بازدید 11418

شباهت‌ها و تفاوت‌های هیأت دولت و تیم ملی فوتبال ایران!

به نظر می رسد، شباهت تیم ملی فوتبال و حسن روحانی تا لحظه گل آفساید است؛ توده های مردم و هواداران حسن روحانی انتظار داشتند، او و هم تیمی هایش در دولت دوازدهم تا پایان بازی برای مردم بجنگند، ولی گویا دولت پس از دریافت گل به جای آنکه غیرتی شود و بیشتر مبارزه کند، بازی را واگذار کرده است!
کد خبر: ۸۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 22 June 2018

احمد وخشیته، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه دوستی ملل روسیه بر این باور است، شباهت هایی بین عملکرد هیأت دولت کنونی ایران و بازی های ایران در جام جهانی وجود دارد؛ شباهت هایی که انتظار مردم و هواداران نیز از این دو تیم سیاسی و ورزشی را هم بر اساس آنان می توان تحلیل کرد. با وجود این و به رغم این شباهت ها، وی معتقد است که تفاوت تعیین کننده ای هم در این بین وجود دارد که باعث شده، تیم ملی این روزها محبوب باشد و دولت این روزها مغضوب مردم و هواداران!

وی در این ارتباط برای تابناک نوشته است: هرچند تیم ملی فوتبال ایران با گل خودی بازیکن مراکش در نخستین رقابت خود در جام جهانی 2018 روسیه پیروز شد، برخی هواداران بر این باور بودند که تیم ملی به اصطلاح عامیانه تنها زیر توپ می زد و حتی موضوع رقم قراردادهای بازیکنان و سرمربی آن را میان خود بیان می کردند.

اما کمتر از بیست و چهار ساعت تا آغاز بازی ایران و اسپانیا، ایرانیان در شبکه های مجازی، امید بسیاری به پیروزی تیم ملی فوتبال در مقابل یکی از قوی ترین تیم های جهان را جستجو می کردند؛ رویکردی رئالیست گونه که بدون در نظر گرفتن توانایی ها و تلاش های تیم مقابل به توقع پیروزی تبدیل شده بود. این رویکرد مردم ایران به بازی ایران و اسپانیا را می توان به بسیاری از کنش ها و واکنش های این جامعه به موضوعات سیاسی، بین المللی، اقتصادی و ... نیز بسط داد.

موضوعی که نشان می دهد آرمانگرایی بدون توجه به واقعیت های موجود، نه تنها در میان دولتمردان بلکه در میان مردم و توده ها نیز به خوبی وجود دارد و گویی به واسطه همین روحیه هیجانی مردم است که رأس قدرت در این کشور رقم خوده است. این روحیه آرمان طلبی و توقع های حداکثری مردم ایران، تنها از تیم ملی نیست و همواره مطالبات آنها دولت را نیز نشانه رفته است.

در نیمه نخست بازی، ایران همواره تلاش می کرد با خرید زمان نتیجه را مساوی نگه دارد و از شکست بگریزد؛ رویکردی که عموما رؤسای جمهور ایران در دوره دوم ریاست جمهوری خود آن را دنبال می کنند، ولی تیم ملی فوتبال ایران یکباره یک گل عقب افتاد و برای فرار از شکست همه عزم خود را جزم کرد. درست از این لحظه تا پایان بازی بود که این استراتژی سبب شد حتی زمانی که طعم شکست در مقابل اسپانیا را نیز چشید، اما ملت ایران آن را پیروز آرمان خواهی خود دانستند.

چرا شکست تیم ملی فوتبال برای توده های آرمان طلب پیروزی محسوب شد؟

هنگامی که ایران یک گل عقب افتاد، مردم ایران برای آنکه خود را راضی نگاه دارند، به تحلیل این موضوع پرداختند که ایران در مقابل چه کشور و یا بهتر بگوییم چه قدرتی در مستطیل سبز مبارزه می کند. این موضوع سبب شد توقع آنها از آرمانگرایی به واقعگرایی نزدیک تر شود تا کنش های عقلانی، جایگزین کنش های احساسی و هیجانی شوند. هر چه بازی پیشتر می رفت، از یک سو آنها قدرت بازی حرفه ای حریف را بیشتر به یاد می آورند و از سوی دیگر به این موضوع می رسیدند که تیم ملی فوتبال ایران در واقعیت همه تلاش خود را کرده است؛ هرچند نتیجه آرمانخواهانه محقق نشد، شکست یک بر هیچ در مقابل تیم قدرتمندی همچون اسپانیا در واقعیت پیروزی برای تیم ملی فوتبال ایران محسوب می شود.

از سوی دیگر، گل تیم ملی فوتبال ایران با اینکه آفساید اعلام شد، همگان به زیبایی و حرفه ای بودن آن اندیشند، به قوانین حاکم بر دنیای فوتبال اعتراض نکردند و در تحلیل هایی مبتنی بر واقعیت گل آفساید به اسپانیا را نیز بسیار مهم دانستند. اینجا بود که آرمان طلبی به سوی واقعگرایی گذر کرد و ایرانیان با شناخت و تحلیل صحیح باخت خود را پیروزی دانستند و برای اولین بار این ملت ایران بود که گفت این باخت چیزی از ارزش های ما کم نکرد؛ نه رسانه دولتی.

چرا مردم ایران شکست پیروزمآبانه تیم ملی را به رخ دولت کشیدند؟

پس از پایان بازی صفحه های اجتماعی پر بود از تشکر از بازیکنان تیم ملی فوتبال و طعنه و کنایه به هیأت دولت که اگر آنها نیز برای مردم ایران درست مبارزه کنند، حتی در صورت شکست مورد حمایت مردم خواهند بود؛ مواضعی که سکوت های پیاپی دولتمردان اعتدال را هدف قرار داده است.

شاید بتوان فضای پیش از بازی ایران و اسپانیا را به ایام قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تشبیه کرد. طرفداران کاندیدا آرمانگرایانه بر طبل هواداری خود می کوبیدند و در آسمان آرمان طلبی ایران کنش احساسی مبتنی بر عقلانیت پیروز میدان شد. اما یک نکته مشترک میان تیم ملی فوتبال و حسن روحانی وجود دارد؛ شاید مردم ایران به دلیل هیجانات ناشی از ایده آلیسم، قدرت رقیب و مشکلات زمین بازی را درک نمی کردند؛ اما بازیکنان تیم ملی، حسن روحانی و هیأت دولت او این موضوع را به خوبی می دانستند.

به نظر می رسد، شباهت تیم ملی فوتبال و حسن روحانی تا لحظه گل آفساید است. در دوران ریاست جمهوری او نیز بسیاری از توده های مردم، همواره به هواداری وی می پرداختند و از گل برجام او خشنود و اهمیت آن را فهم کرده بودند، حتی هنگامی که برجام در آفساید ترامپ و منقدان داخلی قرار گرفت نیز مردم همچنان آن را پیروزی می دانستند که پرونده کشورشان را از شورای امنیت خارج کرده بود و در نتیجه رعایت نکردن قواعد بازی توسط آمریکا و برخی در کشور توسط برخی آفساید اعلام شده بود؛ اما توده های مردم و هواداران حسن روحانی انتظار داشتند، او و هم تیمی هایش در دولت دوازدهم تا پایان بازی برای مردم بجنگند، ولی گویا دولت پس از دریافت گل به جای آنکه غیرتی شود و بیشتر مبارزه کند، بازی را واگذار کرده است.

شاید این ادعا درست باشد که مردم ایران همواره آرمان طلبانه مسائل را دنبال کرده اند، ولی باید توجه داشت در بزنگاه ها کنش های احساسی آنها نیز مبتنی بر عقلانیت می شود و این صدا و سیما و رسانه های حکومتی و دولتی نیستند که برای آنها مشخص می کند چه زمانی از ارزش های بازنده کم نمی شود!


احمد وخشیته، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه دوستی ملل روسیه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۲
دولت کاره ای نیست فقط باید به انتقادات پاسخ دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
هر کسی ب اندازه دایره مسولیتش راهکار خدمت داره

باید نگاه کرد دید مسولین انصاف و خواست خدمت است..یا خوشحالی یک عده خاص
ناشناس
| India |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
از نظر اقتصادی دولت روی کاغذ چهل پنجاه درصد کاره است. یعنی واقعا در عمل کاره ای نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
تا کی می خواهید نقایصتان را به گردن دیگران بیندازید ؟ عوامفریبی بس است دست بر دارید
مردم از تیم ملی راضی اند.

پولدارها از دولت راضی اند.

خدایا زودتر ما را از شر این دولت نجات بده.
باچندتکنیسین المانی ولطریشی درپتروشیمی ماهشهرکارمیکردیم یروزصحبت شد یکیشون گفت کشورثروتمندی دارید اما خوب استفاده نمیکنید.مدیریتتون ضعیفه.افرادتون رومیبینم وقتشون رو بطالت میگذرونن.ایران۲سال دست المانیها باشه ببین چی میشه.مامنابعمون محدوداما شماچون منابعتون سرشاره بیخیالید.اماروزی میرسه تموم میسه منابعتون.هنوزبعداز۸سال حرفش برام از هزارتا کتاب درسی که خوندم قویتره.الان دارم میبینم بی ابی و خاک وبی برقی و ... ناکارامدی مدیران رو
چه متن احساسی و سبکی!
يخ كنى
بسیار عالی بود فقط ایرادی که دارد به جای عبارت دولت باید عبارت حکومت را به کار برد در حال حاضر همه ی حکومتی ها اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه و ...... همه و همه مملکت گردانی رو به حال خود رها کرده اند
تحلیل زیبایی بود.
عنوان پروژه : تونل ملت خوش پخت!
مالک : دولت و قلهک و زرگنده
مجری : وزارت نفت و گاز و ترمز ؛ نیمرو و املت ؛ امور خارجه ههه ، ههه ؛ دارایی و بدهی ؛ بی زرگانی ؛ لرزش پیرمردان
مهندس ناظر : یوخ! یوخ!
برجام گل به حریف نبود پاس گل به حریف بود
حتی یک تضمین عینی برای از دست دادن این مولفه بزرگ قدرت گرفته نشد تا امنیت ما امروز آسیب پذیر تر از پنج سال پیش باشد
فراموش نکنید قبل از امضای برجام اجماع جهانی علیه ما وجود داشت ولی امکان حمله به خاطر قدرت هسته ای وجود نداشت لیکن امروز موضوع تقریبا برعکس شده
اگر برجام 2 و 3 امضا میشد مطمئن باشید خاورمیانه امروز شکل دیگری داشت و کشورهای بیشتری اعلام استقلال میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
اگه صد سال دیگه هم باسند و مدرک بهتون نشون بدن برجام را ماامضا کردیم و تعهد دادیم یعنیاینکه از موضع قدرت نبود التماس بود حالیتون نمیشه که نمیشه
این اصلا" تحلیل درستی نیست چون تحلیل فقط خود شماست؟
کی گفته کم کاری بازیکنان ایران به از هیچی هستش؟
پول بیت المال برای چند تا فوتبالیست درجه چند حیف و میل میشه اونوقت یه عده هی تعریف و تمجید میکنن؟؟؟؟؟؟
کی گفته همچی ایران توی فوتبال خلاصه شده ؟
مردم ایران دارای مردمی ارزش و بلند مرتبه هستن و کم کاری یه عده به پای مردم نیست هر کی کم کاری کنه باید تاوان پس بده نه اینکه تشویق بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
معلومه دیگه از نوع دانشجوی دکتری هست نویسنده متن. از اونایی که همه واحداشو ایران افتاده با پول بابا رفته دکتری خارج بخونه بیاد بشه وزیر
اقای روحانی و تیم او از ابتدای مذاکرات برجام گل به خودی رو زده بودند
خروج ترامپ گل سوم یا چهارم بود
روحانی برنامه ریزی برای گل های بعدی هم کرده
اما هنوز علنی نشده
تفاوت اصلی این هست که سرمربی فوتبال توان برنامه ریزی و انتخاب حداکثری دارد ولی دولت در ایران اختیارات محدودی دارد و در تمام مسائل دست برتر ندارد.اینجا سر کنسرت هم درگیری داریم.
پاسخ ها
پویا
| Germany |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
.اگه رئیس دولت نمیتونه کاری کنه استعفا بده
فرزند ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
با همین حرفا شماها رو فریب میدن اگه اختیار نداشت چرا قول داد و شرکت کرد؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
کنسرت بازی برا سرگرم کردن امثال تو

بازی دادنت...ک از مسله اصلی اقتصاد عدالت و رفاه دور بشی

در ضمن وزیران همه با فشار نزدیکان و خواست خود

روحانی انتخاب میشن
ناشناس
| India |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
آقای پویا شما هم برای همین نمی ذارین کار کنند که بعدش استعفا بده و شما بیایید و کیف کنین. یعنی اینکه قدرت همش دست شما باشه
این تحلیل یک اشکال دارد و آن هم اینکه دولت ایران حداکثر ۲۰ درصد قدرت کشور است و ۸۰ درصد بقیه اش در دست نهادهای دیگر کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
جناب روحانی این چیزی که شما در مورد تقسیم بندی قدرت گفتی را می دانست به مردم قول داد یا نمی دانست؟
انچه که همگان اعتقاد دارند این است که ایرانی تا اخرین قطره خون خود میجنگد هر زمان مدیر واستاد تیم اقتدار در کار خود داشته باشد بهره وری تیم بالا است عدم دخالت دیگران درتیم باعث موفقیت وبهره وری بالا خواهد بود حالا این تیم فوتبال باشد یا جامعه خانواده یا کشور هماهنگی یکپارچه در تیم اولین حرکت است
یک شباهت هم بین مراکش و دولت هست. اونم اینکه دولت هر چی خورده گل به خودی بوده.
رئالیست گونه یعنی واقع گرا، منطقی این دانشجوی دکتری علوم سیاسی معنی رئالیست هم گویا نمی دونه. مثل دانشجویان برخی دانشگاههای داخلی هست وای بر مملکتی که مسئولانش اینگونه مدارکی داشته باشن
این روزا دولت حرف دست به هر کاری می زنه تا خودش رو به شکلی به بازیکنان با غیرت ایرانی بچسبونه و از این اتفاق فوتبالی بیشترین بهره رو ببره و خودش رو بیگناه نشون بده.
اما واقعیت اینه که این مطلب فقط تفاوت های دولت و تیم ملی ایران بود.
برخلاف دولت حرف، تیم فوتبال برای ما یک افتخار تمام عیار بود و در گفتگو با دوستان غیر ایرانی اونها هم این موضوع رو تایید می کردند.
اما دولت خسته ی ما فقط بلده تقصیر رو گردن این و اون بندازه. خسته مون کردی دولت. این قدر حرف نزن.
اگر راست می گی از این سه سال باقی مونده استفاده کن و یک صدم بازیکنای فوتبالمون غیرت نشون بده. از این حرف زدن ها بهتره.
مقایسه جالبی بود ولی کامل نه
دولت دوتابعیتی نمیخواهیم.
مشکل اصلی مملکت اینه که کسانی که در علوم سیاسی و اقتصادی و کلا علوم انسانی درس میخونند وامانده های رشته های تجربی و ریاضی هستند که دارای حداقل آیکیو و هوش و استعدادند و متاسفانه بدلیل بی سوادی و بی لیاقت بودن توان درک اینکه بفهمند که نمیفهمند را ندارند.
انگار کسی مسول این این کشور نیست . همه مسولین در سخنرانی خود مسولین را مقصر میدانند.. انگار خودشو مسول نیستند.. معلوم نیست بانک مرکزی.. قوه قضایه .. مجلس.. مسول هستند یا نه !!
بزرگترین شباهتشون توهم پیروز شدن بر بزرگترین قدرتهاست و بعد از شکست هم دلخوش کردن به لایی زدن به پیکه
دانشجوی دانشگاه دوستی ملل روسیه؟!ازکی تا حالاروسیه دوست شده ؟همین امروز در اوپک از پشت به ایران خنجر زد .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
اون دانشگاه دانشگاهی هستش که از 80 ملت در آن درس میخونند
عالي بود ، بسيار به جا و پر مغز
يه شباهت رو از قلم انداختي!!!! اينكه اصرار كي روش به حضور تكراري و مصرانه بعضي از بازيكنان ناتوان و مقاومت در برابر تغيير و جابجايي ،،،كه دقيقا اين مشكل در دولت هم دنبال ميشود!!!!!!!!
در این که قوه مجریه ، دولت ضعیفی داره شکی نیست . اما برای حل مشکل کشور ، قوه مجریه به تنهایی نمی تونه کاری بکنه . زمان تقسیم بودجه کشور ، از هزار طرف برای تقسیم آن و سهم خواهی به سر دولت می ریزند و مانند غنائم جنگی بودجه را نیست و نابود می کنند و بعد از گرفتن سهم خودشون ، همه از دولت می خواهند که مشکلات را حل کند . همه دیدیم که هشتاد درصد بودجه کشور ، از دولت گرفته شد . این از جنبه مالی . از جنبه های دیگر هم که همه می دونیم تمام سازمانها و ارگانها فقط نقش اپوزیسیون دارند و وقت عمل یا کارشکنی می کنند و یا خودشون را به کوچه علی چپ می زنند .
به نظر من نمایندگان بیشترین نقش را در این نابسامانی دارد .
وای بر کسانی که از اجرای این وحشتناک حمایت کردند.
یه مقایسه هم به عملکرد سرمربیان تیم ملی و مسئولان هم میکردید هر وقت مربیان داخلی برسرکار بودند سفارشیها توی تیم بودند اما برای مربیان خارجی فرقی نمیکند که بازیکن خارج نشین باشد یا داخلی فارس باشد یاترک یا ترکمن و عرب شایسته ترینها دعوت میشوند چون ممکن است همه شایسته باشند اما درموضوعات تحصیل دردانشگاهها ، استخدام ، اخذ مالیات ، اعطای یارانه ، واردات کالاها ، ممکن است آن هم ممکن است شایسته ها برگزیده شوند ولی در بیشتر موارد شایسته ترینها نیستند بنابراین ممکن است در بعضی جهات همچون ارتباطات (چون تمام دنیا درحال پیشرفت سریع هستند ما را هم باخود به جلو میکشند چون به این پیشرفت ما نیاز دارند) وازاین قبیل مسائل پیشرفتی داشته ایم یا در مسئله پیشرفت موشکی که الان نیاز مبرم سفره های غذایی ایرانیان نیست و به چرخ اقتصاد ایرانیان هم کمکی نکرده است پیشرفت داشته ایم اما دراقتصاد پیشرفت ما نسبت به کشورهای همسایه همچون ترکیه بسیار عقب افتاده ایم
مگه دولت و دولت مردی هم داریم؟با این وضعیت کشور بیشتر شبیه کشورهای جنگ زده هستیم چرا که اشرافیها تو راس کاراند.
تابناک شکست استراتژیک برجام رو توجیه نکن
در ایران، ریس جمهور اختیاری نداره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان