بازدید 10782

ماجرای حذف کارتخوان درمطب برخی پزشکان

کد خبر: ۸۱۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 03 July 2018

چبازرس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به اظهاراتی که درباره حذف کارتخوان از مطب پزشکان برای فرار مالیاتی مطرح شده است، گفت: هیچ قانونی برای استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها وجود ندارد، از طرفی هم استفاده نکردن از این دستگاه میزان درآمد را کتمان نخواهد کرد؛ چراکه اداره‌های امور مالیاتی از طریق سیستم‌هایی که وجود دارد به حساب‌های مالی، اعتباری، مشخصات دارایی‌های ملکی و سرمایه‌ای دسترسی دارند.

دکتر بابک پورقلیچ، با بیان اینکه هیچ آیین نامه، دستور العمل یا بخشنامه‌ای درباره اجبار استفاده از دستگاه کارتخوان توسط ارائه دهندگان خدمت یا فروشندگان وجود ندارد، اظهار کرد: از نظر قانونی قرار دادن دستگاه کارتخوان در مکان‌های اقتصادی اجباری نیست. استفاده نکردن از این دستگاه نیز میزان درآمد را کتمان نمی‌کند؛ چون اداره‌های امور مالیاتی از طریق سیستم‌هایی که وجود دارد به حساب‌های مالی، اعتباری، مشخصات دارایی‌های ملکی و سرمایه‌ای دسترسی دارند و نیازی به بررسی تراکنش‌های کارتخوان وجود ندارد.

وی افزود: استفاده از این دستگاه احترام به مراجعه کننده و تسهیل خدمت است، اما اجباری در آن وجود ندارد. طبق قانون، اداره‌های مالیات موظف هستند تراکنش‌های پنج میلیارد تومان به پایین و مشکوک را بررسی کنند. ۹۹ درصد پزشکان هم یک این تراکنش بانکی را هم ندارند؛ بنابراین انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه اضافه کرد: اگر در برخی نقاط چند پزشک یا مرکز درمانی، کارتخوان را حذف کردند، برای اعتراض به سیاست‌های مالی و اقتصادی است که نسبت به این قشر اعمال می‌شود؛ چراکه بیشتر مراکز درمانی بزرگ یا درآمد - هزینه برابر دارند یا ورشکسته شده‌اند. مراکز کوچک نیز درآمدهای شفافی در قالب قرارداد با بیمه‌ها دارند؛ بنابر این دلیلی برای فرار مالیاتی ندارند.

پورقلیچ با اشاره به اجرای طرح جامع مالیاتی برای پزشکان، ادامه داد: پزشکان با این طرح مشکل دارند؛ طبق این طرح باید میزان مخارج پزشکان از درآمد کم شود تا سود آن به دست آید، اما مخارج آنها قابل مستندسازی نیست و بیشتر اصناف فاکتور رسمی نمی‌دهند یا کد اقتصادی ندارند؛ به همین دلیل این هزینه‌ها مورد قبول اداره‌های مالیاتی نیستند و در نتیجه درآمد پزشکان به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند. در این صورت میزان مالیات نیز افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که باید میزان سود مراکز درمانی با توجه به شرایط واقعی جامعه سنجیده شود. همچنین لازم است تا زمان همه‌گیر شدن استفاده از صندوق پرداخت و صدور فاکتور، هزینه‌ها بر اساس عرف محاسبه شود که اجحافی صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر پزشکان درآمدهای شفاف و قابل ارزیابی دارند، تصریح کرد: بخش زیادی از پزشکان با بیمه‌ها قرارداد دارند و درآمدشان از طریق مبالغی که بیمه‌ها به آنها پرداخت می‌کنند، قابل ارزیابی است. همچنین در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند که این مراکز نیز حسابرسی می‌شوند. آنها جایی کار نمی‌کنند که بتوانند درآمد خود را کتمان کنند، اما نمی‌توانند هزینه‌های خود را اثبات کنند.

بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه با بیان اینکه ایجاد زمینه برای شفافیت مالی در تمام بخش‌های جامعه می‌تواند مانع پولشویی‌ و درآمدهای گزاف و ابهام‌های مالیاتی شود، ادامه داد: نفع برخی اقشار در این شفافسازی نیست. اگر صدور فاکتور الزامی است، برای همه گروه‌ها الزامی شود، نه اینکه بخش خاصی را بدون اینکه قانونی برای قراردادن دستگاه کارتخوان وجود داشته باشد، تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: بخشی از افرادی که این موضوع را دنبال می‌کنند، سهوا آن را انجام می‌دهند، اما گروه دیگری عامدانه آن را گسترش می‌دهند و سعی می‌کنند توجه افکار عمومی و مراکز بازرسی را از مراکز خاصی منحرف کنند. دیوار پزشکان کوتاه است و شفاف عمل می‌کنند. آنها از نظر اجتماعی مرجع محسوب می‌شوند و نمی‌توانند اعتراضات خود را مانند سایر گروه‌ها بیان کنند. همچنین نمی‌توانند به خاطر حفظ سلامت بیماران از ارائه خدمت خودداری کنند. بنابراین به راحتی مورد هجمه قرار می‌گیرند. این موضوع باعث ایجاد جوی می‌شود که توجه جامعه و سازمان‌های ناظر را از بخش‌های رانت‌خوار یا واسطه‌گری که اعمال اقتصادی آنها ثبت نمی‌شود، به بخش‌های دیگری که شفاف کار می‌کنند جلب شود.

پور قلیچ در ادامه، در پاسخ به این پرسش که حذف دستگاه کارتخوان باعث ایجاد شائبه رابطه مالی میان پزشک و بیمار می‌شود، توضیح داد و گفت: در رابطه مالی پولی دریافت می‌شود و در جایی ثبت نمی‌شود، اما باید در نظر گرفت که پزشک با این پول چه می‌کند؟ او این پول را یا در بانک می‌گذارد یا ملک، ارز و سکه می‌خرد یا سرمایهگذاری می‌کند. تمام این موارد نیز قابل پیگیری است. اگر چه ممکن است پولی به صورت نقدی دریافت شود، اما این پول گم نمی‌شود و افراد آن را در همین کشور سرمایهگذاری می‌کنند.

بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه، با اشاره به مباحثی که چندی پیش درباره فرار مالیاتی ۵۵۰ میلیاردی پزشکان مطرح شد، گفت: فرار مالیاتی مخصوص پزشکان نیست، در همه گروه‌ها اتفاق می‌افتد. در دنیا نیز جرائم سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. سازمان امور مالیاتی ارزیابی کند که چند درصد از اقتصاد کشور، مالیات پرداخت می‌کند؟ حداقل از ۴۰ درصد از اقتصاد کشور مالیات دریافت نمی‌کند و محل درآمدشان نیز مشخص نیست.

کسانی که شفاف کار می‌کنند و پرونده مالیاتی دارند زیر ذرهبین اداره امور مالیاتی هستند. این ۵۵۰ میلیارد تومان را در مقابل این گروه قرار دهند که معاف از مالیات هستند و پرونده مالیاتی ندارند و به دلیل روابطی که دارند از این موضوع فرار می‌کنند. فرار مالیاتی را نمی‌توان برای هیچ قشری انکار کرد، اما مشخصه عدالت این است که برای همه اعمال شود. این کار باعث می‌شود فرد احساس نکند که مورد ظلم قرار گرفته است. در این صورت فرار مالیاتی نیز نخواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۲
علت اصلی تخلف پزشکان از دریافت حق ویزیت مصوب است
پزشکان مستفیما پولها هر شب جمع کرده و فردا صبح به دلار و سکه تبدیل می کنند.برای اینکه ردی باقی نماند از حساب بانکی استفاده نمی کنند.
ماه به ماه مالیات از حقوق کارمندا قبل از اینکه حقوقشونو بگیرن کسر میشه اونوقت پزشکا و طلا فروشا و کاسبای اصناف دیگه با چونه زنی و هزار مدل بامبول درآوردن چندرغاز به دارایی پرداخت میکنن.
این انصافه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
بی انصاف نباشید بازاریها فدای سیاست بازی عده ای شده اند و اگثرشون در حال ورشکستگی مالی هستند.برین خدا رو شکر کنین نصف روز میرن اداره تفریح سر برج حقوقتونو میگیرین
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
از پزشکا هم کم میشه حدودوچهل درصد.هر بیمارستانی مایلید برید بپرسید
پس تایید کردند
شما برید پزشکان فوق تخصص در یزد...بعضا خدا شاهده من ساعت 12 شب دنبال پول نقد برای مطب پزشک بودم
اگر حذف کارتخوانها از مطب پزشکان به دلیل فرار مالیاتی و دریافتهایی خارج از تعرفه بدون صدور فاکتور نیست پس چرا موج حذف کارتخوانها در مطب پزشکان راه افتاد؟
چرا ایشون فرافکنی میکنند؟! پزشک بنده خودشون اذعان کردند که عدم وجود دستگاه کارتخوان در مطبشون فقط برای این هست که علاقه ای ندارند دولت از میزان درآمدشون مطلع بشه و گفتند که بقیه همکارانشون هم به همین دلیل از قرار دادن دستگاه پوز سر باز می زنند. حالا این آقا اومده میگه چنین چیزی درست نیست ، باور کنیم؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
ناشناس جان
درسته علاقه ای ندارند درامدشون مشخص بشه یهوقت مالیات براشون نوشته نشه وگرنه ما هنوز حقوق نگرفتیم مالیاتش و پیش پیش پرداخت کردیم
در ضمن خیلی از این متخصصی با مالیات و عوارض منو شما درس خوندن تا متخصص شدند
خوش به حال پزشک ها که خون مردم رو توی شیشه می کنند
آقا ما گوشهای مخملی داریم آیا؟
فقط و فقط بحث فرار مالیاتی هست
چرا توی نظام اسلامی اینقدر دروغ میگید؟
بله، شما که راست میگی!!!!
"دیوار پزشکان کوتاه است"؟؟؟؟؟؟؟؟ میتواند جک قرن باشد
متاسفانه جناب پور قلیچ کاملا فرافکنی می کنند در صورتیکه خود پزشکان به این امر و فرار از مالیات اذعان دارند
ایشون بازرس هستند یا وکیل؟؟
تمام قد از جامعه پزشکان دفاع کردن.
اخه کی تو کشور ما مالیات واقعی میده که پزشکا بدن تمام مشاغل ازاد از سوپری بگیر تا کارخانه دار تا ارایشگر و پزشک بر اساس درامد واقعی مالیات نمیدن به جز کارمندای دولت که اونام نمیتونن فرار کنن و البته درصد مالیاتشونم پایینه ۴درصده حدودا نه مثل پزشک ۳۵درصد مالیات مجبورن بدن مطمن باشید یه پزشک هر چقدرم فرار مالیاتی کنه باز بیشتر از بقیه تو کشور داره مالیات میده چون بیشترین درصد مالیات داره و از طرفی بخشی از درامدش قابل مخفی کردن نیست مثل پزشکایی که در بیمارستان یا درمانگاها کار میکنن چه بخوان چه نخوان درامدشون مشخص و ازش مالیات کم میشه
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
چه استدلال جالبي؟؟؟
ضمنا اون 4 درصد را از كجا آورديد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
سی و پنج درصد رو کی داده و کی گرفته؟ این رو جحوری حساب میکنن و میگیرن؟ کاشکی یکم تعرفه ها رو بالاتر ببرن که شما از این وضعیت بغرنج اقتصادی بیایین بیرون.
طرف دکتری برق شریف داره ماهی 4 تومن با منت بهش اگه بدن اونوقت پزشک عمومی که معلوم نیس از کدوم دانشگاه پولی داخلی یا خارجی مدرک گرفته ماهی حداقل 15 تومن درامد داره
والا نمیدونم چرا پزشک ها توهم دارن که فقط خودشون درس خوندن و بقیه بی سواد یا کم هوش هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
فقط من کارمندهای دولت نیستنُ ما هم که کارمند آزاد هستین مالیات از حقوقان کسر میشه
دلم کباب شد واقعا تو این کشور به پزشکان و دندانپزشکان وجراحان ظلم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
تاوان خراب بودن اشتغال مهندس هارو ک پزشکان نباید بدهند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
کلی هزینه کردن و درس خوندن.حقشونه نوش جونشون
انشالله مخاطب مردم نباشد!
عجب مافیاییه صنف پزشکان .بیچاره سایر صنوف مخصوصا مهندسان نظام مهندسی. یک هزارم این پزشکا متحد بودن وضع متخصصان صنایع کشور این نبود.
از قدرت پول پزشکا همه چی میسور میشه. فساد بیداد می کند.
خون مردم رو که تو شیشه کردن حالا چقد مالیات میدن حتما هیچی معافن از مالیات
شما مالیات خودتون رو بدید بقیه هم میدن
میشه آقای بازرس بفرمایند که چرا دستگاه های کارت خوان از مطب پزشکان جمع شده اند؟
مطب پزشکی از ساعت 5 تا 10 شب سه ملیون بدون هزینه خاصی درامد دارد صورت مسله اش معلومه
طبق قانون، اداره‌های مالیات موظف هستند تراکنش‌های پنج میلیارد تومان به پایین و مشکوک را بررسی کنند.
اونوقت تراکنش های بالای 5 میلیارد رو کی بررسی میکنه؟؟ مشکوک بودنش چجوری مشخص میشه؟ ینی آنلاین رصد میکنن تراکنش ها رو؟
مشکل پزشکان عمومی نیستند چون پزشک عمومی حداکثر ماهی ۱۰ میلیون درامد داره که اجاره مطب و حقوق منشی را هم باید بده مشکل پزشکان جراحند که گاهی ماهیانه یک میلیارد درآمد دارند
پول نقد در مطب ها خطرناک است و تاکنون موجب کشته شدند منشی ها و پزشکان زیادی شده است.
اما اینان به طمع واهی خود را در معرض حطر قرار می دهند
حرفهاي پورقليچ خيلي غير منطقي بود و همش از قشر دكتر حمايت ميكرد
شك نكنيد كه واسه فرار مالياتي كارتخوانها رو برداشتن
هر کسی با مالیات سر و کار داشته باشه می دونه نداشتن کارت خوان فرار مالیاتی رو تسهیل می کنه
این چه استدلالیه آخه. یه بقالی کوچک سرکوچه ما کارتخوان داره. واضح هست که برای راحتی مردم این کار رو کرده و واضح هست که چرا پزشک این کار رو نمی کنه! آیا شکی در ضرورت وجود دستگاه کارتخوان در مطب دکتر هست؟ این کار رو که نمی کنند هیچی؛ طرف رو چند ساعت توی صف نگه می گدارند به خاطر اینکه مطبشون شلوغ بمونه. واقعا باید تأسف خورد به خاطر این سیستم بهداشتی مملکت. هرکی زورش می رسه به این مردم زور می گه و متأسفانه هیچ منبعی هم برای رسیدگی نیست. از جوابیه این آقا می تونید بفهمید که دکترها چقدر بی دردند
پزشکان در این کشور تافته جدا بافته اند و آزادند هر کاری که دلشان خواست انچام دهند و کسی نمی تواند به آنها یگویند بالای چشان ابرو است:
- آزادند تا با حذف کارتخوان ازمالیات فرارکنند.
- آزادند در برخورد با بیمار از هر نوع الفاظی استفاده کنند.
- آزادند از بیمار هر چقدر خواستند چه زیر میزی و چه روی میزی دریافت کنند.
- آزادند که در محل کار با هر نوع لباسی همراه با کراوات ظاهر شوند.
- آزادند، حتی اگر قصورشان باعث مرگ بیمار بشود.
تمامی این موارد به خاطر ساپورت اتحادیه صنفی بنام نظام پزشکی است.
بطور مثال خدای نکرده پزشک محترمی که دستگاه کارت خوان نداره و نقدی حساب میکنه ، اگر اون مبلغ درآمد را بصورت اسکناس و تراول تبدیل به ارز و سکه بکنه دولت و وزارت اقتصاد و دارایی چطور میتونه برای ایشان مالیات بردرآمد وضع بکنه؟
شما راست میگی !!!! پس چرا کارت خوانها حذف شده؟؟؟؟؟؟؟؟
پشت گوش ما هم که مخملیه
این صحبت ها دقیقا در راستای فرار از مالیات هست. مگرنه کیه که ندونه اکثر پزشکا تو مطب هاشون دفترچه بیمه قبول نمیکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتی یه پزشک رو بزاری بازرس پزشکای دیگه غیر از این هم نمیشه جوابی شنید. این کاملا بی عدالتی هست که تو این کشور فقط قشر کارمند و حقوق بگیر هست که مالیاتش رو تمام و کمال پرداخت میکنه که البته جزو ضعیف ترین اقشار هم هستن
باسلام ،
تماما توجیح پنهان کردن درآمد پزشکان است و عدم شفافیت سایر بخش ها پنهانکاری پزشکان را توجیح نمی کند به عدم شفافیت سایر بخش ها هم بایستی رسیدگی شود .
باشه تو راست میگی آقای بازرس مردم هم گوشاشون درازه!!!!
در شهر زنجان یکی از دندانپزشکان خیلی معروف آن منطقه کارت خوان را برداشته. وقتی میخواهی وقت بگیری منشی خیلی محترمانه به شما میگوید که فقط پول نقد همراه داشته باشید. ضمنا برای یک عصب کشی و ترمیم روی هم رفته 1900000 تومان پول میگیره. منشی میگفته حساب به اسم منشی ها باز کرده و پول را تو اون میریزه.
باید اجباری کنن
خداییش آنچه که گفتی خودت باور داری؟
مردمی که بجای مغز از قلب برای فکر کردن استفاده میکنند خلایق هرچه لایق هرکسی عقلش سوادش مقامش درامدش از ما بیشتر باشد دزده تا خلافش ثابت بشود وای به حال مردمیکه ازراه عقده هایشان قضاوت میکنند
مریض بد حال باید از این پله ها پائین و بالا بره وسرگردان خیابانها باشه برای پیدا کردن عابر بانک و عابر بانک هم هم دویست تومان بیشتر نمیده که با قیمتهای امروز چندرغاز محسوب میشه ، روزی که سکه صد هزار تومان بود عابر بانک دویست تومان میداد الان هم که سه میلیون است دویست تومان میده ، بدبخت بیمار فلک زده و گرفتار
واقعا استدلال ايشان با توجه به اينكه بيماران جهت تهيه وجه نقد به زحمت ميوفتند شرم اور است.
خدا به داد بيماران اين قبيل پزشكان برسد
چرا فقط گیر دادید به پزشکا . اقا حروقت رفتید طلا فروشی البته اگر تونستید ببینید کارت خوان ها به اسم کیه . من رفتم طلا فروشی ۶ ماه قبل رسید خود پرداز به اسم یک لوله فروشی یک شهر دیگه بود .
برای فرار وبه زحمت انداختن مردم است مایه تاسف برای جامعه پزشکی است که با پول ملت درس خوانده واینطور کار میکنند
مومن اگر ترس از مالیات نیست چرا کارت خوان رو خذف کردند...
متاسفانه، شما داری آدرس اشتباه میدی
برای یک روکش دندان باید کم کم 700 هزار تون تو جیب بذاری...
این کار هم برای مشتری خطر سرقت داره هم برای مطب داره
شما انتظار داری در یک پروسه گران میزان درآمد پزشک را ممیز مالیاتی پیدا کند...
در حالیکه با حساب بانکی براحتی میشه آنرا محاسبه کرد؟!!!
البته در تمام حرفهای شما بخوبی دیده میشه که کارت خوان راه رو برای گرفتن مالیات بسیار ساده تر میکند...فقط چون پزشک نمیتونه هزینه ها رو اثبات کنه بهرته از کارت خوان استفادخ نکنه...
بعدش شما بفرمائید متخصص داخلی یا قلب برای ویزیت از کدام ابزار استفاده میکنه؟
برای هز آزمایشی هم که هزینه آنرا جدا دریافت میکنند...
میتونم بپرسم چرا ایشان فکر میکنند که (ببخشید)مردم چیزی سر شون نمیشه؟
کلا حالیشون نیست؟
درهمدان هم همین اتفاق به طور چشمگیری داره تکرار میشه حالا مالیات نمیدن به ...مشکل پیدا کردن پول نقد خودش حکایتی داره امان از خودخواهی بعضی از پزشکان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر