بازدید 1317
۱

۱۸۷ هزار دانش آموز عشایری و چالش معلم

کد خبر: ۸۲۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 11 August 2018

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۸۷ هزار و ۴۹۵ دانش آموز عشایری داریم. با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است.

به گزارش مهر، رضوان حکیم زاده با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شوند گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می یابد.

وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش های آموزش و پرورش عشایر» روی آنتن شبکه آموزش‌ سیما رفت با بیان اینکه ۱۸۷ هزار و ۴۹۵ دانش آموز عشایری داریم گفت: از این تعداد ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر دختر و ۹۸ هزار و ۶۴۶ پسر هستند.

وی افزود: ۱۳۹ هزار و ۴۳۳ دانش آموز در دوره ابتدایی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ دانش آموز در دوره متوسطه اول و ۱۳ هزار و ۱۴۹ دانش آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره علت ریزش دانش آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت های آماری قابل توجه گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش آموزان به دوره نوجوانی می رسند کمک کار معیشت خانواده می شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش اینچنینی دانش آموز نخواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۲۹ مدرسه ابتدایی، ۵۹۲ مدرسه متوسطه اول و ۲۷۳ مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم عنوان کرد: ۱۷ هزار و ۳۸۱ نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همکاران ما در کلاس های چندپایه تدریس می کنند و معلم- مدیر هستند.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شوند گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر معلم ما پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم. یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است. اکنون عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.سرانه هر دانش آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امسال علاوه بر 30%صندلی های هر کد رشته ، با درصد های منفی در سهمیه مناطق هم گزینش میشن و بهترین رشته ها رو قبول میشن .
اون وقت منه بد بخت با زیست 62% فکر نکنم رشته مورد علاقم که 3 سال براش زحمت کشیدم رو قبول شم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل