بازدید 70919

درباره بردن پول‌های ما به غزه و لبنان

صدرا محقق
کد خبر: ۸۰۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳ 18 June 2018

«امروز كه از خواب پاشدم يه سر رفتم تو سايت فيفا كه ببينم هنوز سه امتيازمون سر جاش هست يا نه؟؟ بالاخره اينجا ايرانه، عجيب نيست اگه دو امتيازشو بِدن به لبنان.»

این توییت طنز که دیروز در توییتر منتشر شد و خیلی هم دیده شد، فقط یک نوشته بامزه نیست. ادامه بحثی‌ست که سال‌هاست در تاکسی‌ها، گعده‌های خانوادگی و دوستانه و اخیرا در سخنرانی‌ها و نظریات و مطالب سیاسی جدی هم زیاد مطرح می‌شود. سال ۸۸ هم در شعارهای معترضان حضور داشت؛ نه غزه نه لبنان و... لپ کلام ماجرا هم این است: «پول‌های ما رو بردن دارن می‌دن به فلسطین و لبنان و...»

این بحث چنان برای بخشی از مردم و حتی فعالان سیاسی و اجتماعی مهم شده است که به صورت جدی فکر می‌کنند همه مشکلات موجود در کشور، دستکم در حوزه اقتصادی ناشی از همین قضیه است و اگر ایران از کمک کردن به لبنان و غزه و سوریه دست بکشد پول کافی برای همه چیز در داخل خواهیم داشت و فقر و مشکلات مالی مملکت برطرف خواهد شد.

بحث به جاهایی کشیده شده که خیلی از ایرانی‌ها، اعم از دارا و ندار در مناطق مختلف کشور به صورتی جدی حس می‌کنند حقشان را لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها و سوری‌ها خورده‌اند.

این وسط کمتر کسی از کسانی که به این موضوعات می‌پردازند به این بعد ماجرا فکر می‌کند یا مایل است بپردازد که صرف بودجه در راستای اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی و منافع ملی کلان کشور نه ربطی به الان دارد و نه فقط تاکتیکی مختص جمهوری‌اسلامی است، چه آنکه پیش از انقلاب حتی محمدرضا شاه پهلوی فهرستی از کمک‌ها و بذل و بخشش‌های مالی عجیب و غریب از کمک به کشورهای توسعه یافته و پول‌داری مانند انگلستان و فرانسه و آلمان غربی تا پرداخت کمک‌های بلاعوض به هندوستان و پاکستان و شیعیان لبنان و سوریه به ریاست جمهوری حافظ اسد (پدر بشار اسد) را در پرونده دارد.

به عنوان مثال در يک دهه از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محمدرضاه شاه بيش از ده میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور را به‌صورت وام با بهره پايين، يا حتی وام بلاعوض و هديه به «کشورهای دوست» ايران داد.

منبع بخشی از کمک‌ها، از رادیوفردا: http://yon.ir/TkSUm

حمایت و کمک‌های مالی به متحدان منطقه‌ای البته فقط مختص ایران نیست و بیشتر کشورهای بزرگ جهان، حتی با وجود داشتن فقر شدید و مشکلات مالی گسترده شهروندان خود، با هدف پیشبرد اهداف دیپلماتیک و استراتژیک (به غلط یا درست) به کشورهای دیگر کمک می‌کنند. چرا که اساسا بودجه‌های اختصاص یافته برای این بخش‌ها مجزا است و هیچ ربطی به همدیگر ندارد. برای کمک دقیق‌تر به این بحث تجارب دو کشور جهان، یکی از غرب و یکی از شرق را مثال می‌زنم.

آمریکا یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در زمینه اعطای کمک‌های مالی به دیگر کشورهاست، مثلا در یک قلم فقط: «براساس پیمان صلح کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹، دولت آمریکا، متعهد شد تا سالانه ۱/۵ میلیارد دلار کمک مالی به مصر ارائه دهد.» الان چهل سال است که آمریکا این مبلغ را به مصر می‌پردازد.

در موردی دیگر می‌توان به کمک‌های مالی کلان آمریکا به اسرائیل اشاره کرد، براساس بودجه آمریکا همین سال ۲۰۱۸ پرداخت کمکی ۳/۱ میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب شده است. کمک‌های مالی آمریکا فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود، این کشور همچنین مبلغی بیشتر از یک میلیارد دلار با عنوان کمک اقتصادی و امنیتی به اردن می‌پردازد.

اگر شما هم مثل خیلی‌ها تصور می‌کنید آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا، مشکل فقر و بیکاری در کشورش ندارد و قیاس چنین کمک‌هایی با کشوری مثل ایران اشتباه است، این خبرها که به نقل از گاردین و یورونیوز و سناتور آمریکایی برنی سندرز است را بخوانید:

هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل: نابرابری در آمریکا خطرناک شده است به شکلی که ۱۸ درصد کودکان آمریکا (برابر با ۱۳میلیون نفر) فقیر هستند. مرگ و میر کودکان در این کشور بیشتر شده است و متوسط طول عمر کمتر. سیاستهای اجتماعی دولت ترامپ هم وضعیت را بدتر کرده و 'بیرحمانه' است.

منبع: http://yon.ir/ODpLj

از یورونیوز: " نتایج یک تحقیق در ایالات متحده حاکی از آن است که حدود نیمی از از خانوارهای ساکن این کشور قادر به فراهم کردن مایحتاج اصلی زندگی از قبیل غذا، مسکن، آموزش، نگهداری از کودکان، حمل و نقل، تلفن همراه و بهداشت نیستند."

منبع: http://yon.ir/WFy64

«۴۳ درصد از آمریکایی‌ها توانایی خرید مایحتاج اولیه زندگی را ندارند. پارسال یعنی سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵ درصد افراد بالغ آمریکایی از مراقبت‌های ضروری پزشکی صرف‌نظر کردند به دلیل آنکه پولش را نداشتند.»

منبع، توییت سناتور آمریکایی برنی سندرز: http://yon.ir/cS8je

مشابه این مثال‌ها را می‌توان در مورد بسیاری دیگر از کشورهای غربی مانند فرانسه یا انگلستان و... هم با آوردن فکت از کمک‌های مالی آنها به دیگر کشورها و همچنین آمار و ارقام فقر و بیکاری در کشور خودشان ادامه داد.

مثلا این گزارش BBCفارسی با تیتر :" تعداد کودکان فقیر در بریتانیا 'به شدت افزایش یافته است " جنس فقرشان هم فکر نکنید شکل متفاوتی با فقر در کشور خودمان دارد، بخشی از یک گزارش بی‌بی‌سی‌ درباره وضعیت کودکان فقیر اهل شهر لستر انگلستان: «بعضی روزها اوضاع آنقدر خراب است که باید از خوردن غذا صرف نظر کنند تا از پس پرداخت قبض ها برآیند.»

در این آدرس: http://yon.ir/yM9tM

موضوع کمک مالی به کشورهای متحد یا با اهداف استراتژیک فقط به غرب هم خلاصه نمی‌شود، در کشوری مانند هندوستان با جمعیتی بالای یک میلیارد نفر که طبق آمار سازمان ملل دستکم ۲۵۰ میلیون نفر از جمعیتش (چهار برابر جمعیت کل ایران) در فقر به سر می‌برند هم چنین سیاستی وجود دارد.

به عنوان مثال این خبر را ببیند که نخست‌وزیر هند برای سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است: هند یک میلیارد دلار به افغانستان به صورت بلا عوض کمک می‌کند. قرار است این کمک برای ایجاد ظرفیت در بخش‌های آموزش و پرورش، بهداشت، زراعت، انرژی و زیربناها در افغانستان استفاده شود.

منبع: http://yon.ir/yKgS4

حالا برای اینکه تصویر دقیق‌تری از میزان فقر در هندوستان داشته باشید این خبر را بخوانید که در آن آمده است: سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۰ میلیون از جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری فقیر هند از حداقل نیازهای انسانی بهره‌ای نمی‌برند.

منبع: http://yon.ir/KtaKS

خواندن این گزارش بی‌بی‌سی با تیتر "خیاط هندی اولین یخچال روستایش را خرید" هم بد نیست. در این گزارش آمده است : "در حال حاضر فقط ۲۵ درصد خانه‌ها در هند صاحب یخچال هستند" آماری که در ایران شامل بیشتر از ۹۵ درصد خانه‌ها می‌شود.

منبع: http://yon.ir/tZTlj'

خواندن این گزارش هم خوب است، در آن نوشته شده: «در هند ۷۳۲ میلیون نفر بدون امکانات ابتدایی سرویس‌های بهداشتی هستند.» به زبان ساده یعنی این جمعیت بیش از هفتصد میلیونی حتی به دستشویی هم دسترسی ندارند و در فضاهای باز قضای حاجت می‌کنند.

منبع: http://yon.ir/nDyvA

با این آمار و ارقام به نظر شما نمی‌توان آمریکا و انگلستان و هند و دیگر کشورهای جهان را سرزنش کرد که چرا بودجه‌ خود را به جای کمک به افغانستان و اسرائیل و مصر و... برای فقرای کشور خودشان خرج نمی‌کنند که مردمشان یخچال و سرویس بهداشتی داشته باشند یا به دلیل بی‌پولی بیخیال درمان بیماریشان نشوند و فقر غذایی‌شان برطرف شود؟

واقعیت این است که کشاندن موضوعاتی با اهمیت بسیار بالا از جنس منافع ملی و امنیتی به قیاس‌هایی احساسی و هیجانی و مثال آوردن از فقر و نابرابری در کشور، یا از سر بی‌اطلاعی است و یا کار کسانی‌ست که از این مقایسه‌ها و حاشیه‌سازی‌های بی‌ربط‌ سود می‌برند.

به یاد بیاورید که بیشتر خبرسازی‌ها درباره صرف بودجه و حضور و قدرت منطقه‌ای ایران کار چه رسانه‌هایی و متعلق به چه کشورهایی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۹۴
اگر امریکا و یا هر کشور دیگر برای حفظ منافع و یا مسائل بین المللی به کشور های دیگر کمک می کند منابع درامدی خود را محدود نمی کند
پاسخ ها
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
ما هیچ وقت از پول مردم کمک نکردیم شما بودجه نظامی کشورتو با عربستان مقایسه کن بودجه نظامی ایران 12 میلیارد دلار بیشتر نیست تازه 90 درصدش هم بابت حقوق کارکنان میره حالا شما بااین مقدار باقی مونده چیکار میتونی بکنی اگه مشکلی دارین باید یقه وزارت رفته رو بگیرین نه حافظان امنیت رو
حالا ما رو قانع کردید یا خودتون رو . ایران فقط تو این بحث باید مثل امریکا رفتار کنه بقیه موارد چی. مردم خودمون دارن تو فقر میمیرن بعد شما ب چی فکر میکنید...
مشکل مردم با این حاتم بخشی اقایان است از سفره کی میبرند با اجازه چه کسی و برای چه ؟اینها سوالات بی جواب ملت است
اون فقری که شما از آمریکا مثال زدی(با منبع)، بیشتر مال مهاجرای آمریکاست نه خود شهروندان آمریکا
بله مردم درست می گویند، اشکال ندارد گاهی موردی در جهت منافع کشور هزینه ای کرد و یا به بینوایی کمک، اما موردی و نه مستمر بعدا ما را با امریکا مقایسه می کنید! امریکا از چشم سالم می دهد از سمت چشم کور می برد. بعد اقتصاد نابسامان ما کجا امریکا کجا؟
این چه استدلال بی پایه و اساسی است .بد نیست لیستی از کشورهای که یک دلار کمک به هیچ کشور هم نمی کنند بیندازید تا ببینید ما کجا قرار داریم.
نویسنده عزیز،
نطر شما را به چند نکته کوچک جلب می کنم:
1. اگر کشوری مثل امریکا با درامد ناخالص ملی 14000 میلیارد دلار در سال 10 میلیارد به کشورهای دیگه کمک می کنه یعنی داره کمتر از یک ،هزار چهارصدم درامد رو هزینه می کنه و بجاش دهها برابرش فقط از پول فروش سالانه سلاح و مهمات درآمد داره ،درامد ناشی از سرمایه گذاری عربها و یهودیها در امریکا و خرید ماشین آلات و مایحتاج عمومی و ... بماند.
در نقطه مقابل ،ایران 250 میلیارد دلار درامد سرانه داره و در خوش بینانه ترین حالت 15 تاش رو می ده به این و اون و یه مقدارش رو هم غیرمستقیم ( کمکهای نظامی و مهمات ) تقدیم می کنه و چی عایدش میشه؟ تحریم و جنگ و ....
2. این اوضاع اسفبار فعلی در مملکت ما علل زیادی داره ،مثل ناکارآمدی مدیران انتصابی و مادام العمر که فقط تعویضشون در حد محل مدیریتشون از این وزارتخونه به اون یکی وزارتخونه هست ،فساد و رانت و رشوه و عدم توجه به مهمترین مساله کشور یعنی منافع ملی و محیط زیست و عدم توجه به آموزش و ....
یکی دیگه از این علل هم مصرف منابع مالی محدود ایران در موارد غیر ضروری مثل کمکهای مادی و نظامی و سیاسی به کشورهای دیگه هست. بله اگه بهشون کمک نکنیم ،مشکل ناکارامدی و فساد مدیران حل نمیشه ولی به هر حال حداقل یک مشکل از ده تا مشکل که حل میشه. خودش میلیاردها دلار صرفه جویی سالانه واسه کشور در پی داره.
اقای محترم توجه ندارند که ما به دولت لبنان کمک نکردیم بلکه به گروهی کمک کردیم اینکار را در دیگر کشورها هم انجام دادیم لذا نمیتوانیم از منافع ان بهره مند شویم و بعلاوه باعث گردیده ما را مز دولتهای حامی تروریست جای دهند و فشار مالی به مردم کشورمان وارد شود علاوه بر انکه از ببت المال که متعلق به تمام احاد کشور است و مردمی که راضی نیستند
نویسنده عزیز . شما وضع معیشتی مردم رو در همه کشورهایی که نام بردی رو با وضع معیشتی مردم ایران در نظر بگیر همچنین هیچ کس نمیگه کمک نکنیم ولی اولویت بامردم خود کشور است وقتی مردم ایران وضع معیشتی بدی دارن
چرا ما باید با کشورای بدبخت مقایسه بشیم چرا نباید مارو با دانمارک . ایسلند و زاپن و المان مقایسه کنید . میخواین بگین ایرانیا خوشبختن ؟؟؟؟؟؟!!!!!! چرا مارو با کشورهای دارای نفت میل قطر کویت نروژ و عربستان مقایسه نمیکنین . چرا همیشه وقتی پای ففر میاد با بدبختای هند یا وقتی بحث امنیت میشه با سوریه مقایسه میشیم .تامین امنیت وظیفه دولت هستش همچنین که اشتغال و افزایش رفاه و ... وظیفه دولتی که 9درصد منابع زمین در اختیار داره
مطلب بسیار خوبی بود...
حتماً در نشر آن سهیم خواهم بود...
امنیت آوردن برای مردم هزینه دارد. این رو هر انسان عاقلی قبول داره . پیش به سوی امپراتوری ایران از خراسان تا شامات......
برخی تاریخدانان و سیاسیون اروپا معتقدند ایران در طول تاریخ چند هزارساله خود دوبار به مدیترانه رسید اولین بار در دوران هخامنشیان و دوم دوران جمهوری اسلامی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
خدا وکیلی چی زدی
قیاس مع الفارق. چرا ما را با کشوری مانند آلمان و هلند و اطریش و کره و ژاپن و استرالیا و نیوزلند و کانادا مقایسه نمیکنید . هند با 1/5 میلیارد جمعیت(20 برابر ما) اگه یک قرص نان هم برای مردمش فراهم کنه باز هم خیلی هنر کرده. اقتصاد هند سومین اقتصاد بزرگ دنیاست و یک میلیارد در بودجه آن کشور قابل مقایسه با ما نیست. وانگهی هیچ دولتی به دولتی کمک نمیکنه که در قطعنامه ها علیه جزایر سه گانه ما رای بده و در گفتار روزانه مردمش و مکاتبات رسمی خلیج فارس را خلیج عربی بنامند و مارا گاو شیرده فرض کنند.
عجب........................
با تمام این حرفها کشور ما منابع زیاد داره اگر یکی از این اختلاسهای میلیاردیرو نظیر خاوری اگر جمع جورش کنیم خیلی از مشکلات حل میشه وقتی دم از مدیریت جهانی میزنیم این حفها درست نیست
واقعا برات متاسفم که در مغز تو هدف وسیله را توجیه می کند توجیه کار غلط و مثال اوردن از شاه
سوال دقیقا همینه عزیز جان که این پولایی که به فلسطین و لبنان میره دقیقا در راستای کدوم منافع ملیه؟
چقدر تحلیل شما ابکی است نویسنده محترم شما چه چیزی را می خواهید تطهیر نمایید .اگر امریکا به آن کشورها کمک می کند لاقل آنها براش یک پارس می کنند
این کوتوله ها را شما نام می برید فقط می خورند در عوض در سازمان ملل لنگ ما می گیرند خواهشن اینگونه توجهی نفرمایید
هه. خب که چی...؟ همیشه برای توجیه مدیریت نادرست و ناکارآمدشون یه توجیهی دارند.
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه
گزارش خوبیست. زحمات نویسنده در خور تقدیر است.
یعنی از نظر نویسنده نظام شاهنشاهی، دولت های آمریکا، انگلستان و... موجه اند که ایشان مثال آورده است. زهی خیال باطل!!!!!!!!!!
آقا شما خوبی. شما برو همه درآمدت رو صرف کمک به سوریه و غزه و لبنان کن. هشتاد میلیون نفر ایرانی راضی نیستن حقشون رو بدن به نمک نشناس بخورن. شک داری؟ بدون ترس یک نظرسنجی بزار تا مردم نظرشون رو بگن.
ماروباآمریکاوانگلیس مقایسه نکن ماتوفلاکت داریم دستوپامیزنیم 8 میلیون بیکارتورم 50 درصدکارخانه های زمینگیرشده وهزاران مساله دیگرچراغی که به خانه رواست به مسجدحرام است ضمنا هندجزءبیست اقتصادبرتردنیاست اون طرززندگی هندوهاجزءمرام ومسلکشان است ربطی به فقرندارد
"کشورهای بزرگ جهان، حتی با وجود داشتن فقر شدید و مشکلات مالی گسترده شهروندان خود" فيلم هالو "عـــجب"
ببخشیدا یعنی با این نوشته میخوای به مردم بفهمونی که کمک ایران به کشورهای عرب زبان خوبه !!! دفاع از یک کار بیهوده !! همین فلسطینیها و عراقیها اگه بتونن و دستشون برسه پدر ما ایرانیها رو در میارن پس بهتره به فکر کشور و مردم مستضعف جنوب و شرق کشورمون باشیم
حوب دست شما درد نکنه ما رو قانع کردید و فهمیدیم نیمی از مردم آمریکا مستضعف هستند و بیچاره .همیشه میخواهید فقط توجیه کنید و ماست مالی عزیزان متاسفم
خوب عزیز دل برادر چه ربطی داره این توجیهات؟
اگر یکی با سر بپره تو چاه .. ما هم باید بپریم؟
لطفا ایران رو با کشورهای جهان سوم مقایسه کنید نه با آمریکا . ایران با این وضعیت اقتصادی خراب باید صرفا دریافت کننده کمک های مالی باشه نه مثل آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا هست و به خیلی کشورها کمک مالی میکنه
قانع شدم !! 2 امتیاز بدین به لبنان ...!!!
لطفا نظرم را منتشر کنید
اولا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
دوما اخبار مربوط به فقرای آمریکا و دیگر کشورها درست نیست.
سوما چه تعداد از این کشورها از ایران حمایت کردند؟
واقعاً متنی پر از مغالطه و استدلال های بی پایه بود. هیچ کس با صرف بودجه در راستای منافع کلان ملی مخالف نیست اعتراض معترضین به دو چیز است 1- این صرف بودجه باید در مرحلۀ بعد از تامین نیازهای اساسی و اصولی کشور و ملت باشد در شرایطی که مردم ایران در هول و هراس تامین نیازهای اولیه خود به سر می برند و آرامش و امنیت خاطر برایشان یک رویا شده است آیا بازهم صرف بودجه در کشورهای دیگر توجیه دارد؟ 2- صرف بودجه در کشورهای دیگر باید مبتنی برمنافع ملی کشور باشد سخن معترضین این است که اصولا آیا ایران این پولهای هنگفت را در راستای منافع ملی اش هزینه می کند منافع ملی را عقل جمعی و کارشناسان خبره تشیخص می دهند نباید نظامی که درآن چند نفر معدود مبتنی بربرداشت های ایدیولوژیک خاص خود هزینه هایی کلان کرده و می کنند که فقط نفرت از ایران را و ایرانی را در دنیا منتشر کرده است با جاهای دیگر مقایسه کرد. قدم از ایران بیرون بگذارید تا ببینید که سیاستهای مشعشع بین المللی ایران چه به روزگار عزت ایرانیان مقیم خارج از کشور آورده و چه تصویری از ایران را در ذهن جهانیان ترسیم کرده است....
بفرض که تحلیل شما درست باشه .
میشه بفرمائید چرا هیچکی تو عالم به ما کمک نمی کنه ، ؟
باشه قانع شدیم ... موفق باشید
آنچه که نگارنده محترم فرمایش کرده اند، به فرض، قبول. حال باید دید در هر یک از مثال‌هایی که عنوان شده خروجی و ماحصل برای کشورهای کمک کننده چه بوده است و برای ما چیست!؟ آنها جایگاه جهانی شان در اثر این کمک‌ها چگونه شده است و ما چه؟ دسترسی آنها به بازارها و...
کمکو کسی باید بکمه خودش اوضاعش یکم روبراه باشه تو دو هفته همه چی دو برابر شده مردم دارن دیونه میشن از این همه فشارو گرانی بخدا خسته شدیم زندگیمون جهنم شده
خوب سوال اين است که کمک هند به افغانستان با وجود جمعیت فقير چهار برابری جمعیت ايران چگونه است؟ جواب اين است که آنها پول نقد نمی دهند بلکه هندی ها آنجا می روند و خدمات ارائه می کنند و آن پول دوباره به کشورشان بر می گردد. حالا ما چگونه کمک می کنیم؟ آيا حاضرند شفاف بگويند چگونه صورت می پذيرد و با چه هدف استراتژيکی يا ملی يا امنيتی؟
چه قیاس جالبی اگر آمریکا یا کشورهای دیگر به کشورهای تحت حمایت کمک میکنند حتما چند برابر آن را باز میگردانند مافقط خیرات میکنیم بعد هم نتیجه عکس میگیریم
امریکا از برجام خارج شد ، حتی شرکتای ژاپنی هم از ایران دارن میرن ... هروقت ما چنین قدرتی داشتیم میتونیم خودمون رو با امریکا مقایسه کنیم...
اقتصاد فعلی ایران کاملا ورشکسته است
توجیه نکنید هروقت استاندارد زندگی مردم ایران به انگلیس رسید آن وقت بذل و بخشش کنید
اگر آمریکا به اسرائیل پول میده مطمئن باشید ی جوری این کمکش جبران میشه. اما ما فقط پول رو دور میریزیم. پول رو بدید به استان دوست و همسایه و مظلوم سیستان و بلوچستان! اگر راست میگید شما هم مثل اردن از آمریکا پول بگیرید. یک بار!
مسخره است استدلالتون ایران تولید ناخالصش چقدر هست که اینقدر به دیگران بذل و بخشش میکنه
آفرین صدرا محقق. بسیار منطقی و کارشناسانه مطلب را نوشته اید.
مکرر شو، مکرر شو.
آخیشششش، چقدر حالم خوب شد که فهمیدم که این کار غلط را کشورهای دیگه می کنند و آمریکا و بریتانیا و فرانسه هم کلی کودک گرسنه و فقیر دارد ولی با این حال بازم به دیگران کمک می کند!
کمک یا وام با درصد پایین یا سرمایه گذاری در کشورهای درست ودرمون ویا با هدف آورده مناسب برای کشور هیچ اعتراضی در پی نخواهد داشت.
متاسفانه کمکهایی که جز برای ما بدبختی و بیکاری و فساد و اختلاس و املاک و حقوق نجومی... درپی نداشته اعتراض مردم را در پی داشته و سودی به حال مردم عادی نداشته هیچ، وجهه کشورهم به شدت بد شده است.
عجب ... !!!
سلام روز بخیر آخرش چی شد پوت های ما کجامی ره کمک های مارو می گیرن تو دلشون اول فحشمون می دن بعدش بهمون می خندن
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها . اگر فقر و بدبختی هست باید برای همه باشد نه اینکه وزرا پورشه و بنز سوار شوند و حقوقهای میلیونی دریافت کنند انوقت ماها در فقر و فلاکت باشیم یا فرزندانشان را به انگلیس بفرستند برای تحصیل و ماها پول مدرسه فرزندانمان را نداشته باشیم .....
مغلطه نکن
چی را با چی و کی را با کی و کجا را با کجا مقایسه می کنی
علنا دارید توجیه می کنید ولی از یک طرف هم دارید میگید کار شاه درست بوده جالبه
پس شاه اشتباه نمی کرد؟
کمک برای ارتقاء کیفی زندگی همنوعان و با اعلام عمومی به کل مردم اصلا عیبی نداره که هیچ خیلی هم خوبه.

ولی جالب نیست ما به هر کشوری که داریم کمک میکنیم توش جنگ و ویرانی هست؟؟؟
واقعا ما برای ارتقاء کیفی زندگی اونا داریم کمک میکنیم؟؟؟

یه مثال تجربی ساده بزنم:
از قدیم گفتن هر چقدر که اطرافیان شما دارای کیفیت بالای زندگی باشند برای شما هم بهتر خواهد بود.
این تجربه و مثال موضوعات اجتماعی بسیاری رو تو خودش داره

برای همینه که خیلی از کشورها به کشورهای دیگه کمک میکنن تا ارتقاء کیفیت زندگی داشته باشند چون در اون صورت کیفیت زندگی در کشور خودشون هم بالا میره

به عبارت دیگه هر کاری میکنن در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم خودشونه

آیا ما هم همین رویه رو داریم؟؟؟

آیا میدونیم چقدر هزینه میکنیم؟؟

آیا مردم این کشورها دل خوشی از ما دارن؟؟
مقایسه هیچ کشوری با کشور دیگر درست نیست .

می گویند : برای یک کار اشتباه اگر هزار و یک دلیل بیاوریم می شود هزار یک دلیل اشتباه .
خوب یعنی چی؟
یعنی باید پول بدید به اونها؟
ما که قانع شدیم و شکممون هم سیر شد!!!!!!!!
وقتی نود درصد مردم با این سیاست مخالفن اونوقت چی میگی ،،،
قیاس مع الفارق نکن عزیز من. در هیچ زمینه ای ما را با دیگران قیاس نمی کنی ولی به این موضوع که رسیدی به مقایسه پرداختی؟ اگر کارهای رژیم پهلوی خوب بوده پس چرا انقلاب کردیم؟ اصلا ما انقلاب کردیم که آن کارها نباشد. ضمنا کمی وجدان داشته باش و کامنت ها را منتشر کن. چند روزه به شدت محافظه کار و سانسورچی شدی تابناک!
امیدوارم به چیزی که برای من مینویسی برای خودت ایمان داشته باشی
حمایت و کمک‌های مالی به متحدان منطقه‌ای البته فقط مختص ایران نیست!!!!
چرا متحدان ما همه بد بخت بیچاره ها هستن نمیشه با دو تا آدم حسابی مراوده داشته باشیم ما
از حلقوم ملت میکشن بیرون میدن به دیگران
مقاله نویس محترم لطفا به این سوال پاسخ دهید:
سوریه الان پنج شش ساله درگیر جنگ تمام عیار داخلی است ، یک طرف رژیم اسد و طرف دیگر تروریست های رنگ و وارنگ
هزینه ارتش سوریه و مردم تحت لوای اسد از کجا تامین میشه؟
ضمنا فیلم مردم لبنان هست که از ایران تشکر می کند
خرابه های چنگ 33 روزه لبنان که با سرعت باور نکردنی آباد شد هم مشهوده
فیلم سخنرانی نصرالله هم که میگه هزینه های حزب الله از طرف ایران تامین میشه به کنار.
آهان پس چون محمدرضا شاه و آمریکا این کارو انجام میدن پس کار خوبیه ما هم باید انجام بدیم>؟
به به! نمیدونستیم در کشور گل و بلبلی به نام ایران زندگی می کنیم
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است..
کمک به کشورهای دوست و متحد باید منافعی هم برای کشور داشته باشد... نه نتیجه اش فقط فقر و بدبختی برای قشر پایین دست جامعه ....اینکه شما کشورهای بزرگ مثل آمریکا و انگلیس رو مثال میزنید لطفا منصف باشید و از عواید حاصله برای اونا هم بگین
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است .والسلام
اون ها دارن میدن
وضع مملکتشون هم مثل ما نیست
بعدش هم منافعشون رو در نظر می گیردن
نه ما که این وضع مملکته، اون وضع منافعمون در کشورهای دیگس، این وضع اقتصادی و هزاران بدبختی دیگه
این همه هزینه در عراق آخرش چی شد؟؟؟ سوریه ؟؟؟ فلسطین؟؟؟ و .....
چه منفعتی برای ایران داشت جر بدبختی
اول اوضاع خودمون رو درست کنن بعد برن وام و بذل و بخشش کنن...
صرف مبلغ 300 ميلي.ن براي دستشويي چطور
نميشود با اين پول 10 تا مدرسه در سيستان درست كرد؟
آيا آقايون سري به توالتهاي عمومي و بين راهي ميزنن؟

ااااي خدا
چه مقایسه های مضحکی. اقتصاد ایران را با اقتصاد آمریکا مقایسه می کنید؟
خنده دار ترین خبری بود که تا به امروز از سایت خبری شما خوانده بودن. تلاش برای توجیه بدون در نظر گرفتن خواست مردم نشان دهنده ی عقبگرد توی سایت شماست.
اینی که گفتی نیمی از واقعیت هستش بقیه اش اینکه که گیرنده کمک قراره در ازای دریافت کمک چه سرویسی بده؟ ملت ما باور نمیکنند که کمک های که می شود نتیجه ای مفیدی هم برای ما داشته باشه، مثال هاش زیاده یه نمونه اش سودان.
چرا ما باید کمک کنیم مگر ما کی هستیم؟ سیاستی در پیش بگیریم که در شرایط اقتصادی بد به ما کمک کنند
عجب تحلیل جالبی
تا به حال از این منظر به قضیه نگاه نکرده بودم.
ممنون که روشن کردید.
الان با خیال راحت تاب و تحمل گرانی را خواهم داشت.
آنچه این مقاله شرح داده است صحیح است اما اولا هزینه های انجام شده در سوریه و لبنان و غزه شفاف نیست. در این سالها هیچ اطلاعاتی از میزان کمک مالی به حزب الله، حوثی ها، بشار اسد، جهاد اسلامی و حماس و ..... منتشر نشده است. در ضمن بهتر است نویسنده محترم کمک مالی توسط دیگر کشورها را بصورت سرانه محاسبه و با کمک مالی سرانه ایران به موارد ذکر شده مقایسه نماید.
شما را ارجاع میدهم به کتاب نبرد من , حضرت هیتلر...
ممنون که ما رو با کشور های مثل انگلیس و فرانسه و حتی امریکا مقایسه کردی
من که واقعا قانع شدم حتی حتضر زندگی خودمم بدم به فلسطین البته اگه از ایرانی ها قبول کنن
اصلا این مقاله یعنی چی ؟
سلام آتش به اختیار عزیز. مسئله کمک کردن یا کمک نکردن نیست. م
توجیه جالبی بود . من که قانع شدم
بی خیال !!!!!
عزیزم با این همه طول وتفسیر که گفتی و خواستی توجیه کنی بازم چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است !
مشکل همینجاست
رادیو فردا که فیلتره داداش. یه فیلتر شکنم میزاشی دیگه.
دوست نویسنده.شما گفتی من هم میگویم.منتها در مقیاص کوچکتر.در هر خانواده وقتی درامد بیشتر از مخارج هست مبلغ مازاد در کارهای دیگر سرمایه گذاری میشود پس انداز میشه خانه بخرند ماشین بخرند شایدم سهام بخرند ودر بعضی مواقع به دیگران کمک میکنند .ولی مگر ممکن است خانوادهای خانه نداشته باشد ولی وام متعلق به خود را به کسی دیگر هدیه کند یا خود تلویزیون ندارد ولی کمک کند یکی دیگر تلویزیون بخرد.مثالهای کوچک زدم که بدانید دانش زیادی ندارم.حال مردم ما مثل ان مردی است که با نصف حقوق ماهیانه خود 50 کیلو برنج خریده شب که میاید خانه سیب زمینی جلوش میزارن میپرسه برنج گرفتم .میگویند دادیم همسایه ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
دوست عزیز اشتباه مثبت دادم
که چی حالا؟
یعنی کار خوبی میکنیم؟یا کار بدی میکنیم
خودمون تو کشور از گشنگی بمیریم اونوقت شما صغرا و کبری بچین
كمك قانوني و شفاف به يك كشور فرق داره تا كمك به چندتا گروهك كه بعضا توي دنيا اونا رو به رسميت نمي شناسن
فقر و بدبختی ایران رو توجیه می کنید !!!
به هر حال چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
اگر جلو دزد ها ورانت خوارها گرفته شود که بخش عظیمی از ثروت مملکت را به تاراج می برندوکمتر اثری هم ازخود به جا می گذارند
این چه استدلالی است!!؟
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
خیلی جالبه شما می گید این هزینه ها بودجه جدا و مجزا داره... خوب میشه بگید بودجه از کجا تامیین میشه؟
توجیه خوبیه خخخخخخخخخخخ
تابناك تا اين مردم تا فشار جنگ و اين چيز ها را دوباره نفهمند اين هزينه ها را باور نميكنند و خودشون را به كوچه علي ميزنند
ما ساکن تهرانیم امروز صبح زود رفتم پنیر بخرم یه انسان هم وطن من کنار اشغال ها روی زمین با وضع فلاکت باری خوابیده بود.
شمام سعی می کنی با این استدلالها کمک ما به غزه و لبنان را توجیه کنی. به قول معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
اینها توجیهی بیش نیست که خریدار هم نداره
اخه ملت چي فرض كردين
شما کشورهایی که کمک های مالی هنگفت به هیچ کشوری به دلایلی که گفتید نمی کنند در عین حال امنیت، توسعه و اقتصاد خوبی برای خود دست و پا کرده اند را نام نبردید.
عزیزم مردم از تو سطل اشغال غذا بر می دارن
باشه بابا شما راست میگین ما هم قانع شدیم.
آخه وقتی که تو خودت گرسنه ای رواست که به دیگران کمک کنی
شما چرا راه پهلوی رو می رین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
دوست عزبز ما سیاست کمک به کشورهایی که بازوی خودمان می شوند را مطرح کردیم. اما گفتیم کسانی که دیگران نیز بسیار طرفداری می کنند از آن ها نیز چنین سیاست هایی برای خودشان داشته آمد.
شما حرفتان را زدید ؟ پس بگذارید ما هم حرفمان را بزنیم . اگر سالانه مبلغ مشخصی به لبنان یا کشورهای دیگر کمک میشد هیچ بحثی در آن نبود . اما شما رفتید در جنوب لبنان یک نیمچه کشور جدا ساختید . پول آن آپارتمانها و خیابن کشی ها و فروشگاهها و حقوق افراد را از کجا تامین کرده اید؟ اگر در کشورهای دیگر این کارها را میکنند از کنگره اجازه میگیرند . شما کی از مجلس اجازه ای برای این بذل و بخشش ها گرفته اید ؟
اما امروز وضع اقتصادی خودمان خراب است چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
خوب کي چي!!!!؟؟؟
مشکل ما غزه و لبنان نیست. بلکه آقازاده هایی هستند که وابسته به حکومت بوده و درامد کشور را به روشهای مختلف بالا می کشند.
باشه بابااا .. تو خوب میفهمی.. بقیه ...
عرض سلام و خسته نباشيد! تحليل شما به صورت كلى درسته اما مسئله اى كه در متن بالا به نظرم ناگفته ماند وضعيت اقتصادى وخيم ايران امروز است كه به هيچ وجه قابل مقايسه با اوضاع اقتصادى ايالات متحده و يا اوضاع اقتصادى قبل از انقلاب نيست! و مقايسه از هر حيث غلط به نظر مياد. در هر صورت بهتر است اگر الان منابعى وجود دارد در مورد اولويت ها هزينه شود
ابر وباد و مه و خورشیدو فلک در کارند تا ملت ما هر روز بدبختر شوند
آخه آدم ناحسابی در آمریکا و بعضی کشورهای دیگه که کمک میکنند اختلاس و گرانی و رانت خواری و سوء مدیریت نیست شاه اگر به کشورهای دیگه کمک میکرد از سوی قدرتهای جهانی و دیگر کشورها تقبیح نمیشد بلکه عزت و احترام داشت الآن ما در هر کشور مسلمانی تقی به توقی بخورد دخالت میکنیم این روش درست نیست ما با پدیده هایی مثل کم آبی خشکسالی گرد وغبار و نابودی محیط زیست گرانی و بیکاری و فقر و معضلات فرهنگی و اجتماعی داریم از درون متلاشی میشیم بودجه کشور ما بیت المال است و ما که ادعای حکومت اسلامی را داریم این پول خرج هر غیر ایرانی شود حرام است چون اکثر مردم راضی نیستند
با این تفاسیر آمریکایی ها باید به کشورهای دیگه پناهنده بشن! حالا چرا برعکسه حتما اونا اشتباه میکنن وگرنه شما که عقل کلی!!!
ولی انها یی که کمک میگیرند به کشور کمک دهنده فحش و ناسزا نمی گویند و خیابان و میدان به نام صدام حسین شهید نمی سازند پول باید جای درست برود
تمام کشورها برای بقا و اهداف سیاسی دست به اینچنین کارهایی میزنند .
با سلام
هر کدام از کشورهایی که نام بردید ، قطعا در ازای کمکی که به سایر کشورها مینمایند به دنبال منافعی هستند که ممکن است هر کدام از این منافع در افقهای زمانی مختلف محقق شود.
نویسنده این متن معلومه علم سیاسی و نوشتاری نداری
مقایسه کمکهای شاه یا امریکا به دیگر کشورها با بردن پول به لبنان و غزه،قیاس مع الفارق است
افرین تحلیل خوبی بود
تابناک عزیز گزارش آبکی و دهن پاک کنت رو خوندیم.
اول تمام لینکهایی که گداشتی فیلتر بود!!!!!!!!!!!
دوم حکومتهایی که به کشورهای دوست کمک می کنن در قبالش چندین برابر از منابع دیگه پس می گیرن.
یک عمر بدی کردی و دیدی ثمرش را نیکی چه بدی داشت که یک بار نکردی؟ این همه از مردم پنهانکاری می کنید. یک بار بیایید روراست بگویید 10 میلیارد دلار دادیم به فلان کشور برای توسعه روابط. چرا همش از غربی ها کارهای بدشون رو یاد میگیرید؟ با مردم روراست باشید و راست بگویید. همه مشکلات از دروغگویی و پنهانکاری مسئولین کشور است.
با همه توجيهاتي كه در متن آمده باز هم جايز نيست. اگر شما زمان شاه را مثال ميزنيد در آن زمان ثبات اقتصادي وجود داشت و تحت تحريم نبوديم نه اينكه الان كشور ما ثبات اقتصادي ندارد و مشكلات بسياري در ايران در گرو اين است.
در نهايت چراغي كه به خانه روا ست به مسجد حرام است.
با كمال تشكر از اينكه روشنگري نموديد با اينكه يقين دارم طبق معمول نوشته منو منتشر نميكنيد اما لازم است دكر كنم دراين امريكايي كه شما شديدا علاقه به سياهنماييش داريد هيچ كودكي را در حال گدايي و كار و يا فروشندگي سر چهاراه نميبينيد. هيچ ادمي از گرسنگي نميميرد همه كوپن غذايي دريافت ميكنند البته افراد مستحق. ضمنا دوران پهلوي كه به عقيده شما سراسر ظلم و چپاول بوده مثال موجهي براي توجيه اين كمكهاي ميلياردي نميباشد. در اخر چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرامست
که چی؟
ماشالله به این همه نبوغ . چرا آمریکا رو مثال میزنی ؟ کشوهای اسکاندیناوی و خیلی از کشورهای اروپایی و ژاپن و بقیه کشورها رو مثال بزنید . ضمنا امریکا وفتی که یک دلار کمک میکنه در عوضش چند دلار پس میگیره . بدبختی ما ایرانیها وجود کارشناسانی مثل شماست
چی مون شبیه آمریکاست
برادر من اونا اگه کمک می کردن یا کمک می کنند مردم خودشون با فقر دسته و گنجه نرم نمی کنند شما خودت شام شب نداشته باشی بدی زن و بچه ات بخورن دوزار پول میاد تو جیبت میدی به همسایه ات یا اول شکم زن و بچه خودتو سیر می کنی؟
خوب اگر قرار بود مثل هند باشیم یا سیاستهای زمان شاه را تکرار کنیم چه نیازی به حکومت شما داشتیم؟؟. فقر شهروندان آمریکا را مثال می زنید اما خود را با پیشرفت های علمی و تکنیکی آنها مقایسه نمی کنید!!!!
اگه این کمک های عادیه چرا کسی به ایران کمک نمیکند؟
کمک های مالی آمریکا و دیگر کشورهای دموکراتیک به برخی کشورها شفاف است و حتی مطابق مقاله شما مبالغ آن معلوم بوده و در مجالس آن کشورها توسط نمایندگان مردم مورد بحث، تعدیل و تصویب قرار گرفته. آیا آن کسی که این مقاله را به شما سفارش داده است می تواند مبالغ کمک های مالی ایران به لبنان، غزه، بشار اسد، حزب الله لبنان، حوثی های یمن، افاغنه لشکر زینبیون و پاکستانی های لشکر فاطمیون در سوریه، شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه ووو را اعلام کند و مشخص کند چه زمانی ردیف این هزینه ها در مجلس ایران مطرح و تصویب شد؟ آیا مردم این کشور اجازه ندارند بدانند که بیت المالشان کجا هزینه می شود؟
آقای تحلیلگرمحترم! شماکه اینقدرزحمت کشیدید وشاهد بر ادعا آوردید.باید بدانید "هرگردی گردونیست" کاش بیشتردرزمان و چگونگی اتفاقات به ظاهر شبیه هم مطالعه می کردید.
بسیاری ازمنابعی که ذکرمی کنید مورد قبول خودتان نیست ،همین سایت ها ومنابع اتفاقات ناگوارداخلی مملکت ما راهم منعکس می کنند ،ازآنها هم بنویس! . مجبورم به خاطر تامین اطلاعات شخصی شما عرض کنم اگه عملکرد محمدرضاپهلوی راشاهد می گیری ، بدان درآن زمان هزینه ما درآمد ملی درپی داشته ،چیزی که دوست ودشمن نمی توانند منکرآن شوند. ما حرف اول و آخر رادرمنطقه می زدیم، اوپک گوش به فرمان مابود،کسی جرات نمی کرددرمورد ایران بد فکر بکند،ریال ایران وارد سبدارزی بانک جهانی شده بود. نمی خواهم خاطر مبارکت مکدر شود، منصف باش وآزاده.ورضای خدا ومردم رابرهمه چیز ترجیح بده .
این مطلبی که اینجا گذشاتی خیلی خوبه ولی تبلیغاتی که توی فضای مجازی غیر قانونمد میشه کفاف این موردا رو نمی ده
سلام الان شما درستش کردید کمک به چه قیمتی - وقتی تمام هزینه های جنگ و مخارج و حقوق یی کشور و ی گروه به اعتراف شیخ نصرالله میدیم این انصافه
وقتی مردم خودمان در فقر دست و پا میزند و دین و ایمانشان را از دست می دهند چه معنی میدهد بیایم به بهونه صدور دین و انقلاب کلی خرج تبلیغ الکی کنیم
برای پیشرفت باید به بلوغ ملی رسید . همه باید برسیم
بلوغ ملی یعنی نخریذن کالای گران ... ندویدن دنبال ماشین مسئولین ... کف نزدن برای ادعای انجام کار هنوز انجام نشده و ...
حتی فهمیدن مقالۀ بالا نیز بلوغ ملی می خواهد .
کسی که نمی دونه ساختن چند تا خانه یا مسلح کردن تعدادی جنگجو یاخریدن رای چند نماینده در فلان کشور و ... برای اقتصاد ایران که چند صد هزار میلیارد بزرگی اونه ، قطره ای از دریاست .
به طور مثال رشوه هایی که در ادارات ما رد و بدل می شه چند هزار برابر پولی است که ما در جاهای دیگه بر حسب ضرورت خرج می کنیم .
بلوغ ملی آخرین نوع بلوغ است بعد از بلوغ های متداول مانند فکری و جسمی و جنسی و ...
بعضی ها در عمر متداول 70 ، 80 سالۀ ، فرصت رسیدن به بلوغ ملی را پیدا نمی کنند .
اره توجیه کنید
توجیه نکنید بهتره!
" پیش از انقلاب حتی محمدرضا شاه پهلوی فهرستی از کمک‌ها و بذل و بخشش‌های مالی ... "
اما این کجا و آن کجا !!!؟؟
ممنون . بسیار به جا و منصفانه بود . البته اگر کسانی با تیپ روشنفکری که در حال پراکندن همان اعتراض های احساسی در جامعه و فضای مجازی هستند ، بخواهند امثال این گزارش را ببینند !!
نویسنده مقاله به این مسئله دقت نکرده که در ازای هزینه ای که میکنی چه چیز گیر مردم(؟!) میاد؟ بحثی در این نیست اما اگر قراره در کشورهایی که ذکر کردید هزینه بشه ایا برگشت اقتصادی در زندگی مردم تاثیر میگذارد یا نه قراره یک هزینه بدون فاکتور(خیلی مهمه که هیچکس نمیگه چقدر هزینه شده برای چی شده کجا شده) فقط صورت بگیره . باور کنید مردم از خودمون هستند میتونند بفهمند پس به شعور ملت احترام بگذاریم....
الحمدلله که وضع ما از همه بهتره !!!!!!
ما خیلی خوبیم ...............
حالا دیگه قضیه حَلِّه!؟ حلال شد!؟
والله همین که یک رسانه ی موافق، قبول کرد که مردم از این دست حرف ها می زنن خودش یک پیروزی برای مردم هست. دیگه تحلیلتون طبق معمول تحلیل های همیشگی موافقان هست و بحثی در اون نیست. همون یه مورد موفقیت برای ما کافیه!
حرف شما درست ولی دولتها در قبال کمک های بلاعوض امتیزهای اقتصادی و معافیتهای گمرکی و تسهیلات برای داشتن بازار میکنند ولی ایران فکر نمیکنم... اینجا مساله نمود پیدا میکند.
مشکل اینه که ملت ایران همه فکر می کنند کارشناس هستن. تا نیم ساعت ماهواره نگاه میکنن هرچی شنیدن را مثل یک استاد دانشگاه بازگو میکنن!
نمیدونم کی این مطلب و میخونه ولی قسمت میدم به جون عزیزترین کسی که داری نشر کن.
تابناک هیج جای دنیا طرف با دکتری تخصصی در یکی از دانشگاه های مطرح کشور بیکار نمی مونه.
تابناک من ندیم کسی در آمریک با مدرک دکتری چشمشو به یارانه پدر مادرشو بدوزه.
من ندیدم فارغ التحصیل دکتری با قریب به 17 مقاله علمی پژوهشی در آمریکا بیکار بمونه.
من ندیدیم کسی که رتبه اول آزمون دکتری بوده و شاگرد اول بوده درآمریکا بیکار بمونه.
ولی من دیدم دانشجویان ما میرن دکتری و پست دکتری اونجا میخونن و حقوق میگیرن.
من دیدم آقازاده ها اونجا رفتن درس میخونن هم از این ور میخورن و هم از اون ور
و سوال آخر
آیا ما که تو این مملکت کسی رو نداریم سفارشمون کنه باید بمیریم؟؟ آیا اینجا مملکت ما نیست؟؟؟
تو رو جون هر کی دوس دارین کمتر مارو فریب بدین.
سوال من از شما اين است چرا ايران هميشه بايد كمك كند درصورتي كه ديگر كشورها به ما كمك نمي كنند و سوال آخر اينكه در اسلام سفارش شده اول از خودتون شروع كنيد و اگر گرسنه اي نبود و همه به حقشون رسيدند بعد كمك به كشورهاي ديگر.
خوب بود تابناک! نسبتا"
بله درست می فرمایید اما آنها از این بزل وبخشش ها بهره می برند اما ما چی ؟ ما خرجشان می کنیم اما دلشان با همان اعراب منطقه است.
خوب به ایران کی کمک می کنه؟ بحث اینجاست.
حرف شما درست ولی در کشوری که ادعای دمکراسی و عدالت داره نظر مردم هیچ تاثیری در سیاست های داخلی و خارجی نباید داشته باشه ؟؟ مردم نخوان پولشون بره غزه و لبنان باید چکار کنن ؟؟
اگه هر کشوری به کشور دیگه کمک میکنه یخاطر منافع مردمشه برای مردم ما این کمکها چه عایدی و منافعی داشته فقط هزینه کردیم
ای کاش نظرات را هم می گذاشتی. ولی کاملا معلوم است که هر چه را دوست داری چاپ هم می کنی.
چرا کشورهایی که از نظر شاخص های رفاهی در صدر جهان قرار دارند مثل سوئد فنلاند ژاپن یا سوئیس چنین بذل و بخشش هایی نمی کنند؟! یعنی عقل و درایت مسئولین آن کشورها که باعث شده به بالاترین شاخص های زندگی برای شهروندان خودشان برسند و بیشترین میزان ذخایر ارزی و درآمد سرانه جهان را نیز در اختیار دارند از کشورهایی که شما گفتید پایین تر است؟ یا ...
قابل توجه نویسنده محترم اینکه
اولا این حجم کمک به نسبت اقتصاد بزرگ این کشورها بسیار ناچیز هست
از طرف دیگر اقتصاد اونها باز هست نه مثل ما سالها در تحریم و فشار.
نکته دیگر اینکه اونها اگر کمک میکنند در راستای هدفی هست و اغلب به اهدافشان میرسند نه مثل ما که به هیچ کدوم از اهداف نمیرسیم ولی باز هم خرج میکنیم و خرج میکنیم.
به قول شاعر : میان چرخ من تا چرخ گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.
همه اینها که نوشته شده درست ما هم مخالفتی با این طور پرداختها نداریم ولی اگر امریکا همچین کمک هایی می کند در عوض دو برابر ان ار از طریق فروش محصولات و تکنولوژی از همان کشور پس می گیرد ما هزینه می کنیم و لی در نهایت موقع بهره برداری که می شود کشور های مورد لطف قرار گرفته به ما پشت می کنند و رو به امریکا و اتحادیه اروپا می اورند دوم اینکه با این محاصره اقتصادی که ما شده ایم چطوری می خواینم پول های انجام کارا ها یمان را از کشور های هدف بگیریم همین الان هنوز هیچی نشده و تحریم ها به اجرا در نیامده هند از پرداخت پول نفت خریداری شده است امتناع می کند و .....................
ببينيد دوست خوبمون كه براي تنوير افكار عمومي اين رو نوشتيد خوب ما با انگليس و آمريكا مشكل داشتيم و داريم خوب اگه اين رفتار اونا درسته چرا بقيه اش نيست صرف اينكه يه نفر يا يه كشور اشتباه ميكنه قبح عمل از بين نميره اشتباه اشتباه و يكي از بزرگترين اشتباهات همون چراغ معروفيه كه وقتي به خونه رواست به مسجد حرام ميشه شما ماليات رو از مردم ميگيريد وثروت همين مردم رو ميبريد جاي ديگه عين عين حرام الهي هست حالا به صرف اينكه امريكا و انگليس و هند و........ اين اشتباه رو انجام ميدن كار ما رو توجيه نميكنه

التماس تفكر
تو این جور مسائل خوب بلدیم توجیه کنیم و تقلید کنیم و خودمون رو مقایسه کنیم با کشورهای دیگه ولی تو چیزای دیگه نه، مقابله با دزدی و اختلاس و گرونفروشی و ... رو هم از همون کشورهایی که اسم بردید یاد بگیرید و ازشون تقلید کنید نه فقط تو به باد دادن پولهای مملکت. هرکسی که رفت افتاد تو چاه بقیه هم دنبالش باید برن بیفتن تو چاه؟
چه تحلیلی
نویسنده محترم یک نکته را فراموش کرده. کشورهای نام برده شده در این مقال همه از محل این هزینه ها منافعی کسب می کنند اما حاصل بذل و بخششهای ما تحریم و فشار اقتصادی است. من به عنوان یک شهروند حق دارم بپرسم وقتی کمک به فلسطینی ها موجب عصر و حرج می شود و این کمک از بیت المال است و من هم از این بیت المال سهم دارم چرا باید سهم من و خانواده ام مستقیم و غیر مستقیم برای مردمی که حتا بسیاری از آنها عقاید و دلایل ما برای این کمک را قبول ندارند هزینه شود؟؟ هر گاه مردم در سرزمینهای اشغالی به همراه اعراب به انجام وظیفه خود برای آزادی کشورشان قیام کردند ما هم کمک کنیم. امروز ظاهرا ما دایه دلسوزتر از مادر هستیم و هزینه غیر متعارفی می پردازیم .
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . والسلام
واقعا خود نویسنده مطلب به اونچه که نوشته اعتقاد داره؟
سفسطه
بخشش یک میلیارد دلار برای امریکا مثل بخشش ده هزار تومان برای ایرانه
ما داریم نصف بودجه خودمان را میبخشیم
هزاران مورد دیگر برای مقایسه وجود دارد شما فقط چرا کمک سایر کشورها را قیاس کردید در ضمن اگر آمریکا 1ریال کمک میکند درمقابل 10 ریال برایه آن کمک 1ریالی برایه مردمش سودسازی میکند وشما همه چیز را می بینید الا کدو را که اصل کاریست نمیبینید
نتیجتا ما به سوریه لبنان یمن و غیره پول میدیم چون آمریکا هم میده، البته اقتصاد ما کلا با آمریکا قابل مقایسه هستش بطور کلی بگذریم که اقتصاد ما اونقدر قویتره که قیمت دلار توش هرلحظه یه رقمه!
واقعا تحلیل عجیب و غیرعاقلانه ای بود!
ما که راضی نیستیم. حالا هر دلیلی که میخواید بیارید بیارید ولی مردم خودمون توی بدبختی و فقر دارن دست و پا میزنن. فکر میکنید چند درصد اینهمه استرس و گرفتاری و تجاوز و دزدی و اعتیاد و ... به مسائل مالی مربوط میشه؟ وقتی خوب دقت کنی میبینی همشون به پول ارتباط داره. میخوان کمک کنن بکنن ولی اول مشکلات مردم خودمون رو حل کنن. حالا هر چی هم که بگین پولی که داره کمک میشه ربطی به پولهای دیگه نداره فقط توجیهه والا اگر دلسوز مردم باشن میتونن همون پولها رو با یه توجیه دیگه خرج مردم خودمون بکنن. واقعا انصاف نیست. مگه ما چقدر عمر میکنیم که باید به این فلاکت روزگارمون رو بگذرونیم. ما چه لذتی از زندگیمون داریم میبریم؟ همش کار، پس انداز، قسط بلکه شاید بتونیم حداقل آرزوهامون رو برآورده کنیم. یه خونه اجاره ای یا نهایت یه خونه کوچیک منطقه متوسط رو به پایین یا یه ماشین مدل پایین که بلکه شاید شه آرزو به دل از دنیا نریم!!!
یعنی ما با امریکا و انگلیس و فرانسه برابریم؟!اون کشورها قدرت و اقتصادشون با ایران برابره؟به کشورهایی که کمک میکنن در راستای اهدافشون هست نه ایران که به هر کسی کمک میکنه تو وتو علیه اش اولین نفره،یعنی متوجه نشدین که به هر کس کمک کردین حس دشمنی بهمون داره؟مثلا کمک ما به کشورای بی عرضه و بدون هیچ قدرتی در جهان چه منافعی برامون داره!
نخست انکه براورد شده حدود 6 میلیارد دلار سالانه ایران در سوریه خرج می کند که با توجه به فقر وسیع تعداد زیادی ایرانی با این پول مشکلات بسیاری حل می شود ثانیا فقر در امریکا و انگلیس به این شدت نیست که عده ای از سطل زباله مایحتاج خود را براورده کنند. پس با دیدگاه شما همین پول اندکی که داریم هم خرج یمن کنیم خودمان از گرسنگی بمیریم چطوره؟
اين همه آسمون ريسمون بافتي كه چي؟ حرف آخر رو نگفتي. يعني مي‌ديم ديگه. بودجش جداست؟ يعني از آسمون رسيده؟ خيلي رو داريد به خدا.
عجب تحلیل آبکی بود!!! مدت هاست سطح شعور مردم از اینگونه قیاس مع‌الفارق گذشته مثل مقایسه قیمت سوخت اروپا با ایران و هزار مورد بخود دیگر...
کسی منکر کمک خارجی برای بدست آوردن منافع نیست ولی چند نکته:
1- زمان گرفتاری داخلی کمک خارجی بی معنی است ، نشنیده ایده چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
2- کمک های خارجی باید در راستای منافع ملی باشد که در حال حاضر نیست .هنوز یادمان هست فلسطینی هایی که برای صدام مجلس ترحیم بپا کردند.
شما به اروپا کمک بالا عوض بکن ولی پاسپورت کشورت اونجا اعتبار داشته باشه، شما کمک کن ولی حمایت کمک
گیرنده ها را در مجامع بین الملی پشت سر خودت داشته باشه الان داریم...
با سلام، حرف شما درست ولی این کشور ها اول خودشون رو میسازن و آباد میکنند بعد میرن به بقیه هم کمک می کنند کسی با اصل قضیه مشکل نداره ولی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
آمریکا مثل کسی هست که ماهانه 100 میلیون حقوق میگیره و ایران تقریبا 1 میلیون، به نظرتون اگه آمریکا 10 میلیون به فقرا کمک کنه چه وضعی پیدا میکنه و ایران اگه 10 میلیون کمک کنه چه وضعی؟ درآمد ناخالص آمریکا با ایران اصلا قابل قیاس نیست.
خب که چی؟؟؟
من یکی از این گزارش خیلی خیلی قانع شدم!! خدا قوت برادران که به فکر منافع ملی هستید!. اگر کشورهای غربی یک دلار هزینه کنند ده دلار جای دیگه به جیب می زنند! شرکت های بخش خصوصی شان و انقتصادشان به گردش درمیاد. الکی هزینه نمی کنند. در ضمن در قبال این نوع کمک ها با مردمشون و قانونشون شفاف هستند.
شما هم بیایید اعلام کنید که در طول 40 سال گذشته چقدر به کشورهای اطراف کمک کردید و چقدر منافع ملی در قبال اینها تامین شده است؟
حتی مسایل امنیت ملی را اشکال ندارد بحث کنید. البته نه امنیت یه سری گروه های سیاسی.
اگر همه مقامات با مردم شفاف باشند، مردم هم می پذیرند. اگر بدون شفافیت اعتبارات این ملت را ببرید در جای دیگه با اهداف جناحی خود هزینه کنید قطع به یقین بدانید که ملت شما را حلال نخواهد کرد. من یکی که هیچکدام از مقامات را حلال نخواهم کرد. مگر اینکه دقیق به ما گزارش بدهند که پول های ما کجا هزینه شده و در قبالش ما چه منفعتی را کاسب شده ایم.
لطفا از منافع این کمک ها نیز صحبت کنید تا برای همه روشن شود و دیگر گله نکنند.
عجب گزارش آبکی آن کشورهایی که کمک به جایی می کنند در راستای منافعشان است نه بر اساس توهم
برو بابا کشکتو بساب . با این حرفا کسی بیخیال نمیشه .
من متن بالا و خلاصه خدمتتون ترجمه میکنم!! :
ملت ایران چه بدبخت باشین چه نباشین ما به سوریه و عراق و لبنان کمک میکنیم و زیاد هم اینکار رو میکنیم ( همینه که هست ) و دلیلش اینه که آمریکا به اسرائیل کمک میکنه .
تازه آمریکا کشور بدبختیه و بی خانمان داره و ما خوشبختیم و میتونیم و پول میدیم این و اون بخورن و آخرش هم پشتشون رو بکنن به ایران بگن ما عرب هستیم شما ها عجم .
خسته نباشید از این روشنگری که فرمودید
مرسی
امیدوارم که شرایط 47 تا 57 ویا بسیاری از آن کشورها که در حال خرجهای بلاعوض میباشند را با شرایط امروز ایران نیز قیاس بگیرید ..فشارهای اقتصادی کمرشکن تاب وتوان را بریده ..چراغی که به خانه رواست ..
بی خیال بابا

اونا که کمک می کنند ، خودشون مشکل ندارند
نه آمریکا و نه شاه و نه هیچکدوم دیگه

ما خودمون هیچی نداریم اونوقت اونی رو هم که با بدبختی به دست میاریم تقسیم می کنند
اصل مشکل اینجاست که اهداف کلان درنظر گرفته شده هیچ ربطی به منافع ملی ندارد ودر واقع منافع ملی به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف کلان درنظر گرفته شده اهداف کلانی که در دنیای امروز هزینه اش فقط وفقط از جیب قشر ضعیف ایرانی پرداخته می شود نه از منافع وجیب کسانی که این شعارها واهداف کلان را برای کشور ایران طراحی کرده اند وبواسطه آن برای خود تشکیلات با دژ فولادی ساخته اند .
الكي ميگه
قیاس مع‌الفارق میکنی تابناک جان
آمارهایی که از کشورهای دیگه میدی هم مشابه آمارهای رییس جمهور آمارها است. خجالت بکش و رو در روی مردم نایست. مردم راضی به به استفاده از منابع و ثروتشون تو کشورای دیگه نیستن
اظهار نظر شما اصلا ربطی به موضوعی که خودتان مطرح کرده اید ندارید به فرص اینکه یکی اشتباهی می کند ما هم باید همان را بکنیم.اصلا در آمریکا مردم توی خیابان بخوابند و به قول شما قدرت خرید مایحتاج زندگی را نداشته باشند خوب آیا ما هم باید بگوییم که خیلی خوب است ما هم اگر مثل آنها باشیم هیچ عیبی ندارد. حرف های شما بوی سرمایه داری را می دهد که فقط به فکر نفع حد اکثری است حتی به قیمت از بین رفتن همه.
جناب عزيز اين كشورهايي كه گفتي تورم 60% ندارند .
این کمکها در صورتی توجیه داره که ملتشون فقیر نباشه. اگر می خواهند کمک کنند از پولهایی که در حسابهای خارجی دارند پرداخت کنند.
چطور شد که همه اعمال رزیم قبلی گناه کبیره بود ولی کمک هایش به بیرون مرزها منافع ملی ؟
من متقاعد شدم . الان یه شماره حساب بدید من این کلیه ام رو هم بفروشم به عزیزان سوری و فلسطینی می خوام کمک کنم.
اصلا به جه ایران تو زمان شاه نگاه نکنید که اون موقع چه جایگاهی داشتیم الان چه جایگاهی داریم.
این هم شد مقاله نوشتن خوب میزان کمک های ایران به کشورهای دیگر بنویس
واقعا خدا خيرت بده كه يه تحليل علمي ومنطقي انجام دادي البته كو گوش شنوا
امریکا استانداردهای زندگیش ۱۰برابر بالاتر از ماست مثل اینکه میزان کمک های یک روستا را با شهر مقایسه میکنید یه سرچ تو اینترنت کنید متوجهه میشید .ما الان مثل خانواده ایی هستیم که مردش روزی زن و بچه اش را برای همسایه میبرد در حالی که بچه هاش گرسنه اند
این کشورها از نظر فقر و بیکاری و بهداشت و مسکن و اموزش و....... قابل قیاس با ایران نیستند. وضعیت مدارس ما را در سیستان و بلوچستان و رودبار جازموریان ببینید.
انوقت چطور راضی هستید برای کشور دیگری مدرسه یا هر چیز دیگری بسازید.
امریکا استاندارد زندگیش ۱۰برابر بهتر از ما هست مانند مقایسه کمک یک روستا وشهر هست .قصه ما قصه خانواده ایی هست که مرد خونه خانواده اش گرسنه هست ولی خرجی همسایه را میده
اول سر و سامان دادن به اوضاع داخلی بعد کمک به دیگران
در همه موارد ذکر شده، کمک ها در جهت منافع ملی کشور پرداخت کننده است ولی در مورد کمک های ایران به دیگر کشورها مباحث ایدولوژیک مطرح است و اکثرا به ضرر متافع ملی ایران است.
هند رو با ايران مقايسه مي كنيد خنده دار !!!!
خدايا
این مقاله به جای پرداختن به اینکه آیا چنین کمک هایی اصولا صحیح است یا نه؟ اینگونه استنتاج کرده است که چون دیگران انجام می دهند، پس کار درستی است و ما هم باید انجام دهیم. که چون محمدرضا شاه انجام داده و چون که آمریکا انجام داده، پس کار درستی است.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
واقعا نویسنده متوجه نوشته هایش میباشد?اینکه هرکشوری به کشور دیگری کمک میکند دررایتای منافع ملی کشورش میباشد
این نویسنده محترم توضیح نمیدهد که منافع ملی ما در کمک کردن به فلسطین سوریه لبنان چیست ? لطفا دریکسطر یا دوسطر منافع ملی کشور ایران را دراین 40سال به این کشورها توضیح دهند کوتاه مختصرومفید .
ملتهای امریکا انگلیس فرانسه منافع ملی خودرا درکمک کردن به کشورهای مورزنظرشان برای ملتهایشان توجیه کرده اند وآنها پذیدفته اند وشاکی نیستند
باتشکر
(چراغی کهبه خانه رواست به مسجد حرام است) هرکس این مطلب رو نگاشته به این فکر نکرده که تو همه ضمینه ها داریم روبه عقب میریم
متاسفانه توجيه پذيرنبود
مردم رو چی فرض کردین ؟
تصورش را بکنید ما در فاجعه داعش به کمک عراق و سوریه نرفته بودیم و داعش در این کشورها قدرتش بیشتر شده بود و فقط آنها در یک تهاجم ناگهانی از نوع داعشی یک شهر کوچک مرزی ما را اشغال کرده بودند. ما باید برای ازادی این شهر دهها برابر انچه در سوریه هزینه کردیم هزینه می کردیم و تلفات می دادیم.
رفاه و پیشرفت در کشورهای نامبرده به مراتب بیشتر از کشور ما میباشد
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
چراغ، نه مناره و لوستر و فرش و پشتی
حتی چراغ!
داشته باش به هر انسانی کمک کن. در مملکتی که پول پخش مسابقات فوتبال را ندارد. سفر ۶ نماینده زندگی لوکس محسوب میشود. مدرسه ندارد. آب ندارد. امنیت ندارد. کار ندارد. در عوض غم و غصه دارد. پول برای ویزای کربلا دارد. پول برای سفر به سعودی دارد. پول به فلسطینی دشمن ایرانی و متحد عربها دارد.... اعتراض مردم به این تناقضات است.
به عنوان مثال در يک دهه از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محمدرضاه شاه بيش از ده میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور را به‌صورت وام با بهره پايين، يا حتی وام بلاعوض و هديه به «کشورهای دوست» ايران داد.

اين مورد را با مدرك در اين سايت درج كن مردم آگاه بشن
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
حالا چون بعضی کشور ها این کار رو می کنند ما هم باید انجام بدیم با این همه بدبختی و فلاکت
مطلبی بسیار سطحی ...
اعطای کمک و وام که باعث دشمن تراشی و تحریم نشود اشکالی ندارد. نه اینکه پول بدیم دشمن بخریم.
یکی از خواسته های مردم در زمان انقلاب قطع کمکهای دولت پهلوی به کشورهای دیگر بود.در صد فقر در ایران و امریکا را هم منتشر کنید.
مردم مابایدمتوجه شیطنتهای دشمنان انقلاب وملت ایران باشند، آنان نمیتواننداین همبستگی وآزادی واستقلال ما ملت ایران راببینند.
احسنت. مقاله دقیق و وزینی بود.
چه جالب آمريكا و شاه حالا شدند خوب! البته كه بايد دمبال متحد باشيم ولى در چه وضعيتى؟ الان كه كشور وضع اقتصادى و معيشتيش نا به سامان هست؟! نظام به مردم خودش فكر نمى كنه متاسفانه
ببخشید انها از خودشان نمی بخشند .......از استعمار کشوری مثل عربستان و اسراییل را می دوشند .اگر قرار بود خودشان بدهند یک ریال هم نمی دادند .راه را اشتباهی رفتید .رفیق
جرا نظرات مردم را نمی گذارید؟
دولت حق ندارد تحت هيچ شرايطي بدون موافقت مردم پول خرج كشورهاي ديگه كنه در ضمن كمكها بايد طوري باشد كه منافعي كع نصيب ايران مي كند بيشتر از اين كمكها باشد . و در موقعيتي كه كشور بشدت مشكل دارد اينگونه كمكها محلي از اعراب ندارد !
شما که ماشاء الله اینقده خوب اطلاعات دارید و آمار حکومت پهلوی تا هندوستان را ارائه میفرمایید , بد نبود یه آماری هم از هزینه های سیاستهای خارجی نظام مورد حماییتون ارائه میفرمودید. سر جمع بفرمایید یمن و افریقا و پاکستان و سوریه و عراق و غزه و لبنان چقدر طی سال گذشته برامون خرج برداشته . راستی اون کامیون شمش طلا و دلاری که اردوغان نوش جان کرد و پشت تریبون هم خدا را شکر کرد بخاطر این مال باد آورده داستانش به کجا رسید؟ البته برای یک مقاله سفارشی انتظار نداریم که نظرات بینندگان را منتشر کنید.
فرقش اینه که در کشور ما نظر مردم پرسیده نمیشه که حداقل مشخص بشه چنددرصد مردم با این هزینه ها
موافقند. عملا هم میدونند که اکثر مردم مخالفند ولی کسی اهمیت نمیده.
تمام دارایی ملت ایران را یا در بانکها سویس برای خودشان پس انداز می کنند و املاک در خارج می خرند و یا اینکه به غزه و لبنان و عراق و یمن می دهند و روز به روز هم مردم ایران فقیرتر می شوند در عوض آقایان خوشحال هستند که عربها زندگی شادتر و راحت تری دارند . صبر خدا هم حدی دارد !
من واقعا تعجب میکنم از این مقاله.یا نویسنده خوابه یا خودش رو به خواب زده.بحث کمک های مالی یه قسمت کوچک ماجراست.بحث دشمنی با اسراییل حتی اگر بدون ارایه کمک مالی به فلسطینیان باشه خودش به تنهایی میتونه برا کشور مشکل افرین و درد سر ساز باشه و باعث میشه طرف مقابل تمام توانش را در لابی های مختلفی که در تمام کشور دنیا داره انجام بده تا به ما فشار بیاره.تنها چیزی که من نمیفهمم اینه که چرا ما با اسراییل مشکل داریم در حالیکه خود عرب ها که قاعدتا نسبت به ما مخق تر به دلسوزی برا هم زبان هاشان هستند، به سازش راضی شدند.فقط یه جمله به ما جواب بدید که خمایتهای مالی سیاسی و....ما از این گروه ها چه نفع بزرگی برا کشور داشته.
بعد هر کشور دیگه ای اگه داره به یه کشور کمک میکنه حتما به نفع منافع ملی خودشه که این کار رو میکنه نا منافع ملی دیگر کشورها
حالا فهمیدید چرا میگم نویسنده مقاله خودش رو زده به خواب.
تابناکه اگه طرفدار ازادی بیان هتس که میدونم نیستی،این رو منتشر کن.
گزارش بسیار خوبی است و قطعا این مباحث حداقل به عدم رشد نارضایتی های خود ساخته ( البته واقعی هم کم نداریم) و خود کم پنداری و ناامیدی از زندگی و تلاش برای بهبود اوضاع کمک خواهد کرد . لیکن مصادیق بسیار بیشتر و سنگینتر و پررنگ تری از هزینه های کشورها در دیگر نقاط خصوصا در امور نظامی و حتی شبه تروریستی و مداخله جویانه و بعضا بدون موافقت و تایید و درخواست دولتهای قانونی و مردم آن کشورها میتوان ذکر کرد و حتما تکمیل کنید.
در عین حال سهم این هزینه ها که البته میبایست بصورت حدسی و با فرض درصدی از اعتبارات نظامی کشور بیان نمود را هم در کل اعتبارات کشور چقدر است و بیان اینکه با فرض صحت تمامی این ادعا ها و حجم این کمکها این مبالغ چند درصد در حوزه های اقتصادی و تجاری و عمرانی و ... جامعه میتواند رشد ایجاد کند را بیان نمود تا همه بدانند تنها حوزه موفق در کشور ما در قلب منطقه ای بحرانی و هدف گیری شده توسط کلیه گروههای تروریستی و حامیان آنها یعنی امنیت و قدرت بازدارندگی نظامی و استراتژی بازدارندگی با ابزار سوریه و لبنان و یمن و ... را نباید سهم اعتبارش را به وزارتخانه های راه و رفاه و مسکن و بهداشت و کشاورزی و صنعت و علوم و ...که شاید صرفا کمتر از 5 درصد بودجه هایشان را افزایش و بالطبع عملکردشان را دستخوش تغییر کند و عملکرد فعلیشان معلوم و غیر قابل دفاع است بخشید.
ببين آقاي نويسنده مغلطه نكن.اتفاقا كاملا حرف درستي است كه مردم مي زنند و اين توجيه نخ نماي شما هرگز جاي واقعيت را نميگيره.شما موضوع را به طرز مضحكي ساده ميكنيد. كه بله ما براي منفع استرتژيكمون خرج كرديم و ديگران هم ميكنند بي توجه به اينكه اصلا اين بحث بر سر خرج كردن روي منافع نيست و اساسا بحث بر سر خود منافع است.مردم ايران اصولا قبول ندارند كه لبنان و سوريه جزيي از منافع ايشان است.و در ضمن ميشه بگيد اين هزينه ها تا حال چه بازگشت سرمايه اي براي ما داشته؟ يادمان باشه بايد هزينه با فايده بخونه.
مغلطه نفرمایید. آمریکا اگه به بقیه دنیا کمک میکند تورم ۲۰ درصدی و بیکاری ۳۰ درصدی ندارد. چراغی که به منزل روا است به مسجد حرام است.
تحلیل دو پهلو و جالبی بود. اما نویسنده بایستی توجه داشته باشند که مصر کشوری تاثیر گذار در شما آفریقا و خاور میانه است.
سلام . تحلیل بسیار جالب و مستندی بود. کاش نویسنده دلایل و اهداف اینگونه سرمایه گذاری ها برای امنیت ملی را بیشتر توضیح می داد.
وام داد شاه وام نه اینکه بدون حساب و کتاب هی خرج بشه اونور
تابناک اگه راس میگی نظرات مردم رو در این مورد اینجا پخش کن
چه تحلیل و توجیه مسخره ای
اینکه چون سایر کشورها یک سیاستی را دارند بنابراین این سیاست درست است استدلال درستی نیست. همان امریکا و هند هم با وجود فقر در داخل نباید چنین حاتم بخشی هایی انجام دهند. سیاست غلط در هر جایی و توسط هر کشوری محکوم است
خداییش خودت که اینها رو نوشتی اعتقاد بهش داری. حالت خوبه !!! چی رو با چی مقایسه میکنی؟
باید کل دلارهایمان را تا آخرین سنت به غزه و لبنان و عراق و سوریه ببخشیم ولو اینکار باعث شود قیمت دلار در داخل بیش از صد هزار تومن تدبیر و امید جون جون شود
قیاث مع الفارق فرمودین
به انگلیس و المان کمک میشده
الان لبنان و فلسطین
چقدر از نظر اقتصادی و منافع به درد ما میخورن
انتخابش با متعقل
واقعا چه قیاسی گفت از قیاسش خنده امد خلق را آقای محترم این مرد سه دهه است تورم دو رقمی رو تجربه میکنند اونوقت شما از زمان شاه مثال می اوری
کمک هایی که جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر می کند سبب طعن و لعن مردم ان کشورهاست . کمک هایی که هند می کند برای ایجاد اشتغال هندیان در افغانستان است. مک های هند حساب و کتاب دارد. کمک های ایران بی معناست و دست اخر بدلیل مداخله نابجا همه دنیا ایرانی ها را تحریم کرده.
آقا دلت خوشه فکر می کنی مطلب زدی
اقتصاد 100 میلیارد دلاری متکی بر نفت ایران را با اقتصاد 18.000 میلیارد دلاری آمریکا مقایسه میکنید ؟ تحلیل هایتان هم اینقدر آبکی است مگر ابرقدرتیم که مثل آمریکا حاتم بخشی کنیم آمریکا با این اقتصاد بزرگش که به تنهایی از کل اروپا اقتصادش بزرگتر است به اندازه ایران پول بابت این موضوعات نمیدهد تازه اگر خرج می کند بعد کسب درآمد هم می کند ؟ ما چی 8 سال با عراق چنگیدیم و حالا رفتیم از دست داعش نجاتش دادیم حالا که وقت چیدن میوه است سر و کله ترکیه و عربستان و روسیه و آمریکا تو اقتصاد عراق پیدا شده و ما رو راه نمیدن در مورد سوریه و بقیه هم مطمئناً وقتی به آرامش برسند همین وضع ایجاد خواهد شد
چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است
لطفا انتشار بدهید.
خودت چقدر داری حقوق میگیری هر ماه؟ چرا نمیگی حقوق رفتگر شهرداری تو همون امریکاش 3000 دلاره با کلی امکانات و تسهیلات رفاهی فقیر تو اروپا و امریکا به کسی میگن که تمایل به کارکردن نداره و انتخابی فقیره مثل ما نیست که اجباری فقیره
بیخود ترین مقاله ای بود ک تو تابناک خودم
اگر پول هم پرداخت میشود در راستای منافغ ملی باشد نه علیه منافع ملی(کاری که الان میشود)
كمك ايرادي نداره ولي مردم هيچ نتيجه و اثري از اين كمك ها كه اصطلاحا در جهت منافع عمومي هستش در زندگيشون احساس نمي كنند.
پس یک معذرت خواهی به دولت بدهکاریم. ولی عموم کسانی که از کمک مالی به لبنان و... حمایت می کنند از مسئولینی هستن که هیچ کدام دغدغه مالی ندارند. در ضمن هر کسی عاشق لبنان هست میتونه از خقوق خودش به اونها بده. چرا از بیت المال که حق مردم ایران به لبنان پول میدن
دوست عزیز قیاس معالفارغ نکن. مغلطه نکن سفسطه هم نکن!! کلا نکن دیگه! شما ارزش پول ملی ایران دهه 50 رو با الان مقایسه کن اونوقت می بینی که کمکهای ایشون تاثیری بر اقتصاد مردم نداشته! بعدشم شمایی که توی تهرون نشستی نمی دونی مرگ عزیزانت بر اثر در دسرترس نبودن امکانات بهداشتی و بیمارستانی یعنی چی! نمی دونی رفتن به کگوه و کمر واسه گردش و وبرگشتن با جنازه ای که بر اثر مین لت و پار شده یعنی چه! شمایی که نمی دونی لب مرز بودن یعنی چی و هزار تا جور انگ نخواسته بهت می خوره!! قیاس نکن.
همه اون كشورهايي كه گفتيد براي اجراي سياستهايشان در ساير كشورها كمك مي كنند مردمشون محتاج نان شب و مايحتاج اوليه زندگي نيستند و سرانه درامد هم خيلي بالاتر از ايرانه!!!!!!!!كلاهتان را قاضي كنيد و كوركورانه از سياست غلط دفاع نكنيد!!!!!!كدام كشور عربي با اين همه كمك ايران حتي يكبار در مجامع جهاني از ايران دفاع كرده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حتي فلسطين در همه موارد كه ما نياز داشتيم از گروه كشورهاي عربي حمايت كرده چه در صحبت و چه در عمل كه تعداد فلسطيني هاي كه در جنگ ايران با عراق اسير شدن گواه اين مطلب هست!!!!!!!!!
شما وقتي كه رسانه هاي فارسي زبان غربي مطلبي عليه شما اعلان ميكنند مي گوويد دروغه ولي برعكسش ميشه سند و محل تاييد!!!!!!!!!!!
چی شد پس بالاخره پول مملکت تو سوریه، لبنان، غزه ، یمن و... خرج کردن یا نه.
دو تفاوت بین ما و کشورهای دیگه وجود داره
1) آنها برای منافع ملی شون خرج می کنند و برای یک ایدئولوژی مزخرف
2) آنها میریزند و بعد چند برابر برداشت می کنند ما پول می دیم و بعد دشمنی ملت ها و دولت ها را میخریم
برید بالا و بیایید پایین مسلم است که سیاست خارجی ایران بسیار بسیار هزینه زا و البته منفعت ملموسی هم برای ملت نساخته. اساسا در سیاست داخلی هم مملکت رو پاشنه ایدئولوژی فدرت نگهدار میچرخد تا منافع ملی و سیاست خارجی هم به همین صورت است! مطرح کردن مساله کمک به غزه و ... صرفا نماد است، نمادی از تفاوت دیدگاه ملت و حکومت در همه ابعاد سیاست حارجی!
اگر ترس اسراییل از ایران در لبنان نبود امریکا ایران را بمباران کرده بود دراصل ایران اسراییل را در قبال خطرات امریکا گروگان گرفته است
از قیاسش خنده آمد خلق را کو چو خود پنداشت صاحب دلق را
باقیش بقای عمر درگذشتگان
توجیه نکن ما در این کا هیچ نفعی نداریم
کاملا صحیح میفرمائید دقیقا یک بودجه برای کمک های غیر مترقبه و همپیمانان در نظر گرفته میشه و میزان آن مشخص است ولی در جمهوری اسلامی ایران کسی از میزان ومقدار آن خبر نداره و بیش از حد کمک میشه اگر شما خبر ندارید بهتر است یک سری بزنید لبنان و انجا تحقیق کنید . آیا تا به حال لبنان رفته اید.؟ مردم ایران بیخودی حرف نمیزنند همه چیز مشخص است .
من در لبنان زندگی کرده ام و خانمم لبنانی است و میدونم خرابی های جنگ سی و سه روزه لبنان را کی پرداخت کرد . برای هر نفر از خانواده هائی که منازل شون نابود شده بود 10000 ده هزار دلار و بعلاو پول تعمییر منازل داده شد. و همه میا مدند و میگفتند منزلمون خراب شده است و پول میگرفتند . حالا همونها به ریش ما میخندند . و برخی ها هم در زمستان میرند در گورستان میخابند و برخی کلیه میفروشند و.................
چرا خبر می زاری، بعداً کامنت ها رو پخش نمی کنی؟؟؟؟؟
"چرا که اساسا بودجه‌های اختصاص یافته برای این بخش‌ها مجزا است و هیچ ربطی به همدیگر ندارد" !!!!!!!!!!! انوقت ميشه بفرمائيد اين بودجه از كجا تامين ميشه؟ جنابعالي مثلاً تحليل گري؟
حرف مردم اين نيست كه با حذف كمك به برخي كشورها مشكلات كلا حل ميشه . مردم ميبينند جنوب لبنان بعد از جنگ در عرض چند ماه خيلي بهتر از قبل ساخته شده در حالي كه بعد از حدود سي سال هنوز خوزستان ما جنگ زده است؟ مردم ميبينند خواهران لبناني از فرط فقر با دو تكه پارچه مي گردند ، اونوقت زنان ما براي دو تار مو از هركس و ناكس حرف مي شنوند
آقاي محترم لطفاً مردم را احمق فرض نفرمائيد! درد مردم ما بي توجهي و دزدي رانت و اختلاس هست!
احسنت
مشکل اینه که منابعی که شما بهش ارجاع دادی، یه عمره که میگن دروغگو هستند و دارن به مردم دروغ می گن.
پس اگه شما به این منابع ارجاع دادی پس قبول داری که حرفشون درست هست و می خوای خواننده رو قانع کنی که حرف های شما هم درست هست.
پس باقی حرف ها و صحبت های همون متابع شما هم درست هست.
من دیگه حرفی برای گفتن ندرام ...
بسیار خوب بود خداقوت....
خداوند انسان را آفرید و انسان هم توجیه را !!!!!
از افاضات آبکی نویسنده مقاله حض کافی و وافی بردیم .
بازم پیش ما بیا داداش
از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. چرا کشور بحران زده و تحت تحریم های گسترده ایران رو با ابرقدرت های اتمی مقایسه می کنید؟ اگه امریکا و سایر کشورهای جهان اولی بذل و بخشش می کنن حداقل نتیجه اش رو هم می بینن و مثلا اسرائیل در طول تمامی ادوار همه جا از امریکا حرف شنوی داشته و هیچگاه بر علیه امریکا حرفی نزده.
ولی فلسطینی هایی که توسط مقامات ایرانی تطمیع می شوند حتی حاظر به اجرای بازی دوستانه و تدارکاتی با تیم ملی کشورمان نیستند. داستان دور ریختن خون های ارسالی توسط ایران برای آنها هم که زبان زد است. بعلاوه هر گاه سران کشورهای اسلامی جلسه ای داشتند و در باره جزایر سه گانه خلیج فارس صحبتی بوده ، مقامات فلسطینی و لبنانی بر علیه منافع ایران رای داده اند.

هزاران مثال و مورد دیگر هم هست و همگان می دانند. بهتره سرتونو مثل کبک تو برف نکنین و کلاهتونو بالاتر بزارین تا واقعیت ها رو ببینین

به امید آزادی ایران عزیز
مقاله بسیار ضعیف و کوته فکرانه. تنها چیزی که در این متن خوانده میشود اینست که چون فلان کشور ها به دیگران کمک میکنند، ما هم باید پول را از مملکت بفرستیم سوریه و عراق و لبنان و یمن. بد نبود به اوضاع نابسامان اقتصادی و تورم لجام گسیخته داخل و مقایسه با کشور های کمک کننده دیگر اشاره میشد. آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان است و مقایسه آن با اقتصاد بسته و بسیار کوچک ایران ساده لوحانه است. بودجه دفاعی امریکا در سال 2018 بیش از 600 میلیارد دلار بوده در حالیکه درآمد سالانه نفتی ایران حدود 30 میلیارد دلار یا حتی کمتر است. آیا چون آمریکایی ها توان کمک کردن به کشور های دیگر را دارند (صحیح یا ناصحیح)، ما هم باید نان این مردم را در سفره ی بیگانگان بگذاریم؟
تصور می شد که نویسنده استدلال منطقی بیاورد. با این استدلال دزدان و مخصوصا دله دزدان!!! را هیچ مجازات نکنید زیرا استدلال آن ها این است که میلیارد میلیارد از بیت المال را می دزدند ما هم دله دزدی می کنیم!!
تو کدام یک از این کشورها قیمت زمین و ملک کرایه خونه و هزار مایحتاج دیگه با نرخ ارز ازاد محاسبه میشه ؟
سلام،
تمام اینها جنگ رسانه ای است که نتانیاهو به راه انداخته و عده ای ساده لوح هم در در داخل به آن دامن می زنند!
سلام
به جز موارد بالا کمک های ایران به کشوری مثل لبنان کمتر از تصورات موجود است که متاسفانه بنا بر ملاحظات بسیار، منتشر نمی شود.
مردم لبنان مردم فقیری نیستند!
حدود 3 برابر جمعیت کنونی لبنان خارج از لبنان زندگی می کنند و طی سال های فروپاشی امپراتوری عثمانی تاکنون به کشورهای دیگر مهاجرت نموده اند!
یک گروه از این مهاجرین لبنانی که اتفاقا بیشتر هم شیعه هستند در آفریفای جنوبی جزو معدنکاران شاخص آن کشور هستند.
یک چهره ی شاخص دیگر از مهاجرین لبنانی کارلوس غصن مدیر عامل اتحادیه ی معظم رنو-نیسان-میتسوبیشی هست.
بسیاری از این مهاجرین سرمایه گزاری های بسیاری در لبنان انجام داده اند و بسیاری دیگر نیز کمک های فراوانی برای خانواده ی خود ارسال می کنند!
به جز این لبنان یک کشور زیبای توریستیست و بیروت از دیرباز به عروس خاورمیانه شهره بوده است.
یا حق
مقاله شما را تمام و کمال خواندم. مستنداتی که آورده اید را هم بعضا در نشریات دیده ام. یک فروق اساس بین کمک آن کشورها با ایران دارد.به هردلیل مردم آن کشورها مثل مردم ایران معترض به اقدامات دولت خود نیستند .معنی آن این است که مردم ان کشورها کاردولت خودرا تایید میکنند ولیکن مردم ما -به هردلیل - تایید نمی کنند. ازمنظر حقوقی دولت برآمده از ملت و پاسخگوی آن است. اگر فکر میکنند این معترضین اکثریت نیستند در آن صورت در این موضوع خاص کار و سیاست دولت را به آراء عمومی بگذارند .اگر رای آورد با خیال راحت انجام دهند اگر رای نیاورد حق این کار را ندارند.
همه این حرفها که گفتید فرض میگیرم درسته وحق باشماست.ولی دونقطه را فراموش کردید.اول کمک هایی که کشور ها به همسایگان میکنند در زمانی است که خود این کشور ها از نظر اقتصادی معضلاتی مثل کشور ما که پراست از مدیران بیلیاقت.تصمیم گیری های بدون کارشناسی.رانت خواری های کلان .بطور کلی اقتصادشان ورشکسته نیست.دومکمک گیرندگان از منابع مالی دریافتی برای آبادانی وصلح برای مردمشان استفاده می کنند نه اینکه اسلحه بخرند هم خود وهم دیگران را به فلاکت ومرگ بکشند و....
"این خبرها که به نقل از گاردین و یورونیوز و ..."
بیاییم از اخبار رسانه های دروغگوی امریکایی و صهیونیستی برای توجیه کارهای خود استفاده نکنیم.
با سلام از مطلب فوق سپاسگزارم دو نکته بنظرم می رسد اول این که کشورهای نامبرده با شفافیت آمار کمک های خود را منتشر می کنند. اما این اطلاعات در ایران در دسترس نیست. دوم این که اگر کسی در محالفت با ارسال این کمک ها هم مقاله تحلیلی بنویسد شما منتشر می کنید تا قضاوت به مردم سپرده شود؟
تحليل اين نويسنده سه اشكال مهم دارد. اولا، برخى نمايندگان مجلس اخيرا به اين نكته انتقاد كرده اند كه دولت بدون كسب راى مجلس اين كمك هاى خارج را پرداخته است.

دوما، ميزان دقيق اين كمك ها معلوم نيست و نسبت آنها به توليد ملى هم براى مردم نامعلوم است. در نتيجه مردم نسبت به اين پرداخت ها بسيار حساس و بدبين شده اند. در كشور هاى بزرگ مانند امريكا ميزان اين كمك هاى خارجى نسبت به در آمد ملى خيلى كوچك است و دولت فقط با اجازه و تصويب مجلس كنگره اين كمك ها را پرداخت ميكند.

سوما، يك دليل مهم ديگر براى نظر هاى منفى مردم به اين گونه كمك هاى خارجى اينست كه كمك هاى مالى و نظامى ايران در سوريه و لبنان يكى از دلايل تحريم هاى مالى و تحديد هاى نظامى امريكا است كه در ماههاى اخير آسيب شديدى به اقتصاد ايران زده اند. اگر در هر كشور ديگرى هم چنين مشكلاتى ويجود داشت مردم بى كمك هاى خارجى مخالفت ميكردند و از دولت ميخواستند منابع مالى را صرف نياز هاى داخلى كند.
یه فرق اساسی بین ما و اونا هست توی این ولخرجیها و اونهم اینه که اونا واسه هر دلاری که هزینه میکنن برنامه ریزی دارن و بیشتر از اون براشون منفعت داره ولی ما میدیم در راه خدا و بدون هیچ برنامه و هدفی فقط خرج میکنیم و اینه که مردم رو عذاب میده و براشون قابل پذیرش نیست. البته ما کلا اینجوریم و در داخل کشور هم دقیقا همینجور عمل میکنیم به لطف مدیران لایق و کارشناسای دقیقمون!
1- کمک باید با رضایت مردم باشه 2- برخی مواقع حکومتها لابی می کنند که من این کمک را می کنم تو هم اینکاررو بکن نه اینکه کمک بکنی از طرف دنیا تحریم بشی تازه ان کشور هم در مجامع بین المللی بر علیهت رای بده این زور داره.3- شما داری توجیه می کنی که آیا کمک به فلسطین درسته یا نه ولی خود فلسطینیها از دخالت ایران در این منطقه خسته شدند انهای دیگه هم اگر کمک ایران قطع شود پهن هم بار ما نمی کنند. 4- یک خورده وطن پرست باشید
"خواندن این گزارش بی‌بی‌سی با تیتر "خیاط هندی اولین یخچال روستایش را خرید" هم بد نیست. در این گزارش آمده است : "در حال حاضر فقط ۲۵ درصد خانه‌ها در هند صاحب یخچال هستند" آماری که در ایران شامل بیشتر از ۹۵ درصد خانه‌ها می‌شود."
آقای مثلا روشنفکر! هند چاه نفت نداره یا معادل طلا و مس و ..... نداره
کشور ما همه اینها رو داره
کشور ما جمعیتم 1 دهم هند هست و ذخایر معدنی بی شماری داره
این چیز تعجب آور نباید باشه ، بهتره ایران رو با یه کشور دیگه مقایسه میکردی

یه عده یاد گرفتن مثلا بگن من بلدم من بلدم و ادا روشنفکرا رو در بیارن
الان مثلا دفاع کردی ؟ خودت قانع شدی اصلا ؟
اگه شما دنبال آمار یخچال در هند هستین، لطفاً از این دست آمارها که در مورد ایران عنوان میشه نیز اعلام کنید. مثلاً در ایران 30 درصد از مردم روزانه فقط یک وعده غذا می خورند. 42 درصد از مردم ایران به اندازه یک دهم استاندارد جهانی میوه می خورند. جمعیت ایران در آینده نزدیک بخاطر کمبود ویتامین دی و کلسیم دچار پوکی استخوان می شوند. 75 درصد از کودکان ایرانی دچار سوء تغذیه هستند.... باز هم آمار بدم.
ایا شما منبابعی را که به آنها استناد کرده اید قبول دارید؟ یا اینکه پصورت گزینشی برداشت میکنید.
خیلی تعبیر کودکانه ای بود. شما بخودت دروغ می گی بگو ولی... بیدار شو
استاد هزيان مي گي ها !!
از قیاسش خنده آمد خلق را
دقیقا مشکل ما فقط غزه و لبنان و سوریه نیست. مشکل ما خاوری ها و بابک زنجانی ها هستند . آقازاده ها انحصار طلب هستند که دلار دولتی می گیرنند و به قیمت خون پدرشان مردم ایران را چپاول می کنند.. بله مشکل ما ریشه ایی است و باید ریشه ها بسوزد تا این مشکل حل شود
اصل مسئله و کمک کردن به هر جایی بر اساس روابط دیپلماتیک یا بر اساس کمکهای بشردوستانه یا تحکیم روابطی درست و منطقی کاملا درست است اما در مورد کمکهای ایران دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
- میزان درامد ایران با میزان کمک ان به سایر کشورها در مقایسه با کشورهایی که شما نام بردید برابری می کند؟
- کمکهای ما به قشری خاص برای اهدافی خاص و بعضا بسیار نادرست است نه به دولت ان کشور. اگر هم به دولتی کمک می شود دولتی است که حفط آن برای ان کشور جز تباهی ندارد و ملت خود را به نیتسی کشانده است آنهم در سایه همین کمک.
نتایج علی الظاهرکمک به کشورهای دیگر کاملا مشهود گردیده،در عراق گروه هائی مصدرکار شدند که اصلا ماراقبول ندارند وبه سمت عربستان رفتند کافیه سفری به عتبات داشته باشید غافل از یک بطر آب معدنی ایرانی ،در لبنان که شیخ حسن رسما اعلام کرد تازمانی که ایران تامین کننده منابع مالی آنها باشد از ایران حمایت میکند،در سوریه که مورد معامله روس و امریکا قرار گرفتیم ونادانسته شدیم پیاده نظام روس ها ودر ضمن در اعتراضات مردمی سوریه همیشه علیه ایران شعار می دهند ،در ونزوئلا که دیگر کلاهمان پشمی ندارد.،در افغانستان که کارایی لازم را نداریم و عرضه نداریم حتی حق آبه هیرمندرابگیریم تا مردم شرق ایران خانه هایشان را رها نکنند ومهاجرت نکنند،و................................
ببینید دوستان ایران اگه کمکی هم میکنه از بودجه نظامیش خرج میکنه شما وقتی یک سلاحی میسازین اون سلاح یه مدتی خوبه بعد باید یکجا منفجرش کنین خب حالا شما این سلاح هارو دارین به دیگر کشورها میدین فکر نکنین ایران بلا عوض کمک میکنه میدونین ایران از معادن فسفات سوریه صادرات داره میدونین مابعد هزار سال دوباره پامون به دریای مدیترانه باز شده اگه مشکلی توی کشور هست باید وزارت رفاه پاسخ بد نه وزارت دفاع که باعث امنیت هست
آقای محترم یعنی اونا ک امنیت دارن اقتصادشون خرابه؟۹۰درصد کشورها امنیت دارن و اقتصادشون عالیه.حق منه ایرانی چرا باید به جیب حزب الله و...بره ایران نمیتونه ماشین بسازه بعد با آمریکا مقایسش میکنی
ای برادر تا زمانی لبنان و غزه هستند چیزی گیر مردم ایران نمی آید وهمین دوریال یارانه هم قطع می‌کنند وبه بهانه ساخت راه‌ها به سوریه ارسال خواهدشد
بسم تعالی
سلام درود خدمت کسانی ک به این نظام واقعا پایبندن
من محمد عباسی ۲۲ ساله فرزند جانبازی ک بعد انقلاب ضابت قضایی بود و تو همین برنامه ها مهره های کمرش شکست و رهاش کردن ب امان خدا فقط پانزده درصد جهانبازی دادن بهش بدون هیچ حقوقی هیچ پاداشش لوح تقدیر براش نون میشه پول میشه اینده بچه هاش تامین میکنه کار برا بچه هاش میشه ۳۰ماه تو جنگ ایران و عراق بود بر اثر شیمیایی هر دوتا کلیش از دست داد رفت برای جانبازیش باحالی ک تایید کردن ک بر اثر شیمیایی بود ولی پروندش هیچ شد ن حقوقی ن هیچ چیزی دستش نگرفت جانبازیش شد ۵ درصد بدون هیچ چیزی الان ی کارمند بازنشسته اموزش پرورش ماهانه حقوق دوملیون پانصد هفتصدش فقط برای داروهای پیوند کلیش ۸۰۰ برای وام های دیگه چقد میمونه برای خورد خوراکش با این وضعیت اقتصادی ک هست شما بگین باید چیکار کنه دیگه طاقت این همه بدبختی نداریم با تشکر لطفا جواب بدین
آمریکا اگر کمک میکند مردمش خودسوزی بخاطر فقر نمیکنند ، حقوق و دستمزد کارگر در آمریکا هفته ایی ۱۲۰۰ دلار و ماهی ۴۸۰۰ دلار که الان حداقل میشود ۵۲ میلیون تومان و کارگر ما چقدر میگیرد؟! یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان ، .. ما که مدافع مستضعفان هستیم کشتی طلا فرستادنمون اشتباه است و اون طلا برای مردم سرزمینمون باید پرداخت میشد که اگر میشد تمام مردم یکدل جلوی تمام دنیا می ایستادن و جان فدا میکردن. ...‌ ولی حقوق پرسنل پیمانکار تونل جهاد نصر ۱۳ ماه است الان همان حقوق ۱۲۰۰ رو نگرفتند و طلب دارند.
ما به هیچکس کمک نکردیم از امنیت خودمان دفاع کردیم و می کنیم، منّتی هم نداریم.
مساله کمک کردن یا کمک نکردن به این یا آن کشور نیست.اگرکمک به کشورها در راستای حفظ منافع ملی باشه اشکالی نداره،مشکل اینجاست که حفظ منافع ملی برای مسولین ما چندان اهمیتی ندارد وبیشتر کمک های ما به کشورهای بیگانه ایدیولوژیکی است تاحفظ منافع ملی.
شنیدم خیلی از کشورها مثل نروژ سهمی از پول نفت ودر امدها.برای نسل های بعدی.که هنوز متولد نشده اند.ذخیره میکنن.
دوستان خواهشا خودتونو اذیت نکنید، این مطالب باور کردنش اجباریست
میتونید بگید که کمکهایی که ایران میکنه چه سودی برای ایران و مردمش داشته؟
کشورهای دیگه ای که مثال زدید هیچ کدومشون نمیرن در کشورهای دیگه مدرسه و بیمارستان و ... بسازند درحالیکه بخش عظیمی از مردم خودشون در بدبختی و فلاکت به سر میبرند. این حرفهای احمقانه چیه
کشورهای دیگه بر اساس منافع خودشون این کار رو میکنند اونم ساخت نیروگاه و جاده و راه اهن و ... به صورت مشارکتی و بر اساس سود نه برای تبلیغات در کشورهای آفریقایی و یا کشورهای کمونیستی مثل ونزوئلا
شما هر وقت درآمدت به اندازه آمریکا و انگلیس بود و فوج فوج به کشورمون مهاجرت میکردند از کشورهای دیگه
و تحریم نبودیم و به تمام بازارهای جهانی دسترسی داشتیم
یک ده هزارم درآمدتو به کشورهای دیگه بده!!!
ولی انتظاری نداشته باش مردم این رویه رو بپسندند و رنگ و بوی مردمی بهش بدی
1- وقتی این کمکها باعث تحریم مردم ایران شده
2- وقتی ایران در معادلات بین المللی کاره ای نیست و وجهه مناسبی در میان کشورهای دیگه نداره
3- بسیاری ار ایرانیان حتی در شهرهای بزرگ و مرکز استان دچار فقر و بیکاری هستند چه برسه به روستا
4- همیشه ایران کمک کننده هست و کمکی از کشورهای دیگر دریافت نمیکند!!!
5- همین کشورهای به اصطلاح متحد چه سودی برای ایران داشتند؟ مثلا روسیه که با وقاحت در زمان تحریم گفت نفت بدید جنسهای خراب منو بخرید!! اسم این کشورها شد متحد؟
سلام لبنان کشور بزرگی است با تنوع فراوانی از اقوام و مذاهب. و درآمد هنگفتی دارد که بخش زیادی از آن توسط تجار آن که در کشورهای دیگر هستند تامین می شود. وقتی نفیسه کوهنورد خبرنگار یکی از رسانه های غربی این امر را فاش کرد مورد اهانت بسیاری از روشنفکران نماهای باکلاس قرار گرفت.
دوستان لبنان یک بازوی ما است. اگر هزینه از هم برای آن شده که مبلغ آن را وقتی طبق گفته ی آقای ترامپ حساب کردیم که ماهانه بر اساس هر نفر ایرانی مبلغ ناچیزی شد، آن هزینه برای دفاع و جلوگیری از ورود کسانی چون انفجاری هاب انتحاری به ایران بوده، تصور بفرمایید یکی از گروههای تروریستی وارد ایران شود به آن صورت که به کودکان کمربند انفجاری می بندد و در تجمعات مردمی می فرستد، آیا هر ایرانی خانه و کاشانه ی خود را رها نمی کند؟
سلام خسته نباشید حرفهاتون کاملا منتقی درست مردم از خودم بگیر تا به بالا هز درد فقر فرهنگی رنج میبریم مردم ایران به فکر این نیستن چجوری خودشونو نجات بدن راحت بشین یه شب میخان همه به حرفاشون گوش کنن تلاش نمیخان بکنن چیزی رو درست کنن ولی از یه دید دیگه میشه گفت ایران شده رابین هود کشورآ ایران از تمامی کشورآ بشتر پول به بقیه میده نهایتش آمریکا میخاد به چندتا کشور کمککنه خدایی آی کاش مردمم یکم یاد بگیرن بخونن بفهممن
باسلام اگر ماهمه حاج قاسم را قبول داریم پس باید بدانیم که برای چی در سوریه و عراق و لبنان می جگیدیم ویا کمک می کردیم من دوران جنگ بچه بودم هیچ وقت یادم نمی ره چه دوران سختی داشتیم همه شما باید از خودتون خجالت بکشید به چیزی ازش سردرنم یارید بحث می کنید حدقل از خون شهدا خجالت بکشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار