بازدید 20087

مافیای ۸ هزار میلیاردی کنکور به دنبال تغییر قانون حذف کنکور

در این مناظره، از مخاطبان خواسته شده بود به این پرسش دو گزینه‌ای پاسخ دهند: «آیا موافقید معدل دبیرستان در نتیجه کنکور تأثیر قطعی داشته باشد؟ ۱- بله ۲-خیر.» پرسشی که نتیجه آن دستاویز جدیدی به دست مافیای کنکور داد تا این گونه القا کنند که مردم خواهان برگزاری کنکور هستند، انگار نه انگار که درباره یک قانون لازم الاجرا سخن می‌گوییم، نه طرحی که بتوان پیرامونش نظرسنجی کرد.
کد خبر: ۸۲۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 06 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفکنکور همواره برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها کابوس بوده است؛ کابوسی که برخی از آن استفاده کرده و کیسه‌های بزرگی را برای جمع آوری پول خانواده‌ها دوخته اند. وضعیتی که مجلس چندین نوبت برای تغییر آن دست به کار شده و طبق قانون، آخرین مهلت برای حذف کنکور، سال ۹۷ اعلام شده است؛ اما مافیای کنکور نمی‌خواهند اجازه رقم خوردن این اتفاق را بدهند و از این روی به دنبال تغییر قانون هستند.

به گزارش «تابناک»؛ همه ساله کنکور به عنوان کابوسی برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها مطرح است؛ کابوسی که از سال ۱۳۴۸ و با برگزاری اولین دوره کنکور آغاز شد و تاکنون یک دم دانش آموزان و خانواده‌هایشان را رها نکرده است، حال آن که از همان سال های اولیه کنکور، یعنی سال۱۳۵۲ ، سازمان سنجش با هدف حذف کنکور تأسیس شد، ولی این سازمان نه تنها نتوانست در ۴۵ سال فعالیت خود این کار را انجام دهد، بلکه خود نیز به یکی از مدافعان سرسخت برگزاری کنکور تبدیل شد.

مجلس نیز تاکنون چندین بار اقدام به تصویب قوانینی جهت حذف کنکور نموده است، اما هر بار عده‌ای از ذینفعان (بخوانید مافیای کنکور) توانسته اند، در مقابل این قوانین قد علم کنند. اولین بار موضوع حذف کنکور در سال ۱۳۸۶ در مجلس مطرح شد و در نهم آبان همان سال به تصویب رسید. به این ترتیب که در پنج سال، سابقه تحصیلی دانش آموزان جایگزین کنکور شده و در نهایت در سال ۱۳۹۲ کنکور حذف شود.

دورنمایی که البته سراب بود، زیرا سال ۱۳۹۲ فرا رسید و کنکور حذف نشد. اتفاقی که موجب شد دوباره مجلس وارد عمل شود و اصلاح قانون حذف کنکور را در سال ۱۳۹۲ تصویب کند که بنا بر آن می‌بایست طی ۵ سال آینده ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند. با این حساب کنکور باید در سال ۱۳۹۷ حذف شود؛ اتفاقی که خبری از وقوع آن نیست، چون با فرا رسیدن مهلت حذف کنکور حالا مافیای کنکور دوباره دست به کار شده اند تا از هر طریقی حذف کنکور را به تعویق بیندازند.

در تاریخ دوازدهم مرداد ۱۳۹۷ برنامه مناظره‌ای در شبکه یک سیما در همین زمینه و تحت عنوان تأثیر معدل در پذیرش کنکور برگزار شد که در نوع خود جالب توجه بود. در این مناظره افرادی، چون قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، احمد حج فروش، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی و هامون سبطی، کارشناس آموزشی حضور داشتند. حضور هامون سبطی به عنوان کارشناس آموزشی و مخالف تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ نیز در نوع خود جالب بود، زیرا وی از کسانی است که به دلیل تدریس در مؤسسات کنکوری و نوشتن کتاب‌های کنکوری جزو ذینفعان برگزاری کنکور است و به نوعی به مافیای کنکور متصل است.

اینکه چرا تلویزیون به چنین شخصی تریبون داده، در نوع خود جای سؤال دارد. همچنین در این مناظره، از مخاطبان خواسته شده بود به این پرسش دو گزینه‌ای پاسخ دهند: «آیا موافقید معدل دبیرستان در نتیجه کنکور تأثیر قطعی داشته باشد؟ ۱- بله ۲-خیر.» در پایان برنامه ۸۷.۶۶ درصد پاسخ خیر را ارسال کرده بودند. هم اکنون مافیای کنکور با استناد به نتیجه همین نظرسنجی بیان می‌دارند که مردم خواهان برگزاری کنکور هستند و باید قانون تغییر یابد. باید به این مافیا گفت، اولاً ببینده این برنامه بیشتر کسانی بودند که از حذف کنکور متضرر می‌شدند و به همین دلیل، بیشتر به گزینه خیر این نظرسنجی رأی دادند و دوم آنکه افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، تنها بخش کوچکی از کسانی هستند که با کنکور به نوعی در ارتباط هستند. سوم، مسیر تغییر هر قانونی از مجلس و شورای نگهبان عبور می‌کند و این دو نهاد هستند که باید تصمیم بگیرند، قانون تغییر کند یا خیر.

از طرف دیگر، طی روزهای اخیر مافیای کنکور در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده و با تقطیع صحبت‌های غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی و انتشار آن بخش از صحبت‌های دلخواه خود قصد دارند، طوری به مردم القا کنند که این نماینده مجلس به مردم توهین کرده و به نوعی وی را در مقابل مردم قرار دهند.

کاتب در بخشی از این برنامه این گونه عنوان نمود: «ما وقتی در سال ۱۳۹۲ تصویب کردیم که ظرف پنج سال، پذیرش دانشجو به ۸۵ درصد برسد و این اجازه را دادیم که تأثیر قطعی و مثبت را یک گروهی منتخب از شورا تصویب بکنند و آن گروه و شورا تصویب کرد، من که به عنوان یک عضو خانواده ملت هستم، خلاف قانون نمی‌توانم صحبت کنم. قانون مشخص است و قانون گذار هم مشخص است. بعد ما در اینجا می‌گوییم ملت تشخیص دهد که کنکور باشد یا خیر؟ ملت چه حرفی است؟ اگر ملت قرار بود تشخیص بدهد که ملت می‌آمد در مجلس تصمیم می‌گرفت. وقتی ملت آمده اند ۲۹۰ نماینده انتخاب کرده اند، این نمایندگان هستند که باید تصمیم بگیرند.»

اینجاست که باید به توان مافیای کنکور تأکید کرد؛ افرادی که مقابل قانون حذف کنکور می‌ایستند، در حالی که گزارش ها نشان از آن دارد که هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ظرفیت خالی دارند. آن‌ها قصد دارند، با جلوگیری از حذف کنکور، به گفته فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنان از گردش مالی ۸ هزار میلیاردی کنکور که حاصل برگزاری آزمون، کلاس ها، فروش کتاب‌ها و... است، بهره مند بمانند و برای این منظور، هر چقدر لازم باشد هزینه می‌کنند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۵
انتشار یافته: ۲۷
غول کنکور هزاران سال از بهترین سالهای جوانان مارا نابود کرده ومنافع سرشاری را نصیب یک مشت بی وجدان
کنکور علیرغم همه معایبش، اخرین سنگر عدالت در نظامه!
شک نکنید اگه حذفش کنند، فردا دانشگاههای مطرح کشور قرق اقازاده های پولدار و صاحب منصب خواهد شد.

ضمنا هیچ فرقی نداره چه کنکور باشه، چه شرط معدل باشه، چه ورودی دانشگاهها خاص خودشون باشه، در هر حال باید درس حوند و اینجاست که موسسه ها همچنان قدرت نمایی خواهند کرذ.
بعدا معلوم میشه
برادر چرا جوک می گی در حال حاضر به جز برخی رشته های پرطرفدار گروه پزشکی مگر کنکور مفهومی دارد؟شما حتی می توانی به راحتی در پردیس های دانشگاههای درجه یک مهندسی هم پذیرفته شوی مشروط بر انکه شهریه بپردازی در مورد برخی رشته های پزشکی هم بواسطه کثرت تقاضا هیچ چاره ای جز کنکور نیست و بقیه رشته ها هم که ول معطل هستند
شما یک سوال ساده رو جواب بده:
چطور چندصد صندلی رشته های پرمتقاضی بین چند هزار داوطلب با معدل 20 توزیع بشه؟

این قانون به دلیل تسهیل استفاده از رانت در انتخاب رشته تصویب شده، و دلیل دیگه ای نداره. استرس یک سال کنکور رو به چندین سال بسط میده، مافیای یک آزمون به چندین مافیا برای چندین امتحان تبدیل میشه.
شما یک سوال ساده رو جواب بده:
چطور چندصد صندلی رشته های پرمتقاضی بین چند هزار داوطلب با معدل 20 توزیع بشه؟

این قانون به دلیل تسهیل استفاده از رانت در انتخاب رشته تصویب شده، و دلیل دیگه ای نداره. استرس یک سال کنکور رو به چندین سال بسط میده، مافیای یک آزمون به چندین مافیا برای چندین امتحان تبدیل میشه.
مطمئن باشید امثال مافیای "موسسات آموزشی کنکور هدف" که سالیانه میلیارد ها تومان درامد دارند اجازه نمی دهند کنکور حذف شود.
نمی دانم دختران شما در این کلاس ها حضور داشته اند یا نه فقط دانش اموزان و والدین را به استثمار خود در میاورند فقط برای جیب زنی مردم و کسب درامد متاسفانه کلاس های اموزشگاه هدف معمولا بدلیل ازدهام دانش اموزاش پشت کنکوری و ... در تالار ها برگذار می شود و هیچ نهاد دولتی و بازرسی نیز نظارتی بر عملکرد انها ندارند
شما بفرمائید ایا برای یه کلاس 250 نفره دانش اموز چه برداشتی خواهد نمودددد مسئولان کجائید چرا این همه مسامحه میکنید واقعا چه منافعی نهاد های رسمی نظارتی دارند که جلو این رانت ها رزا نمی گیرند.... به سر این مملکت چه آمده .....
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
خوب دخترتونو کلاس کنکور نفرستید.پول الکی هم ندید؛ مطمئنا کسی خودش بخونه نتیجه عالی میگیره...
تابناک لطفا این موضوع با نماینده ها در میون بذارین بدجور این مافیای کنکور به نمایندگی هامون سبطی درتلاشن تا قانون عوض کنن
کلا روال دانشگاه هم باید مثل دوره اول و دوم تحصیلی بشه و نهایتا معدل کل سالهای تحصیلی معیار پذیرش دانشجویان باشه نه فقط معدل سال اخر
اصلا هم ربتی ب مافیا کنکور نداره خیلی سادس ک چرا گفتن معدل تاثیر نداشته باشه چون هرساله داره سوال های امتحان نهایی لو میره و خرید و فروش
اتفاقا اگ کنکور حذف بشه دیگ هیچ وقت ی روستایی از ی روستا نمی توته با کتکور ب دانشگاه خوب برسه و دانشگاه های خوب فقط پارتی بازی و برا اقازاده های میشه
مشکلب کنکوریا منابع اموزشیه ک هیچ ربطی نداره بهم مثلا برای پزشک شدن باید فیزیک.و ریاضی قوی داشته باشی
کنکور را حذف کنید که جز بدبختی برا مردم و استرس چیز دیگه ای نداره.خواهشا حتما حذفش کنید
مافیای کنکور، مافیای خودرو، مافیای دارو، مافیای ارز، مافیای فوتبال ، مافیای ....
خداییش لحظه ای حس کردم تو ایتالیا زندگی میکنم اما یکدفعه یادم اومد اونجا مثل کشور ما مافیا شعبه های متنوع نداره!!!
با سلام و احترام
كنكور به غير از استرس و اضطراب براي فرزندان و والدين هيچ چيز ديگه اي ندارد
تنها جایی که پارتی بازی نیست انهم حذف کنید
کنکور عادلانه ترین معیار پذیرش دانشجویان در حال حاضر است. مشکل اصلی ما وجود فساد است. اگر در برگزاری کنکور فساد وجود دارد یقیناً در صورت تأثیر معدل، فساد و بی عدالتی چند برابر خواهد شد و البته این بار تقریباً غیرقابل کنترل. وقتی این سیستم فعلی از عهده برگزاری فقط یک کنکور بر نمی آید، آن وقت انتظار دارید از عهده برگزاری آزمون های سالهای تحصیلی مختلف و نمره دادن های کیلویی و رابطه مدارانه معلمان بر آید؟ مطمئن باشید همین مافیای کلاسهای خصوصی برای نمره گرفتن ها برقرار خواهد بود با این تفاوت که بی عدالتی چندبرابر خواهد شد! لطفاً حتی اگر با این نظر موافق نیستید انتشار دهید به نفع همه ملت است.
جایگزین کنکور که بدتر از کنکور نباشه و پارتی بازی نباشه؟
کنکور بد است اما امتحانات نهایی از کنکور هم بد تر است....لذا هر انسان عاقلی از بین بد و بدتر بد را انتخاب میکند.
واقعا متاسفم به دلیل سطحی نگری شما
قبول دارم
متاسفم
با سلام
امتحانات نهایی بدلایل زیر بهیچ وجه نمیتونه جایگزین مناسبی برای کنکور باشه:
۱. عدم قدرت تفکیک معدل دروس نهایی (حودا ۵ هزار نفر معدل 20 داریم و حدودا صد هزار نفر معدل بالای 19)
۲. سطحی بودن سطح کیفی سوالات امتحان نهایی
۳. خطاهای انسانی بدلیل تصحیح دستی برگه های امتحانی
۴. عدم توازن در توزیع امکانات آموزشی در سراسر کشور
۵. ایجاد مافیای جدید ترمیم معدل و امتحان نهایی در کنار مافیای کنکور
۶. لو رفتن هر ساله امتحانات نهایی
۷. نبود شرایط عادلانه برای فارغ التحصیلان نظام قدیم و ایجاد روحیه یأس در آنان
۸. و ....
تابناك جان ديروز طرح تأثير قطعي معدل توسط١٧٥ نماينده منافي امنيت ملي و عدالت اجتماعي معرفي شد، چرا در مورد طرحي كه منافات با امنيت ملي داره نوشتي؟ اگه از تأثير قطعي معدل سود نميبري اين نظر منو تو كامنتا بزار و بهش جواب بده البته اگر واقعأ رسانه مردم هستي نه رسانه افراد خاص
دوستان اگر كنكور حذف بشود پارتي بازي و رانت و نمره هاي كيلويي براي آقا زاده ها و ژن هاي خوب بيداد خواهد كرد . و دانشگاههاي دولتي و درجه يك و رشته هاي درجه يك و تاپ به آقا زاده ها و ژنهاي خوب بيسواد و كم سواد كه با پارتي بازي و پول هاي كلان معدل ها شون رو تبديل به بيست كردند ميرسه و دانش آموزان مستضعف با وجود تلاش بسيار زياد و حتي با وجود معدل هاي 19.75 هم هيچ شانسي براي دانشگاهها و رشته هاي خوب ندارند و چاره اي جز رفتن به دانشگاههاي درجه دو و سه با شهريه هاي بالا و رشته هاي درجه دو و سه ندارند . كنكور خوب نيست ولي در حال حاضر عادلانه ترين كار است . حذف كنكور دودش فقط و فقط به چشم دانش آموزان مستضعف با استعداد خواهد رفت .
شرط معدل باعث ایجادسه سال استرس بین دانش آموزامیشه درضمن شرط معدل فقط یک بارقابلیت ترمیم وجبران داره بایدقابلیت ترمیم به دفعات نامحدودروداشته باشه نه یک باردارید جوونای کشورو نابودمیکنیدهمین
از نا آگاهي يك سري افراد سوءاستفاده كردن
کنکور بد است و امتحانات نهایی بدتر چون که اولا فقط یک بار در امتحانات نهایی فرصت هست دوما شرایط تقلب فراهم و سوما این مافیا هایی که میگین اونجا هم خیلی شرایطشان پر بار تر خواهد بود و در نهایت به شرایط استرس زای بیشتر(3سال) برای دانش آموزان در حال تحصیل و نامیدی برای افراد فارغ التحصیل ایجاد میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل