بازدید 14410
آخرین خبرها از معرفی جانشین «نوبخت»؛

مرد بانفوذ دولت «سخنگو» می‌شود/ چرا جهانگیری سخنگویی را نپذیرفت؟!

اکنون از میان گزینه های مطرح، تنها دو تن به کرسی سخنگویی دولت نزدیک هستند. شنیده شده، هرچند برخی اصلاح طلبان به دنبال سخنگویی «محسن حاجی میرزایی» دبیر هیأت دولت به عنوان سخنگوی جدید دولت هستند، به زودی «محمود واعظی» علاوه بر مسئولیت ریاست دفتر رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، جانشین دبیر کل حزبی خواهد شد که خود نیز از اعضای تأثیرگذار و عضو مؤسس آن است.
کد خبر: ۸۳۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 10 September 2018

بیش از یک ماه پیش، یعنی نهم مرداد ماه و به دنبال اخباری که در خصوص تغییرات کابینه منتشر شد ـ که خیلی ها یکی از محل های تغییر را کنار رفتن «محمد باقر نوبخت» از ریاست سازمان برنامه و بودجه می دانستند ـ او پیش دستی و با کناره گیری از سخنگویی دولت، موقعیت خود را در سازمان برنامه و بودجه تثبیت کرد؛ موضوعی که بساط اخبار مربوط به تغییرات در این بخش را هم جمع کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از جدی شدن خبرهای مربوط به تغییرات در کابینه و سازمان برنامه و بودجه، نوبخت در توئیتی از موافقت رئیس جمهور با کناره‌گیری او از سمت سخنگویی دولت خبر داد و نوشت: «از رئیس‌جمهور درخواست نمودم به دلیل شرایط جدید، اجازه دهد همه توان خود را صرف کمک به ایشان در حوزه برنامه و بودجه نمایم و مسئولیت سخنگویی دولت را عزیز دیگری بر عهده بگیرند.»

البته نوبخت که از مطرح شدن نامش به عنوان یکی از گزینه های تغییر در کابینه به شدت ناراحت به نظر می رسید، هفته قبل از استعفا، از جایگاه سخنگویی دولت در حاشیه جلسه دولت خطاب به خبرنگاران عنوان کرده بود، «آمادگی کناره‌گیری از دولت و بازگشت به شغل معلمی را دارد، اما رئیس‌جمهور درخواست او برای جدا شدن از کابینه را نپذیرفته است.

یک عضو دیگر اعتدال و توسعه سخنگوی دولت می‌شود/ چرا جهانگیری سخنگویی را نپذیرفت؟!

پس از اعلام کناره گیری «محمد باقر نوبخت» از سخنگویی دولت اخبار غیر رسمی حکایت از معرفی گزینه های مختلف به عنوان سخنگوی جدید دولت حکایت داشت و هر هفته هم عنوان شده که قرار است دولت در جلسه خود در این خصوص تصمیم گیری کند؛ اما تاکنون که بیش از یک ماه و ده روز از کناره گیری نوبخت می گذرد، سخنگوی جدید دولت معرفی نشده است.

البته با کنار رفتن سخنگوی دولت از این جایگاه، تاکنون گزینه های مختلفی برای تصدی این بخش مهم مطرح شده اند؛ اما تاکنون هیچ یک از آنها رسما معرفی نشده اند. «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، «علی ربیعی» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، «علی جنتی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، «فریدون وردی نژاد» مشاور رسانه ای رئیس دفتر رئیس جمهور و مدیر پیشین خبرگزاری ایرنا، «محسن حاجی میرزایی» دبیر هیأت دولت و «حمید ابوطالبی» معاون سیاسی سابق دفتر و مشاور فعلی رئیس جمهور از گزینه هایی بوده اند که تاکنون نام آنها برای تصدی مسئولیت سخنگویی دولت نام برده شده است.

گفته می شود، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور خیلی نزدیک به تریبون و کرسی سخنگویی دولت بوده و توافقات لازم برای تصدی این مسئولیت از سوی رئیس جمهور و شخص جهانگیری صورت گرفته است؛ اما یک نظر مشورتی از سوی برخی اصلاح طلبان از جمله اعضای حزب کارگزاران سازندگی او را از تصدی این مسئولیت منصرف کرده است.

از قرار معلوم، اصلاح طلبان از جهانگیری خواسته اند این مسئولیت را نپذیرد، چون سخنگوی دولت باید مسئولیت دفاع از عملکرد قوه مجریه را بر عهده داشته باشد و این مسأله می تواند معاون اول رئیس جمهور را در منظر افکار عمومی به فردی منفور بدل کند. آنها از جهانگیری خواسته اند که از سرنوشت سخنگوی قبلی دولت روحانی که افکار عمومی نگاه خوبی به او ندارند و همین مسأله هم یکی از دلایل استعفای نوبخت از سخنگویی دولت بود، عبرت بگیرد و چنین مسئولیتی را نپذیرد.

چند روز پیش، زمزمه هایی در خصوص نهایی شدن معرفی «فریدون وردی نژاد» مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان سخنگوی جدید دولت شنیده شد؛ اما بلافاصله یک منبع آگاه در دولت حضور وردی نژاد در جایگاه سخنگویی دولت را تکذیب کرد. او درباره این خبر که "قرار است آقای فریدون وردی‌نژاد سخنگوی دولت شود، اظهار کرد: سخنگویی وردی نژاد صحت ندارد و وی جزو گزینه‌ها نبوده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور که بسیاری او را فردی با نفوذ در قوه مجریه و یکی از محوری ترین چهره ها در دولت دوازدهم می خوانند، هفته پیش در حاشیه جلسه هیأت وزیران در خصوص سرنوشت مشخص کردن سخنگوی دولت گفته بود که در این خصوص رایزنی ها و صحبت های لازم انجام شده و سخنگوی جدید دولت به زودی معرفی می شود.

اکنون از میان گزینه های مطرح، تنها دو تن به کرسی سخنگویی دولت نزدیک هستند. شنیده شده، هرچند برخی اصلاح طلبان به دنبال سخنگویی «محسن حاجی میرزایی» دبیر هیأت دولت به عنوان سخنگوی جدید دولت هستند، به زودی «محمود واعظی» علاوه بر مسئولیت ریاست دفتر رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، جانشین دبیر کل حزبی خواهد شد که خود نیز از اعضای تأثیرگذار و عضو مؤسس آن است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل