بازدید 6556

انتقاد یک خانم اصلاح‌طلب از ادبیات جنسیتی حجاریان

کد خبر: ۸۲۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 08 August 2018

آذرمنصوری فعال اصلاح طلب در روزنامه اعتماد نوشت:«مثلا دختر یا خانواده‌اش برای خواستگار افاده می‌کنند، عیب و ایراد می‌گیرند و شروط عجیب می‌گذارند تا اینکه دختر ازدواج نمی‌کند، پیر می‌شود و در خانه می‌ماند. تصمیم‌های سیاسی ما از این جهت مانند مواجهه با خواستگار است؛ اگر به وقتش کار به سرانجام نرسید، دیگر فایده‌ای ندارد.»

اين جملات را برادر عزيزمان جناب آقاي سعيد حجاريان در مصاحبه‌اي كه روز گذشته منتشر شد، به‌كار برده‌اند.محور اصلي مصاحبه انتقادي ايشان وضعيت تعليق در تعليق تصميم‌گيري‌ها در كشور است و نقدي كه به دولت وارد دانسته‌اند.

صرف‌نظر از بحث اصلي اين گفت‌وگو،‌ اين نوشتار در نقد ادبياتي است كه ايشان در تشريح وضعيت تعليق در تعليق تصميم‌گيري‌هاي دولت استفاده كرده‌اند. دختري كه آنقدر تعلل مي‌كند و خواستگاران متعدد را رد مي‌كند تا پير مي‌شود و فرصت ازدواج را از دست مي‌دهد!

روان‌شناسان در تحليل رفتار انسان‌ها از چرخه‌اي به نام چرخه افكار نام مي‌برند. به اين معني كه رفتار انسان در چرخه‌اي شكل مي‌گيرد كه نقطه آغاز آن افكار و باورهاي فرد است. افكار و باورهايي كه تحت‌تاثير مجموعه آموزش‌هايي است كه انسان فرا‌مي‌گيرد. چه آموزش‌هاي رسمي و چه آموزش‌هايي كه نتيجه حضور فرد در محيط‌هاي متفاوت است. اين آموزش‌ها باور فرد را مي‌سازد، اين باور تبديل به احساس مي‌شود و اين احساس در نهايت در رفتار اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي انسان خود را نشان مي‌دهد.

با اين توضيح مجموعه رفتارهايي كه از ما سر مي‌زند و مجموعه ادبياتي كه در ارتباطات خود به كار مي‌بريم، تحت تاثير اين آموزه‌هاست.

فرق هم نمي‌كند كه فرد در جايگاه يك روشنفكر نو‌گرا و پست مدرنيزم منتقد سنت مسائل را تجزيه و تحليل كند و يا فردي كه سنت گراست و اساسا باوري به مدرنيزم ندارد.

اين باورها در ضمير نا خودآكاه افراد شكل گرفته كه در مواقع مختلف خود را نشان مي‌دهد. اين باور ساخته و‌پرداخته يك روز و دو روز نيست. اين باور ريشه تاريخي دارد و تغيير و اصلاح آن نيز با يك مقاله و يك نوشته امكان‌پذير نخواهد بود.به بيان ديگر تغيير نگاه جنس دومي به زنان، نياز به تغيير آموزش‌هاي ما دارد و‌اين آموزش‌ها بايد مجموعه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري ما را در بر‌گيرد.

ادبيات جنسيتي بخش اثرگذار كليشه‌هاي جنسيتي را شامل مي‌شود.اگر دقت كنيم، كلمات و جملاتي مشابه آنچه آقاي حجاريان به‌كار برده‌اند، بي‌شمار در گفت‌وگوهاي روزمره ممكن است تكرار شود و اين تكرار‌ها در چرخه‌اي ناخواسته بازتوليد مي‌شود.

فارغ از تفسير جمله‌اي كه آقاي حجاريان به‌كار برده‌اند، بايد ديد چگونه مي‌توان اين آموزه‌ها و باورهاي ذهني كه تبعيض عليه زنان را بازتوليد مي‌كند تغيير داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
یک کلام از مادر عروس
حرف خانم منصوری چندان مورد قبول نیست چون مطلب آقای حجاریان فقط یک تمثیل است. حالا اگر موضوع برعکس باشد و مثلا ایشان بگوید وضعیت مانند داستان پسری است که دهها بار به خواستگاری رفته و هربار به خاطر یک بهانه یا ایراد کوچک ، دختر را نپسندیده تا زمانی که به میانسالی رسیده و دیگر کار از کار گذشته و ممکن است دختران حاضر به ازدواج با آن پسر نشوند ، مشکلی نبود؟ اگر خانم منصوری اینگونه خوشحال میشود قصه را به این شکل اصلاح کنیم ولی بهتر است امثال این خانم به جای پرداختن به این حاشیه های کم اهمیت ، به اصل موضوع بپردازند.
در مثل جای مناقشه نیست.
خانم منصوری معضل چرخه افکار جنسیتی را از کانال خودش حل کنید. درسته رفتار اجتماعی و دید سنتی و به قول خانم منصوری چرخه افکارمون باید ما در قبال دید جنسیتی عوض بشه ولی بحث اصلی حجاریان را تحت شعاع بحث های نامربوط به بحث اصلی خراب نکنید.
خیلی دقیق و ظریف
در تایید حرفهای این خانوم خیلی چیزها میخواستم بگم اما انقدر حرف زیاده که موندم چی بگم. فقط ممنون خانم که بالاخره به عنوان یک زن از این طرز تفکر و مدل حرف زدن انتقاد کردید. زن جنس دوم نیست. حتی و مخصوصا توی مثال
من نمی فهمم صحبتهای آقای حجاریان چه ربطی به ادبیات جنسیتی دارد؟ اتفاقاً آقای حجاریان مثالی از واقعیت روز جامعه زده اند. نکرده اند.
یعنی مشکل مملکت با این حرفا حل میشه دیگه؟؟
چرا این مردمی را که حافظه تاریخی بسیار ضعیفی دارند با این جملات سرگرم می کنید؟؟؟
همین مردم که تورم 50 درصد را دیدند و مجددا به همان تفکر رای دادند؟
به شما رای دادند که وضعیت اینگونه شد
شما مردم را با دلار 5000 تومنی ترسوندید درصورتیکه با عملکرد بسیار قوی خودتون!!!!! دلار رو به 11000 تومن رسوندید
اینکه گروهی عادت کرده اند که هر عمل و نظری را به نگاه های جنسیتی و تبعیض نسبت به زنان نسبت بدهند کم کم بصورت سندرمی مزمن در آمده است اینکه گروهی در تبعیت از نظرهای غربی ها از هر موضوعی بدنبال نشان دادن تبعیض نسبت به زنان در جامعه ایران هستند ایا با واقعیات امروز ما همخوانی دارد ؟
در دو دهه اخیر ملاک اصلاح طلب بودن شخص حجاریان است. کسی که خود ش را اصلاح طلب می نامد و در صدد کوبیدن حجاریان است
در مثل مناقشه نیست.
با همین نگاه های ایده الیستی تیشه به ریشه زنان زده شده، مثلا در اروپا که زنان محدودیت زنان ایران را ندارند، به آنها به چشم یک انسان می بینند؟ خانم منصوری وقت کردین مسابقه زیباترین دختر زن دنیا را ببینید چقدر باید سعی کنند زیبا و جذاب باشند یا چرا چشم تان نمی بیند و نمی پرستد چرا هر کالایی که تبلیغ می شود باید از زنان زیبا جذاب استفاده شود. آن زنی که زیبایی ظاهری ندارد انسان نیست. یا چرا هر چه زمان می گذرد مدل لباس زنان به گونه می شود که بیشتر بر جنسیت تاکید شود تا انسانیت، چرا شماها نمی بینید لباس ها چسبان و نیمه عریان زنان را که مد می شود. تا تاکیدی باشد بر زنانگی شان،مگر انسانیت زنان به جنسیت شان است. شیوه ها و دفاع های زنان فقط ظاهری شده خودمان را گول نزنیم اگر در گذشته زنان مجبور بودند مقابل شوهرانشان جذاب و خواستنی باشند امروزه این اجبار مقابل همه مردان وجود دارد.
سرکار خانم نویسنده به نظر میاد که تو این دوره زمونه طرفدارای فمنیسم از هر اتفاق و سخن و حرکتی، با مظلوم نمایی و به نام دفاع از حقوق زن سعی در محدود کردن و حتی از بین بردن بسیاری از حقوق مردان رو داره.
یک مثال ساده میزنم.اگر این مظلوم نمایی ها نبود قانون ناپخته و نسنجیده ای تصویب و تایید نمیشد و تعداد بسیار زیادی از مردان نگون بخت این سرزمین بابت مهریه در زندان نبودند تا از آزادی که حق طبیعی همه انسان ها محروم باشن.
شما باید اول He و she رو یکی بکنید تا بتوانید ادبیات جنسیتی رو اصلاح بکنید!
به قول سعدی عزیز: خواجه در بند نقش ایوان است.
آموزنده بود
به دور از تعصبات زنانه و یا مردانه (جنسیتی) و نوع نگرش به انها و همچنین طرز تفکر اقای حجاریان ، در کل یکی از ملموس ترین مثالهایی که در ارتباط با شرایط کنونی کشور می توانست بزند را در غالب یک سنت بیان کرد.
این خانم واقعا خودش هم میدونه دنبال چیه؟؟
ولمان کن تو را خدا وقت گیر آوردی تو این اوضاع
برخی به هر چیزی ایراد میگیرند که بگن ما هم هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل