بازدید 23601
اگر کمپین «نخریدن خودروی صفر» ادامه پیدا می کرد...؛

«بنز و بی‌ام‌و» به حال «ایران‌خودرو و سایپا» غبطه می‌خورند!/ کدام حمایت از «تولید ملی»؛ ایران خودرو و سایپا که دلیل عدم عرضه را تحریم می‌دانند!/ چرا تولید پراید با وجود آمار کشتار بالا ادامه دارد؟!

انتظار می رود، تصمیم گیران در جهت ایجاد اعتماد عمومی و تأمین منافع مردم، با سیاست های جدید در حوزه خودرو، راه را برای واردات خودروهای خارجی به کشور بدون محدودیت های قبلی و با تجدیدنظر جدی در نظام تعرفه ای باز کنند. این مسأله شاید به انگیزه ای برای تولید خودروهای با کیفیت و عرضه بدون احتکار خودرو از سوی خودروسازان وطنی بینجامد؛ هرچند از محاسنی نظیر تأمین امنیت جانی مصرف کنندگان خودروهای خارجی، کاهش مصرف سوخت و هدر نرفتن منابع عمومی کشور، کاهش آلودگی هوا و مسائلی از این قبیل هم نباید غافل شد.
کد خبر: ۸۳۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 05 September 2018

چند سال پیش، کمپینی با نام«خودروی صفر نخرید» به راه افتاد که شاید برای اولین و آخرین بار مردم در یک مسأله اقتصادی و به منظور جلوگیری از اجحاف خودروسازان در حق مصرف کننده، نمایشی بزرگ از همدلی و وحدت را اجرا کردند و کار را به جایی رساندند که خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) به دلیل عدم استقبال مردمی از تولیدات شان به ورطه ورشکستگی افتادند.

به گزارش «تابناک»؛ کمپین نخریدن خودرو به اندازه ای جدی دنبال شد که مردم سایر خودروها حتی خودروهای وارداتی چینی، ژاپنی، کره ای و اروپایی را هم مورد توجه قرار نمی دادند و همین عدم استقبال مردم از خرید و کسادی بازار خرید و فروش باعث شده بود که قیمت ها اولا مشابه امروز از کارخانه تا بازار اختلاف های آنچنانی را نه تنها شاهد نباشد، بلکه در بسیاری از موارد قیمت بازار پایین تر از کارخانه هم بود.

از طرفی به اندازه ای میل تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خودرو به فروش محصولاتی که روی دستشان مانده بود، افزایش یافت که شرایط متنوعی پیش روی خریداران قرار می گرفت تا شاید بتوانند رونقی در بازار خودرو ایجاد کنند. در رابطه با محصولات چینی که این رویه چنان جدی تر بود که بعضا شرایط باورنکردنی پیش روی خریداران قرار می گرفت، ولی باز هم استقبالی ندیدیم.

نخریدن خودرو از سوی مردم، چنان ایران خودرو و سایپا را به زمین زد که اگر نبود وام عجیب و غریب دولت و وزارت صنعت وقت به آنان، امروز شاهد ورشکستگی کامل و تبدیل این دو خودروساز به بخش خصوصی واقعی بودیم، اما یک ترفند دولتی برای اعطای وام به منظور توانمندسازی این دو خودروساز و همچنین تسهیل شرایط به گونه ای که خریداران با کمترین بضاعت هم بتوانند خودروهای بدون مشتری این دو خودروساز را خریداری کنند، جلوی این اتفاق را گرفت.

پس از این تجربه بود که ایران خودرو و سایپا به این نتیجه رسیدند که نمایندگی ها، کارچاق کن ها و دلالان وفادارترین مشتریان آنان هستند و بهتر است به جای عرضه خودرو به مصرف کنندگان واقعی، شرایط را به نحوی پیش ببرند که خودروهای تولید داخل هم مشابه خودروهای خارجی که به ایران وارد می شوند و توسط شرکت های واسطه ای به فروش می رسند، از طریق واسطه به خریدار عرضه شود.

کم کم تلاش جدی برای دو نرخی کردن قیمت خودرو و تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار صورت گرفت تا همین خودروهایی که سر نخواستنش دعوا بود و مردم هزار و یک ایراد به آن می گرفتند هم حکم کیمیا را پیدا کند و این سختی رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی باعث شود خودروهایی که دیگر در هیچ کجای دنیا تولید و عرضه نمی شود، برای ماه ها و سال های آتی از سوی ایران خودرو و سایپا به فروش برسد.

ایجاد شرایطی همچون تحویل حواله، در نظر گرفتن صلح بین خریدار و فروشنده پیش از تحویل خودرو، پیش فروش های عجیب و غریب و مسائلی از این دست برای اجرای سناریوی کامل حاکم شدن دلال بر بازار خودرو بود که طی چند سال اخیر با قدرت ادامه پیدا کرد تا در نهایت به سبب شرایط نامساعد اقتصادی ایجاد شده برای کشور، ایران خودرو و سایپا بتوانند سلطه فراگیری بر بازار و خریدار پیدا کنند.

تا چند وقت پیش مردم به مقایسه محصولات خودرویی تولید شده در دیگر نقاط دنیا با خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا می پرداختند؛ از عدم کیفیت خودروهای تولید شده، مصرف سوخت و استهلاک بالا، غیر ایمن بودن این خودروها در مقایسه با خودروهای خارجی و عدم رعایت استانداردهای روز خودروهای دنیا توسط این دو خودروساز گلایه داشتند و در حقیقت بر سر نخواستن محصولات آبی و نارنجی پوشان جاده مخصوص دعوا بود.

اما با اقداماتی که پس از تجربه راه اندازی «کمپین نخریدن خودروی صفر» توسط ایران خودرو و سایپا انجام شد، کم کم مصرف کنندگان در دام آنها گرفتار شدند؛ هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت هم همراهی های جدی با آنها و علیه حقوق مصرف کنندگان انجام داد که از بسته شدن سامانه ثبت سفارش و افزایش قیمت خودروهای خارجی تا ممنوعیت واردات خودروهای خارجی که قیمت این خودروها را در مقابل محصولات ایران خودرو و سایپا نجومی کرد و البته به افزایش آنچنانی محصولات آنها نیز منجر شد.

حالا قیمت های تولیدات ایران خودرو و سایپا به قیمت چند ماه پیش خودروهای با کیفیت خارجی و حتی بیشتر از آن هم رسیده و البته آنها توانسته اند محصولات خود را نه تنها برای امسال، بلکه برای سال آینده هم به فروش برسانند؛ موضوعی که آرزوی خیلی از خودروسازان پیشرفته دنیا از جمله بنز و بی ام و است و شاید آنها اگر از این فروش عجیب ایران خودرو و سایپا مطلع شوند، به حال این دو خودروساز ایرانی غبطه بخورند.

شاید اگر مردم مشابه آنچه چند سال پیش انجام دادند را در بحبوحه افزایش های آنچنانی قیمت خودروهای داخلی و حتی خارجی در پیش می گرفتند و برای خرید راغب نبودند، امروز شاهد آن نبودیم که ایران خودرو و سایپا برای فروش خودروهای خود به مردم «ناز» کنند و حتی به فکر دپوی خودروهای خود ـ که هر روز فیلم و تصویری از آن در گوشه گوشه تهران و سایر شهرهای کشور بیرون می آید ـ بیفتند.

حالا که این اتفاق نیفتاده و مردم رغبت زیادی به خرید دارند، چند نکته در ارتباط با وضعیت اخیر خودروسازان وطنی وجود دارد که بسیار قابل تأمل و جدی است. از آنجا که ایران خودرو و سایپا مدعی تولید ملی هستند و بسیاری از تولیدات خود را خودروی داخلی می خوانند، باید اشاره کرد که این دو خودروساز در جریان تحریم های اخیر آسیب پذیری خود را نشان داده اند، به گونه ای که به اعتراف خودشان بخش اعظمی از تولیداتشان ملی نیست و وابسته به واردات نهاده ها یا مواد اولیه از خارج کشور است، پس چنین محصولی را نمی توان داخلی خواند.

به نظر می رسد که سیاست ها و معافیت های عجیب و غریب و امتیازاتی که برای این دو خودروساز در جهت توانمندسازی و تولیدات خودروهای داخلی در نظر گرفته شده، نه تنها تاکنون جواب نداده و منجر به دستیابی به چنین مساله ای نشده است، بلکه اایران خودرو و سایپا را به 2 خودروساز تنبل که به خاطر شرایط مساعد ایجاد شده، اطمینان خاطر جدی دارند و هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت و کیفیت محصولات شان نمی کنند، تبدیل کرده است.

حالا که به اذعان سازمان ملی استاندارد خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا کیفیت بسیار پایینی دارند و برخی از این خودروها حتی استانداردهای اولیه از نظر تأمین امنیت برای سرنشین، آلایندگی هوا و ... را ندارد، بهتر است برای رقابتی کردن فضا و ایجاد انگیزه بیشتر به منظور تولید محصولات با کیفیت و تماما ایرانی، محدودیت های مربوط به واردات خودروهای با کیفیت خارجی برداشته و در نظام تعرفه گذاری برای واردات این نوع خودروها بازبینی جدی شود.

سیاست های مربوط به حوزه خودرو نه تنها طی دهه های اخیر جواب نداده و منجر به تولید یک محصول تماما ایرانی، با کیفیت و دارای توان صادراتی نشده است، بلکه وضعیت تولید خودرو در کشور را هر روز نابسامان تر کرده و آن را بر خلاف سایر نقاط دنیا برای مردم به یک موضوع سرمایه ای تبدیل کرده که تنها خروجی آن رواج دلالی، کاهش ارزش پول ملی، به هم ریختن وضعیت اقتصاد کشور و ... بوده است؛ لذا به نظر می رسد باید سیاست گذاری جدیدی در این حوزه صورت بگیرد؛ شاید با این نگاه جدید بتوان صنعت خودروی داخلی را ارتقا داد و با کیفیت ساخت.

همین شرایط موجود باعث شده، هرچند قرار بود تولید پراید و برخی دیگر از خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا به دلیل نداشتن ایمنی کافی و از دست رفتن جان بسیاری از هموطنان مان از ناحیه استفاده از این خودرو، متوقف شود، اکنون همین خودروها حکم کیمیا را پیدا کرده اند و شرایط به گونه ای است که مردم برای از دست نرفتن ارزش دارایی شان برای خرید آن حاضرند ماه ها و حتی یک سال در انتظار بنشینند؛ موضوعی که با اشتیاق تولیدکننده آن را دنبال می کنند!

انتظار می رود، تصمیم گیران در جهت ایجاد اعتماد عمومی و تأمین منافع مردم، با سیاست های جدید در حوزه خودرو، راه را برای واردات خودروهای خارجی به کشور بدون محدودیت های قبلی و با تجدیدنظر جدی در نظام تعرفه ای باز کنند. این مسأله شاید به انگیزه ای برای تولید خودروهای با کیفیت و عرضه بدون احتکار خودرو از سوی خودروسازان وطنی بینجامد؛ هرچند نباید از محاسنی نظیر تأمین امنیت جانی مصرف کنندگان خودروهای خارجی، کاهش مصرف سوخت و هدر نرفتن منابع عمومی کشور، کاهش آلودگی هوا و مسائلی از این قبیل هم غافل شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴۸
انتشار یافته: ۱۲۷
خوشبختانه مردم اصلا نمی توانند ثبت نام کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
واقعا من لذت میبرم از از این همه سود دلالی ماشین شما هم اگه نمیتونید بخرید برید بمیرید ...
fasrhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
بنده خودم به راحتي ثبت نام كردن . لطفاً اخبار كذب پخش نكنيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
من از ساعت 10 با اينترنت پر
سرعت، و تنظيم ساعت كامپيوتر منطبق بر ساعت سايت سايپا هر چه تلاش كردم تا اين لحظه كه ساعت 17:10 است نتوانستم وارد سايت بشوم
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
سلام. ما تونستیم صفحه مربوط به ثبت نام رو رویت کنیم. البته با زدن دکمه پرداخت نتونستیم وارد درگاه پرداخت بشیم و خرید کان لم یکن شد
برای یه بنده خدایی که مشکل داشت و نیاز داشت به این سرمایه گذاری داشتیم ثبت نام می کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
امثال شما گند زدین به مملکت.هیچوقت متحد نمیشیم
انقلاب مدیریتی لازمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
اگر ۸سال جنگ تحمیلی و ۴۰سال دشمنی و تحریم آمریکا نتوانست کاری بکند ۳چیز کمر مردم را در سایه مدیریت بعضی از مسئولان خواهد شکست،بانک،بیمه،خودرو
هر ملتی لیاقت زندگی خوب با امکانات خوب رو ندارن حق ما هم همین هست بیخودی گردن کسی نندازیم وقتی هرچی گرون میشه مثل قوم تاتار حمله ور میشیم واسه خریدش همین میشه دیگه امیر کبیر میگه برای پیشرفت یک مملکت مردم دانا لازمه مردم اگه دانا بودن فکر میکنید این ...چند سال ادامه پیدا میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
موافقم ،اما اينم در نظر بكيريد مردم اندك سرمايه اي كه دارند رو ميخوان حفظ كنند.
همهُ جهان به ایران خودرو و سایپا غبطه میخورند .
از بنز و بی ام و بگیرید تا آشغال فروشهای چین !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
اشغال چینی را همین به اصطلاح خودرو سازان بین شما جا انداختند.من خودرو چینی ایکس شست دارم وبسیار راضی هستم.بیشتر قطعات این دو خودرو ساز که مثلا خودرو فرانسوی بشما میفروشند هم از چین وارد واینجا مونتاژ میشود.با تکرار اشغال راجع به خودرو چینی که استانداردهای اروپایی را پاس کرده در واقع در دام این دو خودرو ساز افتادیم
چون ملت با حمایت های بی چون چرا از خودرو سازان داخلی راه دیگری ندارند کاش خودیهای مسئولین دست دوم و سوم ذلتی را شناسایی میکردید که کمترین آنها از خودرو داخلی استفاده نمی کنند شاید هم تنظیم خانواده را در جامه با پرید و دیگر خودروهای بی کیفیت داخلی انجام میدهند
فقط حرف.حرف.حرف
همه چیزایی که ما میدونیم رو نمیخواد هی چپ و راست تکرار کنید
شما که همه با هم فامیلید
پس قربونتون دیگه داغ دل مارو تازه نکنید
لطفاااا
اگر به این خودروها میگید خودروی ملی پس بنده از این به بعد ترجیح میدهم یک آلمانی باشم نه ایرانی.
لیاقت ملیت بنده این آشغال ها نیست.
ملیت را باید از آلمانها و ژاپنی ها درس گرفت.

کلمه ملی را از روی این زباله های آهن پاره بردارید.
ملیت ایران بالاتر از این حرفهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ما هم "ملت" نیستیم
اگر تعرفه واردات خودرو برداشته می شد هزاران نفر بی گناه در جادها کشته نمی شد ازاد سازی واردات خودرو را به رفراندم می گذارم لطف نظر مثبت یا منفی بدهید هر انسانی حق انتخاب دارد
گفتند که خودرو ملی
پس معلوم شد دروغ گفتند
ایکاش زلزله ای میامد و خطوط تولید دو خودروساز با خاک یکسان میشد.
فقط خدا میتواند مردم را نجات دهد.
دولت و شورای رقابت با خودروسازان همسفره اند.
ما مردم بدختیم که تو این قرن بدنیا اومدیم با این...
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ما بدبختیم که ایران بدنیا امیدیم
والا بسیار جالب است که در کشور ایران2شرکت خودروسازی فقط40هزار خودرو برای فروش دارند و در این کشور در عرض چند ثانیه7میلیون متقاضی خرید خودرو وجود دارد و مسئولین هم حاضر نیستد بخاطر رفاه حال مصرف کننده برای مدتی محدود تعرفه واردات خودرو را پایین بیاورند تا مردم با پولی که با هزار بدبختی به دست آورده اند صاحب خودرو شوند و بازار سیاه که دو شرکت داخلی به وجود آورده اند پایان یابد.
حواستون هست دلار آزاد به 15 رسیده؟ حواستون هست دارن روزی 10 درصد فقیر تر میشیم؟ حواستان هست همه شما از حکومت تا رسانه روزه سکوت در این باره گرفتید؟؟ این حق ما نبوده، این حق ما نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ما خودمان انتخاب کردیم اینگونه زندگی کنیم
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
نظر مارو سانسور میکنن میایم مال شمارو مثبت میزنیم.
برای شروع از صفر ، پانزده سال کافیست.
ایران خودرو چند دهه است مثل زالو رفتار کرده.
سایپا چند دهه است مثل انگل رفتار میکنه.

احتمالا ایراد از جانداران یعنی خود مردم است
حقمونه وقتی برای پراید صف میکشیم حقمونه من جای مدیران این شرکت ها بودم صد میلیونش میکردم
بنز و بی ام و به فروش ایران خودرو و سایپا غبطه نمیخورند به چنین مردم و خریداران هالو و نادانی که این آشغالها را میخرند غبطه میخورند.
پاسخ ها
شاید مردم نباشم ولی ایرانی هستم
| France |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
قربون داداش گلم بشم
از خریتمون نیست که پراید میخریم
مگه حق انتخاب گذاشتن برا مردم
همش حرف ، یاد فیلم هندی های قدیمی می افتم که مشت نزده صدای مشت طرف می آمد و مردم هم عاشق این فیلم ها بودن
مسئولان بی لیاقت اعدام باید گردند.
علنا امروز سایپا فریبکاری کرد و الکی گفت 6 میلیون به سایت حمله کردن دیگه از سایت یارانه و امثال ان که مراجعه کننده بیشتر نداشتن.کسی هم باهاشون کار نداره
برو بخواب تابی میفرشم خوبشم میفروشم

ناش ناش ناش ناش

فعلا روز روز ماست
پاسخ ها
سایپایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
وقتی مردم اشغال های تولید شرکت سایپا را 5 برابر قیمت میخرن برای چی خودمان رو به زحمت بندازیم ماشین خوب تولید کنیم . همین امروز واکنش مردم رو نسبت به ثبت نام آشغال های تولیدی سایپا ببین . تا وقتی که میخرن تولید میکینم
باید نخریم از ماست که برماست من خودم الان 80 تومن پول نقد دارم نه سکه خریدم نه دلار نه ماشین با اینکه ماشینم خرابه یه پراید داغونه ولی نباید به فرزندم و آیندش خیانت کنم حتی اگر همه منو یه احمق فرض کنم باید خودمون برای خودمون یه کاری کنیم و منتظر بقیه نمونیم متاسفانه این معنی از بین رفته....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
برو بخر چون قانون، قانونه جنگله ناشناس جان
هرچی سر ما ایرانیا بیاد حقمونه...ما ته ته حماقتیم...و همینطور به خاطر ناشکری نیاکان ما ....
خلایق هر چه لایق
مقصر دولته که با افزایش چند برابری قیمت ارز سرمایه های مردم رو بالا کشیده
فقط عمله که میتونه چاره این وضعیت باشه وگرنه نه دولت نه مجلس نه شورای رقابت نه خودرو سازان هیچ کس به فکر مردم نیست
مردم فقط با تحریم و ایستادگی و اصرار بر مواضع خودشون که نخریدن خودرو هست میتونن این دو خودرو ساز رو شکست بدن بخصوص در این وضعیت تحریم نخریدن اگر شروع بشه چون خودرو سازها از قبل کلی ماشین انبار کردن و انبارهاشون پر شده خیلی زودتر جواب میده
سانسور حقایق کار خطرناکی است.
مشکلات را روی هم انباشت میکنه.
کاری که در زمان مرحوم هاشمی اتفاق میافتاد و اینهمه مشکل بر روی دست مردم و مسئولین ماند.
تابناک هم داره کم کم راه خودروسازان رو انتخاب میکنه.

نظرات بنده همش انتقاد نیست پیشنهاد هم هست . اگر انتقادها نباشند که ایرادات برطرف نمیشوند.
چرا اینقدر سانسور میکنی نظرات انتقادی را ؟

به انتقادات واقعی و بجا به چشم امنیتی نگاه نکنید. آنها امانت هستند. یا کامل منتشر کنید یا کامل حذف.
اگرچه از بعضی ها میترسید و منتشر نمیکنید اما از خدا ..... ؟؟
پاسخ ها
شناسه
| United States of America |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
چون تابناک هم منافع زیادی داره عزیز! این کاملا مشخصه
باز هم حرف تکراری
جناب تابناک این نوشته ها رو از کجا درمیاری؟ تو همه جای دنیا همه قیمتها با دلار تعیبن میشه. پراید ۴۵ میلیونی، با حساب دلار یازده تومن یعنی چهار هزار دلار. شما هرجای دنیا رو هم بگردی با این قیمت ماشین که هیچ گاری هم بهت نمیدن. ببینم چطوره که ماست دو هزار تومنی میشه پنج هزارتومن، هیچکس صداش درنمیاد. بعد خودرو مگه با اجی مجی ساخته میشه که قیمتش تغییر نکنه؟! الان ورق اهن نسبت به سه ماه قبل دوبرابر قیمت داره. معمولی ترین پلیمر و پلاستیکهای ایرانی نسبت به پارسال حداقل دو برابر شدند. بعد خودرو از چی ساخته شده مگه؟!!!! خودتون رو هم بکشید، قیکت واقعی خودرو همونه که در بازار هست، یعنی قیمت پراید حدود ۵۰ تومن.
بادقیمتی که الان پراید داره، یه توریست خارجی موقع ورود به ایران میتونه یه پراید صفر بخره، ظرف یکی دوماه همه ایران رو بگرده، موقع رفتن هم دویست دلار پایینتر بفروشه و بره، یعنی هزینه گردش درایران براش معادل صفر خواهد بود. تازه این اول کار هست، در اولین اقدام دولت برای قیمت سوخت، قیمت بنزین ۲۵۰۰ تومن هرلیتر درنظرگرفته شده که به زودی اعمال خواهد شد. زیاد از این مقالات بی ارزش نگذارید، چون قیمت خودرو در هیچ جا به ارزانی ایران نیست..
پاسخ ها
شناسه
| United States of America |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
عقل کلی هم توها! پس پول ایران به چه دردی میخوره جناب مرفسور
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
با ۴۰۰۰دلار خواهر من سوناتا۲۰۱۰در اونور اب خرید.حقوق به دلار ماهی ۲۰۰۰دلار.مام نگفتیم ماشین صفر این قیمت میدن ولی از کشته شدن مردم بهتره که
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
بله جناب قاضی این پرایدو یه خارجی میتونه بخره ما هم میدانیم که قیمتها با دلار حساب میشه آنجه که شماها اطلاع ندارید با افزایش نرخ دلار نه تنها ماها در آمدمان بیشتر نشده بلکه به خاک سیاه نشستهایم ما که توریست نیستیم و دلار هم نداریم چه بکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ابله! هیچ توریستی حاضر نیست ماشین با کیفیته مملکته خودشو ول کنه بره یه کشور دیگه پراید بدون امنیت و آشغال بخره ایرانگردی کنه!!! این فکرای اقتصادی و حقه بازیا مال ایرانی جماعته!!!نه توریسته اروپایی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
چطورياس نون ما رو ميخوري حليم حاج عباس رو هم ميزني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این مقاله بیشتر شبیه رویاست . ویژگی رویا هم اینه که 99.99999 درصد غیرقابل دستیابی است . زهی خیال باطل . تنها راه نجات ورود مستقیم مردم از طریق نخریدن هستش که بعید میدونم چنین اتفاقی دوباره بیفته .....
بیش تر این ماشین ها رو به نمایندگی های خودشون و دلال ها می فروشن
اینکه دیگه بحث و جدل نداره. کاملا واضحه که همه چیز دست خودشونه :)))
درود بر زنان و مردان شرافتمندی که قلم‌شان بر عمارت ننگین چپاول‌گران و زیاده‌خواهی‌های آنان می‌تازد.
خدا ازشون نگذره
اگر کمپین همه گرانی ها صورت میگرفت و مردم همراهی می کردند هیچ دلال بیشرفی جرات نمیکرد جنسشو سه برابر بفروشه یا احتکار کنه . اماااااااااان از بیسوادی و نادانی بعضی از مردم......
همان طوری که گوشی های سامسونگ بیشترین خرابی ها را دارد پراید هم بیشترین کشته ها و خرابی ها را دارد
دلیلش می دونی تابناک برای چی هست یا خودت را به نفهمی زدی؟
ولی من بهت می گم تا بدونی به خاطر تیراژ بالای این خودرو است مانند گوشی سامسونگ
واگر باز هم نمی دونی من بهت می گم تا بدونی که عامل اصلی کشته ها عوامل انسانی است و بعدش ماشین وجاده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
واقعا امثال تو چند میگیرن تا روی خون مردم معامله کنن.عکسهای حلبی پراید رو ندیدی؟وجدانت رو چند میفروشی؟اگر ماشین روز دنیا بود با تصادف با کامیون روی زمین پهن میشد ؟مطمئنم خودت رو به نفهمی نزدی بلکه ازمنافعت دفاع میکنی
چند با باید یگیم نه خود روی صفر نه خوروی یک اصلا نخرید . اصلا خوروی احتراقی نخرید و با این کار به کاهش آلودگی هوا کمک کنید
بدترین خودروهای اروبا بخدا قسم کمتر از 10 هزار یورو شاید بیشر البته صفر کم

فروخته نمی شود مثلا فیات یا رنو موتور حجم کوچک . بنظرم اکر براید وارد بازار

اروبا شود با این قیمتی که در ایران هست فروشش عین اب می رود . مردم اروبا دیگر جزو درامد متوسط محسوب می شوند .
ديگه از بحث خودروهاي داخلي حالم بهم ميخوره و .... ميگيرم.همش حرف همش حرف همش ....
خلایق هر چه لایق
بزرگترین رقیب ملت خود دولته
شکی در این نیست
تکلیف مردم عادی مثل من چیه
واقعیتش از صبح دارم تلاش می کنم برای ثبت نام یه پراید. تا 1ظهر که اصلا وارد نمی شدم بعدم که تونستم برای چند بار وارد بشم انتخاب که می کنم وارد درگاه بانکی نمیشم
دانشجوی فوق لیسانسم با 30 سال سن از بهترین دانشگاه های کشور ،می خوام برم مسافر کشی ولی اینم نمی تونم
چهار تا تایر و دو تا در اسمش خودرو نیست . بهرحال خلایق هر چه لایق . ثبت نام سایپا شروع شد . جا نمونی هموطن
متن رو نخوندم چون عنوانش خيلي تكراري است، هزار بار گفتن و خبري نشدن چه فايده!!
مخصوللت خودروسازهای ما آش خاله است
وقتی دست خیلی تو سفره ی همین خودروساز هاست.به نظرت میان بساط سفره شونو جمع کنند؟؟؟؟
اینو به اون احمق های که امروز ساعت ها پای اینترنت نشستند تا از ثبت نام جدید جا نمونند بگو..حرف از مراجعه 700هزار نفری در لحظه بوده....
افرین برشما
حرف دل همه مردم را زدین این حرف دل اون کسی که دوچرخه سوار میشه تا کسی که بنز سوار میشه ولی افسوس که همه میدونن وضعیت چه شکلیه ولی اب از اب تکون نمیخوره
خود کرده را تدبیر نیست!!!!
احسنت . موافقم . اما در میان مافیای دولتی و خودرو سازی کو گوش شنوا ؟
به خاطر اين اينهمه استقبال از خريد سايپا و ايران خودرو ميشه چون ما ايرانيها ، بيشعورترين و نفهمترين انسانهاي روي زمين هستيم ......
پراید نخری چکار کنی عمو جون. مگه دلار داری که ماشین خارجی وارد کنید. تحریم که باشی تازه میشه بهشت انحصار داخلی و آخرش باید سواری قوطی حلبی بشی و بمیری.
فعلا کسی دنبال خرید خودرو نیست و صرفا همه به دنبال سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی هستن.رکود سال ۹۴ هم تا یه مدت دیگه برمیگرده و اینبار بسیار عمیق تر.منتهی زمانی که قیمت خودرو متناسب با نرخ دلار افزایش پیدا کنه و انگیزه برای سرمایه گذاری از بین بره
بعضی ها خودشون به تجاهل می زنند . حالا مگر بنز بی ام وی موجود بوده ومردم رفتند پراید بخرند .تازه اینها که می خرند برای اینکه بعدا بفروشند وگرنه در شرایط عادی اصلا پراید نمی خریدند
وقتی در کشوری ، دولتی که توسط رای مردم انتهاب شده و باید حامی حقوق مردم باشد ، به مردم خیانت می کند ، چه توقعی از آن دولت می توان داشت که واردات را آزاد کند ؟؟؟

آیا دولت با اعطای وام از بیت المال برای خرید آهن پاره های لگن سازان و شکستن کمپین تحریم ، جز خیانت و خباثت و رذالت در حق ملت ، کار دیگری کرد ؟؟؟

آیا واقعا به مسوولینی که این خیانت و خباثت و رذالت را مرتکب شدند ، نام مسلمان می توان نهاد ؟؟؟
این دو کارخانه علاوه بر خودروسازی، تبدیل به یک کارخانه عظیم ضد نظام سازی هم شده اند، روز به روز بر تعداد ناراضیان این نظام و انقلاب می افزایند، خدا نگذره از باعث و بانی این دو کمپانی فشل و درپیتی.....
مرگ بر ایران خودرو و سایپا، مرگ بر تمام مردم نفهمی که برای خرید گاری های این دوشرکت هجوم میبرند. مرگ بر حماقت ، مرگ بر بیسوادی.
آن همبستگی در نخریدن خودرو مال وقتی بود که تلگرام که نظارت دولتی یا حکومتی نداشت فیلتر نشده بود. امروز مردم با کدام پیام رسان مطمئن باشند که اگر در کمپینی شرکت کنند مورد تعقیب قرار نمی گیرند.
آقایانی که تلگرام را فیلتر کردند فواید آنرا نیز فیلتر کردند. با از بین رفتن فضای های در اختیار مردم ،خودروسازان ،محتکران ،رانتخواران و . . .فضای بازی پیدا کردند تا بتوانند جولان دهند.
کافیست فقط کمی دقت کنید و ببینید که بعد از فیلتر تلگرام هیچ کمپینی بصورت گسترده پا نگرفته.
در صورتیکه جامعه ی امروز و پیچیدگی های آن نیازمند رسانه های اینچنینی است تا مسئولین بتوانند مسائل را منطقی تر و اصولی تر کنترل کنند.و گر نه این عقده های فرو خورده ی حاصل چپاولگران اقتصادی میتواند آینده را با مشکل مواجه کند.

در ضمن تبلیغات طاقچه پای صفحه سایت شما واقعا اثر بدی روی چشم و اعصاب خواننده دارد.
دلت خوشه بابا.
بازبینی سیاست ها؟
مافیای خودرو
مافیای شکر
مافیای پوشک
مافیای شیر خشک
مافیای ....
خسته ایم از این همه مافیا
هاهاهاهاااااا


چه باحال

حل میشه...همینطور که تاحالا شد ...!!!!!!!!!!!
جرات داشتی بخش نظرات رو باز میزاشتی
به آلمانیا بگین مستولینشونو بفرستن ایران مام مسئولینمونو میفرستیم آلمان تا ماشیناشون فروش بره ... ولی برای سی چهل سال بعد سرنوشت کشورشون قولی بهتون نمیدیم
سلام
این دو شرکت خودرو فروش را تعطیل نمایید
از هر ماشین وارداتی مبلغ یک میلیون تومان عوارض بگیرید، و به عنوان بیمه بیکاری به کارگران و نه مدیران بیکفایتشان بپردازید
زمین ها و انبارها و دستگاههای این دو بنگاه پرضرر را به مزایده بگذارید، و پول سهامدارانشان را تسویه کنید
و الله سود این کار از سالها فروش نفت هم پر منفعت تر است
اولا، تفاوت هزینه مصرف بنزین خودروهای روز دنیا با این ارابه های مرگ قابل قیاس نیست
دوماً هزینه های تامین اجتماعی تحمیل شده به دولت بخاطر ایمنی بسیار پایین و مرگ و میرهای و مصدومان و خانواده های که بدون سرپرست می‌شوند صدها برابر سود ظاهری این دو بنگاه انحصاری است
از این استقبال بسیار خوب مردم از پیش فروش خودرو های داخلی لذت ببرید این ها نشانه های حمایت مردم از تولید خودرو های داخلی است دیگر تبلیغ نکنید کالای ایرانی بخرید الآن یک میلیون نفر پشت در سایت اینترنتی سایپا منتظر باز شدن یکی و دو ثانیه ای سایت برای خرید خودروهای بی کیفیت وگران ایرانی هستند خب دیگه سال حمایت از کالای ایرانی هست الآن تمام خودرو سازهای کشورهای خارجی افسوس می خورند وحسودیشون میشه که مسولان ایران چطور به این درجه از موفقیت رسیده اند.
سرنوشت هر ملتی در دست خودشه.ما هم بخاطر سودی اندک در مقابل اینهمه توحین که از سوی خودروسازها وحتی پوشک فروشان به ما میشه چنین رفتار میکنیم.بنظر شما استحقاق ما بیشتر از این هست ؟همه ما میدانیم که مسئولان ما گرفتار مسائل شخصی و گروهی وباندی خود هستند وبفکر مردم نیستند پس خودمان باید هواسمان به خودمان باشد.مهمترین سرمایه هر انسان ابرو واحترام به ان است.چرا اجازه میدهیم یک خودروساز وحتی یک تولید کننده پوشک با این رفتارهاش به ما بی احترامی کنند؟
از ماست که بر ماست وقتی دولت جلوی مردم وایستاد و نذاشت مردم در تحریم خودرو موفق بشن و حتی اونا رو ضد انقلاب نامید !!! همین مردم سال بعدش رفتن به همین دولت رای دادن!!! پس هرچی سر مردم میاد حقشونه
الانم بخوان کافیه تا اخر سال هیچ خودروی صفری رو نخرن و با توجه به پر بودن انبار خودرو سازها سال دیگه این خودرو سازها دیگه به این شکل وجود نخواهند داشت!!!
امیدوارم مردم دندون طمع و حرص رو بکنن و از الان تا اخر سال هیچ خودرویی رو نقدا یا پیش فروش نخرن تا این چاهی که سایپا و ایرانخودرو کندن برای مردم قبر خودشون بشه
اوضاع خیلی خرابه
به شخصه هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارم و فکر میکنم بسیار بدتر هم بشه. چون اراده و برنامه ای در جهت رفاه مردم نمیبینم.
بدبخت مردم کشورم. سرمایه دارهارو نمیگم. افرادی مثل پدرم و برادرم که حقوق یک میلیونی دارند و برادم که 3 فرزند هم داره. کاش مسوولانی منتخب، وطن پرست خداترس و با ایمان داشتیم.
به چه قیمتی از صنعت متلاشی خودروسازی حمایت می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟
به قیمت فروپاشی مملکت و نابودی تمام اقتصاد؟ وقتی که توان تولید نداریم ؛ چه لزومی به تولید خودرو ؛ انهم از نوع بی کیفیت ترین در جهان است؟


این حماقت نیست؟
من دلال خودرو هستم و خیلی حال میکنم
من برای یک سفرمطالعاتی چندروزی هست که به کانادا آمدم وازطریق اینترنت درجایتند افزایش دقیقه ای قیمت ارز یابهتربگم سقوط لحظه به لحظه ارزش پول ملی قرارمیگیرم دلارکانادا حدود ۱۱ هزارتومان شده خدایاانگارخواب میبینم یعنی واقعاابن اتفاق افتاده؟! باارزش فعلی ریال اینجابرای یک بطری آب معدنی کوچک باید ۴۰ هزارتومان پرداخت کنیم هریک دلاری که خرج می‌کنیم بایدضربدر۱۱۰۰۰ کنیم بخداهرچه میخوریم کوفتمان میشه !!!پس مسوولین چه می‌کنند؟! ایاشاهدسقوط لحظه به لحظه ارزش پول ملی ویلایی که سرمردم داره میادنیستند؟ این روندتاکی قراره ادامه پیداکنه؟ واقعاکسی هست که پاسخ بده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
همون جا بمون
بابا مردم اصلا نمیتونن ثبت نام کنن
اصلا سایت باز نمیشه
همش پیغام میاد پیش فروش در فلان ساعت، من همینجوری نشستم دارم رفرش میکنم به ساعتش که میرسه سایت از دسترس خارج میشه
کی میتونه توی 20. ثانیه ثبت نام کنه؟!!!!
با سلام
دوستان با اين قيمت دلار قيمت ماشين هم بايد سه برابر بشود و ما هم كه پول نداريم بخريم مشكل خودمونه
تاسف برای ملتی که در باتلاقی عمیق فرو رفته اند و هرچه دست و پا بزنند بیشتر غرق میشوند
چرا کمپین نخریدن خودرو شکست خورد؟
مقصر اصلی خودمان هستیم: طمع می کنیم. وقتی حرف از وام 25 میلیون به میان آمد، همه همدلی رافراموش کردیم و دویدیم برای خرید. ما مردم ایران خود لایق سایپا و ایران خودرو هستیم
نه کار اینهایست نه کار اونهاست... از این و اون نیست از ماست که بر ماست!
کشور به یک اقتصاد دان مانند حاج محسن نیاز داره
دولت و مجلس خیانت کارند 40سال استثمار مردم کافی نیست با این تعرفه های کذایی؟این بی عرضه ها هم نمی خوان خودرو بیرون بدن بیایید طبق قانون باید برای تنظیم بازار واردات کنند با و تعرفه ها هم بیاد پایین.
خودرو سازی دولتی ومدیر دولتی و خودی بیشتراز این نمیشود . مشکل را همه میدانیم ولی حل نمیکنیم. فعلا" خوش باشید .
خاک بر سر من و امثال من ایرانی.
از ایرانی بودنم شرم دارم.
به نظرتون فرمانده تعرفه های سنگین گمرکی بر روی خودروهای وارداتی چه کسی هست؟!
چراآدرس غلط میدین به مردم
مشکل ماخودرونیست ماغم نان وآزادی داریم
مردم عزیزم نخرید نخرید نخرید.
به خدا من چندین ساله ماشینم رو فروختم اعصابم راحته.ماشین من ئراید دو گانه سوز بود.پدرم رو دراورد از بس خاموش میشد.این ماشین غیر استاندارد و نا ایمن رو نخرید.اخه برای چی یک همچین ماشینی باید در عرض یک دقیقه این همه تقاضا برای اون داشته باشه.مردم نخرید
مردم به خوبی می بییند که دست دولت پشت ایران خودرو و سایپا به عنوان نمونه ای از نماد دروغ، دزدی، اختلاس، احتکار، و هزاران صفت بد پنهان است.
لیاقت ملت ایران همین است
لیاقت آلمانی ها بنز و BMW هست و لیاقت ما هم لگن های ایرا قودوق. خلایق هر چه لایق
برادر من اینها همش حرفه ! الان ارزش ریال شده هیچ !ریال میدم سکه بده !دلار بده !ماشین بده !نه داداش اصلا پوشک بده !همه زد و بند ها هم هیچ و فقط نمایشه !احتکار و محتکر و.... همه کشکه !کسی ریال نمیخواد همین ! لطفا سانسور نفرمایید.
از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم
چقدر بندازیم گردن مردم و بگیم مردم حمله میکنن.خب وقتی نمیزارن از بازار جهانی خرید کنی چیکار کنن مردم؟
وقتی دولت پول بیتالمال و میده برا خودرو سازا و روسای اونارو پولدارتر از قبل میکنه و از جیب مردم میگیرن دوباره اشغال تحویل مردم میدن مردم چه گناهی دارن.تا کی سوار نشن.نخرن.
اصلا کمپین نخریدنی در کار نبود . ملت توان خرید نداشتن اسمشو گذاشتن ، کمپین نخریدن،... اگه کمپین نخریدن بود وام هم که دادن مردم نمیخریدند...
متاسفانه ملت هنوز نمیتونن باهم متحد بشن
زندگیمون هدر رفت
باسلام و احترام
تحلیل درست است . به زبان ساده اتفاق زیر روی می دهد :
- خودروها قبل از آنکه به دست مصرف کننده واقعی برسند در اختیار واسطه ها ( کارمندان خودرو سازی ها ، نمایندگی های فروش ، دلال های دارای رانت اطلاعاتی و ... ) قرار می گیرد .
هم زمان تولید محدود می شود و سایت ثبت سفارش بسته می شود.
در این بین واسطه ها که خودروها را دریافت کرده اند عرضه را محدود هم می کنند .
در این شرایط که تولید محدود و عرضه هم محدود و یا در اختیار دلالان قرار گرفته ، بازار برای خرید مجدد هر روز تشنه تر می شود .
و در نهایت با باز شدن مجدد سایت خرید ، خودرو سازان به پیش فروش خودروهای خود با شرایط بسیار مطلوب اقدام و مردم هم با انتظار کشیدن در پیش مانیتورهای خود برای ثبت نام ( از صبح تا عصر ) التماس می کنند . فریب تمامی ندارد...
هرکی تو ان وضعیت می ره خودرو ثبت نام میکنه ریسک بزرگری انجام داده. بعید می دونم خودروسازها موفق شن خودروها رو تحویل بدن.
مشكل خودرو سازي در ايران خصولتي بودن آنست و اينكار باعث افزايش هزينه هاي آن شده است كلي پرسنل اضافي در اين صنعت كار مي كنند و هزينه توليد را چنان بالا برده اند كه با وجود توليد ضرر هم مي كنند بايد تعرفه واردات را بردارند تا رقابت ايجاد شود.
تنها راه ارزان شدن خودرو، صفر کردن تعرفه گمرکی خودروهای خارجی هست با این اقدام با تحریم مقابله شده و خودرو هم ارزان می‌شود و مردم هم سوار خودرو خوب می شوند اما آیا مسول پاکدستی وجود دارد تا این اقدام انقلابی را انجام دهد
فقر فرهنگی و شعور نامتعارف در بین تمام اقشار جامعه ما موج می زند.نمی توان و نباید تمام تقصیر ها را به گردن خودرو ساز و یا دولت انداخت.به قول معروف :"خلایق هر چه لایق:"هر چقدر کند و کاش می کنم هیچ جمله و عبارتی به جز این ضرب المثل را در وصف خودمان نمی یابم.
وقتی که بریم صف بکشیم میشه این
سایت سایپا غلط می کنه می گه که سایتشو با سایت time.ir هماهنگ کرده از صبح تا الان هزار بار رفتم نتونستم وارد بشم. الان هم که ساعت 1730 هست مجددا چک کردم یک دقیقه قبل یعنی در 1729 الان کردند که ظرفیت تکمیل و مرحله بعدی در 1745 خواهد بود. نتیجه گیری:
1- اونایی که میگن نخر، نخر، من خودم چند سال این کار رو کردم و به نوعی تحریم شخصی کردم، نتیجه ای عاید شد؟ خیر برادر. حجم مافیای خودرو و دلالی به حدی بالا هست که ما حریفش نیستیم.
2- ثبت نام کشکه و تمامی دستورالعمل ها واسه خودشونه.
3- ملت رو مچل کردن .
4- خلاصه تمامی برنامه های خرید: مچل کردن ملت به دست خودروساز فشل..
من تا الان 4 تا خریدممممممممممممممم
وقتی خر مفت دیدی سوارش شو و از فلسفه وجودی خر چیزی نگو.
با این نگاه جدید بتوان صنعت خودروی داخلی را ارتقا داد و با کیفیت ساخت.
نگاه جدید؟!
کدام نگاه جدید؟
کپی پیست نظرات تکراری به اصطلاح کارشناسانه
-----
امروز ما تونستیم یه بار موفق بشیم که فرم ثبت اطلاعات فردی خرید از سامانه فروش سایپا رو پر کنیم، منتها با تکمیل فرم و رفتن به صفحه پرداخت امکان پرداخت محیا نشد، چون صفحه پرداخت لود نمی شد.
پی نوشت: برای خودمون نمی خواستیم بخریم چون سالهاست به تحریم خودروی صفر پیوستیم (از نداری)، برای یه بنده خدایی که هیچ نسبتی نداشت و از روی اعتمادی که داشت اطلاعات خودش و کارت بانکی ش رو داده بود که براش ثبت نام کنیم.
دوستان!!!نظرتون چیه بجای کمپین نخریدن خودرو کمپین خرید دوچرخه و دوچرخه برقی و موتور برقی راه بندازیم؟؟؟
یک دهم قیمت ماشین رو دارن و آلودگی ندارن و از هر چی ماشینو قیمته مضخرفشه رها میشیم!!!
در ضمن مثه اروپایی ها پیشرفته محسوب میشیم!!!
بیاین این کمپین رو راه بندازیم که نه به دلال و واسطه نیاز باشه نه به نبود قطعه و گرونی دلار و ازین جور بازیا...
هر کی حاضره با یه یا علی مثبت رو بزنه و تبلیغ کنه...
من به 124 بابت گران فروشی یک شرکت شکایت کرده ام ولی متاسفانه تا کنون که بیش از سه ماه از شکایت گذشته است حتی یک تماس با من نگرفتند و موردی هم پیگیری نکردند و جواب تلفن هم نمی دهند
کمبزه با خیار میاد....
کمی منطقی باشیم،‌مقصر این خودرو سازها نیستند،‌مشکل جای دیگری است،‌ بعضی ها آدرس اشتباه می دهند.....همه هزینه ها اضافه شده،‌ این خودرو ساز بدبخت نگون بخت هم هزینه های بالا رفته، خداوکیل تا الان هم خوب دوام آوردن، این هم یک بنگاه اقتصادی است و دنبال کسب سود،‌ آیا شمای کاسب نرخ فروشت رو بالا نبردی؟!! در طول تاریخ این ملت فکر نکردن و همیشه هم گول خوردن و باز هم می خورن و خواهند خورد و ......
چرا تولید پراید با وجود آمار کشتار بالا ادامه دارد؟!
این ها همه قاتل مملکت هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل