بازدید 11801
باز هم رسانه‌ها مقصر شناخته شدند و برخی از مردم، غرض ورز؛

فعالیت کشتی‌های صیادی چینی هم تأیید شد و هم تکذیب!

به رغم آنکه پس از سال‌ها تکذیب، معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر کشورمان، حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان در جنوب را تأیید کرد و از اعطای مجوز بلندمدت به ایشان پرده برداشت، جمعی از دیگر مسئولان روایت وارونه‌ای از این ماجرا ارائه می‌دهند!
کد خبر: ۸۲۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 25 August 2018
کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان به صید ترال مشغولند، اما چینی نیستند و ایرانی به شمار می‌آیند؛ این چکیده استدلال مسئولان درباره موضوعی است که حاشیه‌های زیادی آفریده و به شدت نگران کننده است.

به گزارش «تابناک»؛ به رغم آنکه پس از سال‌ها تکذیب، معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر کشورمان، حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان در جنوب را تأیید کرد و از اعطای مجوز بلند مدت به ایشان پرده برداشت، جمعی از دیگر مسئولان، روایت وارونه‌ای از این ماجرا ارائه می‌دهند.

آن گونه که فریدون همتی، استاندار هرمزگان به ایسنا می‌گوید، «واگذاری مجوز صید به شناور‌های چینی کذب است» و «متأسفانه برخی از رسانه‌ها و افراد به دلیل عدم آشنایی کامل با نحوه فعالیت این شناورها، با استفاده از شایعات این موضوع را دستاویزی برای تحریک افکار عمومی قرار داده‌اند؛ بر خلاف آنچه در گوشه و کنار از مراجع و منابع غیررسمی به گوش می‌رسد، هیچ‌گونه مجوز صید به چینی‌ها در آب‌های عمان و خلیج‌فارس واگذار نشده است.»

اما ماجرا از چه قرار است؟

همتی در این باره می‌گوید: «طبق بررسی‌های دقیق صورت گرفته و استعلام از سازمان شیلات ایران، مجوز‌هایی برای صید در اعماق ۲۰۰ متری به تعدادی از افراد با تابعیت ایرانی واگذار شده که این افراد به دلیل در اختیار نداشتن تجهیزات و امکانات لازم و پیشرفته برای صید در این عمق، اقدام به اجاره شناور‌های پیشرفته از کشور چین کرده‌اند که این شناور‌ها نیز به‌ تبع آن نیروی انسانی لازم و آموزش‌دیده را به همراه خود آورده‌اند.»

بدین ترتیب متوجه می‌شویم که هم شناور‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان حضور دارند، هم به صید ترال و جاروکشی اعماق دریا مشغولند و هم پرسنل و نیرو‌های شاغل در آن‌ها از اتباع چین هستند، اما پای اجاره این شناورها، آن هم توسط اتباع کشورمان در میان است؛ شیوه‌ای جذاب برای تکذیب ماجرا که در حقیقت تأیید تمام و کمال ماجراست!

البته همتی چند نکته دیگر نیز به تأیید و تکذیبش اضافه کرده و می‌گوید: «طبق مجوز واگذار شده، شناور‌های مذکور حق ندارند در فاصله زیر ۱۲ مایلی از ساحل فعالیت صیادی داشته باشند» و «استاندار هرمزگان آمادگی واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت به افراد متقاضی خرید شناور‌های مجهز برای صید در آب‌های دور را دارد» و همچنین «هم‌زمان با این طرح باید نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص برای کاربر روی این شناور‌ها نیز اقدام کنیم تا دیگر شاهد استخدام کارگران و ملوانان خارجی برای کار روی شناور‌های مدنظر نباشیم.»

البته استاندار هرمزگان تنها مقام مسئولی نیست که کوشیده برخلاف امثال نمایندگان شورای شهر بندرعباس و بسیاری از مردم جنوب، واگذاری مجوز بلند مدت صید ترال به چینی‌ها را تکذیب کند و علاوه بر وی، حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات هم در ارتباط تلفنی با برنامه خندوانه (باور کنید پای اشتباه در میان نیست و معاون وزیر در گفت وگو با رامبد جوان صدور مجوز صید ترال برای چینی‌ها را تکذیب کرده؟!) حرف‌های مشابهی مطرح کرد.

او به مجری یکی از برنامه‌های مشهور سرگرمی این روز‌های تلویزیون کشورمان از ضرورت صید در اعماق آب‌های فراساحل، در محدوده مشترک میان کشورمان و عمان گفت و تأکید کرد شناور‌های فعال در این عرصه، همه در شرکت‌های داخلی کشورمان ثبت هستند و تنها شماری از متخصصان خارجی در آن به کار گرفته شده‌اند و بس.

این مقام مسئول در ادامه بر مزایای فراوان این صید، از جمله بی نیازی به واردات پودر ماهی اشاره کرد و افزود: این صید هیچ تداخلی با فعالیت صیادان ایرانی ندارد. تخلف این شناور‌ها مدام در حال رصد و پایش است و حتی در مواردی به دلیل تکرار تخلف، با متخلفان برخورد‌هایی هم صورت شده؛ برخورد‌هایی که وی یکی از انواعش را لغو پروانه فعالیت شناور ذکر کرده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، نه تنها سالهاست که شناور‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان به جاروب کشی کف دریا مشغولند، که فعالیتشان به صید فانوس ماهی‌ها و اساسا هیچ صید خاصی منحصر نیست و علاوه بر آن، شمار تخلفاتشان آنقدر زیاد بوده که به برخورد قانونی با ایشان هم منجر شده است. واقعیت‌هایی که لا به لای سخنان مسئولان خودنمایی می‌کند، اما به رغم آن‌ها تأکید اصلی ایشان بر این است که همه چیز کذب است!

تکذیب‌هایی که نمی‌توانند ابهامات فراوان پیرامون فعالیت چندین ساله کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های جنوبی کشورمان را توضیح دهند و از این روی، ترجیح بر این قرار گرفته که تهمت شایعه پراکنی به رسانه‌ها و غرض ورزی به برخی مردم چسبانده شود. شیوه‌ای قدیمی که بار‌ها و بار‌ها برای لاپوشانی حقایق در کشورمان به کار بسته شده و ظاهرا هنوز نیز کاراست!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
یعنی تصمیم ضربه به ایران وخدمت به جیب عناصر خاص ؛ ایرانی است وسود خالص برای شهروند چینی از چپاول روزی یک مشت صیاد ساده وقانع ایرانی؛ چینی است
پاسخ ها
واقع بین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
از من به اونی که اجاره فعالیت به چینی ها داده .
شما دارین زنجریه غذایی رو نابود میکنی
حالا بگو که فقط فانوس ماهی یا ..... ماهی رو
برمیدارن
هر چی که بیشتر از اندازه بردارن
زنجیره غذایی نابود میشه
و سالهای دیگه الباقی ماهیها هم یکی پس از دیگر نابود میشن
همین اجازه رو به شناورهای داخلی بدین
اگر هم تکنولوژی ندارم
دو سه تا کشتی از چین بخرین
خودمون برداشت کنیم
انتظار نداشته باشید مردم مانند گذشته به شما اعتماد کنند.

بعضی از مسئولان به اعتماد مردم خیانت کردند .
نتیجه هم چیزی جز سوختن تر و خشک با هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
جو الکی نده. کسی با شما نیست پس دلت رو خوش نکن برو روزیت رو خدا یه جای دیگه جواله کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
بعضی!!!؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
ناشناس ۱۱:۲۵
تو خودتم جوگیر نشو و از فیلتر شکن استفاده نکن. بدون فیلتر شکن هم میشه تو تابناک نظر داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
ناشناس ۱۱:۲۵ معلومه همون یدونه منفی هم خودت زدی و بقیه با ایشونن
مسپولین محترم کشور
شما را به خدا دست بردارید از این جیمز باند بازی ها!!!یک کم با مردم رو راست باشید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
دوست من آب در هاون می کوبی
بی اعتمادی مردم خطرناکه.
مردم به حرفهای راست هم به چشم دروغ نگاه خواهند کرد.
مجازات رییس جمهور برکنار شده کره جنوبی به ما یاد داد قانون بالاتر از ایدئولوژی است.

مسئولانی که به مردم دروغ میگن جایشان پشت میز نشستن نیست باید پشت میله های زندان بشینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
سالهاست که برخی باز خطوط راستی و درستی و صداقت عبور کرده اند و صدها کیلومتر آن خطوط را پشت سر گذاشته اند کسانیکه چنین کرده اند ژن شان تبدیل به ژن خوب شده و دیگه نمی توانند مسیر رفته را برگردند
ناکارامدی اساسا اعتیاد آور است
احتمالا این هم مثل بقیه حباب است.
واقعال اینهمه بی خبری برای یک دولت فاجعه است
تا آنجا که ما در کتابها خوانده بودیم هدف از انقلاب خودکفایی و استقلال بود.
این یعنی اوج فلاکت که ما اجازه ماهیگیری نداشته باشیم ولی دیگری !!!!
این کار با استقلال کشور هیچ سنخیتی نداره
هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری می رسد به خدا توکل روزی میرسد که همه چیز اجاره و فروخته شود این تعداد ایرانی که مجوز گرفتهاند کیا هستند و آنها نیز چون امکانات صید در اعماق را ندارند به چینیها واگذار کردهاند چرا برای کسی که امکانات ندارد جایی را واگذار میکنید و آنهایی که تکذیب میکنند و مسئله را لا پوشانی میکنند دستشان تو کار است و منافعی دارند که میخواهند مسئله رو نشود بگذارید کارشان را بکنند ماهیها هم روی دیگر چیزها خدا این مملکت را برکت دهد که منابعش تمام شدنی نیست .........
شما به جای نوشته های غرض ورزانه ازشون بخواه که متن قرارداد را منتشر کنند
از ماست که بر ماست ، یک مسئول نالایق بخاطر منافع شخصی خودش منافع چندین ماهیگیر و خانواده های آنهارا از بین میبرد .
قابل توجه استاندار هرمزگان در رابطه با عمق 200 متری:
حداکثر عمق خلیج فارس 93 متر است(منبع: جستجو در اینترنت)
آشنایی با دریای عمان: عمق این دریا در اطراف چاه‌بهار حدود 3398 متر است. هرچه به سوی غرب پیش برویم، عمق آن به سرعت کم می‌شود تا جایی که در نزدیکی تنگه هرمز به 73 متر می‌رسد.(سایت همشهری کد مطلب:87764 )
مملکتی که به هر جایش دست می زنی یک فسادی بیرون میزند، همین است!
یک زمانی در بوشهر پروژه داشتیم، سراغ ما هم آمده بودند!
که آقا بیایید به اسم صید در اعماق و ماهی حرام گوشت و اینها یک مجوزی بگیرید، یک کشتی اجاره می کنیم و بعد دم ناظر را می بینیم و کشتی تان را می آوریم توی ساحل هم تور پهن کنند!
تومنی 5 زار هم سر ماه سود دارد!
وسط دریا هم رانت می دن؟!!!!! آخه اگه راست گفتن، چرا مجوز به کسی می دن که امکانات نداره؟!!!!!!!!!!! یعنی چند تا صیاد در استانهای جنوبی وجود نداره؟!!!!! واقعا داریم به کجامی ریم؟!!!!
كشور و مردمي كه ارق ملي و تعصب به خاك ندارن بايد فاتحه اش را خواند
آن نفري كه كشتي كرايه مي كند براي جيب خودش اين كار را كرده نه اشتغال و انتقال تكنولوژي و حتما در ايران هم زندگي نمي كند يا به فكر رفتن از ايران است
آن مسئولي كه اين مجوز را داده بايد صلاح مملكت را نگاه مي كرد نه پر شدن جيب آن نفر را البته شايد ذي نفع باشد أنشالله كه اينطور نيست
آنچه که مسلمه تصمیم گیران گذشته و حال، مخصوصا برای تصاحب منابع ملی توسط افراد با نفوذ و پول دار ، اقتصاد را ناکارآمد جلوه می دهند. آنچه که از خصوصی سازی عاید مردم عادی می شود بدتر شدن وضعشان و آنچه عاید دولت می شود تنها ماندن در زمان بحران است.
برای روشن شدن ماجرا و پی بردن به حقیقت بهتر است از کارگاهان مجرب و کارازموده استفاده شود و شاید بخواهید تا دادستان کشور و بازرسی و بازپرسی ونهاد های امنیتی و انتظامی وارد شوند تا موضوع روشن شود. بعد می گویند چرا مردم بد گمان شده اند. خوب وقتی یک همچنین موضوعی اینقدر نکات مبهم دارد تکلیف چیست.
مسسولین تا کی میخوان به مردم کذب بگن؟! تا همین جا هم مردم اعتماد ندارند.
اخبار کشور واقعا چندش اور شده دل هر انسان منصفی رو به درد میاره
متاسفانه وقتی اهداف جناحی جای منافع و عشق به وطن و ملت را بگیرد و متاسفانه سیستم پاسخگو نیست و افراد سیاسی و کاردان و رسانه های آزاد که بتوانند بدون ترس اینطور مسائل فساد افسار گسیخته و ناکارامدی مدیران را دنبال و اسامی طرف قرارداد را بطور کامل واسه مردم باز کنند .
ما باید خواسته مان را مشخص کنیم : آزادی کامل احزاب و رسانه های مرد می و آزاد بدون نظارت استصوابی جهت فیلتر کردن افراد توانا
اصلان دریای عمان مال ما نیست! به خودشان تعلق داره!
برخی

اینقد به مردم برای هر چیز مهم یا کم اهمیتی کذب گفتند در این چند دهها سال که اگه

روزی یه اتفاق سرنوشت ساز بیفته و این بار حتی اگه راست هم بگند ، مردم دیگه باور

نمیکنن .
حالا لطفا یه بررسی بشه ببینن این کشتیها تحت اجاره چه افرادی هستش.ما که می دونیم ولی نماینده ها ارگانهای نظارتی وغیره نمی دونن
سرپرست شيلات تو برنامه خندوانه بر ميگرده ميگه صيد اين صياد ها همش به داخل كشور برميگرده
حال سوال ؟/؟
اگه صيدشون به داخل ايران مياد چرا ماهي انقدر گرون شده
چرا مردم جنوب كه عمده معاششون از درياست ناراضي و شاكي هستند و قينت هر كيلو ماهي 3 برابر شده؟؟؟
و شما مگه نميگين مجوز ماهي هاي حرام گوشت تو عمق 200 متري رو دادين مگه تو ايران فانوس ماهي و گربه ماهي به فروش ميرسد ؟؟؟؟
دوست عزيز به بهانه صيد ماهي هاي حرام گوشت براي مردم عزيز چين مجوز داديم ولي اونها كل لبزيان رو جارو گرده و با خود به چين ميبرند نه ايران
دروووووووووووووووووووووووووووووووغ ريشه تمام بد بختي هاست
این ادامه همون سیاست نه قبول دارم و نه رد میکنم
داداچ!
شما یک مساله ای را در ایران نام ببر که هم تایید و هم تکذیب نشده باشه!
د. عمیق ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب می‌باشد. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند. خوب این مسئولین چگونه عمق خلیج فارس را 200 متر اعلاممی کنند؟
"مجوز‌هایی برای صید در اعماق ۲۰۰ متری"؟؟؟ دریای خلیج فارس که بیشتر از 100 عمقی نداره. این همه خلاف گویی؟
چین در این اوضاع آشفته ایران بهترین بهره ها را میبرد . نفت که میبره یه مش جنس بنجل میده جاش. اینم از ماهی .
چرا؟؟می گویند اسکله شهید رجایی را به چینی ها واگذارکرده اند و کارکنانش را اخراج کرده اند. ویا چابهار به هندوستان واگذار شده. شفاف سازی کنید راست بگوید دراین مملکت چه خبر است
لطفا" پیگیری کنید به چه افرادی مجوز داده شده؟ آیا همان آقایان مدیر بازنشسته و اسبق شیلات نیستندکه تحت عناوین بخش خصوصی دست از سر شیلات برنمی دارند؟؟؟ ؟؟؟؟؟
لازمست متن قرارداد با چینی ها عیناً منتشر شود
یه پیام برای آقای رامبد جوان
عزیز من وقتی میخوای مٹلا روشنگری کنی و با معاون وزیر و مدیرعامل شیلات تماس میگیری لااقل قبلش یه کم مطالعه کن و یا با دلسوزانی مٹل جناب کردوانی مشورت کن
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماندچنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند
تو فکرم پس نیروی دریایی که برای حفاظت از این مرز و بوم کلی پول براش هزینه شده کجاست؟؟؟فرقی نمیکنه چه ارتش چه سپاه.
آقا زیاد مته رو خشخاش نزارین
بنده از صدا و سیما حداقل 4 جور حرف متفاوت از مسئولان شنیده ام. لذا بنظرم هیچکدام درست نیست و حرف صیادان صحیحتر خواهد بود
کشور از نداشتن مسولین عالم و با غیرت رنج می بره
همه جوون های بدرد بخور با استعداد دارن مهاجرت می کنند وآقایون بی سواد هم کل مملکت را دارند چپاول می کنند.مردم بیچاره هم دستشون به جایی بند نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل