کد خبر: ۸۳۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 29 September 2018

با شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزان باید نکاتی را درباره بهداشت و سلامت خود بدانند و نکات ایمنی در مدرسه را رعایت کنند.

به گزارش مهر، وزارت بهداشت همزمان با نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی جدید، در توصیه‌ هایی از دانش‌ آموزان که بیش از پیش مراقب سلامت خود باشند.

در توصیه‌های وزارت بهداشت آمده است: اگر می‌خواهید بهتر رشد کنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی کنید، باید هر روز صبحانه کافی بخورید. همچنین پفک، چیپس، لواشک، یخمک، آبنبات باعث لاغری و کند ذهنی شما می‌شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم‌مرغ، گردو، میوه‌های تازه یا خشک مثل خرما، کشمش، انجیر و توت استفاده کنید.

قبل از غذا خوردن و پس از دستشویی رفتن، دستان خود را با آب و صابون بشویید، پس از بازگشت از مدرسه نیز دست‌ها، صورت، پاها و جوراب‌های خود را خوب بشویید.

برای مطالعه و نوشتن، فاصله مناسب صفحه با چشم‌های خود را رعایت کنید.

هرگز با دست آلوده یا دستمال کثیف چشمان خود را نمالید، از فرو کردن مداد، خودکار و سایر لوازم‌التحریر نوک تیز در گوش‌هایتان خودداری کنید. هرگز مداد پاک کن و وسایل آلوده را به دهان‌تان نبرید. همچنین هرگز چیزی را به سمت دیگران پرتاب نکنید به خصوص اگر نوک تیز یا سنگین باشد.

هر هفته ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا سلامت بمانید. همچنین بهتر است شب‌ها زود بخوابید تا صبح سرحال و با نشاط به مدرسه بروید.

از دست فروش‌ها و دوره گردها خوراکی نخرید چون بیمار می‌شوید. در زنگ تفریح از خوراکی‌هایی بخورید که از خانه آورده‌اید یا از بوفه مدرسه خریده‌اید. مدرسه، خانه دوم شماست و آن را تمیز نگه دارید. باید بدانید خوردن میوه و سبزی در طول روز برای سلامت شما لازم است. قبل از خواب و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا دندان‌های سالم، تمیز و دهانی خوشبو داشته باشید.

مواظب دندان‌های خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشکنید.

در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواک مخصوص خودتان را به همراه ببرید.

همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید.

از ریختن زباله در محیط مدرسه خودداری کنید تا بیمار نشوید.

در روزهایی که نیاز به کتاب و دفترهای اضافه ندارید، آن‌ها را در کیف خود نگذارید. از پوشیدن کفش تنگ نیز پرهیز کنید.

اگر چشمان شما نوشته‌های روی تخته را خوب نمی‌بیند یا موقع املا نوشتن زیاد عقب می‌افتید و بعضی کلمه‌ها را خوب نمی‌شنوید، به معلم و والدین خود بگویید تا شما را نزد پزشک برند. هنگام نشستن در کلاس قوز نکنید، تا کمتر خسته شوید.

هنگام عبور از خیابان‌های شلوغ از پل‌های عابر پیاده یا قسمت‌های خط کشی شده عبور کنید. از دویدن و بازی کردن در خیابان‌ها پرهیز کنید.

زنگ تفریح برای استراحت شماست، بنابراین همیشه به حیاط مدرسه بروید و از هوای آزاد استفاده کنید. هنگام راه رفتن یا بازی کردن در محیط مدرسه هرگز دیگران را هل ندهید. در خودرو در حال حرکت دست یا سر خود از پنجره بیرون نبرید.

همچنین ورزش قند خون را کنترل کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ‌_ عروقی را کاهش می‌دهد و از چاقی که عامل چند نوع سرطان است، جلوگیری می‌کند. بنابراین روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش و تمرینات متناسب با فصل انجام دهید. در فصل گرم، تمرینات و حرکات سبک، ملایم و با فاصله انجام دهید و در فصل سرما، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد، نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن باید خودداری کرد. فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی بهتر است کمتر از سه ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه‌ها باشد.

برچسب ها
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
در توصیه‌های وزارت بهداشت آمده است: اگر می‌خواهید بهتر رشد کنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی کنید، باید هر روز صبحانه کافی بخورید. همچنین پفک، چیپس، لواشک، یخمک، آبنبات باعث لاغری و کند ذهنی شما می‌شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم‌مرغ، گردو، میوه‌های تازه یا خشک مثل خرما، کشمش، انجیر و توت استفاده کنید.
لطفا چند جمله بالا را در مدارس به صورت بيلبورد در ميان تابلوهاي اعلانات قرار دهيد تا كودكان ما از حالا ياد بگيرند كه اصول صحيح تغذيه تا چه اندازه مي تواند مهم باشد.
از وزير بهداشت خواهشمندم اين بيلبوردهاي اطلاع رساني را به هزينه خود وزارت بهداشت براي كليه مدارس در قالب نسخ چاپي تصويري تهيه و و اطلاع رساني فرمايند.
در خصوص موارد بيماري هاي عفوني فصلي - واكسن هاي مورد استفاده از دوران كودكي تا بزرگسالي - در خصوص نحوه رعايت بهداشت در فصول سرد - در خصوص نحوه تغذيه در كل سال و پرهيز از تنقلات بي خاصيت - در خصوص حفظ سلامت بهداشت چشم و مو و دستها - حفظ سلامت زانوان و نحوه برخورد با اعضاء بدن كه در حفظ تعادل بدن و حركت مؤثرند.
لطفا اطلاع رساني هاي دقيق بفرماييد.
يكي از بهترين نحوه انجام اين كار اين است كه عده اي از پزشكان در قالب جلسه اي دو ساعته به مدارس مراجعه نمايندو در خصوص هر يك از موضوعات در طول سال تنها 1 جلسه 2 ساعته بگذارند. كودكان ما باهوش و فهميده اند و اين مسائل را به خوبي درك و تجزيه و تحليل مي كنند و مي توانند حتي خانواده هايشان را در اين زمينه به حركت و تكاپو وا دارند.
نكته بسيارمهم ديگر اين است كه در دبيرستان ها به نوجوانان آموزش داده شود كه ازدواج هاي فاميلي تاچه حد مي توانددر هر نوع معلوليت مؤثر باشد و اندام هاي بدن را تحت تأثير بيماري هاي نامتعارف و سندرم هاي عجيب قرار دهد.
نوجوانان را توجيه كنيد كه در اين مورد با خانواده هاي خود صحبت كنند و به ايشان اطلاع دهند تا در هنگام بزرگسالي خود و خانواده هايشان از ازدواج هاي فاميلي نابجا كه در اسلام هم درست دانسته نشده بپرهيزند و تشابه ژنتيكي نا متعارف و نقشه ژنتيكي اي را كه در اثر اين ازدواج ها دچار اختلال مي شود و باعث خلق كودكان مبتلا مي شود را با زباني رسا توضيح دهيد. هيچكس از يك زندگي سرشار از بلا به دست خويش و خارج از موازين علم و دين نمي خواهد.
دست در دست هم دهيم به مهر
ميهن خويش را كنيم آباد.
الا ملك ايران بزي جاودان!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: