بازدید 12679
پیمانه اقتصادی؛

از «ممنوعیت صادرات شش قلم کالا از شهریور» تا «نگرانی چین از توافق تجاری اروپا و آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۸۸۸ واحدی شاخص کل بورس تهران، گمرک شرایط واردات طلا، ارز و طلای خام را اعلام کرد، مبادلات با بانک‌های ایرانی در کردستان عراق ادامه دارد، جدیدترین وضعیت تولید سواری، تکذیب دلار ۱۵ هزار تومانی، نرخ بیکاری کانادا به کمترین رقم در چهل سال اخیر رسید، فراخوان یک خودروساز به دلیل وجود جوشکاری نامناسب، افزایش کسری بودجه دولت آمریکا و پیش بینی از قیمت جهانی طلا تا پایان امسال را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ 13 August 2018

از «ممنوعیت صادرات ۶ قلم کالا از شهریور» تا «نگرانی چین از توافق تجاری اروپا و آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۸۸۸ واحدی شاخص کل بورس تهران، گمرک شرایط واردات طلا، ارز و طلای خام را اعلام کرد، مبادلات با بانک‌های ایرانی در کردستان عراق ادامه دارد، جدیدترین وضعیت تولید سواری، تکذیب دلار ۱۵ هزار تومانی، نرخ بیکاری کانادا به کمترین رقم در چهل سال اخیر رسید، فراخوان یک خودروساز به دلیل وجود جوشکاری نامناسب، افزایش کسری بودجه دولت آمریکا و پیش بینی از قیمت جهانی طلا تا پایان امسال را در بر دارد.

رشد ۸۸۸ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 888 واحدی معادل 0.69 درصد به رقم 129 هزار و 901 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با افزایش 260 واحدی معادل 0.69 درصد به رقم 38 هزار و 87 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 77 واحدی معادل 0.41 درصد، عدد 18 هزار و 978 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 54 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 13 هزار و 432 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 667 واحد افزایش معادل 0.48 درصد را رقم زد و به سطح 138 هزار و 777 واحد و شاخص بازار اول، با 696 واحد افزایش معادل 0.74 درصد به رقم 94 هزار و 721 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1569 واحد افزایش معادل 0.60 درصد همراه بود و عدد 263 هزار و 387 واحد را به نمایش گذاشت.

از «ممنوعیت صادرات ۶ قلم کالا از شهریور » تا «نگرانی چین از توافق تجاری اروپا و آمریکا»

ممنوعیت صادرات شش قلم کالا از شهریور

بر اساس اعلام گمرک محمد شریعتمداری در نامه‌ای به فرود عسگری، رئیس کل گمرک ممنوعیت صادرات انواع کاغذ شامل چاپ، بسته بندی و روزنامه، انواع تیشو، انواع شیر خشک صنعتی، انواع شیر خشک اطفال، چای فله و بسته بندی و کره در بسته بندی بالای ۵۰۰ گرم را اعلام کرد.

از «ممنوعیت صادرات ۶ قلم کالا از شهریور» تا «نگرانی چین از توافق تجاری اروپا و آمریکا»

گمرک شرایط واردات طلا، ارز و طلای خام را اعلام کرد

گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور ورود طلا، ارز و طلای خام به کشور را منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی و تشریفات گمرکی مجاز اعلام کرد. در این بخشنامه ترخیص کالاهای وارداتی با رویه بانکی منوط به تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اخذ مابه التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و «نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص» است. براساس این بخشنامه ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و مطابق مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز بوده و بنابراین در خصوص انجام تشریفات گمرکی رعایت بخشنامه های مربوطه الزامی است. واردات طلا (ساخته شده) بدون محدودیت با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت انجام تشریفات تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده و سایر وجوه متعلقه مجاز است. بر این اساس واردات طلای خام (‌شمش استاندارد) با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات از پرداخت حقوق، عوارض قانونی و مالیات ارزش افزوده معاف شده است. به گزارش ایرنا، بر اساس سیاست جدید ارزی دولت که به تصویب هیات وزیران رسیده و از 16 مرداد ماه اجرایی شده است، واردات اسکناس ارز و طلای خام به کشور توسط صرافی ها و اشخاص با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی مجاز است؛ همچنین با تصمیم دولت واردات طلای خام از پرداخت تعرفه گمرکی و ارزش افزوده نیز معاف شد.

ورود تسه به کانال جدید

دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) افزایش1/ 2 درصدی را به ثبت رساند و به قیمت 67 هزار و 280 تومان معامله شد. از ابتدای مردادماه شاهد نوسان قیمت اوراق تسهیلات اسفند 95 در بازه 65 تا 67 هزار بودیم که این روند در جریان دادوستدهای دیروز با چرخش به سمت بالا روبه‌رو شد. با افزایش قابل‌ملاحظه قیمت‌ها تعداد معاملات در ماه‌های خرداد و تیر کاهش یافت. به نظر می‌رسد، رشد قیمت و کاهش محسوس قدرت خرید معاملات این بازار را در تنگنای معاملاتی قرار داده است. مدیرعامل بانک مسکن روز شنبه در همین راستا برای مقابله با کاهش سطح پوشش‌دهی تسهیلات خرید مسکن در پی جهش قیمت‌ها در بازار ملک و همچنین کمک به افزایش عرضه مسکن متناسب با الگوی تقاضای مصرفی در جامعه پنج سیاست اعتباری جدید طراحی کرد که در دست بررسی است.

فراخوان یک خودروساز به دلیل وجود جوشکاری نامناسب

شرکت خودروسازی سوبارو به دلیل وجود جوشکاری نامناسب در ستون B، ۲۹۳ دستگاه از خودروهای خود را فراخوان داد. این خودروساز ژاپنی اعلام کرده است که در صورت وجود این نقص در بدنه خودروهای خود به مالکان آنها خودروی اسند مدل ۲۰۱۹ را تحویل می‌دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر اطلاعات مندرج در بیانیه سوبارو که در وب‌سایت این شرکت قرار گرفت، ۲۹۳ دستگاه از محصولات این شرکت جوشکاری مناسبی در ستون B نداشته‌اند و این موضوع می‌تواند در زمان سانحه منجر به وارد شدن خسارات‌ شدید جانی شود. این ستون مستقیم در پشت سر راننده و مسافر صندلی جلو قرار دارد و کار آن محافظت از سقف خودروست؛ بنابراین سوبارو قصد دارد تا به مالکان این خودرو‌ها مدل جدید خودرو اسند را رایگان تحویل دهد. قیمت اسند بین ۳۲ تا ۴۵ هزار دلار است. این خودروساز اعلام کرد که یکی از بازرسان در سایت ایندیانا به این نقص فنی پی برده است.

مبادلات با بانک های ایرانی در کردستان عراق ادامه دارد

رئیس شعبه بانک مرکزی عراق در اقلیم کردستان عراق تأکید کرد مبادلات با بانک های ایرانی همچون گذشته ادامه دارد. «عابد صالح» مدیرکل بانک مرکزی عراق در اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت که هیچ دستورالعملی از بانک مرکزی عراق برای ممنوعیت مبادلات دلاری با بانک های ایرانی دریافت نکرده اند. این مقام عراقی اضافه کرد: چند بانک ایرانی در استان سلیمانیه مشغول فعالیت هستند و آنها هم به فعالیت خود ادامه می دهند. این در حالی است که بعد از نشر خبر درخواست آمریکا از کشورهای جهان برای ممنوعیت مبادلات مالی با ایران مطالب و شایعاتی بسیاری در این خصوص درباره تعاملات میان ایران و عراق منتشر شده است. /ایرنا

جدیدترین وضعیت تولید سواری در تیر ماه

بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که در تیر ماه امسال تولید انواع خودروهای سواری به طور میانگین ۲۳ درصد کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری از ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۹۲ هزار و ۹۱۲ دستگاه رسید. تیر ماه امسال تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۵۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۶ به ۳۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز کاهش یافته و از ۵۱ هزار و ۵۵۸ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۴۰ هزار و ۲۸۴ دستگاه رسید. جزئیات بیشتر

دلار ۱۵ هزار تومانی تکذیب شد

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص انتشار خبری مبنی بر افزایش قیمت دلار به ۱۵۰۰۰ تومان اعلام کرد: وزیرصنعت، معدن و تجارت تاکنون اظهار نظری در خصوص افزایش نرخ ارز به ۱۵۰۰۰ تومان نداشته اند. /میزان

قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به 1300 دلار خواهد رسید

آی سی بی سی بزرگترین بانک جهان در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2018 میلادی به سطح 1300 دلار در هر اونس بازمی گردد. بر اساس این گزارش مارکوس گاروی تحلیلگر ارشد بانک آی سی بی سی تأکید کرد: این ریسک وجود دارد که قیمت طلا در کوتاه مدت به سطح 1200 دلاری برسد، ولی چشم انداز قیمت طلا در شش ماه آینده کاملا صعودی خواهد بود. وی افزود: قیمت طلا در سه ماه سوم امسال به طور میانگین به 1260 دلار خواهد رسید و این رقم با رشد تقاضای فیزیکی از مرز 1300 دلار خواهد گذشت. پیش بینی ها نشان می دهد که فدرال ررزو آمریکا تا پایان امسال 2 بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد بنابر این بازارهای جهانی از سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده شگفت زده نخواهد شد. این بانک پیش بینی کرده است، قیمت هر اونس طلا در ماه دسامبر به طور میانگین به 1312 دلار خواهد رسید. البته میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2018 میلادی به 1299 دلار می رسد. میانگین قیمت طلا در سال 2019 میلادی نیز به 1325 دلار خواهد رسید. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه مدت نوسانات ارزش دلار خواهد بود.

نرخ بیکاری کانادا به کمترین رقم در چهل سال اخیر رسید

نرخ بیکاری کانادا در ماه گذشته میلادی به کمترین رقم در چهار دهه اخیر رسید که علت اصلی آن به افزایش اشتغال زایی بیش از حد انتظار نسبت داده می شود؛ ضمن اینکه اقتصاد کانادا با قدرت به جلو حرکت می کند. در همین حال نرخ بیکاری کانادا در ماه جولای به ۵.۸ درصد کاهش پیدا کرد که از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد کمترین رقم محسوب می شود؛ در حالی که این رقم برای ماه قبل از آن یعنی ژوئن ۶ درصد ثبت شده بود. همچنین در ماه جولای ۵۴ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول به کار شدند و بیشتر آنها تمام وقت هستند که برای دومین ماه متوالی نرخ اشتغالزایی با قدرت پیش می رود؛ ضمن اینکه طی ۲ سال اخیر بیش از ۶۰۰ هزار اشتغال زایی در این کشور انجام گرفته شده و بیم آن می رود که ظرفیت اشتغال زایی در بازار کانادا کاهش پیدا کند و نرخ اشتغال زایی با کُندی پیش رود. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را از سال گذشته میلادی تاکنون به منظور حفظ تورم و خنک کردن موتور رشد اقتصادی ۴ مرتبه افزایش داده و انتظار می رود نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی حداقل یکبار دیگر افزایش پیدا کند. /بلومبرگ انگلیسی

افزایش کسری بودجه دولت آمریکا

تنها در ماه ژوئیه امسال، کسری بودجه دولت آمریکا ۷۷ میلیارد دلار بیشتر شده است. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، هر چند این میزان از ۷۷.۸ میلیارد دلار پیش بینی شده کمتر است، نسبت به کسری ۴۲.۹ میلیارد دلاری ماه ژوئیه سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است. بدین ترتیب مخارج بودجه دولت ماه ژوئیه به ۳۰۲ میلیارد دلار رسیده است که تامین اجتماعی با ۸۳ میلیارد دلار و مخارج امنیتی با ۴۹ میلیارد دلار، مهم ترین اقلام تشکیل دهنده مخارج دولتی بوده اند.

نگرانی چین از توافق تجاری اروپا و آمریکا

شبکه خبری آسیا تایمز گزارش کرد توافق آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص خودداری از اعمال تعرفه بر روی کالاهای وارداتی متقابل، باعث نگرانی چین شده است. این رسانه روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: اروپا و آمریکا موافقت کرده اند به جنگ تعرفه ها پایان دهند؛ بنابراین، قرار است اروپا کالاهای بیشتری از آمریکا وارد کند و طرفین از اعمال تعرفه های سنگین بر روی کالاهای یکدیگر خودداری ورزند. از سوی دیگر چین که درگیر نبرد تجاری با آمریکاست از این هراس دارد که در جریان این توافق، قربانی شده و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مغبون اروپایی ها شود.

با این وصف روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ می نویسد اتحادیه اروپا به رغم این توافق هنوز به نفع چین و یا آمریکا موضعگیری خاصی نکرده است. این روزنامه افزوده است: حتی اگر اروپا به نفع یکی از طرفین این دعوی موضعگیری نکند باز هم چینی ها نگرانند که از پشت هدف خنجر این اتحادیه قرار گیرند. «جان وایدنفیلد» از مؤسسه مرکاتور در برلین که به روابط چین و اروپا می پردازد به این نشریه گفته است چینی ها به دلیل همین نگرانی، لابی خود را قوی تر کرده و در حال رایزنی های گسترده با کشورهای اروپایی هستند. وی گفت، شاید این یک موقعیت بی نظیر برای تقویت اتحاد تجاری دو طرف باشد که هنوز توافقات سرمایه گذاری آنها به اندازه توان آنان رشد نکرده است. به نوشته نشریه هنگ کنگی، در ماه های اخیر طرفین رایزنی های قوی در چارچوب سازمان تجارت جهانی داشته و گفته اند که از چند جانبه گرایی حمایت می کنند اما پکن به اروپا هشدار داده است که نباید به چین پشت کند. /ایرنا

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار