بازدید 4315

تعداد مراحل زیاد اخذ ارز از سامانه نیما گویا برای عده‌ای کاسبی راه انداخته است

شخصی به عنوان نماینده هشت شرکت به سامانه نیما معرفی شده است. بیشتر این هشت شرکت از یک منطقه کشور اقدام به اخذ ارز از سامانه نیما نموده اند و این فرد را به عنوان نماینده شرکت به سامانه نیما معرفی کرده اند. این موضوع این شائبه را ایجاد می‌کند که گویا برخی از زیاد بودن تعداد مراحل دریافت ارز از سامانه نیما و زمان بر بودن آن سوء استفاده کرده و برای خود کاسبی به راه انداخته اند.
کد خبر: ۸۳۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 03 October 2018

تعداد مراحل زیاد اخذ ارز از سامانه نیما گویا برای عده ای کاسبی راه انداخته استبه تازگی فهرست کامل شرکت هایی که از 21 فروردین ماه ارز دولتی دریافت کرده اند یا شرکت هایی که از سامانه نیما ارز دریافت نموده اند توسط بانک مرکزی منتشر شده است. در فهرست نیمایی بانک مرکزی یک ابهام به چشم می خورد و آن این است که گویا عده ای با استفاده از سامانه نیما کار و کاسبی برای خود به راه انداخته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، سامانه نظام یکپارچۀ معاملات ارزی که به اختصار نیما نامیده می شود از تاریخ 28 بهمن 1396 به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. این سامانه در 3 اردیبهشت 1397 رسماً کار خود را آغاز کرد. سامانه نیما به عنوان بستر امنی برای خرید و فروش ارز شناخته می شود و صادرکنندگان در این سامانه ارز خود را برای فروش عرضه می کنند و واردکنندگان نیز برای تامین ارز خود به این سامانه مراجعه می کنند.

تعداد مراحل زیاد اخذ ارز از سامانه نیما گویا برای عده‌ای کاسبی راه انداخته است

به تازگی و بعد از گذشت چند ماه از دستور رئیس جمهور روحانی مبنی بر انتشار فهرست کامل شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات کالا دریافت نموده بودند، در مورخه 7 مهر 1397 مطابق با وعده ای که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته داده بود این فهرست منتشر شد. علاوه بر این فهرست، فهرست دیگری نیز که شامل دریافت کنندگان ارز نیمایی بود، هم منتشر شد.

فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) شامل 2856 صفحه و فهرست دریافت کنندگان ارز از سامانه نیما شامل 471 صفحه بود.

هر چند این دو فهرست برخلاف فهرست های قبلی منتشر شده در تاریخ های 10 و 12 تیرماه، نشان نمی داد که هر شرکت به منظور واردات چه کالاهایی ارز را از دولت یا سامانه نیما دریافت کرده اند اما باز هم می شد از لابلای اسامی منتشر شده به برخی نکات پی برد! به عنوان نمونه با نگاهی به فهرست دریافت کنندگان ارز از سامانه نیما می شود به این نکته پی برد که گویا برخی برای خود کار و کاسبی راه انداخته اند.

قبل از بررسی این کار و کاسبی باید گفت، متاسفانه آن گونه که واردکنندگان اعلام کرده اند، آن ها باید برای تهیه ارز از سامانه نیما حدود 16 مرحله را طی نمایند. البته تمام این 16 مرحله در سامانه نیما اتفاق نمی افتد بلکه این مراحل در دستگاه ها و ادارات مختلف طی می شود و نهایتاً به سامانه نیما ختم می شود. شایان ذکر است در هر مرحله اگر سند یا مدارکی با مشکل مواجه شود گویا واردکنندگان باید از ابتدا پیگیر خواسته خود باشند. همین زیاد بودن تعداد مراحل باعث شده است تا عده ای از واردکنندگان برای رسیدن به ارز مورد نیاز خود دو الی سه ماه منتظر بمانند. بنابراین، زیاد بودن تعداد مراحل و زمان بر بودن رسیدن یک واردکننده به ارز مورد نیاز خود گویا باعث شده است برای عده ای کار و کاسبی جدیدی ایجاد شود.

اگر نگاهی به فهرست دریافت کنندگان ارز از سامانه نیمای بانک مرکزی بیاندازید متوجه خواهید شد که در برخی موارد چند شرکت، یک نفر را به عنوان نماینده شرکت به سامانه نیما معرفی کرده اند.

به عنوان نمونه شخصی به عنوان نماینده هشت شرکت به سامانه نیما معرفی شده است. بیشتر این هشت شرکت از یک منطقه کشور اقدام به اخذ ارز از سامانه نیما نموده اند و این فرد را به عنوان نماینده شرکت به سامانه نیما معرفی کرده اند.

این موضوع این شائبه را ایجاد می کند که گویا برخی از زیاد بودن تعداد مراحل دریافت ارز از سامانه نیما و زمان بر بودن آن سوء استفاده کرده و برای خود کاسبی به راه انداخته اند. این باعث خواهد شد تا رفته رفته فسادهای مختلفی پیرامون این قضیه شکل بگیرد از جمله آن که رشوه در بین افراد حاضر بر سر مسیر دریافت ارز نیمایی، توزیع گردد.

بهتر است بانک مرکزی برای رفع هر گونه شائبه در این زمینه، طرحی را برای کاهش تعداد مراحل و کاهش زمان دسترسی به ارز در سامانه نیما پیاده سازی کند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل