ارز ترکیه از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت ها عنوان می شود. شاخص بهای مصرف کننده ترکیه در دوازده ماه منتهی به ماه سپتامبر ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم فعلی در مقایسه با تورم ۱۷.۹ درصدی ماه اوت امسال و ۱۱.۲ درصدی مدت مشابه سال قبل، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. نرخ تورم ماهانه ترکیه نیز ۶.۳ درصد عنوان شده است. یکی از نشانه هایی که حاکی از افزایش بیشتر نرخ تورم است، افزایش ۴۶.۲ درصدی بهای مصرف کننده در دوازده ماهه منتهی به ماه سپتامبر است. انور ارکان- تحلیلگر مالی در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد، در ماه های پیش روی نیز روند افزایش بهای مصرف کننده ادامه داشته باشد. امسال لیر ترکیه حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و این مسأله بر هزینه سوخت و سایر اقلام مهم وارداتی ترکیه تأثیر زیادی گذاشته است.

امارات متحده عربی همچنان خریدار نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است، امارات عربی متحده با وجود ادعاهای تند علیه ایران، هنوز به خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد، اما گفته می‌شود که ابوظبی قصد دارد تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را اجرا کند؛ شرکت نفت ملی امارات، به ‌رغم اینکه هنوز تحریم‌های نفتی آمریکا اجرایی نشده، واردات میعانات گازی از ایران را در ماه سپتامبر به نصف رسانده است. به گفته افراد مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، به تازگی مقامات گمرکی امارات از کشتی‌ها و شناورهای نفتکش که در پایانه سوخت بندر «الفجیره» پهلو گرفته‌اند می‌خواهند که مدارک مبنی بر مبدأ محموله خود را نشان دهند. «دِن سیهریل» تحلیلگر ارشد سنگاپوری می‌گوید: «احتمالا امارات بخواهد پیش از رسیدن به موعد اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محموله‌های ورودی و خروجی به این بندر (الفجیره) را تحت بازرسی شدیدتر قرار دهد». البته حضور نفتکش‌های ایرانی در بندر الفجیره هنوز ممنوع نشده و مشخص نیست چرا مقامات گمرکی امارات خواستار مدارک مبدأ محموله‌های کشتی‌ها هستند.

ممنوعیت خودروهای بنزینی در دانمارک

دانمارک طرحی را مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۰ مطرح کرده است. این طرح همچنین منع فروش خودروهای هیبریدی از سال ۲۰۳۵ را نیز شامل می‌شود. این اقدام دانمارک در راستای پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش آلودگی‌ هوا و مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی انجام می‌گیرد. به نقل از دنیای اقتصاد، دولت دانمارک پیشتر به‌دلیل اعمال مالیات بر خودروهای برقی مورد انتقادهای شدید قرار گرفت. این عمل موجب آن شد تا سهم فروش ۳ درصدی خودروهای برقی بازار خودروی دانمارک تقریبا به صفر برسد. اکنون دولت این کشور بنا دارد تا رویه دیگر کشورهای توسعه یافته را در پیش بگیرد. نخست‌وزیر این کشور با حضور در پارلمان در رابطه با این طرح گفت: «این طرح بسیار جاه‌طلبانه است و به همین دلیل ما باید به آن برسیم.» این طرح برای تبدیل به قانون نیازمند تأیید پارلمان این کشور است و قرار است هفته آینده در صحن علنی پارلمان به رأی گذاشته شود.

پشت پرده توافق محرمانه نفتی عربستان و روسیه

منابع آگاه مدعی شدند، روسیه و عربستان سعودی در سپتامبر یک توافق محرمانه برای افزایش تولید نفت و مهار افزایش قیمتها انجام دادند و پیش از نشست تولیدکنندگان در الجزایر، آمریکا را مطلع کردند. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مکررا اوپک را عامل افزایش قیمت های نفت خوانده و از این گروه خواست با تولید بیشتر پیش از انتخابات کنگره آمریکا در ششم نوامبر، قیمت ها را پایین بیاورد. این توافق محرمانه منعکس کننده این حقیقت است که چگونه روسیه و عربستان سعودی پیش از مذاکره با سایر اعضای اوپک، به میزان فزاینده درباره سیاست های تولید نفت به صورت دوجانبه تصمیم می‌گیرند. چهار منبع آگاه به رویترز اظهار کردند خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی وی در مجموعه دیدارهایی توافق کردند تولید نفت را در فاصله سپتامبر تا دسامبر افزایش دهند. در آن زمان قیمت نفت نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه بود اما اکنون به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

از «پیش‌بینی معاون رئیس جمهور از دلار زیر هفت هزار تومان» تا «پشت پرده توافق محرمانه نفتی عربستان و روسیه»
 
یکی از این منابع آگاه گفت: روس‌ها و سعودی‌ها توافق کردند، بی سرو صدا نفت بیشتری به بازار اضافه کنند، در حالی که این طور نشان دهند برای تولید بیشتر نفت به دستور ترامپ نگاه نمی‌کنند. یک منبع دیگر اظهار کرد: وزیر انرژی عربستان به ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، گفت که عربستان سعودی اگر مشتریانش نفت بیشتری درخواست کنند، تولیدش را افزایش خواهد داد. طبق گزارش رویترز، ریاض برای افزایش تولید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران، برنامه ریزی کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
ببخشید جناب اسحاق ..نرخ هر دلار را رسما 4200 اعلام کرد شد 20000 تومان حالا معاون تازه میخواد پیش بینی کنه ببین چی می شه
ما از دولتمردان خواهشمندیم قیمت دلار را پیش بینی نکرده و الکی صحبتی نکنند که ممکن است مثل بقیه پیشبینی ها یا قول و قرار ها با شکست مواجه شوند میخاستم بگم بیشتر بی اعتماد تر دیدم اعتمادی نمونده)
خوش بحال دانمارکی ها
حرکات موذیانه و مخرب و ریاکارانه روسیه در سوء استفاده از اوضاع تحریمهای نفتی ایران و جبران کسری تولید ما با هدف فروش نفت بیشتر به بازار و برخلاف ضاهر سازی هایی که به ما نشان میدهد ، باید برخی مسولین را از خواب بیدار کند . که روسیه اگر خطر و دشمنی اش با ما بیشتر از امریکا نباشد قطعا کمتر نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
یادت باشد بخشی از نفتی که می فروشد نفت ما و برای ما است و با نام خودش می فروشد
خوبایران هم از پشت پردها چند روز بعد خبر دار میشه اینروس ها از امریکا برا ایران خطر ناکترند
اگر عربستان و کشورهای عربی این قدر نااگاه نبودند عمرا آمریکا یا هر ابر قدرتی می توانست سر پا بایستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
یه کم مطالعه کن ببین دلایل رشد اقتصادی و داشتن 70 درصد اقتصاد جهان به تنهایی توسط امریکا چیه بعد نظر بده
دلار و طلاها را مفت جمع کردند و 5 برابر قیمت به مردم فروختند حالا دوباره 30 درصد پایین می آورند تا دوباره از دست مردم جمع کنند و برخی را هم قهرمان اقتصادی معرفی کنند .
تحریمهای امریکابرای شمابی اثرشدولی برای ماقشرکارگربدبختی رااورد...برای شمامهم این که زن وبچه هاودوستان تون دررفاه باشن
آقای نوبخت درآمد کشور خیلی بیشتر از اینهاست که گفتید ولی سوال اینجاست که چی عاید مردم می شود؟ پس چرا ارزش پول کشور نزدیک به صفر است.؟ پس چراگرانی بیداد میکند؟ پس چرا آمار بیکاری به شش میلیون رسیده است؟پس چرا فقر بیش از پیش گریبانگیر مردم گردیده است؟وصدها چرا ی دیگر؟
آقای نوبخت با حساب کتاب شما پس سالی حداقل 80میلیارد دلارفقط درآمد نفت. تازه در شرایط تحریم!!! بفرمایید کجا وچگونه هزینه می شود!!واقعا عجب کشور ثروتمندی داریم. ولی مردم باید اقتصاد مقاومتی داشته باشند!!!!!
به مرگ گرفتید تا به تب رازی شن قیمت دلار3500 در واقع است یا نهایت4200 که اعلان کردید بالای نرخ های فوق یعنی زور گویی
در مورد خرید و فروش نفت ایران باید از قبل تدبیر کرد برای روز و ساعتی که دست ما را تو حنا بگذارند و ناگهان همه با هم از خرید نفت و غیره امتناع کنند.
آقای نوبخت مردم می دانند مجموع درامدهای دولت. از نفت. وغیرنفت. ومالیات بالغ بر. ۵۰۰میلیارد دلار در سال است وباید ماهیانه وبطور مستقیم به ملت گزارش شود.
!!!!!!!︎!!︎؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در ترکیه که برابری لیر از 3.5 به 6.2 رسیده تورم 24 درصد اعلام شده اما در ایران که برابری ریال از 3800 به 15000 رسیده تورم 11 درصد اعلام میشه. ضمنا بنده که پیمانکار طرح های عمرانی هستم بیش از چهار سال هست که طرحها فاقد بودجه بود و اوراق مدت دار به پیمانکاران داده میشه پس اگه مملکت درامد نفتی داره چرا پروژه ها پول نداره ابن پولها پس کجا هزینه میشه؟
ایران و روسیه بدنبال حذف دلار از معاملات خود هستند ....
چند ساله دارید میگید این حرفارو
آقای پیمانکار محترم تو تنها نیستی خیلی ها به حال وروز تو گرفتار شده اند. مملکت ما خیلی ثروتمند است. اما فاقد مدیریت کارامد . مگر با شعر. وشعار میتوان کشور اداره کرد.!!!؟
خود دولت دلارو ده هزارتومان در بانک میخرد .اون وقت چه جوری زیر ده تومان میشود؟
اقا دیدید گفتم ایران ثروتمند است ولی حکایت (گرسنه نگهدار ایرانی را )مصداق ودلیل ان است ؟؟/!!
پیش‌بینی معاون رئیس جمهور از دلار زیر هفت هزار تومان:
دلار رفت بالا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی