بازدید 9053
نبض تالار شیشه‌ای حافظ؛

هجوم نقدینگی جنب پل حافظ همچنان ادامه دارد؛ خیز شاخص برای ۲۰۰ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه هشتم مهرماه ۹۷، با افزایش ۷۶۹۷ واحدی معادل ۴.۱۱ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد رسید. این در حالیست که در روز گذشته شاهد رشد ۶۷۷۰ واحدی معادل ۳.۷۵ درصد نماگر کل بورس بودیم.
کد خبر: ۸۳۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 30 September 2018

هجوم نقدینگی جنب پل حافظ همچنان ادامه دارد؛ خیز شاخص برای ۲۰۰ هزار واحدشاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه هشتم مهرماه ۹۷، با افزایش ۷۶۹۷ واحدی معادل ۴.۱۱ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد رسید. این در حالیست که در روز گذشته شاهد رشد ۶۷۷۰ واحدی معادل ۳.۷۵ درصد نماگر کل بورس بودیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ امروز تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، در ادامه روند رو به رشد روز‌های اخیر، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه‌ای که، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۲۴۹ واحدی معادل ۴.۱۱ درصد به رقم ۵۷ هزار و ۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد ۱۲۴۸ واحدی معادل ۳.۸۳ درصد، عدد ۳۳ هزار و ۸۶۶ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۸۲ واحدی معادل ۳.۸۳ درصد به رقم ۲۳ هزار و ۹۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۵۰۹ واحد افزایش معادل ۴.۲۶ درصد را رقم زد و به سطح ۲۰۸ هزار و ۱۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۶۲۳۱ واحد افزایش معادل ۴.۵۲ درصد به رقم ۱۴۴ هزار و ۹۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۲۶۳۹ واحد افزایش معادل ۳.۳۸ درصد همراه بود و عدد ۳۸۶ هزار و ۸۲۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت ۱۲:۳۰ داشت و در سطح ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد قرار گرفت.

ب

در معاملات امروز بازار سرمایه، نماد معاملاتی کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر با ۶۵۶ واحد، نماد فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۴۳ واحد، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۵۵۲ واحد، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو با ۴۵۴ واحد، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس با ۲۹۲ واحد، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۲۸۶ واحد، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۶۲ واحد، نماد شبندر متعلق به پالایش نفت بندرعباس با ۲۴۲ واحد، نماد وغدیر متعلق به سرمایه‌گذاری‌غدیر هلدینگ با ۲۳۷ واحد، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان با ۲۳۶ واحد، نماد شخارک متعلق به پتروشیمی خارک با ۲۲۰ واحد، نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان با ۲۰۲ واحد، نماد ومعادن متعلق به توسعه‌معادن‌وفلزات با ۱۸۶ واحد، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم با ۱۷۵ واحد، نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین با ۱۶۸ واحد، نماد همراه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران با ۱۵۶ واحد، نماد شپدیس متعلق به پتروشیمی پردیس با ۱۳۴ واحد و نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت با ۱۱۹ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

در مقابل، نماد معاملاتی پاکشو متعلق به گروه صنعتي پاكشو با 9 واحد، نماد بترانس متعلق به ايران‌ ترانسفو با 8 واحد و نماد خاهن متعلق به آهنگري‌ تراكتورسازي‌ ايران‌ با 3 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند.

معامله‌گران بورس امروز ۴ میلیارد و ۸۱۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۷۰ هزار و ۸۱۵ نوبت معامله و به ارزش یک هزار و ۷۷۵ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان داد و ستد کردند.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی خاور، داروسازی زاگرس، فارمد، پارس، پشم شیشه ایران، صنعتی مینو، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، سیمان غرب، صنایع شیمیایی سینا، کابل البرز، قند اصفهان، تولیدی گرانیت به‌سرام، کارخانجات داروپخش، توسعه معادن و فلزات، گروه مدیریتی سرمایه‌گذاری امید، خدمات انفورماتیک، ذغال سنگین نگین طبس،معدنی املاح ایران، لعاب ایران و حق تقدم خرید سهام آن، پتروشیمی فناوران، قند مرودشت، البرزدارو و حق تقدم خریدسهام آن، ایران تایر، کمباین سازی ایران، گل‌تاش، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سیمان درود، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معادن بافق، مس شهید باهنر،آلومراد، توسعن معادن روی ایران، نوسازی و ساختمان تهران، داروسازی امین، از سویس بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه دارویی برکت، بین‌المللی توسعه ساختمان، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، موتوژن، پمپ سازی ایران، تولیدی چدن‌سازان، داروسازی کوثر، توسعه صنایع بهشهر، فولاد آلیاژی ایران، نورد آلومینیوم، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی خارک، مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، معدنی صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری سبحان، کارخانجات مخابرات ایران، سیمان غرب، معدنی صنعتی گل‌گهر، نفت بهران، سایپا آذین، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، صنایع جوشکاب یزد، صنعتی مینو، کاشی سعدی، حفاری شمال، و حق تقدم خرید سهام آن، کاشی الوند، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، اقتصادی خودکفایی آزادگان، توکارنگفولاد سپاهان، مهندسی ساختمان و تاسیس راه‌آهن، پتروشیمی کازورن، صنعتی بهپاک، پخش البرز، سیمانهگمتان، لبنیات پاک، تولیدی کاشی تک‌سرام، شیشه و گاز، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، سرمایه‌گذاریتوکافولاد، نوش‌پونه مشهد، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، فرآوری ذغال‌سنگ پرورده طبس، سیمان مجد خواف، کارخانه فارسیت دورود، بانک پارسیان، بانک تجارت، گروه دارویی البرز، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گروه صنعتی بارز، مهندسی نصیرماشین، توکارنگ فولاد سپاهان، تولید مواد اولیه داروپخش، داروسازی سبحانانکولوژی، سیمان لار سبزوار، کارخانجات مخابراتی ایران، بیمه ما، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پتروشیمی آبادان، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، پخش البرز، توکاریل، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، بیمه حافظ، کارخانجات صنعتی تبرک، فولاد هرمزگان جنوب، بازگشایی شدند.

این روزها، سهام بدون پشتوانه بنیادی و بی‌اعتنا به وضعیت سودآوری شرکت در حال دادوستد است. بررسی‌های دنیای اقتصاد، نشان می‌دهد طی روز گذشته حدود ۹۳ درصد از نمادهای فعال در بورس با رشد قیمت مواجه شدند و ۵۳ درصد نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند. ارزش این صفوف خرید ۳۷۸ میلیارد تومان بوده است. یعنی در پایان معاملات دیروز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پشت درهای ورود به بورس باقی مانده‌اند. این میزان نقدینگی در این فضا توان رشد قیمت غالب سهام را دارد. اگر سهامدار دستش به سهام ارزنده نرسد حتما هستند نمادهایی که روی موج‌های سفته‌بازانه منجر به کسب سود برای سهامداران شوند. بی‌تردید تشکیل این فضا در بازار سهام و ورود نقدینگی به معاملات امری خجسته است اما آنچه می‌تواند به تهدیدی برای معاملات تبدیل شود، ساز و کار دادوستد سهام و انفعال سیاست‌گذار است که زمینه را برای جریان‌های سفته‌بازی فراهم می‌کند. جایی که موج‌سواری روی این جریانات در نهایت زیان سهامداران را به همراه دارد و سپس با قطع اعتماد و امید سهامداران باز هم نقدینگی را از بورس فراری می‌دهد. آنجاست که شاید تازه مقام ناظر قدر فرصت طلایی این روزها را بداند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
علی رغم اذعان مسوولان به حبابی بودن بازاربورس هیچکس به خریداران یهام بورس درموردترکیدن قریب الوقوع حباب بزگ بورس هشدارنمیدهد وقطعا بااین سکوت مسوولان اقتصادی درضرر سهامداران بایدپاسخگوباشند
حباب بورس همچنان بزرگ وبزرگترمیشودومسولان باوجوداطلاع ازاین حباب عظیم همچنان سکوت کرده اند !!!
با توجه به نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار ازاد فعلا بورس حبابی نشده به ویژه در سهام بنیادی و مادر.و قطعا بیش از این ها رشد خواهد کرد.
حباب چی ؟ قیمت دلار 4 برابر شده !! به همین نسبت باید قیمت سهام ها هم رشد بکنه ، تازه در اول راه صعود بورس ایران هستیم.
با توجه به نرخ ارز در بازار ثانویه وبازار ازاد تا حبابی شدن بورس فاصله زیاد داریم.به ویژه در سهام بنیادی و مادر که قطعا بیش از این ها رشد خواهند داشت.
چه اتفاق مثبتی دراقتصادافتاده که رشدروزانه ۵-۶ هزارواحدی قابل دفاع وتوجیه پذیرباشه؟!!! اکثرشرکتهاوکارخانجات یاکاملا تعطیل شدند یابایک چهارم ظرفیتشان کارمیکنند ازقدیم گفتن بورس هرکشور اینه تمام قد وضعیت اقتصاد ان کشورهست ایاوضعیت اقتصادمابارشدروزانه چنددرصدی بورس مطابقت دارد؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
توی اقتصادبهش میگن پول داغ و هیچ ارتباطی با شکوفایی اقتصادی نداره به هر حال قیمت ارز چند
برابر شده به همون نسبت هم قیمت سهام ها باید رشد بکنه حبابی هم در کار نیست.
نه تنها حبابی در کار نیست بلکه تنه چیزی که با بالا رفتن دلار تکون نخورده همین سهام است و باید مثل بقیه کالاها با ان هماهنگ شود. از طرف دیگر خیلی از سهام مثل خودرویها هنوز به قیمت 2-3 سال قبل خودشون هم نرسیدن یعنی کسانیکه دوسالونیم پیش سهام خودرویی خریدن هنوز تو ضرر هستن.
بورس تا آغاز اوایل آبان صعودی و پس از آن به تدریج نزولی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
ترکیدن نزدیک است
بازار دلار حبابه ، بازار طلا حبابه ، بازار سهام حبابه ، ساخت و سازم خرابه ، دل ملت کبابه ، داداش بجنب ثوابه ، ثوابه
حبابی در کار نیست. البته واضح است که این رشد به دلیل عواملی همچون افزایش تولید و فروش و رشد و شکوفایی شرکت ها نیست ولی با توجه به افزایش نرخ ارز تنها یک عامل افزایش ارزش دارایی شرکت ها کافیست تا چنین رشدی در بورس رقم بخورد.
در پاسخ به دوستانی که ار حبابی شدن بازار صحبت می کنند: شما فقط کافیه محاسبه کنی برای احداث یکی از همان کارخانه ها که ارزش سهامش از دید شما حبابی شده، با نرخ فعلی دلار چقدر باید هزینه کنی. پس رشد فعلی بورس نتیجه ارزش جایگزینی هست. بعد از مدتی بازار اصلاح خواهد کرد و بعد از آن فقط سهام شرکت هایی که سود ده هستند به مسیر صعودی ادامه خواهند داد. افراد کم تجربه معمولاً خیلی دیر متوجه حرکت بازار شده و جذب سهام های زیان ده و دست چندم بازار می شوند و در نهایت...
اقتصاد ایران بعداز یک رکود سنگین چند ساله و ثبات قیمتها و دلار که مصنوعی توسط دولت پایین نگه داشته شده بود سبب رشد فزاینده نقدینگی با سود بالای بانکی شد. نتیجه در رفتن فنر دلار و تورم شد اما متاسفانه غول نقدینگی کنترل نشده است و در بازار مسکن و ماشین و دلار و سکه غوغا می کند. اما دولت روحانی بجای حل مشکل بدنبال پاک کردن صورت مسئله رفت. این یعنی نقدینگی تا کنترل نشود وضع همین است.
این جباب بورس را اصلاح طلبان در دولت خاتمی هم بوجود اوردند و خود نفع بسیار بردند و بسیاری از مردم ضرر کردند و از زندگی ساقط شدند
علیرغم رشد سهام طی این مدت، هنوز ارزش دلاری بورس خیلی خیلی کمتر از ارزش دلاری اون در سال گذشته هست. بنابراین اگه بورس 2-3 برابر دیگه رشد کنه تازه ارزش دلاری اون برابر با سال گذشته میشه.
فرمول محاسبه شاخص برای زمانی تهیه شده بود که هیچ سهمی خریدار نداشت و تنها با معامله اندکی از چند شرکت مخصوص شاخص ساز مثل پتروشیمی خایج فارس و فولاد و چندتای دیگه مسئولین میتونستن حتی اگر 395 شرکت از 400 شرکت موجود در بورس منفی میشد فقط با 5 سهم باقیمانده شاخص را مثبت نشان دهند برای همین الان که استقبال از سهام زیاد شده شاخص 6000-7000واحد رشد میکنه در صورتیکه فرمول واقعی اگر باشد روزانه 400-500 واحد رشد میشود .در واقع فرمول فعلی مثل همان نرخ تورم تک رقمیه که هنوزم اعلام میشه.
حباب بورس بزودی تخلیه وسهامداران رامتضررخواهدکرد همه این رامیدانند
با گذشت زمان و مشخص شدن سود سالانه این شرکت ها که از چند درصد قیمت سهام بیشتر نخواهد بود بار دیگر خریداران احساسی تجربه خوبی نخواهند داشت
این همه نقدینگی تو بازار مسکن طلا وارز و بورس !!!!پس چرا ما هیچی نداریم تا کی باید پولدارها ما رو زیر پاشون له کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
تا زمانی که خودت از حق خودت دفاع بکنی و انتظار ندلشته باشی که دیگران بیش از تو برای تو دل بسوزانند
سقوط تاریخی بورس بزودی اغازخواهدشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار