بازدید 20534
تحلیل یک نماینده مجلس از جلسه امروز صحن؛

اگر حواشی صبح در مجلس نبود، ربیعی در سمتش می‌ماند

امروز مجلس روز سختی را پشت سر گذراند و سرانجام پس از حدود دو سال، یکی از استیضاح‌ها به نتیجه رسید و نمایندگان به استیضاح وزیر کار رأی مثبت دادند؛ اما این اتفاق در مجلس بدون حاشیه نبود و از احتمال منتفی شدن استیضاح در دقایق اولیه استیضاح تا درگیری لفظی نایب‌رئیس مجلس با رئیس کمیسیون اقتصادی از جمله تأثیرگذارترین اتفاقات امروز در این استیضاح بود. البته اتفاقات دیگری از جمله برخی افشاگری‌ها از سوی نمایندگان مجلس و وزیر کار نیز در این جلسه مطرح شد.
کد خبر: ۸۲۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶ 08 August 2018

اگر حواشی صبح در مجلس نبود، ربیعی در سمتش می‌ماندامروز مجلس روز سختی را پشت سر گذراند و سرانجام پس از حدود دو سال، یکی از استیضاح‌ها به نتیجه رسید و نمایندگان به استیضاح وزیر کار رأی مثبت دادند؛ اما این اتفاق در مجلس بدون حاشیه نبود و از احتمال منتفی شدن استیضاح در دقایق اولیه استیضاح تا درگیری لفظی نایب‌رئیس مجلس با رئیس کمیسیون اقتصادی از جمله تأثیرگذارترین اتفاقات امروز در این استیضاح بود. البته اتفاقات دیگری از جمله برخی افشاگری‌ها از سوی نمایندگان مجلس و وزیر کار نیز در این جلسه مطرح شد.

به گزارش «تابناک»؛ اما برخی از نمایندگان دلیل عمده به نتیجه رسیدن این استیضاح را مربوط به مطرح‌شدن موضوع لغو استیضاح ـ که منجر به تنفس سی دقیقه ای در مجلس شد ـ دانسته و بر این باورند، اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، احتمال اینکه استیضاح به نتیجه نمی‌رسید، بیشتر بود.

جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صبح قبل از اینکه جلسه آغاز شود، با حجم انبوهی از رایزنی‌ها روبه رو شدند و با شروع جلسه نیز رایزنی‌ها باعث شد تا برخی از نمایندگان مردد و همین عامل باعث شود که برخی از نمایندگان مخالف از صحبت درباره وزیر انصراف دهند.

این نماینده مجلس گفت: به نظر می‌رسد، نمایندگان مجلس با توجه به اینکه این اتفاقات در مجلس رخ داد، این‌گونه فکر کردند که اگر در رأی‌گیری شرکت نکنند و یا علیه استیضاح رأی دهند به ضرر مجلس خواهد بود و این بود که باعث شد به استیضاح رأی بدهند.

این نماینده افزود: اگر اتفاق صبح رخ نمی‌داد و نمایندگان از صحبت انصراف نمی‌دادند و موضوع منتفی شدن استیضاح پیش نمی‌آمد، شاید هم اکنون نتیجه دیگری را شاهد بودیم.

وی در خصوص افشاگری‌های صورت گرفته در مجلس و تأثیر آن در نتیجه استیضاح نیز گفت: این موضوعات و دعواهایی که در صحن بین نمایندگان رخ داد، آن‌چنان تأثیرگذار نبود. اگر شرایط عادی پیش می‌رفت و اتفاقات صبح و تلاش برای منتفی کردن استیضاح رخ نمی‌داد، ربیعی نمی‌افتاد.

این نماینده در پاسخ به این که آیا در صبح لابی‌هایی شده بود، گفت: برداشت من این است که نمایندگانی که صبح حاضر نشدند در موافقت استیضاح سخن بگویند، صحبت‌هایی با آن‌ها شده بود و در واقع این نماینده‌ها شاید به ‌نوعی قانع شده بودند! به نظر من باید سازوکاری گذاشته شود که پس از اعلام وصول استیضاح در مجلس لابی بین نمایندگان دولت و مجلس کامل قطع شود، چون لابی‌هایی که شده بود، باعث گشت چنین اتفاقی در مجلس رخ دهد و درواقع این لابی‌ها این بار به ضرر وزیر تمام شد.

وی در ادامه یادآور شد: برداشت مجلس از اتفاقات صبح صحن، این بود که لابی‌های صورت گرفته با نمایندگان در خصوص استیضاح، در حال ضربه زدن به حیثیت مجلس است و اگر ربیعی بتواند بار دیگر از مجلس رأی اعتماد بگیرد، این حیثیت بیشتر خدشه‌دار خواهد شد و بنابراین به این قضیه رأی دادند. برداشت من این بود که ربیعی می‌ماند؛ اما با اوضاعی که پیش آمد و ماجرا برای مجلس حیثیتی شد، نمایندگان به استیضاح رأی دادند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان