بازدید 34234

سانسور‌های تاریخی صدا و سیما

کد خبر: ۸۳۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 02 September 2018

مشخص بودن حجم گوش بازیگران خانم از زیر روسری، عبارت طنزی است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و برخی بازیگرانی که سابقه کار در صداوسیما را داشته‌اند، خاطراتی را در این‌باره تعریف می‌کنند؛ جریانی که حالا با نقل خاطرات گوناگون از سانسورچی‌های صداوسیما شاخ و برگ بیشتری پیدا کرده و تبدیل به چالش پرمخاطب #من_و_سانسورچی شده است.

به گزارش ایسنا این چالش را امیرمهدی ژوله (نویسنده و طنزپرداز) راه انداخت و با بیان خاطره‌ای از سریال طنز «شب‌های برره» نوشت: «یکی از اشکال پخش‌هایی که برای ما اومد این بود که چرا حجم گوش شقایق دهقان از زیر روسری معلومه! (توجه کنید، گوش نه؛ حجم گوش)». او همچنین از همه همکارانش دعوت کرد که به این چالش بپیوندند و خاطراتشان را از سانسور با هشتگ مشخصی به اشتراک بگذارند؛ هشتگی که خیلی زود داغ شد و مورد استقبال قرار گرفت.

از میان مطالبی که با این هشتگ به اشتراک گذاشته شد، می‌توان فهمید که جامعه هدف صداوسیما برای سانسور بیشتر، زن‌ها هستند اما موضوع اینجاست که سانسورهای صداوسیما خیلی وقت‌ها از حذف جنبه‌های پوشش و ظاهر هم فراتر رفته و گاهی به مفهوم اثر لطمه زده است. نمونه‌اش همان کارتون‌ها و فیلم‌های پرطرفداری است که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ از تلویزیون پخش می‌شدند و سانسور تا حدی پیش می‌رفت که محتوای اثر به کلی دستخوش تغییر می‌شد.

اوشین یک آرایشگر ساده نبود

«سال‌های دور از خانه» نام یک سریال تلویزیونی ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ تولید شد و در دهه ۶۰ در ایران پخش می‌شد. شخصیت اصلی این داستان خانمی است که «اوشین تانوکورا» نام دارد و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند.

این سریال که از سال ۱۳۶۵ شنبه‌شب‌ها در ایران پخش می‌شد، تاثیر فرهنگی زیادی در جامعه آن روز ایران بر جای گذاشت. به عنوان مثال فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم، نام «تاناکورا» را از نام فامیل اوشین تانوکورا که در سریال، صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا بود، وام گرفتند. در نسخه اصلی این سریال، اوشین هرگز یک آرایشگر معمولی نبوده و مشتری‌هایش هم مشتری‌های ساده‌ای نبوده‌اند. در واقع او آرایشگر یک شرکت «گیشاگری» است و پس از ورشکست شدن شوهرش، او در یک خانه فساد کار می‌کند. با تغییرات محتوایی این سریال، مردم ایران که از واقعیت اوشین بی‌اطلاع بودند به شدت شیفته‌ فضائل اخلاقی اوشین شدند.
البته برخی، اعمال سانسور در سریال اوشین را رد می‌کنند. مثلا ژاله علو (سرپرست گویندگان سریال) تنها تحریف‌های انجام‌شده در سریال را در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و ضدجنگ اوشین معرفی کرده که بنابر مقتضیات دهه ۶۰ ایران، تحریف شدند. مریم شیرزاد (صداپیشه اوشین) نیز با تأیید وجود برخی تغییرات در سریال، اظهار کرده که آدم‌ها و احساساتشان تغییری نکرده‌اند و «خط اصلی» و «بافت کلیِ» سریال دست‌نخورده باقی ماند.ه است

دوقلوهای افسانه‌ای خواهر و برادر نبودند

«دوقلوهای افسانه‌ای» یک مجموعه تلویزیونی پویانمایی محصول فرانسه در سال ۱۹۹۱ است. این مجموعه در ۵۲ قسمت توسط ژان شالوپین، نویسنده فرانسوی ساخته شده است. در نسخه اصلی، شخصیت‌های اصلی این سریال کارتونی، جولز (یک پسر چینی) و جولی (یک دختر انگلیسی) هستند که از والدینی متفاوت ولی در یک ساعت و در یک مکان متولد شده‌اند و مادران آنها در هنگام تولدشان از دنیا رفته‌اند. این دو نفر با گرفتن دست‌های یکدیگر نیرویی ماوراءالطبیعی پیدا می‌کنند و در سرنوشت آنها مقدر شده که با نیروی خود به حکومت ظالمانه امپراتریس چین پایان دهند.

نام فرانسوی این مجموعه، «دوقلوهای پایان جهان» و نام انگلیسی آن «دوقلوهای سرنوشت» است. دوبله فارسی این سریال با نام «دوقلوهای افسانه‌ای» از تلویزیون ایران در دهه ۷۰ پخش شد و تغییراتی در داستان فیلم داده شد؛ از جمله اینکه جولز و جولی برادر و خواهر معرفی شدند و پدر جولی هم دایی آن دو معرفی شده‌ است! دوقلوها دارای ۷ قدرت ماورایی بودند که برای استفاده از آن باید دست‌های یکدیگر را می‌گرفتند و آن قدرت را فرا می‌خواندند.

علاوه بر اینها، کارتون‌های دیگری مثل «تام و جری»، «بابا لنگ دراز»، «چوبین»، «فوتبالیست‌ها» و ... نیز آثار مشهوری هستند که به لطف سانسورچی‌های صدا و سیما دستخوش تغییر شدند. هدف از بیان این مثال‌ها این است که این پرسش را مطرح کنیم که اگر تماشای این کارتون‌ها برای ما نامناسب بود، اصلا صداوسیما چرا تصمیم گرفت این آثار پخش کند؟ آثاری که تا این حد سانسورچی‌ها را به زحمت بیندازد.

سگ بود، در نبود

در سال‌های اخیر نیز شاهد سانسورهای عجیب و غریب‌تر بودیم؛ یعنی سانسور سگ و گرگ.
مثلا چندی پیش صداوسیما در اقدامی عجیب هنگام پخش فیلم «Against the Wild» تصویر سگ خانگی را در منزل حذف و به جای آن «در» قرار داد! انتشار گسترده این تصویر در فضای مجازی حواشی فراوانی به همراه داشت.
سانسور لوگوی باشگاه رم نیز که در برگیرنده تصویر گرگی در حال شیردادن به بچه‌هایش بود، یکی دیگر از سانسورهای عجیب صدا و سیما به شمار می‌رود که سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌پا کرد. تلویزیون ایران، پستان‌های این گرگ را سانسور کرده بود.

موی پویول بلند بود

بدون شک کارلوس پویول یکی از عجیب‌ترین روزهای زندگی را زمانی سپری کرد که در تلویزیون ایران ممنوع‌التصویر اعلام شد. او قرار بود همزمان با مسابقه ایران ـ اسپانیا در ویژه‌برنامه «۲۰۱۸» عادل فردوسی‌پور حضور داشته باشد اما برنامه‌اش لغو شد. برخی دلیل لغو برنامه پویول را موهای بلندش اعلام کردند و برخی دیگر هم گفتند که پویول حاضر نشده است تتوهای بدنش را بپوشاند. گرچه علت عدم حضور او، برخی ناهماهنگی‌ها نیز عنوان شد.
نشان ندادن ساز در تلویزیون نیز از مشهورترین سانسورهای صداوسیماست. گذاشتن آباژور جلوی بازیگران زن هم آنقدر تکرار شده که دیگر «آباژور» تبدیل به نماد «سانسور» شده است. نظر شما درباره سانسور چیست؟ اگر شما هم مصداق‌هایی از سانسورهای عجیب دارید در تکمیل این گزارش شریک شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۶
الان با گسترش کانالهای ماهواره ای سانسور صدا و سیمای کشور بیشتر مسخره کردن خودش است فیلمهایی که با سانسور دوبله میشه و از تلویزیون ایران پخش میشه دیری ازش نمی گذره که یکی از کانالهای فارسی زبان با همان دوبله ولی با وصل کردن قطعات سانسور شده پخش می کنه و اون قسمت رو هم زیرنویس می کنه.

خسته نباشی سانسورچی
سانسور های ورزشی را از قلم انداختی
مثلا در والیبال در امتیاز 24 بازی برای سانسور تماشاگران، حرکت آهسته امتیاز 1 را نشان می دهند
من میخوام از یه جنبه دیگه به این قضیه نگاه کنم : اگر خاطرتون باشه قبل از پخش سریال کلاه پهلوی، پوشیدن ساپورت آنچنان در جامعه ایرانی رواج نداشت اما خود تلویزیون با پخش چنین سریالی باعث رواج ساپورت در جامعه شد !!!
فیلم های سانسور نشده تا دلتون بخواد همه جای اینترنت هست پس کسی که طالبش باشه میره پیداش میکنه ولی صداسیما باید سانسور شامل حالش باشه همین الانشم بچه من کلی فحش و ناسزا از تلویزیون یاد گرفته و من میمونم که چیکار کنم!!! حالا فکر کنین سانسور وجود نداشته باشه!!!
الان یه عده میگن باید سانسور دست خود خانواده ها باشه بله حرفتون درست ولی با این وضع اقتصادی دیگه کسی وقت نداره که برای بچه هاش خرج کنه و مجبوره بیرون از خونه دنبال یه لقمه نون و کباب بگرده!!! :))
در کل من موافق سانسور در صداسیما هستم و سانسور نشده بخوام دانلود میکنم
این ها فقط بخشی از سانسور در صدا و سیمای میلی است. به اینها سانسور اخبار و تحریف واقعیت های ایران و جهان رو هم اضافه کنید!
یک سانسوری که برایم واقعا بهت آور بود سانسور فیلم نور آتش بود که بطور تصادفی به فاصله چند روز نسخه اصلی و صداوسیماییش رو دیدم که به نوعی یک تدوین مجدد فیلم بود. در نسخه اصلی هنرپیشه اصلی مرد در حالیکه خود زن دارد، هنرپیشه اصلی زن را از پدر وی خریداری میکند تا برایش بچه بیاورد و به او تحویل دهد. در نسخه سانسور شده اش، با پس و پیش کردن صحنه های ابتدایی فیلم اینگونه نشان داده میشود که مرد به خواستگاری زن رفته و بصورت رسمی با وی ازدواج نموده و پس از بدنیا آمدن بچه وی را ترک کرده است و زن دیگری اختیار کرده است!
نشان ندادن ساز در تلویزیون نیز از مهم ترین سانسورهای صداوسیماست چرا که مستقیما فرهنگ ایران را نشانه رفته
رسانه میلی رو کی نگاه میکنه؟؟؟؟
سانسور های بی مورد در پخش زنده فوتبال هم بی نظیره. و بیشتر مواقع آنقدر ناشیانه است که گزارشگر فقط سکوت اختیار می نماید مبادا حرفی بزد که به عنوان سوتی از وی تعبیر شود. یک نمونه بارز هم اینکه چندی پیش فوتبال باشگاهی آلمان را به تصویر کشید که یک طرف آن تیم بایرن مونیخ بود. داور مسابقه خانم بود ولی گزارشگر هیچ صحبتی از داور به میان نمی آورد و تصاویر لیشان هم فقط از دور به نمایش در می آمد و هنگام خطای بازیکنان هم که معمول است داور و اقدامات او را به تصویر می کشند در آن لحظه تلوزیون تصاویر جایگزین پخش می نمود و انگار نه انگار که خطایی رخ داده و باید مراحل ضربه خطا را نمایش دهد.
سلام
بعنوان یک پدر که هم پسر و هم دختر دارم، ترجیح میدم اگر بچه هام دوقلوهای افسانه ای را می بینند به عنوان برادر و خواهر معرفی شوند نه یک پسر از شرق و یک دختر از غرب.
کارتون هاچ زنبور عسل رو یادتون رفت!مادر هاچ بشدت سانسور می شد!!! نمی دونستیم دیدن زنبور(!!!) هم ما را به راه کج می برد!!!!
چند وقت پیش یک فیلم سینمایی در تلویزیون نشان داد که اسمش دقیقا یادم نیست. ولی موضوع این بود که در یک منطقه سرد سیر یه عده به یک خانمی می خواستن تجاوز کنند که نامزد خانم با اونها در گیر شد و خانم پای برهنه فرار کرد و از سرما از بین رفت. شروع فیلم و موضوع اصلی فیلم این بود که این موضوع را سانسور کرده بودند و فقط نشون میداد یک عده به جون هم افتادن و همدیگه رو می کشن و یه خانمی هم تو برف ها مرده.... اخر فیلم یکی از دوستان گفت فیلم خوبی بود ولی من متوجه نشدم درگیری سر چی بوده؟؟؟ خب نشون ندید مجبورید؟؟
به قرنن چهل خوش اومدی
من که نظری در مورد سانسور در سیمای میلی ندارم چون سالیان سال است که آنرا نمی بینم.
مسئولان شعور مردم را به سخره گرفته اند
چی فرض کرده بودن مردم رو...
چطور انتظار دارن مردم دیگه حرف های از اینها رو باور کنند
کاری بیهوده! من سال هاست دیگه تلویزیون نمی بینم.
یکی از بستگان تهیه کننده هستند خیلی وقت پیش خاطره ایی تعریف کرد که نمیدونم خودش یادشه یانه اما موضوع خاطره
گفت آقایی در یه فیلم به خانمش که در اتاق بود از پشت شیشه آب پاشید این قسمت حذف شد
فقط ادعا ، ما فقط ادعا داریم که ۲۵۰۰ سال تمدن !!! اونوقت جوری نشون‌میدن که ایرانی‌ها همه هوس باز که از راه رفتن گاومیش هم تحریک می شن . خجالت اوره . افغانستان اینجوری سانسور نمی کنن که صدا و‌سیما آنجا میده
خب اکثر این سانسورها (اوشین و کارتونها) بد هم نبوده حداقل اگر داستانها را جذابتر نکرده از جذابیتشان هم کم نکرده. بالاخره این هم خودش یک نوع هنر است که داستان فیلم یک چیز دیگه است تو بیایی یک جور دیگه تعریفش کنی .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
وقتی یک جور دیگه تعریف می کنی در واقع دروغ رو ترویج می کنی
جای بسیار تاسف داره که مردم رو بی جنبه و بوالهوس میدونن.
مهم نيس ديگه سانسور كنن يا نه مهم اينه مردم با داشتن فضاي مجازي و ماهواره به امپراتوري اين رسانه ها پايان دادن
پا را از سانسور فراتر گذاشتند و خواهران منصوریان رو به خاطر لباس ورزشی به رادیو راه ندادند.
چقدر خنده دار سالهاست سر كاريم
خوشبختانه من با سانسورچی ها سر و کار نداشتم اما یادمه وقتی تو دهه 60 حدود 5 سالگی تو پارک بازی با خواهرم خواستیم سوار تاب (مری گو راند)بشیم، نذاشتن من و خواهر 4 سالم رو صندلی های پشت سر هم بشینیم و با حداکثر فاصله سوارمون کردن
میگن بدترین عذاب خدا اینه که آدم را به حال خودش رها میکنه ما هم سالها است که کاری به کار صدا و سیما نداریم
خداوند رحمت کند قیصر امین پور را. برای برنامه ای به صدا و سیما دعوت شده بود ولی گفته بودن موهات بلند است! و اجازه شرکت در برنامه را نداده بودند! ایشان گفته بود موهای من بلند نبود، سطح فکر آنها پایین بود!!!!
من تلويزيون خودمان را زياد نگاه نمي كنم حتي سريال هايش را . گاهي اوقات به صورت كوتاه اخباري يا برنامه مستندي را گذري نگاه مي كنم. الآن شبكه شما را اتفاقي در حال ديدن برنامه ترانه باران هستم استاد رحيم شهرياري مهمان است كه همراه خود ساز آركاديون آورده و مي نوازد و ترانه تركي مي خواند افسوس و صد حيف گويي آقاي شهرياري با خود وسيله خطرناكي آورده هر وقت دوربين به طرف آقاي شهرياري مي چرخد نماي بزرگي از او نشان مي دهد و سازش را سانسور مي كنند.
کاش آقایون لحظه ای تامل می کردن ببینند آیا این کارهایی که تو این سالها اخیر کردند ، باعث شد که ما جامعه سالمی داشته باشیم؟
در سالهای پیش از انقلاب فیلمها و سریالهای خارجی بدون سانسور و یا با سانسور بسیار اندک از تلویزیون نمایش داده میشد. سانسورهای مضحک برنامه های کودک این روزهای ما، در آن سالها کاملا بی معنا بود و یک کودک مثلا دبستانی، از صبح تا شب با انواع تصاویر و مطالب در فیلمها و سریالها و کارتونها و کتابها و مجله ها روبرو بود. اما خودمانیم، کودکان و نوجوانان آن روزگار خوش قلب تر، فهمیده تر، به مذهب پایبندتر و نسبت به بزرگترهایشان مودب تر و وفادارتر بودند، یا کودکان و نوجوانان امروز که قرار بوده و هست با تلاشهای خستگی ناپذیر مسئولین سانسور در صدا و سیما و وزارت ارشاد، به شکلی کاملا پاستوریزه بار بیایند؟!!!
اگر خوب در طبیعت بنگریم همه چیز موزون ومتناسب خلق گردیده وخداوند چندین بار خود را بهمین دلیل که همه چیز را موزون ومتناسب افریده خود را تحسین نموده وکلام تبارک الله احسن الخالقین را بکار برده وهمینطور موسیقی که در طبیعت وجود دارد وبسیار گوشنواز است این همه حنجره های طلایی وخوش صدا را خداوند برای چه افریده جز این است که خلاقیت وعظمت وزیبایی کار خود را به نمایش بگذارد من نمیدانم کجای کتاب خدا موسیقی وموازنه را فعل حرام دانسته که این مسولین اینچنین انرا حرام نموده اند
کاشکی فیلم سریع و‌خشن ۷ رو می‌دیدی
نمونه های ذکر شده که چیزی نیستند، برای سازمانی که انگیزه وجودی آن سانسور واقعیات جهان امروز و گذشته است. خود من سابقه شرم آور اشتغال در این سازمان را دارم و پول بی برکت آن را خورده ام و تاوانش را هم روزی پس خواهم داد. ولی هرگز آن را تماشا نمی کنم، و حتی آنتن تلویزیون داخلی را هم نصب نکرده ام، زیرا حتی گزارش هواشناسی آن هم بی غرض و مبرا از پروپاگاندا برای تلاش در شستشوی مغزی مردم نیست.
صدا وسیما با این سانسورهایش دروغ را ترویج کرد
حنای صدا و سیما خیلی وقته پیش مردم رنگی نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی