بازدید 8474
قاسم میرزایی نیکو در گفت وگو با «تابناک»؛

باید پرسش‌های اساسی از رئیس جمهور پرسیده می‌شد/دولت مقصر مشکلات هست؛ اما همه ناکامی‌ها بر گردن دولت نیست

سرانجام تلاش برخی نماینده ها نتیجه داد و سؤال از رئیس‌جمهور در هفته های گذشته اعلام وصول شد؛ طرح سؤال با امضای هشتاد نماینده و در پنج محور کاملاً اقتصادی اما با انگیزه‌های کاملاً سیاسی. آن‌ گونه که ایسنا خبر داده، در جلسه علنی چهارشنبه دهم مردادماه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعلام وصول سؤال هشتاد نماینده از رئیس‌جمهور را قرائت کرد.
کد خبر: ۸۲۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 23 August 2018

سؤال از رئیس جمهور در چهارچوب وظایف قانونی روحانی نیست/ از رئیس جمهور باید در خصوص وعده هایی که داده می پرسیدند/ راست می گویند درباره رفع حصر سؤال می شدسرانجام تلاش برخی نماینده ها نتیجه داد و سؤال از رئیس‌جمهور در هفته های گذشته اعلام وصول شد. طرح سؤال با امضای هشتاد نماینده و در پنج محور کاملاً اقتصادی اما با انگیزه‌های کاملاً سیاسی. آن‌گونه که ایسنا خبر داده، در جلسه علنی چهارشنبه دهم مردادماه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعلام وصول سؤال هشتاد نماینده از رئیس‌جمهور را قرائت کرد.

به گزارش «تابناک»؛ لاریجانی گفت: پیشتر ۹۲ نماینده ی مجلس شورای اسلامی، تقاضای سؤال از رئیس‌جمهور را به هیأت‌رئیسه ارائه کردند که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان رئیس‌جمهور، این موضوع را بررسی کرد که در نهایت هشتاد تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این سؤال باقی مانده است؛ یعنی بیش از یک‌چهارم از نمایندگان تقاضای سؤال از رئیس‌جمهور را دارند و طبق آیین‌نامه سؤال باید اعلام وصول شود.

آن‌گونه که لاریجانی گفته، سؤال از روحانی، پنج محور دارد. عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی. حال به موجب ماده 213 آیین‌نامه حداکثر ظرف یک ماه آینده حسن روحانی باید برای پاسخ به این سؤالات به مجلس برود.

قاسم میرزایی نیکو در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر من سؤال از رئیس جمهور اگر در چهارچوب وظایفی که قانون اساسی تعیین کرده باشد معنی ندارد؛ سؤالات اقتصادی، اجتماعی وزرای مربوط به خود را دارد و این وزیران هستند که باید سؤال را پاسخ بدهند.

این نماینده مجلس گفت: قانون اساسی چیز دیگری برای سؤال کردن از رئیس جمهور در نظر گرفته است؛ بنابراین، با توجه به همه شرایط، از جمله دولت در سایه و چندین نوع مسأله دیگر ـ که امروز دولت با آن درگیر است ـ سؤال از رئیس جمهور بی معناست.

وی همچنین افزود: بخش زیادی از این سؤال سیاسی است و از روز اول که این ماجرا شروع شد، هر روز عده ای هجمه وارد کردند؛ اما در این شرایط، گویا سؤال از رئیس جمهور مشروعیت پیدا کرده است و با توجه شرایط موجود ـ که امروز در کشور ایجاد شده ـ عده ای خود را محق می دانند که از روحانی سؤال بپرسند. البته این گونه نیست که ما بگوییم دولت در شریط موجود مقصر نبوده است و اساسا کسی نمی تواند نقش کوتاهی، کم کاری و چالاک نبودن دولت را کتمان کند؛ اما همه مشکلات هم به گردن دولت نیست. در واقع ما ایرادات ساختاری داریم که این ایرادات هم به این برمی گردد که تشکیلات موازی با دولت زیاد است.

وی در پاسخ به این که آیا به نظر شما در کار دولت دخالت هایی می شود، اظهار داشت: کاملا این طور است؛ مثلا الان در سیاست خارجی کشور چندین نفر و ارگان نظر می دهند، در حالی که در کل دنیا چنین روشی دیده نمی شود، البته این خوب است که تعدد آرا وجود داشته باشد و نظریات مختلف گفته شود، ولی باید تصمیم گیری با یکی باشد.

این نماینده همچنین در ادامه یادآور شد: اگر همه این نظریات جمع بندی می شد و تنها یک مجموعه می توانست تصمیم گیر اصلی باشد، اوضاع بهتر از این می شد. در دیگر مسائل هم وضعیت به همین شکل است. شما در حوزه فرهنگ نگاه کنید، در وزارت علوم یک ستاد عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که خود تصمم ساز است، در حالی که قرار بود این شورا در زمان خود که چپی ها آمده بودند و مشکلات ایجاد شده بود و در تدوین کتب مشکلاتی داشتیم اینها مداخله کنند؛ اما امروز پس از چهل سال هنوز هستند و تصمیم می گیرند.

وی گفت: گیر کار ما در واقع در همین تداخل امور است، البته قوه های دیگر هم در این زمینه مقصرند. قوه مقننه می توانست خیلی به دولت کمک کند و قوه دیگر هم همین طور؛ اما ما می بینیم که بیشتر سنگ اندازی شده تا کمک به دولت. باید پرسش های اساسی از رئیس جمهور پرسیده می شد و در واقع بر روی وعده هایی که به مردم داده شده بود، سؤال می کردند؛ نمونه آن رفع حصر است که انجام نشده، ولی در بین این سؤالات هم نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۷
اينها همش ظاهر سازي متاسفانه
سوال در خصوص چي
نمايندگان محترم شما جوابهاي جناب راييس جمهور را نميدانيد!!!!1
بنده عقيده دارم اين كشتي مدت زمان مديديست كه به گل نشسته
فقط برخي از ملوانان اجناس ان را به غارت ميبرند همين
الي بركت الله
میشه محض رضای خدا برا یکبار هم که شده مثل بچه ادم حرف بزنید و بگید مقصر این همه بدبختی و فلاکت کیه.
مردم میدانند برخی مشکلات از قبل بوده ولی همین مردم میدانند که بجز دوره محمود احمدی نژاد بقیه ادوار سکان دولت در دستان اصلاح طلبان با وعده های پوچ بوده
البته محمود هم دست کمی از اصلاحطلبان نداشت.

خلاصه اینکه مردم به اصلاح طلب و اصولگرا دیگه اعتماد ندارند و تر و خشک را با هم سوزاندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
یکی به میخ میزنی یکی به نعل؟!
توبه کنید ای کسانیکه به حسن روحانی و اصلاحطلبان رای دادید.
اصولگراها مغرور نشن. اونا هم کاری برای مردم نکردند.
نمایندگان محترم ازروحانی سوال کنند پس ازدوسال رفع تحریمها وآزادشدن 150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش جهانی قیمت نفت از 45دلاربه 80دلار وافزایش تولید وفروش نفت از زیر یک میلیون بشکه بهبالای سه میلیون بشکه ودرآمد سرشاردولت چه اقدامی جهت بهبود وضعیت وخیم اقتصادی اقشارآسیب پذیر چون کارمندان وکارگران وبازنشستنگان بعمل آورد آیا پرداختیهای ناعدلانه وتبعیض آمیز بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا شایسته وزیبنده نظام اسلامی است یک وزیر باید چندبرابر یک کارشناس بازنشسته با30سال خدمت صادقانه دریافت نماید اصولا ایشان وآقای نوبخت که پس از5سال منت گذاشتن برسر کارمندان وبازنشستگان حقوق 90درصد بازنشستگان وکارمندان راتبه زیر دومیلیون تومان ویاحداکثر بیش ازدومیلیون تومان رسانده فقط برای آزمایش یک ماه زندگی خودشان راچون بازنشستگان باحقوق دومیلیون تومان اداره نمایند تا متوجه حقیقت تلخ فشاراقتصادی لجام گسیخته بر بازنشستگان وکارمندان وکارگران شوند وبیش ازاین مدعی بهبود اقتصادی ونشاط اقتصادی نشوند
این جناحهای اصلاح طلب و اصولگرا بهتره سرشون رو از برف بیارن بیرون. مردم از این باندبازیها گذشتن و نتیجه میخوان
تقسیم کار شده است. امور خارجه با مقام رهبریست امور داخله با دولت ولی مشکلات اقتصادی علتش خارجی نیست داخلیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
بخش خارجیش فقط نظامیش دست رهبره است که قوی است وگرنه دیپلماسی ما که این هم در دست دولته ضعیف و کند
۵ سال از عمر این دولت گذشت یکبار کسی عذرخواهی نکرد.

مجلس باید ملت را استیضاح کنه چون رییس جمهور تو آخرین مصاحبه اش با بی ادبی مردم را عامل اصلی مشکلات دانست !!!!!
به نظر شما فقط دولت به تنهایی مقصر است؟ دولت کیست؟ دولت را من و ما تشکیل می دهیم. خود شما اگر رئیس جمهور بودی قادر به انجام چه کار مثبتی بودی؟ مطمئناً دلار می شد 150000 تومان و شاید هم بیشتر. دولت یعنی مجموعه عناصر و افرادی که نگرشی یکسویه دارند. فقط به فکر تخریب هم نباشیم.
سروده مرحوم عباس یمینی شریف واقعاً زیبا و پر معنی است:
دست به دست هم دهيم به مهر
ميهن خويش را كنيم آباد
يار و غم‌خوار همدگر باشيم
تا بمانيم خرم و آزاد
ازروحانی سوال کنند باتوجه به فرمایش بنیانگذارکبیرانقلاب اسلامی مبنی براینکه مردم ولی نعمت کشورهستند پس ازگذشت 5سال ازعمردولتت چه اقدامی برای بهبود وضعیت فلاکت باراقتصادی کارمندان وبازنشستگان بعمل آوردی آیا فریاد بازنشستگان در مقابل مجلس وریاست جمهوری وسازمان برنامه وبودجه مبنی براینکه حقوق دریافتی کفاف هزینه های سرسام آورزندگی رانمیدهد را نشنیدی بازنشستگان باچه زبانی بگویند زیرفشاراقتصادی کمرشکن کاردبه استخوانشان رسیده
مهمترین سوال ازروحانی این باشد شما که در سال 92 عضو شورای امنیت ملی بوده وچندبرابر بازنشستگان حقوق دریافت مینمودی اعتراف نمودی قدرت خرید کارمندان آنقدرپایین آمده که پس ازده روز حقوق تمام میشود در مدت 5سال صدارت برپست ریاست جمهوری ورفع تحریمها وافزایش درآمد دولت ونیز آزادشدن اموال تملک شده چه اقدامی برای افزایش قدرت خرید کارمندان وبازنشستگان بعمل آوردی صرف اینکه در امد خودن ووزرا را افزایش دادی مشکل حل شد آیا دغدغه اصلی فقط قدرت خرید خودت بود پس 24میلیون رای دهند و سایر ملت زیرفشاراقتصادی کمرشکن چه اقدامی نمایند
با کلمات بازی نکنید و انصاف داشته باشید! در برگشتن تحریم ها و پاره شدن برجام، دولت نهایت 20% مقصر است! پس نهایت تقصیر در پاره شدن برجام 20% است از دولت! در مورد وضع فلاکت اقتصادی اکنون نیز دولت نهایت 50% مقصر است! فرافکنی نکنید
90درصد مشکلات به علت سوء مدیریت مسولین کشور است از قبل سوءمیریت اسفناک مدیران و مسولین و مجلس قبلی و فعلی مملکت است که وضع مملکت فاجعه بار شده است قیمتها بسیار زیاد شده و از اول سال تا حالا اگر حساب کنید حدود 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داریم و ان وقت آقای نوبخت میگوید تورم زیر 10 درصد است
احتمالا همه مشکلات به گردن مردم است .
شرم کنید
اگر غیرت است که شک دارم وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و نهاوندیان می بایست برکنار می شدند
اما ایشان درست گفته مشکل گردن دولت نیست ، مقصر ما مردم هستیم که یقه دولت را نمی گیریم ، عادت داریم هر چه بیشتر به ما ظلم شود ساکت و خاموش باشیم و بگویم وضع از این بدتر نشود
اگر دولت در سایه یا هر توهم دیگری از این دست صحت داشته باشد مطرح نکردن با مردم و حریف آن جریان نشدن هم از خیانتهای دولت به مردم و کشور است.مضافا اینکه آقای روحانی از مریخ که تشریف نیاورده اند.ایشان با علم و آگاهی به این قضایا قبول مسئولیت کردند و هر حرف دیگری از مسئولیت شانه خالی کردن است.آیا انتخاب وزرای اینچنینی هم از اقدامات دولت در سایه است؟فروش بی ضابطه سکه و ... هم از اقدامات دولت در سایه است؟بروکراسیها و تصمیمات مدیریتی غلط هم از اقدامات دولت در سایه است؟خوب است بچه های خودشان را به افراد دیگری نسبت نمی دهند.هر چند در قضیه پسر بی ادب و نادان و حقیر آن سفیر ،ایشان این کار را هم کرد.
در اینکه دولت در کنترل وضع موجود مقصر است شکی نیست ولی واقعیت اینه که خارج شدن امریکا از برجام شاکله اقتصاد را نابود کرد ، وقتی دلارهای اوباما درست استفاده نشد و خرج سوریه و عراق شد ، که هیچ دستاوردی هم برای ایران نداشت ، در صورتی که این پول خرج ملت ایران میشد و بیکاری ریشه کن میشد و باعث تقویت کشور میشد مجبور نبودیم هزاران کیلومتر انطرف بخاطر ترس از داعش بجنگیم ، داعش محصول فقر و بی عدالتی در عراق و سوریه و لیبی و ... بود ، اگه دیر بجنبیم مثل قارچ در خود ایران هم رشد خواهند کرد .
دولت در سایه و تشکیلات موازی عامل اصلی و علت العلل مشکلات کشور است ، دولت درواقع یک کارپرداز است ، اختیار چندانی در سیاستگذاری کلان ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
این حرفهای عوامانه که رسانهای اصلاح طلب به مغز شما فرو می کنند که خودشان را مبرا کنند دیگر جواب نمی دهد
آقای نماینده مجلس، دولت آقای روحانی به این بقول شما "تشکیلات موازی" بودجه تخصیص داد و مجلس هم تصویب نمود پس شکایت برای چیست! رفع حصر مشکل اصلی مردم ایران نیست چرا که امروز 79 میلیون ایرانی در حصر اقتصادی تحریمها هستند، روحانی اگر نمیتواند تغییری در وضعیت موجود بوجود بیاورد این وظیفه قانونی نمایندگان است تا او را با احترام تمام کنار گذاشته و آنرا با یک دولت مردمی که توانایی حل بحران کنونی را دارد جایگزین کنند.
صحنه برای تئاتر اماده میشود
بعدش چی؟ هیچی
قبلش چی؟ هیچی
بسوال که هیچ.. حتی اگه ریس جمهور استیضاح بشه. و کنار بره باز وضع مملکت همینه که هست.
تصمیم گیران. در پشت صحنه هستند که هیچوقت مورد سوال قرار نمیگیرند
رای ندید کلن
پاسخ ها
فریبرز
| France |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
آقای ناشناس که فتوی میدی،
همه ما مسئول وضعیت خود طی مدت زمان حال و آینده و خصوصاً آتیه فرزندانمان هستیم.
ما باید بین اهم و مهم گزینه ارجح و بهینه را انتخاب کنیم.
شما به کوش آداسی نروی، صنعت گردشگری ترکیه از بین نمی رود.
یک کم از دوگوله استفاده کن.
معنای سوال اساسی را هم فهمیدید در ابن واویلای گرانی ومشکلات اقتصادی از نظر این آقا رفع حصر مساله اساسی مملکته.
نهادهای حکومتی و نورچشمی که قبلا رانت خور بودند افراد رانت خور را پرورش دادند و اکنون همه به هم رانت خوری میکنند و ملت را بیچاره کردند!
انقلاب دموکراسی باید اتفاق بیفتد شورای نگهبان اصلاح شود ، نظامیان در اقتصاد و سیاست دخالت نکنند و دستشان از آن کوتاه شود، مجلس قوانین مضر را اصلاح نماید و خلاصه برگشت به دموکراسی واقعی دوای درد است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل