بازدید 10572

تنگه هرمز بسته شود، ۱۸ میلیون بشکه نفت می‌پرد

نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: با انسداد تنگه هرمز نزدیک به 17 الی 18 میلیون بشکه نفت از بازار خارج خواهد شد و این بسیار تاثیرگذار بر بازار خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 10 July 2018

جنجالی‌ترین خبر روزهای اخیر را می‌توان به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نسبت داد که افکار عمومی ایران و جهان اکثرا از آن به عنوان احتمال انسداد تنگه هرمز توسط ایران یاد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگر چه اکثر کارشناسان از دل سخنان رئیس‌جمهور، بسته شدن تنگه هرمز را استنباط کردند. اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند نمی‌توان تنها این برداشت را از صحبت‌های حسن روحانی داشت.

سوال این است که آیا واقعا منظور روحانی از سخنان اخیر، انسداد تنگه هرمز بوده است؟ در صورت چنین اتفاقی بازار نفت به کجا خواهد کشید؟ محمدعلی خطیبی طباطبایی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با تجارت‌نیوز، به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده است.

در فضای رسانه‌ای از اظهارات اخیر رئیس جمهور تحت عنوان انسداد تنگه هرمز توسط ایران تعبیر شده است. شما تا چه اندازه سخنان حسن روحانی را حمل بر مسدود کردن تنگه هرمز می‌دانید؟

حتما نباید این برداشت را از سخنان رئیس جمهور داشت که تنگه هرمز بسته خواهد شد. در حالی که ممکن است ایشان شرایط باز بودن تنگه هرمز را یادآوری کرده باشند که باید به صورت یک راهبرد برد برد باشد. به نحوی که اگر قرار است دیگر کشورها نفتی صادر کنند ما نیز باید صادر کنیم. امیدوارم سایر کشورها نیز این پیام را درست گرفته باشند. در واقع به نظرم منظور پیام این بود که شرط استفاده سایر کشورها این است که ما نیز بتوانیم نفت خود را صادر کنیم. اگر قرار باشد ما نتوانیم نفت خود را صادر کنیم، قطعا سایر کشورها نیز دچار مشکل خواهند شد. به طور کل باید جنبه مثبت سخنان رئیس جمهور نیز گرفته شود و هدف بسته شدن تنگه نیست.

در صورت امکان چنین احتمالی (بسته شدن تنگه هرمز)، بر روی بازار نفت چه تاثیر خواهد داشت؟

قطعا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. چون با این کار نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ میلیون بشکه نفت از بازار خارج خواهد شد و این بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

یکی از کارشناسان اینگونه تحلیل کرده بودند که چون کشور روسیه هم به دنبال افزایش قیمت نفت است و هم نفت این کشور از طریق تنگه هرمز صادر نمی‌شود، بنابراین به احتمال زیاد از بسته شدن تنگه هرمز استقبال خواهد کرد. تحلیل شما چیست؟

قطعا هر کشوری براساس منافع خود عمل خواهد کرد اما روس‌ها توان جایگزین این مقدار نفت را نخواهند داشت. در حال حاضر نیز تقریبا با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند. اما خوب قطعا قیمت نفت بالاتر خواهد رفت و روس‌‎ها می‌توانند با قیمت بالاتری نفت صادر کنند.

 در همین زمینه کشورهای منطقه نیز باید براساس منافع خودشان عمل کنند. اگر چنانچه هیچ کدام از ما نتواینم نفتی صادر کنیم، به فرض که قیمت چهار برابر نیز شود، به چه دردی خواهد خورد وقتی که هیچ کدام نتوانیم صادر کنیم؟ ممکن است برای کشورهای خارج از منطقه مفید باشد و قیمت نفت را برای آنان بالا ببرد. اما کشور ما و سایر کشورهای منطقه نفعی نخواهند برد و همه با هم ضرر می‌کنیم.

پس به طور کل ارزیابی شما از سخنان رئیس جمهور این است که تعبیر این سخنان الزاما آن چیزی نیست که توسط رسانه‌ها بازتاب داده شده است؟

آنها تنها یک حالت از سخنان رئیس جمهور را برجسته کرده‌اند. در واقع حالت باخت-باخت این سخنان را تنها برجسته کرده‌اند. اما به نظرم حالت برد-برد نیز دارد. یعنی هم ما و هم کشورهای منطقه بتوانیم نفت خود را صادر کنیم. در مقابل منطق برد-برد منطق باخت-باخت قرار دارد. یعنی اگر قرار است ما ضرر کنیم قطعا دیگران هم نفعی نخواهند برد.

آیا می‌توان این سخنان رئیس جمهور را اینگونه ارزیابی کرد که ایشان خواستند از این صحبت‌ها به عنوان یک کارت استفاده کنند تا بتوانند امتیاز بیشتری از کشورهای اروپایی بگیرند؟

این سخنان در مقابل اظهاراتی بود که اعلام کردند ما می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم. در واقع اگر قرار شد صادرات نفت ما صفر شود، برای دیگران نیز قطعا مشکل ایجاد خواهد شد و همه چه تولیدکننده‌ها و چه مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۳
كافي است يك كشتي را در تنگه غرق كنيم تمام چرنديات ترامپ را جواب خواهيم داد
وقتی نفت گرون بشه بنزین هم گرون میشه بعد اکثر کشورها ضرر میکنند
18 میلیون بشکه نفت + ایران
اره اگه بسته شود انوقت انتظار داریم این همه کشور که وابسته اند به تنگه هرمز بشینن و بستن تنگه را بدن هیچ عکس العملی نظاره کنند ؟؟؟؟؟
دقیقا در مسیر جنگی که ترامپ میخواهد دارید گام بر می دارید..... جنگ آمریکا با ایران زمینی نیست. نابودی تمام زیر ساختها و بمباران بی وقفه ظرف 20 روز که ایران را به دهه 20 شمسی باز می گرداند....
بستن تنگه هرمزًدرست مثل ابًخوردن هست تنگه عمق كم داره حتي فيزيكي هم ميشه تنگه رابست بستن تنگه كاري نداره ولي بستهً نگه داشتنش هست كه امكان نداره
اينها نفت را بدون ضرر به ما حق انتقال دارن و كشور روبروي ماًهم اجازهًعبورًداده وً ميده
در مرحله بعد فكرًكنيدًما بستيم يعني اعلانً جنگ باًكي
١- عربستان سعودي
٢- كويت
٣ امارات
٤- امريكا
٥- اروپا
به عبارت بهترًكل دنيا ما با كل دنيا چقدرًميتونيمً بجنگيم عراق در مقابل متحدان متجاوز ٧٢ ساعت مقاومت كرد وًسقوط كرد عراقي كهً اون بلا هاًرا سرًماًاورد ما چقدرًمقاومتًميتونيم بكنيم
اين شعر بايد نوشته بشه ١٠٠٠ بارً خونده بشه
اسايش ٢ گيتي مديون اين دوًخرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
برادرمن چقدرمدارا بازم یه برجام دیگه یک رئیس جمهوردیوونه دیگه وفسخ وپاره کردن قرارداد دیگه
درسته ما حافظه تاریخیمون کم هستش ..... ولی یادمونته تو زمان تحریمهای قبلی هم همین حرفا رو زدن مسئولان ما که میبندیم و این حرفا .... ولی ما که چیزی ندیدیم جز شعار...... حالا هم عین روز معلومه که این فقط شعاره...... جو ندین شما خواهشن..... شما که به ارشیو خبراها دسترسی دارین برین حرفای اون روزای مسئولین و بخونید
بستن تنگه هرمز یعنی اعلان جنگ با تمام دنیا یعی رویارویی نظامی که فکر نکنم مردم تحملش را داشته باشند.
بستن تنگه هرمز شاید برای چند ساعت امکانش باشه اما ما تاوان سنگینی میدهیم البته نه ژن های برتر بلکه مردم عادی و صد البته ژنهای برتر در خارج از کشور مردم رو تشویق میکنند.
مطمئن باشید زیر ساختهای ما تخریب و مردم زیادی کشته میشوند.
نمیدانم این مسئولین دنبال چه هستند
پیغمبر در ابتدای اسلام وقتی مسلمان ها ضعیف بودند هیچ بهانه ای به دست کفار نداد چون وضعیت مردم رو میدید
بعدها که قویتر شدند به فتح مکه رفت.
حالا ما با این اقتصاد میخواهیم به جنگ آمریکا بریم و دنیا بریم.
دهه ۶۰ ها که سوختند
دهه ۷۰ که نیم سوز شدند.
دهه ۸۰ که هم اخلاق و هم اقتصاد رو باهم از دست دادند و کلا بدبخت هستند
دیکه کی میخواد جواب این ملت رو بده؟
چه کسی عمر تلف شده این جوانان رو جواب گو هست؟
عمرا
میشه باب المندب را بست. فقط هرمز نیست
البته به قيمت قطع آب و برق و بنزين و ويرانى وسيع زيرساختهاى ايران.
البته اگر یک موشک سرگردان هم اشتباهی بخوره به چاهای شرق عربستان یا امارات ویا کویت بورسهای این به ظاهر کشورها تاریخ ساز میشه و اگر دوتا موشک بخوره امارت کلا خالی میشه ؟!!!
چطوری میخواهید این کار را عملی کنید؟
وقتی قراره با تحریم و گرسنگی و درد و بیماری بیمیریم خب یک نفکتکش رو منفجر میکنیم و می میریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
زاست میگی مرگ یکبارشیون هم یکبار
آخه الان عربستان و إمارات كويت از مسيرهاي ديگه مثل خط لوله فجيره دارن نفت رو انتقال ميدن اين حرفا چيه ميزنيد فقط ايران و قطر به تنگه هرمز احتیاج دارند
تنگه بسته بشه که ناوهای اتمی و هواپیما بر امریکا در خلیج فارس گیر می افتند
اول اجازه دهید انها خارج شوند بهد ببندید
چون ترامپ ادم خطرناکی است
تا حالا هم هرچی گفته عمل کرده
حرف بی خود نمی زند
به محض کاهش ایران باید هرمز را حداقل ۶ ماه ببندد. زمستان سیاه در انتظار غرب خواهد بود.
مشخصات جغرافیایی تنگه هرمز
طول این آبراه ۱۵۸ کیلومتر و عرض ان از بندرعباس تا راس شوریط در عمان بین ۵۶ تا ۱۸۰ کیلومتر می‌باشد.
ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه‌جزیره مسندم به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد. در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است.قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.
حالا سوال اینه که چطوری این تنگه رو ایران می خواهد ببنده ؟؟؟
با مین گذاری که نمیشه٫ ناوهای مین روب سریعا به داد منطقه می رسند
عرض تنگه هم بر خلاف دیدگاه دوستان در کمترین حالت ۵۶ کیلومتره که تعداد ناوها و ناو چه های ایران جوابگوی بستن تنگه نیست
عمقش هم نزدیک ۱۰۰ متره چمد تا نفتکش تو عمق باید غرق کرد که راه بسته بشه توی ۶۰ کیلومتر
اگر بحث انرژی اروپا و شرق دور به خطر بی افته علاوه بر آمریکا کل نیروی جنگی دنیا به سمت منطقه گسیل می شوند و یاد جنگ اول خلیج فارس خواهیم افتاد
موضوع بسیار پبچیده تر از این حرف ها هست
بهتره که احساسی با موضوع برخورد نکنیم
سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
دوست عزیز همه بلدیم حرف بزنیم وانتقادکنیم اگه واقعا"خیلی بلدین راهکاربگین
البته به نفع امریکا خواهد بود چون می تونه نفت شل خودش رو با قیمت بالا بفروشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل