بازدید 3457
۲

سیستان ۵۲ روز زیر توفان

از امروز بر شدت وزش باد در منطقه سیستان افزوده و سرعت آن تا 100 کیلو متر بر ساعت پیش بینی می شود
کد خبر: ۸۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 02 September 2018

پنجاه و دومین روز آلودگی هوای زابل در حالی گذشت که این روزها توفان های سیستان گلایه مردم منطقه و انعکاس آن از رسانه ها را به دنبال دارد و آنان را کلافه کرده است. توفان هایی که اگرچه نام 120 روزه دارد اما در کمتر سالی، چنین مردم را گرفتار و زندگی را بر آنان سخت کرده است.

به گزارش روزنامه خراسان، دیروز هم اگرچه شرایط تا حدودی نسبت به روز قبل بهتر گزارش شد ولی خانه نشینی بسیاری از جمله کودکان، کهن سالان و بیماران تنفسی ادامه داشت و آن هااز حضور در فضای خارج از منزل بی نصیب ماندند.

کمبود علوفه و آب شرب دام ها

«سراوانی» یکی از اهالی روستاهای بخش قرقری به خبرنگار ما می گوید: به دلیل توفان های شدید، خشکسالی های پی در پی و کمبود آب و علوفه روزانه خسارت های سنگینی به دامداران منطقه وارد می شود و مسئولی هم به داد ما نمی رسد. «کلبعلی» از اهالی روستاهای اطراف هیرمند نیز می گوید: شرایط جوی در هفته های اخیر بسیار نامناسب است و بادهای شدید و نبود علوفه و آب برای دام ها، خسارت های زیادی به مردم تحمیل کرده، به طوری که ده ها راس دام تلف شده اند.

«شهرکی» یکی از روستاییان اطراف زهک هم اظهار می کند: پیش از توفان های سنگین دام ها را به چرا می بردم، اما در هفته های اخیر امکان این کار وجود ندارد. خودم هم به دلیل ریزگردها دچار آسیب های چشمی شدم و نمی توانم هنگام توفان بیرون بروم. همچنین در تامین علوفه دام هایم مشکل دارم و گاهی از فرزندانم می خواهم که به شهر بروند و اگر می توانند برای دام ها علوفه تهیه کنند که آن را هم گران تر از قبل خریداری می کنند.

مراجعه 60 دامدار در هفته های اخیر

مدیر جهاد کشاورزی بخش قرقری می گوید: به دلیل بادهای شدید هفته های اخیر و کمبود علوفه و آب برای دام ها روزانه تعداد زیادی دام تلف می شوند، این در حالی است که تنها سرمایه مردم سیستان همین دام هاست و دیگر سرمایه ای برای آن ها باقی نمانده است.

«رضا خرد ورز» می افزاید: در هفته های اخیر بیش از 60 نفر از دامداران به منظور شکایت از شرایط موجود به دفتر جهاد کشاورزی منطقه مراجعه کردند و خواستار رسیدگی شدند. یکی از مشکلات نبود آب شرب دام ها و تامین نشدن علوفه به قیمت مناسب است، یک نوع علوفه به نام سیلاژ که دارای مواد غذایی بسیار خوب و کامل است خریداری شده و در انبارها موجود است اما به دلیل ناتوانی دامداران در خرید با استقبال خوبی روبه رو نشده است و عده کمی که توانایی مالی خوبی دارند این علوفه را می خرند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری هم می گوید: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی، سرعت باد در روز گذشته به 72 کیلومتر بر ساعت و حداقل دید افقی هم به هزار و 500 متر مربع رسید که نسبت به چند روز گذشته شرایط بهتری را نشان می دهد اما امروز و فردا بر شدت باد افزوده می شود.

«عبدالرحمن شهنوازی» می افزاید: غلظت ذرات معلق در هوای سیستان روز گذشته هزار و 792 میکروگرم گزارش شد که 12 برابر حد مجاز است. تا روز گذشته 465 نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که 386 نفر به صورت سرپایی درمان و مرخص و 79 نفر نیز به دلیل مشکلات تنفسی حاد و چشمی و قلبی بستری شدند. مسیرهای جاده ای و مواصلاتی استان نیز بازگشایی شده است و هیچ مسیری مسدود نیست.

پنجاه و دومین روز متوالی آلودگی هوا در زابل

رئیس شبکه پایش هواشناسی گفت: روز گذشته مردم زابل پنجاه و دومین روز متوالی آلودگی هوا و شرایط ناسالم را پشت سر گذاشتند و در این مدت در برخی روزها غلظت ذرات معلق در هوا به بیش از 60 برابر حد مجاز رسید.«محمود دیانتی» به ایرنا افزود: پایش 52 روز متوالی هوای زابل نشان می دهد غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون تا بیش از شرایط ناسالم افزایش یافته است به طوری که در حدود 30 روز آن غلظت ذرات معلق هزار تا بیش از 9 هزار میکروگرم بر مترمکعب معادل هفت تا 60 برابر حد مجاز ثبت شده است.

وی با بیان این که در بیشتر این 52 روز غلظت ذرات معلق چندین برابر حد مجاز بوده است افزود: هشت روز غلظت ذرات معلق بیش از 20 برابر حد مجاز و سه روز متوالی نیز تا بیش از 50 برابر حد مجاز افزایش یافت.وی با بیان این که بادهای 120 روزه امسال جزو شدیدترین بادها در 55 سال اخیر است افزود: 50 روز متوالی است که بیشینه سرعت وزش باد در زابل به 70 تا 122 کیلومتر بر ساعت می رسد. در این 50 روز 18 روز بیشینه سرعت وزش باد بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بود که دید افقی را تا 150 متر کاهش داد.

پارسا مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه ها نیز به خبرنگار ما گفت: پرواز صبح روز گذشته تهران- زابل - ایرانشهر به دلیل کاهش دید ناشی از توفان گرد و خاک در منطقه سیستان و فراهم نبودن امکان فرود در فرودگاه زابل به سمت زاهدان تغییر مسیر داد.

تکرار سریال بادهای شدید در زابل از امروز

کارشناس اداره کل هواشناسی به خبرنگار ما گفت: بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری، نیمه جنوبی استان با افزایش ابر روبه روست همچنین در شهرهای شمالی وزش شدید باد و گردو خاک و کاهش شدید دید تا سه شنبه آینده پیش بینی می شود.

«مرتضی فرجی» افزود: از امروز بر شدت وزش باد در منطقه سیستان افزوده و سرعت آن تا 100 کیلو متر بر ساعت پیش بینی می شود که سبب توفان، گرد و خاک و افزایش شدید غلظت غبار خواهد شد.

وی اضافه کرد: جاده های مواصلاتی زابل به نهبندان، زاهدان به نهبندان، زاهدان به زابل بیشترین کاهش دید را دارد و در این مدت علاوه بر نفوذ گرد و خاک به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نواحی غربی استان، باد با شدت کمتر منجر به خیزش گرد و خاک در این مناطق می شود.وی تصریح کرد: روند کاهش دما در 48 ساعت آینده ادامه دارد و نواحی شرقی دریای عمان مواج است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
باید برای مشکلات این عزیزان یک همت ملی اتفاق بیفتد
زابل در زمان غیر خشکسالی بادهای 120 روزه داشته اما بدون گردو خاک و ریزگردها ، اما الان مردم زنده زنده دارن با خاک مدفون میشن .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار