بازدید 8592
پرداخت 2.5 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی برای واردات نهاده های دامی

سود این یارانه در جیب واردکنندگان نهاده‌های دامی

در خرداد ماه سال جاری، مرغداران به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی و پایین بودن قیمت گوشت مرغ اعتراضات خود را به خیابان ها کشاندند. با ارائه فهرست شرکت های دریافت کننده ارز رسمی توسط بانک مرکزی مشخص شد که دولت بیش از 2.5 هزار میلیارد تومان یارانه به شرکت های واردکننده نهاده های دامی پرداخت کرده است اما عملاً اثری از این یارانه در قیمت نهاده های دامی دیده نمی شود.
کد خبر: ۸۱۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ 04 July 2018

سود این یارانه در جیب واردکنندگان نهاده های دامیدر خرداد ماه سال جاری، مرغداران به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی و پایین بودن قیمت گوشت مرغ اعتراضات خود را به خیابان ها کشاندند. با ارائه فهرست شرکت های دریافت کننده ارز رسمی توسط بانک مرکزی مشخص شد که دولت بیش از 2.5 هزار میلیارد تومان یارانه به شرکت های واردکننده نهاده های دامی پرداخت کرده است اما عملاً اثری از این یارانه در قیمت نهاده های دامی دیده نمی شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در خرداد ماه سال جاری شاهد اعتراضات گسترده مرغداران و کشانده شدن این اعتراضات به خیابان ها بودیم. دلیل اصلی این اعتراضات، افزایش قیمت نهاده های دامی در چند ماه اخیر و ثابت ماندن قیمت گوشت مرغ بود. نمودارهای زیر نشان می دهند که از 5 فروردین ماه تا 3 خرداد ماه سال جاری قیمت این دو نهاده افزایش چشمگیری داشته است.

سود این یارانه در جیب واردکنندگان نهاده های دامی

سود این یارانه در جیب واردکنندگان نهاده های دامی

قیمت نهاده های دامی جزء اصلی ترین اجزا در تعیین قیمت گوشت مرغ می باشند. حدود 75 درصد از قیمت تمام شده گوشت مرغ مربوط به جیره غذایی آن است. حدود 60 درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت و حدود 30 درصد را نیز کنجاله سویا تشکیل می دهد. بنابراین 90 درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت و کنجاله سویا تشکیل می دهد. بخشی از ذرت و کنجاله سویا در داخل تولید می شود و بخشی نیز وارداتی است. طبق گفته حمید ورناصری معاون وزیر جهاد کشاورزی، در طی یک سال چیزی حدود 6.5 تا 7 میلیون تن ذرت و چیزی حدود 3 میلیون تن کنجاله سویا برای کل صنعت دام و طیور کشورمان مورد نیاز است که طبیعتاً بخشی از آن به صورت واردات تامین می شود. از آنجا که این دو نهاده نقش بسیار تعیین کننده ای در قیمت گوشت مرغ دارند و برای آنکه افزایش قیمت ارز بر روی قیمت این دو نهاده تاثیر نگذارد؛ دولت، ذرت و کنجاله سویا را به عنوان کالاهای اساسی در نظر گرفته و برای واردات آن ها یارانه ارزی پرداخت می کند.

طبق فهرست اولیه منتشره شده بانک مرکزی پیرامون شرکت هایی که ارز رسمی دریافت کرده اند مشخص شد که دولت برای واردات کنجاله سویا به 5 شرکت واردکننده، مبلغ 94 میلیون و 783 هزار و 522 میلیون یورو ارز رسمی پرداخت کرده است. همچنین دولت برای واردات ذرت دامی نیز مبلغ 418 میلیون و 669 هزار و 351 یورو ارز رسمی به 85 شرکت واردکننده پرداخت نموده است. بنابراین در مجموع دولت برای واردات این دو نهاده دامی مبلغ 513 میلیون و 452 هزار و 873 یورو ارز رسمی پرداخت کرده است. اگر قیمت هر یورو دولتی حدود 5 هزار تومان و قیمت هر یورو در بازار آزاد حدود 10 هزار تومان باشد یعنی دولت برای واردات این دو نهاده دامی مبلغ 2 هزار و 567 میلیارد و 264 میلیون و 365 هزار تومان یارانه ارزی پرداخت کرده است.

بنابراین با پرداخت این یارانه ارزی توسط دولت طبیعتاً نباید قیمت ذرت و کنجاله سویا افزایش یابد اما همان گونه که از نمودارهای بالا پیداست قیمت این دو نهاده بعد از 5 فروردین ماه افزایش چشمگیری داشته است. این نشان می دهد که یارانه پرداخت شده توسط دولت نه سودی به حال مصرف کننده و نه سودی به حال مرغداران داشته است. در این بین، سود اصلی را واردکنندگان در نبود نظارت دولت برده اند. این موارد باید به صورت جدی توسط نهادهای نظارتی پیگیری شود و در صورت تخلف با متخلفین برخورد جدی شود چرا که طمع این افراد باعث شد تا اعتراضات مرغداران به خیابان ها کشیده شود و نظم عمومی جامعه برای چند روزی مختل گردد.    

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر