بازدید 3565

توئیت ظریف در سالگرد حمله به هواپیمای ایران

کد خبر: ۸۱۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 03 July 2018

وزیر خارجه ایران همزمان با سالگرد حمله آمریکا به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و شهادت ۲۹۰ مسافر، اعطای مدال به عاملان این حمله را محکوم کرد.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف در توئیتر نوشت: «۳ جولای ۱۹۸۸، آمریکا هواپیمای مسافربری ایرانی را ساقط می‌کند و ۲۹۰ نفر را می‌کشد. عاملان، به جای مجازات مدال می‌گیرند. سال ۲۰۱۶ پس از برجام، مجوزهایی برای فروش ۲۰۰ هواپیمای بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر(ATR) صادر شد. سال ۲۰۱۸، آمریکا تمام مجوزها را پیش از تحویل حتی یک هواپیما توسط بوئینگ باطل می‌کند. هدف روشن است: غیرنظامیان».

۱۲ تیر ۱۳۶۷ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد دوبی پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک از ناو «یواس‌اس وینسنس» نیروی دریایی آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد.

حمله موشکی آمریکا به این هواپیما به شهادت تمامی ۲۹۰ سرنشین آن منجر شد.

دولت آمریکا ادعا کرد که که ناو این کشور به اشتباه هواپیمای مسافربری را با یک هواپیمای جنگی اشتباه گرفت؛ ادعایی که کارشناسان مختلف آن را رد کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی همچنین به تمام نیروهای ناو وینسنس پس از این حمله، مدال دادند و جورج بوش پدر (رئیس‌جمهور وقت) به «ویل راجرز» فرمانده ناو مدال «لژیون لیاقت» داد.

تیرماه سال ۱۳۹۴ و در بحبوحه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین، سخنگوی فارسی زبان وقت وزارت خارجه آمریکا درباره هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران گفته بود که در این حمله «این ایرانی‌های بیگناه کشته شدند».

«آلن ایر» همچنین گفته بود: «قبول می‌کنم این خطایی بود که در اثر آن ایرانیان بی‌گناه کشته شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر