بازدید 9295
پیمانه اقتصادی؛

از «میزان افزایش نرخ تورم تیرماه در مناطق شهری نسبت به ماه قبل» تا «حذف ۵ صفر به جای ۳ صفر از پول ونزوئلا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با توقف ارسال نفت عربستان سعودی از طریق باب المندب، امتیازاتی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنگ تجاری به ترامپ داد، کاهش ۴۸ درصدی قدرت خرید کارگران در شش ماه، قاچاقچیان خودرو در بوشهر 300 میلیارد ریال جریمه شدند، روسیه نیم میلیارد تن نفت تولید می‌کند، واردات راکت تنیس ۴ میلیاردی شد و آرژانتین در مسیر ونزوئلایی شدن را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 27 July 2018

از «میزان افزایش نرخ تورم تیرماه در مناطق شهری نسبت به ماه قبل» تا «حذف ۵ صفر به جای ۳ صفر از پول ونزوئلا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با توقف ارسال نفت عربستان سعودی از طریق باب المندب، امتیازاتی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنگ تجاری به ترامپ داد، کاهش ۴۸ درصدی قدرت خرید کارگران در شش ماه، قاچاقچیان خودرو در بوشهر 300 میلیارد ریال جریمه شدند، روسیه نیم میلیارد تن نفت تولید می‌کند، واردات راکت تنیس ۴ میلیاردی شد و آرژانتین در مسیر ونزوئلایی شدن را در بر دارد.

 

افزایش بهای نفت با توقف ارسال نفت عربستان سعودی از طریق باب المندب

روز پنجشنبه، بهای نفت برای سومین روز متوالی، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در این روز، تعلیق ارسال محموله های نفتی عربستان که از مسیر تنگه دریای سرخ می گذرد عنوان شده است. توقف ارسال محموله ها از این تنگه به دلیل حمله به دو تانکر عربستان سعودی گزارش شده است. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۵۹ سنت افزایش داشت و بشکه ای ۷۴.۵۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۶ سنتی، بشکه ای ۶۹.۳۶ دلار صورت گرفت.  عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، روز پنجشنبه گفت، موقتا ارسال محموله های نفتی از تنگه دریای سرخ، باب المندب، را به دلیل حمله حوثی ها متوقف کرده است. طبق برآوردهای صورت گرفته توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ روزانه ۴.۸ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی از این مسیر به سمت اروپا، آمریکا و آسیا ارسال شده است. اولیور یاکوب از پتروماتریکس طی یادداشتی گفته که باید دید حرکت عربستان سعودی بر نرخ های بیمه و نیز تمایل کشتیرانی ها برای استفاده از این کانال تأثیر می گذارد یا خیر.

سکه تمام دوباره بیش از ۱۰۰ هزار تومان گران شد

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم همانند روز قبل، با افت قیمت همراه شد، به گونه ای که نرخ این سکه با کاهش 20 هزار تومانی معادل 0.62 درصد نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، به قیمت 3,201,000 تومان رسید. قیمت این سکه تقریبا سیزده روز پیش، به ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسیده بود. هر سکه تمام طرح جدید بر خلاف افت روز قبل، 3,460,000 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به قیمت پایانی روز قبل، 109 هزار تومان گران تر شده است. همچنین باید یادآور شد که این سکه سیزده روز پیش، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 20 هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم فروش 1,701,000 تومان و همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 7,500 تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت 861 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز، با رشد اندک 500 تومان به قیمت 460,500 تومان فروخته شد.

میزان افزایش نرخ تورم تیرماه در مناطق شهری نسبت به ماه قبل

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیر‌ماه 1397 را نسبت مدت مشابه سال گذشته معادل 10.2 درصد اعلام کرد. خلاصه نتایج به‌ دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه (1395) حاکی از آن است، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری ایران در تیرماه امسال به عدد 126.8 رسید که نسبت به ماه قبل 3.4 درصد افزایش یافت. همچنین شاخص یادشده در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 18 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی بر پایه خلاصه نتایج یاد شده، تیرماه دخانیات رشد 33.3 درصدی را به عنوان بیشترین افزایش ثبت کرد. علاوه بر این، تحصیل با افزایش 0.5 درصدی در تیرماه 97 به همراه رشد 1.2 درصدی مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها و نیز 2.5 درصدی بهداشت و درمان کمترین افزایش را داشتند. همچنین دخانیات با رشد 72.4 درصدی و تفریح و امور فرهنگی با افزایش 34.1 درصدی نسبت به تیر 96 بالاترین رشد را ثبت کردند . برپایه نتایج مزبور خوراکی ها و آشامیدنی ها، کالاها و خدمات متفرقه با افزایش 25 درصدی و نیز اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه به همراه حمل ونقل نسبت به تیر ماه 96 افزایش 23.1 درصدی داشتند. باید یادآور شد که پیش از این، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه 1397 به ٨,٧ درصد رسیده بود که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨,٢ درصد) ٠.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در تیر ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢١,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٦ درصد افزایش نشان می دهد.

امتیازاتی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنگ تجاری به ترامپ داد: خرید سویا و گاز مایع بیشتر

به نظر می رسد ژان کلود یونکر، رئیس کمسیون اتحادیه اروپا، برای جلوگیری از جنگ تجاری با آمریکا، چندین امتیاز به دونالد ترامپ واگذار کرده است، از جمله خرید سویا و گاز مایع بیشتر از آمریکا. به نقل از Russia Today، یونکر روز چهارشنبه از واشنگتن دیدار کرد در رابطه با مسائل تجاری با دونالد ترامپ، که بر روابط تجاری متقابل با اتحادیه اروپا اصرار دارد، صحبت کند. یونکر در روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت: من برای انجام معامله به اینجا آمدم و امروز معامله کردیم. او تأیید کرد که اتحادیه اروپا پایانه های بیشتری برای وارد کردن گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده خواهد ساخت. بر خلاف گاز طبیعی که در حال حاضر از روسیه به اروپا تحویل داده می شود، گاز طبیعی مایع باید توسط کشتی به تأسیسات تخصصی ارسال شود. ترامپ اعلام کرد که اتحادیه اروپا از ایالات متحده دانه سویا خیلی بیشتری خریداری خواهد کرد و بروکسل و واشنگتن برای حذف تعرفه ها، موانع و یارانه های "کالاهای صنعتی غیر خودرویی" تلاش خواهند کرد. واشنگتن در یکم ژوئن با اشاره به زمینه های امنیت ملی تعرفه هایی را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع کرد و ترامپ تهدید کرده بود که این تعرفه ها را بر خودروها و قطعات خودرویی وارداتی از اتحادیه اروپا گسترش می دهد. در واکنش به تعرفه های فلزات ایالات متحده، اتحادیه اروپا قبلا بر واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو (۳.۳ میلیارد دلار)، از جمله مشروبات الکلی و موتورسیکلت هایی که تولید برخی از حوزه هایی است که در انتخابات از ترامپ حمایت می کردند، وضع کرده است.

کاهش ۴۸ درصدی قدرت خرید کارگران در ۶ ماه

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، قدرت خرید کارگران از اول تیر ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود ۴۸.۲درصد کاهش یافته است، گفت: افزایش ۱۹.۵درصدی دستمزد سا ل۹۷ نتوانست پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران باشد. علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، درباره برگزاری جلسه شورای عالی کار درباره بررسی مجدد دستمزد گفت: افزایش قدرت خرید کارگران مهمترین موضوع جلسه شورای عالی کار بود. وی با تأکید بر اینکه دولت و کارفرمایان کاهش قدرت خرید کارگران را قبول دارند افزود: با وجود اینکه کاهش قدرت خرید کارگران را قبول دارند، اما هیچ راه‌حلی برای جبران آن ارائه نکرده‌اند. خدایی بیان کرد: مقرر شد تا کمیته دستمزد تشکیل جلسه دهد و موضوع افزایش قدرت خرید کارگران را چه در زمینه دستمزد و چه کمک‌های غیرنقدی بررسی کند و همچنین مقرر شد نمایندگان وزارتخانه‌هایی که در شورای عالی کار حضور دارند، موارد مطرح‌ در جلسه را با وزارتخانه‌های متبوع خود طرح و نتیجه را به جلسه بعدی شورای عالی کار ارائه کنند.

قاچاقچیان خودرو در بوشهر 300 میلیارد ریال جریمه شدند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر گفت: با بررسی پرونده 90 خودرو وارداتی قاچاق در این استان متخلفان به پرداخت 300 میلیارد ریال جریمه محکوم شدند. /ایرنا

روسیه نیم میلیارد تن نفت تولید می‌کند

الکساندر نواک اعلام کرد، وزارت انرژی روسیه پیش‌بینی خود از میزان تولید نفت خام را بازنگری کرد تا منعکس کننده تصمیم اخیر گروه اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید نفت باشد. آمار اعلام شده معادل ۱۱.۰۶۵ میلیون بشکه در روز است. نواک در بیانیه وزارت انرژی اعلام کرد به دنبال تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت، ما پیش‌بینی خود از میزان تولید داخلی برای کل سال ۲۰۱۸ را بازنگری کردیم و آن را به میزان حدود ۳.۵ میلیون تن بالا برده و ۵۵۱ میلیون تن برآورد کردیم. وزیر انرژی روسیه اظهار کرد، انتظار دارد تولید نفت خام این کشور ۰.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و به ۵۵۵ میلیون تن برسد با این حال هشدار داد که برآورد مذکور ممکن است تغییر کند. جزئیات بیشتر

آرژانتین در مسیر ونزوئلایی شدن

دفتر آمار آرژانتین اعلام کرد، اقتصاد این کشور در دوازده ماه منتهی به ماه می، ۵.۸ درصد کوچک‌تر شده است که بدترین عملکرد این کشور در دهه اخیر محسوب می‌شود. این برای دومین ماه متوالی در سال ۲۰۱۸ است که رشد اقتصادی آرژانتین منفی است و شاید این منجر به ثبت رشد منفی برای کل سال ۲۰۱۸ شود. بدترین عملکرد اقتصادی آرژانتین از سال ۲۰۰۹ عمدتا ناشی از کاهش تولیدات سویا و ذرت بوده است که یکی از مهمترین اقلام صادراتی این کشور به شمار می رود. خشکسالی شدید در این کشور باعث شده است فعالیت های کشاورزی در یک سال ۳۵ درصد کمتر شود. تولیدات صنعتی نیز ۱.۴ درصد و حمل و نقل و ارتباطات رشد منفی ۴.۹ درصدی داشته اند. خشکسالی همچنین باعث سقوط آزاد ارزش پزو و نوسان در بازارهای مالی این کشور شده که این کشور را وادار به دریافت بزرگترین وام تاریخ جهان به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول کرد. بر اساس گزارش ایسنا، دولت امیدوار بود، امسال به رشد ۳ درصدی دست یابد که با آمارهای فعلی کاملا بعید به نظیر می رسد. بسیاری از تحلیلگران گفته اند انتظار وقوع یک رکود در اقتصاد این کشور را دارند، چون در پیش گرفتن سیاست های انقباضی مدنظر صندوق احتمالا در کوتاه مدت اقتصاد را بی تحرک خواهد کرد. /رویترز

واردات راکت تنیس ۴ میلیاردی شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۲۰ تن راکت برای تنیس روی میز از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم راکت تنیس روی میز به کشور، یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۱۲۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۴ میلیارد و ۹۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۶۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است، راکت تنیس روی میز در سال ۹۶ از ۱۰ کشور جهان از جمله آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه، سوئد، ژاپن و فرانسه وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده راکت تنیس روی میز به ایران، کشور چین بوده که در سال ۹۶ با صادرات بیش از ۲۰۹ تن، درآمد یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۹۰۵ تومانی را نصیب خود کرده است.

حذف ۵ صفر به جای ۳ صفر از پول ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که کشوروش با تورم عجیبی مواجه است گفت: به جای حذف ۳ صفر، ۵ صفر از پول این کشور حذف خواهد شد. از سال ۲۰۱۴ و به دنبال کاهش شدید بهای نفت، اقتصاد ونزوئلا که ۹۵ درصد درآمدهای صادراتی آن را نفت تشکیل می دهد سقوط کرد و سیستم پرداخت یارانه که برای سال ها به لطف درآمدهای نفتی در این کشور اجرا می شد نتوانست دیگر پاسخگوی نیازهای اقتصاد سوسیالیستی این کشور باشد.

از «میزان افزایش نرخ تورم تیرماه در مناطق شهری نسبت به ماه قبل» تا «حذف ۵ صفر به جای ۳ صفر از پول ونزوئلا»

بر اساس این گزارش، تا پایان ماه ژوئن، تورم ونزوئلا از ۴۶ هزار درصد گذشت و صندوق بین المللی پول هشدار داده است تا پایان امسال تورم ممکن است به یک میلیون درصد برسد که پیشتر تنها در زیمبابوه و آلمان پس از جنگ جهانی اول مشاهده شده بود. با این حال، مادورو بی اعتنا به این اوضاع در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است، از همین ماه اسکناس های جدید وارد بازار خواهند شد.

وی در اظهاراتی عجیب مدعی شد، این اقدام باعث تقویت بولیوار (واحد پول ملی این کشور) و اتصال آن به ارز مجازی پترو خواهد شد. با این حال کارشناسان ارزهای مجازی معتقدند به دلیل اعتماد نداشتن سرمایه گذاران به دولت مادورو، پترو از کمبود پشتوانه اعتباری رنج می برد و در نهایت نخواهد توانست راه به جایی برد. دولت مادورو بارها و بارها خود را قربانی جنگ اقتصادی آمریکا و مخالفان حکومتش خوانده است. بر اساس گزارش ایبنا، به دلیل تورم بسیار شدید، نگهداری وجه نقد در ونزوئلا تقریبا غیرممکن شده و حداقل دستمزدها در این کشور تنها معادل یک دلار در ماه است. این مسائل باعث شده، شهروندان ونزوئلایی آواره مرزهای کشورهای همسایه شده و برای تهیه مایحتاج غذایی و دارویی خود با مشکلات عدیده ای روبه رو شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
پر مرغ را ببینیم یا قسم حضرت ابوالفضل تان را باور کنیم؟
شما بگویید که چطور میشود تورم 10.2 درصد باشه و افزایش حقوق 19.5 درصد و قدرت خرید 48.2 درصد کاهش یافته باشد؟ وقتی بیشتر از نرخ تورم درآمدتان افزایش یافته باشد , علی الاصول باید قدرت خرید بیشتری پیدا کنید نه قدرت کمتری.
آمار دروغی یکی از دلایل از بین رفتن یا کاهش اعتماد مردم است. با دروغ نمیشه اسلام ناب را به تمام دنیا صادر کرد. حتا در داخل کشور هم نمیشه با دروغ گفتن داعیه ارزش های اسلامی داشت
ما هم یه روزی ناچار خواهیم شد تعدادی از صفرها را بردارییم ... اما قبل از ان و مهمتر تثبیت نرخ تورم هست تا زمانیکه تورم لجام گسیخته باشد بطوریکه هر ماه 10 درصد تورم داشته باشیم ( به گفته بانک مرکزی ) حذف صفرها بیهوده و حتما خطرناک می باشد و بسرعت صفرها مجددا باز خواهند گشت . شرط اول تورم کنترل و صد البته گشایش کسب و کار و تجارت آزاد نه کنترل دولتی و نه رانت و فساد و نه ظهور آقازاده های کاسب از محل گرفتن مجوزهای خاص
اینده ایرانه
این چیزهایی مه برای ونزوئلا نوشتی آینده خود ماست
تورم وحشتناک وبی ارزش شدن پول ملی ونزوئلا بلایی که سر ایران هم خواهد امد حالا یه عده برای بسته شدن تنگه باب المندب جشن بگیرن
سلام
آینده تومان ایران در آینده نزدیک به مراتب بدتر از ونزوئلا خواهد شد و ثبت جهانی خواهد شد
و از ان بدتر آب که به بحرانی اساسی برای ایران بدل خواهد شد
اوضاع خوب نیست تا دیر نشده به فکر مردم و ایران باشید
فقط مادورو نیست که نسبت به اوضاع اقتصادی کشورش بی اعتناست.در کشور خودمان هم زیادند کسانی که بی اعتناییشان به لطف سانسور و همت رسانه ها مخفی میماند.کافیست مروری بر مدیریت تیم اقتصادی دولت داشته باشید و بی تفاوتی آنها را نسبت به مسائل اقتصادی ببینید که هیچ دامن زدن به مشکلات را هم ببینید.
اینکه نوشتید تورم در ونزوئلا یک میلیون درصد شده بخاطر اینست که بلد نیستند تورم را بپیچانند.اگر به ایران بیایند تورم آنها هم 10یا 20درصد خواهد شد.
زیاد ونزوئلا را مسخره نکنید که خودمان هم در همان مسیر هستیم
سلام ونزوئلا تو تنها نیستی.
تابي جان ؛ يك دلار در ماه يا در روز؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار