بازدید 9613
۱

تغییر مدیران سازمان سینمایی پیش از تغییر رئیس رخ خواهد داد؟

موفق‌ترین تجربه مدیریت سینما به باور گروه‌های منصف، دوره مدیریت سیف‌الله داد بوده و این اتفاق به واسطه انتخاب یک مدیرِ سینماگر تحقق یافته است؛ مدیری که نه تنها تجربه مدیریت موفق در خانه سینما را داشت، بلکه خود کارگردان بود و به همین دلیل، درک کاملی از فرآیندهای سینمایی و نقاطی که باید اصلاح شود تا مسیر فیلمسازی ایران بهبود یابد، داشت.
کد خبر: ۸۲۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 18 August 2018

تغییر مدیران سازمان سینمایی پیش از تغییر رئیس رخ خواهد داد؟با تأیید قانون منع به کارگیری بازنشستگان توسط شورای نگهبان، این قانون در مسیر ابلاغ قرار گرفته و در همین چهارچوب، برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای ایران با تغییرات گسترده مدیریتی مواجه می‌شوند؛ تغییراتی که دور از انتظار نیست، پیش از کناره‌گیری محمدمهدی حیدریان از ریاست این سازمان و در طول دو ماه آینده رخ دهد و بخشی از بدنه مدیریتی آینده این سازمان توسط او منصوب شود.

به گزارش «تابناک»؛ اصلاحات قانون مانع به کارگیری بازنشستگان به تأیید شورای نگهبان رسید و اکنون در انتظار امضای رئیس جمهور است. از روزی که حسن روحانی این قانون را ابلاغ نماید، دستگاه‌های مشمول مکلف‌اند، تا شصت روز از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، آن دسته از افرادی را که بر خلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند؛ از جمله دستگاه‌هایی که مورد توجه قرار گرفته‌اند سازمان سینمایی است که به واسطه کثرت قابل توجه بازنشستگان در این مجموعه است.

بنا بر اطلاعات «تابناک»، علاوه بر محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی که بازنشسته است و بالاخره باید مسئولیت را تحویل بدهد و دل از این سینما بکند، علیرضا رضاداد، مشاور سازمان سینمایی و دبیر جشنواره کودک نیز بازنشسته است. همچنین مهدی یزدانی، مدیرعامل رسانه‌های تصویری، محمود اربابی، معاون توسعه و تحقیقات سازمان سینمایی، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما و صانعی مقدم مدیر گروه سینمایی دولتی هنر و تجربه نیز بازنشسته هستند.

بدین ترتیب، هسته اصلی مدیریت سینما در این دوره به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند. در این میان، مجید مسچی با 28 سال سابقه و ابراهیم داروغه‌زاده که با مدرک پزشکی پست حساس معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را در کنترل خود دارد، جزو معدود مسئولانی هستند که تا زمان حضور رئیس جدید سازمان سینمایی می‌توانند به فعالیت‌شان ادامه دهند و ممکن است تغییر نکنند.

تغییر مدیران سازمان سینمایی پیش از تغییر رئیس رخ خواهد داد؟

چنین تصور می‌شد که با تغییر رئیس سازمان سینمایی، ترکیب مدیریتی این سازمان تا مدت‌ها تغییر نکند؛ اما با اعمال این قانون، عملاً مدیر جدید دستش برای انتصاب مدیران تازه بدون برکناری گروهی از مدیران باز است. با این حال، دور از انتظار نیست که حیدریان پیش از ترک مسئولیت، شماری از همکاران بازنشسته‌اش را مرخص و گروهی را جانشین کند و سازمان سینمایی را با تیم مدیریتی چیده شده توسط خودش به رئیس بعدی تحویل دهد.

البته این یک گمانه زنی است و اینکه آیا حیدریان در هفته‌های پیش روی، خود را آماده تحویل بدون دردسر مدیریت سینما خواهد کرکد یا پیش از ترک این مسئولیت، دست به یک رشته تغییرات مدیریتی خواهد زد، مسأله‌ای است که در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد. شرایط کنونی البته چندان به نفع سینما نیست، چون عدم قطعیت را در میان سینماگران افزایش می‌دهد و برخی امور سینما موکول به حضور مدیر تازه سینما و خط مشی او خواهد شد.

از این منظر انتظار می‌رود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ابلاغ این قانون، تغییرات را در زیرمجموعه آغاز کند تا پس از اجرای قانون، شاهد آسیب جدی در این بخش نباشیم. سینمای ایران نسبت به تحولات بسیار حساس است و تجربه نشان داده تداوم بخشیدن به عدم قطعیت در فضای سینما، شرایط را از قبل پیچیده‌تر می‌سازد.

موفق‌ترین تجربه مدیریت سینما به باور گروه‌های منصف، دوره مدیریت سیف‌الله داد بوده و این اتفاق به واسطه انتخاب یک مدیرِ سینماگر تحقق یافته است؛ مدیری که نه تنها تجربه مدیریت موفق در خانه سینما را داشت، بلکه خود کارگردان بود و به همین دلیل درک کاملی از فرآیندهای سینمایی و نقاطی که باید اصلاح شود تا مسیر فیلمسازی ایران بهبود یابد، داشت.

از این روی، امید می‌رود یک کارگردان معتدل و دارای سوابق سینمایی، مدیریت سینمای ایران را در این مقطع بر عهده بگیرد؛ کارگردانی که علاوه بر تجربه مدیریتی جدی در حوزه سینما، توان اداره این حوزه را در سال‌های پیش روی ـ که دیگر خبری از بودجه‌های تخصیصی کلان سال 95 تا 97 نیست ـ داشته باشد و بتواند سینمای ایران را آبرومندانه از گردنه پیش روی عبور دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
قشر حقوق بگیر دارن تا میشن از درد !تغییر مدیر سینمایی چه دردیو دوا میکنه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر