بازدید 18178
گزارش اختصاصی «تابناک» از پشت پرده پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو؛

طراح اولیه سیستم واردات غیرقانونی خودرو کجاست؟! / بسیاری از خودروها هنوز پلاک نیز نشده و باید ضبط شود / این گروه به دنبال بستن بی سروصدای این پرونده هستند

از کل ثبت سفارش های غیرقانونی انجام شده که 6481 دستگاه است، حدود 4547 دستگاه بنا به اعلام گمرک اصلاً اظهار و ترخیص نشده اند. یعنی یا این تعداد خودرو در انبارهاست و اظهار نمی شود و یا ثبت شده ولی وارد کشور نشده است. گفته می شود از 1934 دستگاه خودروی وارد شده نیز حدود 350 دستگاه شماره گذاری نشده است...
کد خبر: ۸۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 13 July 2018

بررسی ها پیرامون پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به کجا رسید؟اواخر فروردین ماه سال جاری بود که خبر ثبت سفارش غیرقانونی 6481 خودرو رسانه ای شد. پیگیری ها راجع به این موضوع آغاز شد و هر چه پرونده جلوتر رفت، ابهامات در مورد آن بیشتر شد و نهایتاً رئیس جمهور در چهارم تیر 1397 ضرب الاجل پانزده روزه برای وزیر صمت تعیین کرد تا به این موضوع رسیدگی و نتایج آن را اعلام کند. با پایان این مهلت، هنوز خبری از شناسایی متخلفان در این پرونده نیست و گویا فشارها بر وزیر صمت در این پرونده زیاد است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اوایل تیرماه سال گذشته بود که توقف ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی آغاز شد و مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد. بسته شدن سایت ثبت سفارش، باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شد و عده ای از وضعیت موجود، نهایت استفاده را کردند و سودهای کلانی را به جیب زدند.

شرایط در بازار خودروهای وارداتی به گونه ای پیش رفت که تدبیر دولت برای ساماندهی به واردات خودرو به بی تدبیری و هرج و مرج در بازار خودروهای وارداتی انجامید و فشار رسانه ها باعث شد تا در دوازدهم دی ماه 1396 و با اعمال قوانین جدید برای واردات خودرو، سایت ثبت سفارش باز شود.

در 26 دی ماه 1396 بود که بخشنامه جدیدی از سوی گمرک منتشر شد که در آن اعلام شده بود امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از 28 تیر ماه تا نهم دی ماه وجود ندارد! در این بخشنامه که تصویر آن را در زیر می بینید، خطاب به ناظران و مدیران گمرکات اجرایی سراسر کشور آمده بود:

پیرو بخشنامه 1124527/266/96 مورخه 13 دی ماه 1396 موضوع اصلاحات آیین نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه شماره 125573/ت 54803 مورخ نهم دی ماه 1396 بدین وسیله بند 3 بخشنامه فوق الاشاره به شرح زیر اصلاح می شود:

پیرو بخشنامه 965175/96/230 مورخ 8 آذر ماه 1396 امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از تاریخ 28 تیر ماه 96 لغایت 9 دی ماه 96 همچنان وجود نداشته و در صورت اظهار، ضمن خودداری از ترخیص، مراتب را به این مرکز اعلام نمایند.

بررسی ها پیرامون پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به کجا رسید؟

نکته حائز اهمیت در این بخشنامه این بود که گویا برخی توانسته بودند در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، ثبت سفارش کنند!

در هفته پایانی فروردین ماه 97 بود که دفتر جرایم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی 6 هزار و 481 خودرو را به دلیل استفاده از ثبت سفارش های جعلی، مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد. بر اساس گزارش این مرکز، اعلام شد تمامی خودروهایی که ثبت سفارش آن ها از 28 تیر ماه تا 9 دی ماه 96 صورت گرفته است، به دلیل ثبت سفارش های شائبه دار مشمول مقررات قاچاق هستند.

در دوم اردیبهشت ماه سال جاری بود که مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت موضوع ثبت سفارش های غیرقانونی را تایید کرد و گفت: علیرغم آن که در تیر ماه سال گذشته اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده، خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آن ها بعد از تاریخ اعلامی بود.

بررسی ها در این زمینه آغاز شد و در 28 خرداد 1397 ناصر سراج رئیس، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سایت ثبت سفارش خودرو هک و حدود 5 هزار خودروی مدل بالا وارد کشور شده است که از این تعداد 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده و هزار خودرو همچنان در گمرکات باقی مانده است. پس از این صحبت های قاضی سراج، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای را صادر نمود و ضمن تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش، تأیید کرد که تخلفی در ورود 6481 خودرو به گمرکات کشور صورت گرفته و موضوع برای برخورد قانونی با متخلفان در حال پیگیری است.

با بالا گرفتن ابهامات در مورد این پرونده، رئیس جمهور روحانی در چهارم تیر 1397 به محمد شریعتمداری وزیر صمت دستور داد تا ظرف 15 روز موضوع تخلف در واردات خودروی خارجی و نیز توزیع خودرو توسط خودروسازان داخلی را بررسی و هر گونه تخلف را صریح به مردم و دستگاه قضایی اعلام کند. شریعتمداری هم بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، هیأت ویژه بازرسی برای رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودرو وارداتی را تشکیل و به این هیأت دستور داد تا هر چه زودتر تحقیقات خود را در این زمینه انجام و با شناسایی عوامل تخلف، آن ها را به مراجع ذیربط و مردم معرفی کنند.

در مدت زمان این ضرب الاجل، سازمان بازرسی اعلام کرد که عامل هک سایت ثبت سفارش دستگیر شده است و معاون وزیر صمت نیز طی مصاحبه ای گفت، عاملان هک سایت از درون وزارت صنعت بوده اند. در 13 تیر 1397 نادر قاضی پور نماینده مجلس در همین زمینه طی مصاحبه ای گفت: یکی از معاونان وزیر صمت، فردی به نام "خ" را ادمین ثبت سفارش قرار داده بود و این شخص با افراد بیرون وزارتخانه هماهنگ و 6481 خودرو را ثبت سفارش می کند و برای انجام این کار نیز مبالغ بسیاری را دریافت می کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تاکنون سه نفر در این ماجرا دستگیر شده اند.

در هجدهم تیر 1397 ضرب الاجل 15 روزه رئیس جمهور به وزیر صمت برای رسیدگی به این پرونده به اتمام رسید؛ اما هنوز خبری از نتایج هیأت ویژه بازرسی نیست. گفته می شود که در این پرونده فشارها بر وزیر صمت بسیار است و عده ای با سنگ اندازی هایی در مسیر این بررسی، قصد دارند تا این پرونده به سرانجام نرسد.

بررسی ها نشان می دهند که ورود به سیستم توسط 45 نفر با اسامی مشخص صورت گرفته است. این ورود به سیستم توسط شناسۀ سه نفر از افراد شاغل در ثبت سفارش انجام شده است. شایان ذکر است که اول فامیل هیچ یک از این افراد "خ" نیست! البته این امکان نیز وجود دارد که پای آقای "ص" طراح اولیه سیستم و "شرکت ر" به این پرونده باز شود.

در پایان باید گفت که از کل ثبت سفارش های غیرقانونی انجام شده که 6481 دستگاه است، حدود 4547 دستگاه بنا به اعلام گمرک اصلاً اظهار و ترخیص نشده اند. یعنی یا این تعداد خودرو در انبارهاست و اظهار نمی شود و یا ثبت شده ولی وارد کشور نشده است. گفته می شود از 1934 دستگاه خودروی وارد شده نیز حدود 350 دستگاه شماره گذاری نشده است.

در پایان باید از دستگاه های نظارتی و قضایی کشور خواست تا به این پرونده ورود جدی داشته باشند و نام متخلفان این پرونده را ـ چه دولتی باشند و چه خصوصی ـ به اطلاع مردم برسانند و با آن ها با اشد مجازات برخورد شود تا دیگر شاهد فسادهایی این چنینی نباشیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۴۷
با این کارها مشکل حل نمیشه! الان میلیاردها دلار کشور به نام ذخیره برای روز مبادا، مبارزه با فلان و بهمان در حساب های خارج از کشور داره ذخیره میشه! می خواهید مشکل رو حل کنید:

باید قوانین پولشویی مثلا داشتن هرگونه ارز و پول نقدی بالای 10000 دلار باعث ضبط اون بشه.
کاشف هم باید یک چند درصدی صود بگیره تا هم انگیزه باشه و هم انگیزه رشوه از بین بره.
باید دادگاههای ویژه ی مفاسد اقتصادی تشکیل بشه.
باید ضبط اموال و انفصال از خدمات دولتی تا زمان رسیدگی اعمال بشه.
باید هرگونه فعالیت اقتصادی نهادهای غیر مرتبط به هر عنوانی ممنوع بشه! چون باعث میشه نه تنها اقتصاد کشور آسیب ببینه بلکه خود این نهادها هم کارایشون رو از دست بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
این قدر "خ "و "ص "و "ر" بکنید تا یکی فراری بشه بگن متهم گربخت متهم اصلی هم به کار دیگه ای برای غارت مملکت بپردازه
تا اینجا نتایج همه رسیدگی ها فرار اختلاسگران به کانادا بوده.
به همونجایی که کرمان موتور سر تحویل النتراها رسید.وزارت صنعت همه اجیر شده خودروسازها هستن
این اقتصاد دچار سرطان پیشرفته شده هست، و تنها راهش همزمان شیمی درمانی و حذف عامل اولیه سرطان هست. وگرنه بزودی شاهد اتفاقات بدی هم در هم در مردم و هم در خارج مرزها خواهیم بود.

ساختار سیاسی کشور نیاز به تغییر دارد تا قدرت اجرایی و نارت رئیس جمهور بالا برود

ایجاد محدودیت سنی برای تمام مسئوان و یک شغله کردن آن با تنبیه های شدید در صورت عدم اجرا. افرادی (به جز رهبر انقلاب) با سن بالای 70 سال کارایی لازم و ریسک پذیر لازم را در کارهای اجرایی نخواهند داشت.
لیست ارز دولتی دارو چی شد؟ اصلا منتشر نکردن
یعنی واقعا" که
عجب اوضاعی است
دولتی ها و رسانه های دولتی زنجیره ای روی دختر اینستاگرامی مانور می دهند تا این افتضاح ها در صدر خبر نباشد.
تازه از واردات موتورسیکلت خبر ندارید.
من یکبار پیگیر بررسی واردات موتورسیکلت شدم و متوجه شدم حدود ۹۷ درصد موتورسیکلت های وارداتی اصلا اظهار نشده اند حتی موتورسیکلت هایی که در ایران مونتاژ می شوند هم قطعاتشان مشخص نیست از کجا وارد می شوند و اصلا کد تعرفه مربوطشان در سامانه ثبت سفارش ، ثبت نشده اند.
واردات موتورسیکلت های قبل از سال ۲۰۱۷ و استوک ( کارکرده) ممنوع می باشد ولی من اسنادی را دیدم که موتورسیکلت هوندا CB1300 مدل ۲۰۰۹ با کارکرد ۱۷۰۰۰ کیلومتر از امارات متحده در همین امسال وارد و ترخیص شده و این فقط یک قلم از این دریای کلاه برداریهاست.
اقای حسن بی خیال شده وگرنه می تونه وزیر رو عوض کنه
مگه نه ؟
این افراد که این تعداد دستگاه خودرو باحتمال زیاد اروپایی و گران قیمت تونستن از مجاری گمرک وارد و خارج کنند مطمعننا از دولت و نیروهای نظارتی و حفاظتی قوی تر هستن پس دنبال رمز گشایی نباشید. مملکت گل و بلبل یعنی این.
حالا که بحثش پیش اومد من نمیدونم منطق عدم ورود خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی چیه !
اگه بحث مصرفه که یک ماشین شش سیلندر و همون مدلش چهار سیلندرش فرق چندانی اصلا در مصرف دارند
اگه بحث استهلاکه که ماشین شش سیلندر بدلیل قدرت بالاتر فشار کمتری بهش میاد بخواد نسبت بهمون مدل چهار سیلندرش.
حالا یکم قیمت بالاترش نباید زیاد مهم باشه و لوکس محسوب بشه ،قوانین وقتی تصویب میشه از چهار نفر خبره اینکارم سوال بشه لطفا
واقعا ساده هستيد
امكان ندارد اين فساد برملا شود
هر چه پرونده بره جلو که باید کاملتر و ابهاماتش باید کمتر بشه چطور میشه اونجا برعکسه.
بنابراین به جلو برندش شک کنید و سریعا عوضش کنید ! یا اوناییکه همکاری نمیکنن استیضاح بشن
اگه اعلام میکردن 6481 خودروی قاچاق و عواملش کشف شد خوب مسئله حل شده بود ولی وقتی خبر درز میکنه و از عواملش چیزی گفته نمیشه شک نکنید ماسمالی میشه!
روحانی استعفا دهد.
بخدا نبود روحانی شوک بزرگ به اقتصاد است.
اقازدها بايد اعدام شوند
کارد کند نیست کارد دسته خود را نمی برد
هیچ عزم و اراده ای در مقابله با دزدی و فساد حاکم در اداره کشور دیده نمیشه. جز برخورد با چند نفر آدمی که دست دهم و یا پایین تر هستن هیچ چیزی ندیدیم.
دشمن ما همین جاست
دروغ میگن آم.....کاست
اسم و فامیل یه دختر ۱۷ ساله که فقط تو اینستا میرقصیده همه جا پخشه اونوقت این دزدا میشن “ آقای "ص" طراح اولیه سیستم و "شرکت ر”....!!!
متخلفان من عادی نیستم که ازامارات یه تویوتا اوردم ۳ماه توگمرک بود تا بابدبختی ترخیص کردم که بندازم زیرپام توی خوزستان خراب شده خونوادم راحت باشن.همه میدونن متخلفان کیند
بزودي جوانان نااميد از اشتغال وپول وازدواج همه اين اقازادها را به دريا خواهند ريخت
ما که میدونیم این کارها معمولا با داشتن رابطه انجام میشه و آدمهای اصلی هم معمولا معرفی نمیشن!
2500 اپتیما در ایران مال برای کیست
۱۵ روز تموم شده ولی مگر رئیس جمهور گفته بعد از ۱۵ روز چکاری می کنه؟از این دولت بخاری بلند نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
دیر گفتید صد روز ازش گذشته دیگه پانزده روز باطل شده کلید هم که بالای گوشی تلفن هوشمند ملته
بقال سرکوچه و میوه فروش محل و چندتا معلم ساده بودن ! در این کشور چه کسی فساد میکنه جز اقازاده هاشون ؟!
"در پایان باید از دستگاه های نظارتی و قضایی کشور خواست تا به این پرونده ورود جدی داشته باشند و نام متخلفان این پرونده را ـ چه دولتی باشند و چه خصوصی ـ به اطلاع مردم برسانند و با آن ها با اشد مجازات برخورد شود تا دیگر شاهد فسادهایی این چنینی نباشیم."
حتما,فقط منتظر درخواست شما بودن
کجای دنیا چهره دزد و جلو دوربین نشان نمی دهند و با حروف الفبا میگویند؟ . شما متهمین و معرفی کنید اگر تبروه شدند مردم خودشون میفهمند و از این افراد پاک تحلیل هم خواهند کرد .الان از هر قشری حتی خبرنگار هم داخل این تیم ها هست و این یعنی کتمان حقیقت و ادامه دزدیها.میدونم منتشر نمی کنید خودتونم بخونید کافیه
وقتی فساد نهادینه شد، شما هرگز موفق نخواهید شد فقط با نوشتن:
" باید از دستگاه های نظارتی و قضایی کشور خواست تا به این پرونده ورود جدی داشته باشند و نام متخلفان این پرونده را ـ چه دولتی باشند و چه خصوصی ـ به اطلاع مردم برسانند و با آن ها با اشد مجازات برخورد شود تا دیگر شاهد فسادهایی این چنینی نباشیم." به اصلاح امور بپردازید.
در ستون وسط سایت، سیاستتون در درج و عدم درج نظرات دریافتی کلی خوانندگانتون مبهمه !
در تخلفات اقتصادی کشور اول باید صادرات نفت دلارهای نفتی به کامل وارد کشور شود امکان داره به جای دلارهای نفتی کالا وارد کشور کنن و با قیمت چندین برابر به مردم قالب کنن بهتره دلارها برگرده به بانکهای کشور سرمایه گذاری در بخش تولید کشور انجام و قیمتها به پایین کشیده شود بل دلارهای نفتی که کلا وارد کشور هر ساله بروی مدیریت نفتی رانت بزرگ اقتصادی داره که کشور رو به دره پرتگاه میبرن مسب گرانی کشور همون رانت نفتی هست یا دلار یا سکه یا بنزین نتوانستن برا بنزین کاری کنن رفتن رانت دلار و سکه گران کردن کالا هدف قرار دادن وضع معیشتی مردم .
فساد در وزارت صنعت در کلیه مسولیت ها واموری که در رابطه با صنعت ومعدن می باشد بیداد میکند ،باندهای ریشه دار در این وزارت اشاعه دهنده انواع رانت وفسادند،با پشتیبانی رانت خواران ومفسدان از بیرون هیچ گزندی نیز بانها نمی رسد .
واردات خودرو بايد آزاد شود و اين لجنازة يك بار و براي هميشه تصفيه شود
سرنخ این ماجرا توگمرک ... هست.
اونجا پیدا بشه کل مشکل حله
همه خودروها را ضبط کنید . سفارش دهندگان و دست اندر کاران واردات غیر قانونی خودرو را به مجازات و عدم فعالیت دایم در واردات و صادرات محکوم کنید.
خودروهای موحود را برای انجام امور مردمی همانند خدمت به بیماران و پلیس و... استفاده کنید.
خداوکیلی نمیدونید چه کسانی پشت پرده واردات غیر قانونی خودرو هستند؟
حداقل بگید پشت پرده عدم برخورد قانونی با واردات غیر قانونی خودرو
اول از همه اون کسی که دستور داده سایت سفارش بسته بشه رو باید محاکمه کنند‌...
چون مقدمات گرونی ، انواع تخلف و فساد رو فراهم کرده.
تابناک تیتر این مطلب را عوض کردین یا من اشتباه میکنم؟
گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند
اخر به جایی میرسه گه بیش از 10 خودرو میگن ترخیص نشده
خدا هیرتان بدهد شما که رسانه دارید بخاطر خدا دزدها افشا و رسوا کنید هر کس که می خواهند باشند
دزد دزد است ولو در منصب های مهم و با اسامی شسته رفته
سلام. من چندی قبل سوار یک تاکسی شدم. راننده تاکسی به مسافر جلو که ظاهرا با او آشنا بود می گفت: "اخیرا در یک منطقه رو باز وسیع صد ها اتومبیل خارجی بدون نمره دیده است". بر اساس این حرف، اتومبیل های یاد شده مدتی قبل وارد کشور شده و اکنون آنها را نمره می کنند. مگر می توان چند هزار اتومبیل ظرف یک هفته وارد کرد؟
کی وکجا دیده شده که عامل فساد به مجارات برسد. از اولین اختلاس بزرگ بانکی م-ر خبر دارید که به حبس ابد محکوم بود. همچنین مدیر عامل وقت بانک ....
سیستم واردات غیر قانونی طراح اولیه داشته یعنی؟؟؟
تیتر خبر خیلی گنگه تابناک
واردات خودرو که ممنوع باشه قیمت خودروهای وارداتی میره بالا و بعدشم که گپ قیمتی رو خودروسازهای داخلی زحمت میکشن پر میکنن. آخه این که حساب دو دو تا چهارتاست که
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان