بازدید 6436

اتحاد ایران و ترکیه فتنه آمریکا را خنثی می‌کند

کد خبر: ۸۲۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ 02 August 2018

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: اتحاد این کشور و ایران با یکدیگر، فتنه آمریکایی ها را در منطقه خنثی و نقشه آنها را بی اثر می کند.

به گزارش ایرنا، پرینچک در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اولوسال اظهار کرد: آمریکا در امور داخلی بسیاری از کشورهای منطقه دخالت می کند به طوری که امروز شاهدیم کشورهایی نظیر امارات، عربستان و مصر به واقع در کنترل کاخ سفید قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: مداخله نظامی آمریکا در بعضی کشورها نیز برای به زانو در آوردن آنها ملموس است به طوری که می توان شرایط کنونی سوریه و عراق را محصول دخالت های نظامی آمریکایی ها دانست.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مهم و قدرتمند منطقه خاورمیانه تحت سلطه و کنترل آمریکا نیستند و این موضوع برای مقامات کاخ سفید بسیار نارحت کننده است چرا که بسیاری از بحران های منطقه ای با حضور این دو کشور قابل حل به نظر می رسد و تاثیرگذاری آنکارا و تهران در بسیاری از کشورهای خاورمیانه غیرقابل انکار است.

وی به تهدیدات اخیر آمریکا مبنی بر اعمال تحریم هایی علیه ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: رفتار آمریکا در قبال ایران و ترکیه به طور غیر قابل انکاری با قوانین حقوق بین الملل همخوانی ندارد به طوری که شاهدیم کشورهای اروپایی هم مخالف این گونه اقدامات از سوی آمریکا هستند.

وی تصریح کرد: تهدیدات آمریکا علیه ایران و ترکیه غیر قابل قبول و غیر انسانی است و این شرایط بی تردید آنکارا و تهران را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک تر خواهد کرد و به گمان من اتحاد دو کشور مقتدر، مسلمان و تاثیر گذار منطقه، فشار تحریم های واشنگتن را به شدت کاهش می دهد و فتنه های طراحی شده تل آویو ـ واشنگتن را خنثی می کند.

پرینچک چندی پیش نیز در گفت و گو با همین شبکه تلویزیونی به واکنش آمریکا در خصوص محکومیت کشیش آمریکایی اشاره کرد و گفت: محکومیت و حبس خانگی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ازمیر را نمی توان فقط در ارتباط با موارد قضایی دانست بلکه این رفتار ترکیه، به واقع رویارویی با آمریکا و فاصله گرفتن از جبهه متحد آنها است.

وی بیان کرد: حمایت آمریکایی ها از گولن، ارسال سلاح به نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال سوریه و عراق و برگزاری تمرین نظامی در دریای مدیترانه همراه با یونان، قبرس و اسراییل، همگی حاکی از تهدید واشنگتن علیه آنکارا است.

وی اضافه کرد: امروز آمریکایی ها دشمنی خود را با ترکیه آشکارا نشان می دهند به طوری که شاهدیم با محکومیت کشیش آمریکایی، مقامات کاخ سفید ترکیه را به اعمال تحریم های سنگین تهدید می کنند.

وی دوران همکاری ترکیه با آمریکا را پایان یافته دانست و تاکید کرد: امروز دیگر جایگاه ترکیه در جهان مشخص شده است و شاهدیم که ترکیه در ادامه رویارویی با آمریکا به جبهه مخالف آن یعنی جبهه متحد ایران، روسیه، چین، سوریه، عراق و روسیه پیوسته است و حتی معتقدم که بعضی کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس نیز با تغییر نگرش خود قصد همکاری نزدیک با این جبهه آسیایی دارند چرا که منافع خود را در مقابله با آمریکا دیده اند.

وی با بیان این که واشنگتن از تغییرات در آنکارا ناامید نشده و با فشار بر تهران، به واقع آنکارا را نیز هدف خود قرار داده است، اظهار کرد: کاخ سفید از متحدان خود خواسته است تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند اما ترکیه نباید زیر بار این خواسته آمریکا برود.

وی تاکید کرد: ترکیه باید از همسایه خود ایران در برابر این فتنه خطرناک حمایت کند چرا که تضعیف و انزوای ایران در ادامه به تهدیدی علیه یکپارچگی ترکیه تبدیل خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر