بازدید 3618

مراسم تحلیف رئیس جمهوری زیمبابوه لغو شد

کد خبر: ۸۲۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴ 11 August 2018

مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید زیمبابوه در بحبوحه تنش های سیاسی این کشور به دلیل شکایت رقیب وی مبنی بر تقلب در انتخابات، لغو شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مراسم تحلیف «امرسون منانگاگوا» رئیس جمهوری منتخب زیمبابوه به دلیل شکایت «نلسون چامیسا» رقیب وی در انتخابات لغو شد.

در حالی که قرار بود منانگاگوا یکشنبه آینده سوگند یاد کند، چامیسا با طرح شکایتی در دادگاه قانون اساسی زیمبابوه خواستار ابطال نتایج این انتخابات و برگزاری انتخاباتی جدید شد.

«زیامبی زیامبی» وزیر دادگستری زیمبابوه تایید کرد که تا زمان صدور رای دادگاه قانون اساسی پیرامون شکایت چامیسا، مراسم تحلیف منانگاگوا برگزار نمی شود.

وکیل چامیسا گفت که خواسته اصلی او از دادگاه قانون اساسی زیمبابوه «اعلام برنده واقعی انتخابات» است و در غیر این صورت باید انتخابات دیگری با رعایت قوانین برگزار شود.

بر اساس قانون اساسی زیمبابوه، نامزدهای انتخابات باید شکایت خود را تا 7 روز پس از اعلام نتیجه انتخابات به دادگاه قانون اساسی ارائه دهند و این دادگاه باید رای خود را تا 14 روز پس از دریافت شکایت اعلام کند.

به گزارش ایرنا، کمیسیون انتخابات زیمبابوه بامداد جمعه اعلام کرد که منانگاگوا رئیس جمهوری 75 ساله این کشور از حزب حاکم «زانو پی اف» موفق به کسب اکثریت آرای انتخابات ریاست جمهوری شده است.

از مجموع آرای صحیح اخذ شده در انتخابات روز دوشنبه، منانگاگوا 50.8 درصد را کسب کرد و رقیب اصلی چامیسا هم 44.3 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شوراهای شهرداری زیمبابوه هشتم مرداد برگزار شد و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران هم که برای نظارت بر این انتخابات دعوت شده بود، سلامت برگزاری آن را تایید کرد.

گرچه زیمبابوه در روز انتخابات آرام بود، اما پس از اعلام نتایج اولیه و مشخص شدن پیروزی حزب حاکم، درگیری هایی در نقاط مختلف این کشور روی داد که در جریان آن سه نفر کشته شدند.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی 37 سال گذشته بود که بدون حضور «رابرت موگابه» رئیس جمهوری پیشین برگزار شد.

موگابه که نزدیک به چهار دهه بر زیمبابوه حکومت کرده بود، سال گذشته همزمان با بررسی طرح استیضاح در کنگره این کشور از سمت خود استعفا کرد و منانگاگوا معاون سابق وی به طور موقت بر مسند رئیس جمهوری تکیه زد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل