بازدید 7412
۳

گزارش میدانی از بازار زیرزمینی ارز

کد خبر: ۸۲۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 31 July 2018

اگر این روزها سری به خیابان منوچهری تهران بزنید، پر است از افرادی که بدون هیچ فعالیت خاصی کنار خیابان ایستاده اند و گاهی گوشی همراهشان را به دست می گیرند و مطالبی درباره خرید و فروش ارز مطرح می کنند. برخی از این افراد همان فعالان خاموش و بدون شناسنامه بازار ارز یا دلالان عمده فروش ارز هستند که پاتوق اصلی شان در همین خیابان و سبزه میدان است، برخلاف خرده فروش های ارز که در خیابان فردوسی حدفاصل چهارراه استانبول تا میدان فردوسی ایستاده اند و منتظر مشتریان عادی هستند.

به گزارش روزنامه خراسان، دلالان عمده فروش در جمع خودشان کاملا شناخته شده اند حتی با پسوند و پیشوند های فامیلی. این افراد تا اواخر پاییز سال گذشته جلوی پاساژ افشار یعنی تقاطع ابتدای خیابان منوچهری با خیابان فردوسی جمع می شدند و فریاد کنان معاملات کلان کاغذی ارز را به راه می انداختند اما این روزها به دلیل حضور پررنگ عوامل نیروی انتظامی، به داخل خیابان منوچهری ،مقابل بانک ملت یا پیاده روهای دوطرف این خیابان کوچ کرده اند. شناخت آنان از رهگذران عادی خیابان منوچهری به دلیل فعالیت بی سروصدایشان از ترس نیروی انتظامی به راحتی میسر نیست؛ هرچند که به نظر می رسد ماموران دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی بدون هیچ تردیدی شناخت کافی از آنان و حساب های بانکی شان دارند. به نظر می رسد تا سیاست گذاران بازار و سیاست گذاران پولی و بانکی کشور فکری اساسی و ریشه ای برای فعالیت شفاف و کنترل شده این افراد در قالب هایی مثل بورس ارز نکنند، بازار ارز و سکه کشور رنگ آرامش و ثبات پایدار به خود نمی بیند.

بی نظمی چند 100 هزار تومانی بازار سکه

ظهر هنگام، حدود ساعت 12، زمانی که خرید و فروش در بازار سکه و ارز به اوج خود می رسد، قیمت سکه را پشت گیشه چند صرافی درخیابان جمهوری اسلامی دنبال می کنیم که برای هرسکه تمام طرح جدید، قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان درج شده است اما لحظاتی بعد قیمت چهار میلیون و 700 هزارتومان پشت گیشه یکی از این صرافی ها نقش می بندد. به داخل صرافی مذکور می روم و می گویم که قصد خرید 10 سکه طرح جدید را دارم. همان قیمت چهار میلیون و 700 هزار تومان را اعلام می کند.

به فروشنده می گویم که چند صرافی در همسایگی اش به قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان می فروشند که به سرعت می گوید اگر شما خریدار هستید به همین قیمت معامله می کنیم. به عبارت دیگر مشخص می شود که قیمت پشت گیشه وی کاملا ساختگی و حاصل حدس و گمان فروشنده است به طوری که با دیدن مشتری حاضر است 200 هزارتومان ارزان تر بفروشد. البته حدود 400 متر بالاتر در ابتدای خیابان منوچهری یک صرافی قیمت سکه امامی یا طرح جدید را چهار میلیون و 400 هزار تومان در گیشه درج کرده است و حاضر است به همین قیمت هم بفروشد. کمی بالاتر نزدیک میدان فردوسی، قیمت هر سکه طرح جدید چهار میلیون و 600 هزار تومان درج شده است. به عبارتی قیمت هر سکه امامی با طی یک فاصله چند صد متری چند صد هزار تومان تغییر می کند و این یعنی بی نظمی بی سابقه یا بسیار کم سابقه در بازار سکه.

حباب یک میلیونی سکه

داخل یک صرافی معتبر و سابقه دار در خیابان جمهوری اسلامی می روم و می پرسم آیا حاضر است 10 عدد سکه تمام بهار طرح جدید را خریداری کند که پاسخ مثبت است اما به قیمت هرسکه چهار میلیون تومان، این درحالی است که قیمت فروش هرقطعه سکه روی گیشه همین صرافی چهار میلیون و 500 هزارتومان درج شده است و این یعنی تفاوت 500 هزارتومانی میان خرید و فروش سکه در این صرافی. از وی می پرسم که به چه دلیل این همه تفاوت بین قیمت خرید و فروش سکه وجود دارد که پاسخ می دهد، به دلیل حباب یک میلیون تومانی سکه!

دلار عمده فروش: 10 هزار و 600 تومان، خرده فروش: 11 هزار و 100 تومان!

داخل خیابان منوچهری یکی از دلالان عمده ارز به آرامی می گوید:"کی یک بسته داره؟" منظورش این است که چه کسی یک بسته 10 یا احتمالا 100 هزار دلاری می فروشد، از وی می پرسم که به چه قیمتی حاضر است این بسته را بخرد که می گوید: ما خودمان هر بسته را به قیمت دلاری 10 هزار و 600 تومان می فروشیم، البته 100 متر آن طرف تر دلار فروش های کنار خیابان فردوسی دلار را به مشتریان و مردم عادی در مقیاس های کوچک مانند چند صد دلار به قیمت هر دلار 11هزار و 100 تا 11هزار و 200 تومان می فروشند و یکی از آنان می گوید که حاضر است به قیمت 11هزار و100 تومان 800 دلار تهیه کند و بفروشد.همین مسئله نشان می دهد که باید به فوریت فکری برای نیاز های خرد مردم در زمینه تهیه ارز کرد تا دلالان با سوء استفاده از این مسئله قیمت های غیر منطقی با فاصله غیر منطقی تر خرده فروشی و عمده فروشی را در بازار تثبیت نکنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
حباب بورس چقدراست؟
این حرف ها برای کی میگویید فروشنده اصلی دلار تو بازار کاملا مشخصه با کوله بار کاری نداشته باشید البته تو این مرحله
ممنون از گزارش واقعی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر