بازدید 13035

انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور

کد خبر: ۸۳۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 06 September 2018

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که برنامه هایی برای کم آبی داریم از استفاده آب های ژرف و انتقال آب از خلیج فارس به مرکز و شمال شرق کشور خبر داد.

به گزارش مهر، محمدمهدی زاهدی، شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در سیستم آموزشی استان گلستان چه در بخش آموزش عالی، آموزش و پرورش و دانشگاه علمی و کاربردی شاهد بودیم علیرغم کمبودها، اما رویکردهای بسیار خوبی وجود داشت.

وی گفت: بزرگترین مجموعه گلخانه ای در دانشگاه آزاد گرگان، ۶۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز رشد و کارآفرینی مایه مباهات است؛ همچنین در برخی از هنرستان های استان قطعات مورد نیاز صنعت و یا پوشاک مدارس تولید می شود و این ها اقدامات ارزشمندی است.

زاهدی به قوانینی که در کمیسیون آموزش در راستای حمایت از کارآفرینی تصویب شده، گریزی زد و افزود: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی که قریب به سه هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، قانون رفع موانع تولید و قانون اصلاح مقررات مالی دولت در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

نظام آموزش مهارتی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این قوانین بستر خوبی برای صنعت و دانشگاه گذاشتیم و صنعت می تواند بخشی از مالیات خود را با دانشگاه ها قرارداد ببندد و از قِبل آن نیازهای خود را برطرف کند.

زاهدی با بیان این که به اعضاء هیات علمی اجازه تأسیس شرکت دانش بنیان دادیم، گفت: در کنار آن‌ها قانون نظام آموزش مهارتی کشور را تصویب کردیم که هشت نوع صلاحیت حرفه‌ای و آموزش مهارتی را شناسایی می کند و در آنجا خواسته شده که دولت باید به سمت و سویی برود که تمام نیازهای خود را بر اساس صلاحیت حرفه ای انجام دهد.

وی افزود: یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش مهارتی بروند.

زاهدی ادامه داد: بنابراین مشاهده می شود که مجلس توانسته بسترهای خوبی برای کارآفرینی ایجاد کند.

بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قریب به سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که در سال ۱۴۰۴ باید به عدد ۲۰ هزار برسد.

زاهدی بیان کرد: اگر این مسائل اجرایی شود در حوزه اشتغال و کارآفرینی نباید دغدغه ای وجود داشته باشد چون همه دستگاه ها باید به سمت و سویی بروند که کارآفرینی و آموزش مهارتی داشته باشند.

وی گفت: این‌ها زمان بر است و باید فرهنگ سازی شود و همچنین رسانه ها برای تبلیغ و تدوین آن باید کمک‌کننده باشند.

زاهدی اظهار کرد: در حوزه کم آبی باید از همه امکانات به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده شود، برنامه هایی برای کم آبی داریم انتقال آب از خلیج فارس به قسمت مرکزی و شمال شرق کشور استان های هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین انتقال آب از دریای عمان مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از آب های ژرف زیر هزار متر از دیگر برنامه های ماست؛ اولین چاه آب‌های ژرف در منطقه سیستان شهر زابل در دو هزار متری زده شده است.

زاهدی گفت: تلاش است که میزان حجم آبی که بالا می آید از ۱۰ لیتر در ثانیه به ۴۰ لیتر در ثانیه برسد تا صرفه اقتصادی داشته باشد و اگر از نظر بهداشتی هم تایید شود اتفاقی بزرگی در کشور رقم خواهد خورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
دسترسی به اب ژرف یعنی فاجعه زیست محیطی.بگم که نگویند کسی به ما نگفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
یعنی چی؟
توضیح بده
راهکارت چیه؟
در مورد انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان موافقم اما زدن چاه های عمیق تر یک فاجعه خواهد بود
خدا رو شکر که کم کم دارند به طرحی که بنده 20 سال پیش به هر کجا که میشد فرستادم می رسند. اما مهم اینه که طرح آنطوری که بنده گفتم اجرا بشه ف البته باید حتما مراحل تحقیقاتی اش درست و کامل انجام بشه. اصلا برام مهم نیست طرح من به نام چه کس یا کسانی تمام بشه مهم اینه که اجرا بشه و درست هم اجرا بشه. انتقال آب از دریای عمان به مناطق کویر مرکزی و اشتفاده از کویر به عنوان یک آب شیرین کن عظیم طبیعی و استتفاه از چه های عمیق و نیمه عمیق در اطراف کویر و استفاده از آب آن برای کشاورزی به مدت ده سال تا اقلیم عوض شود خلاصه خیلی کلی از طرح مفصل بنده است.
گو تا عمل
قتی تو همین سیستان برنج میکارن چرا باید جلوگیری نشه و از خلیج فارس یا اعماق ژرف زمین آب با هزینه بالا تامین بشه
سو مدیریت تا کی؟
این شعار را بیش از دو دهه است مسئولین میدهند و فقط شعار ولی کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از دودهه است اینکار را عملی کرده اند؟
خوب آبهای ژرف را هم به سطح آوردیم و آنها هم مثل آبهای زیرزمینی کم عمق تخلیه و تمام شدند! بعد چه خواهید کرد؟ متأسفانه کسی راه کار درستی ندارد!
استفاده از آبهای ژرف کار بسیار اشتباهی است که به دلیل کم هزینه تر بودن در این زمان انجام می می شود. این درحالی است که استفاده از این ذخایر خیانت به نسلهای آینده است. راه صحیح تامین آب شرب در این مناطق استفاده از آب شیرین کن های صنعتی است که آب دریا را برای استفاده مهیا می کند. همانند آنچه در کشورهای جنوب خلیج فارس انجام شده.
اين انتقال آب از خليج فارس هم داستاني شده يكي ميگه نميشه يكي ميگه ميشه
تنها راه حل بحران خشکسالی و بی آبی انتقال آب و شیرین کردن آن در چند مرحله از خلیج فارس و دریای عمان است. در ایران متاسفانه شبکه سراسری انتقال آب وجود ندارد(مانند شبکه برق رسانی سراسری) و تامین آب به صورت محلی انجام می شود.
هرچه سریعتر باید کار انتقال آب شروع شود. بعد کوچ روستایی و عشایر به هیچ وجه به محل سکونت اول خود بر نمی گردند.
در مورد آب های ژرف هم باید برداشت کنیم. ما برداشت نکنیم آنسوی دریا کشورهای عربی همه این آب را مصرف خواهند کرد.
برداشت آب از اعماق مساوی با نشست زمین, وقتی هم که خاصیت اسفنجی زمین از بین بره دیگر زمین جایی برای پذیرش آب باران ندارد که منجر به سیل آب هم می شود اتفاقی که سال هاست داره در کشور رخ می ده و با برداشت اب های ژرف زمین نشست میکنه و...
از خلیج فارس هر چه فاصله می گیریم ارتفاع زمین از سطح دریا اضافه می شود مثلاً شهر کرمان که هنوز وسط ایران هم نیست 1740 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. با یک حساب دو دو تا چهار تا می شود متوجه شد که آب باید 1800 متر پمپاژ شود تا بتوان آن را به تازه کرمان رساند. این نوع طرح ها فقط بدرد دانشگاهها برای نوشتن مقاله و امتیاز مقاله می خورد در عمل انجام چنین طرح هایی با امکانات فعلی ممکن نیست.
سلام پیشنهاد میشود جهت تامین نیرو ی انسانی آ ن ا ز زندانی استفاد ه شود هم زندانها تغییر ماهیت میدهد و هم اینکه برای زندانی و دولت فواید زیاد ی خواهد داشت البته نیازمند کارشناسی است.
طرح انتقال اب از خلیج فارس به معدن مس سرچشمه و گل گهر و چادر ملو یزد در حال اجرا میباشد ولی جرا بعد از چهل سال از گذشت زمان اجرای طرح
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار