بازدید 13607
مقایسه‌ای تلخ، اما واقعی؛

دستشویی‌های نداشته ی مدارس و دستشویی‌های چند صد میلیونی مجلس!

به تازگی وزیر آموزش و پرورش کشور در نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی به بیان برخی از مشکلات موجود در مدارس کشور پرداخت و در میان همه سخنان، بر نبود امکانات اولیه مثل دستشویی در مدارس کشور نیز تأکید کرد؛ تأکیدی که البته با توضیحات عجیب و غریب دیگری تکمیل شد تا در ذهن بسیاری با ماجرای اخیر مجلس سنجاق شود.
کد خبر: ۸۰۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 14 June 2018
دستشویی‌های نداشته مدارس و دستشویی‌های چند صد میلیونی مجلسبه تازگی وزیر آموزش و پرورش کشور در نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی به بیان برخی از مشکلات موجود در مدارس کشور پرداخت و در میان همه سخنان، بر نبود امکانات اولیه مثل دستشویی در مدارس کشور نیز تأکید کرد؛ تأکیدی که البته با توضیحات عجیب و غریب دیگری تکمیل شد تا در ذهن بسیاری با ماجرای اخیر مجلس سنجاق شود.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از واقعیت‌های انکارناشدنی در بسیاری از فضا‌های آموزشی کشور و به ویژه مناطق محروم کشور، نبود امکانات اولیه در این فضاهاست که کار آموزش و پرورش را با دشواری‌های چندانی مواجه می‌کند؛ امکاناتی مثل زمین ورزش، آزمایشگاه، کتابخانه، ابزار آموزشی و... که نبود هر یک در مدارس کشور عجیب و غیر قابل پذیرش است.

البته نبود چنین امکاناتی در مدارس کشور به ویژه در مناطق محروم، موضوع جداگانه‌ای است که نباید آن را با نبود محیط آموزشی کامل و مستقل در بسیاری از مناطق دیگر کشور اشتباه گرفت، چون در شرایطی که از نبود امکانات جانبی در برخی مدارس سخن گفته می‌شود، هنوز مناطقی از کشور هستند که حتی مدرسه استاندارد و ایده آل نیز در آن نیست.

بازدید میدانی خبرنگار «تابناک»، در سال تحصیلی گذشته از کیفیت آموزش و زیرساخت‌های آن در شهرستان رودبار جنوب و به ویژه دهستان زهکلوت این شهرستان که در گزارش‌های جداگانه‌ای از نظر خوانندگان گذشت، نشان داد که در این منطقه از کشور و قطعاً مناطق فراوان دیگر کشور فضا‌های آموزشی استاندارد به یکی از نیاز‌های اصلی مردم محلی تبدیل شده است.. اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

 

در شهرستانی که از آن سخن به میان آمد، بسیاری از مدارس به شکل کپری و فاقد استاندارد‌ها و زیرساخت‌های مورد قبول مشغول به فعالیت هستند و در بسیاری دیگر از مناطق نیز که امکانات آموزشی و زیرساخت‌های مناسب وجود دارد، موضوع دستشویی و سرویس‌های بهداشتی به یکی از نقص‌های بزرگ این مدارس بدل شده است.

جدا از روایت مذکور که حاصل مشاهدات عینی نویسنده این مطلب است، در سال‌های گذشته رسانه‌های فراوان دیگری نیز با اشاره به مشکلات زیر ساختی در محیط‌های آموزشی کشور از نبود امکانات ضروری مثل سرویس‌های بهداشتی در برخی مدارس کشور گلایه کرده اند.

اما شاید هیچ یک از این روایات، مستندتر و اطمینان بخش‌تر از روایت شخص اول آموزش و پرورش کشور در شرایط کنونی که مؤید همه گزارش‌های پیشین است، نباشد.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اخیراً در نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی به بیان برخی از مشکلات موجود در مدارس کشور پرداخت و در بخشی از سخنان خود، با اشاره به کمبود امکانات زیر ساختی در برخی مدارس کشور گفت: بازدیدی از یک مدرسه داشتیم که متأسفانه سرویس بهداشتی نداشت. با این حال در مجاورت مدرسه، ساختمانی با امکانات بهداشتی وجود داشت، [خب؛ چه از این بهتر]چرا نباید این امکانات در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد؟!

وقتی وزیر از سویی وجود مشکلات اینچنینی را در مدارس کشور تأیید می‌کند و برای آن راهکار دم دستی (استفاده از سرویس بهداشتی ساختمان‌های مجاور) ارائه می‌کند، حاضرین جلسه به شدت متعجب می‌شوند، چرا که آن‌ها می‌گویند ما منتظر بودیم وزیر آموزش و پرورش بودجه‌ای را برای تجهیز مدارس روستایی تخصیص دهد یا اینکه فرد خاصی را برای رسیدگی به این مشکلات تعیین نماید، اما وقتی پیشنهاد ایشان را شنیدیم تعجب کردیم. مگر می‌شود برای مدرسه‌ای دستشویی نسازیم و بگوییم دانش‌آموزان از دستشویی ساختمان‌های مجاور استفاده کنند؟

جدا از اشکالات زیرساختی فراوان مدارس کشور که در این مجال فرصت پرداختن به همه آن‌ها نیست، تا اینجای کار دو واقعیت در مورد بسیاری از مناطق محروم کشور تأیید می‌شود: نخست اینکه مدارسی در کشور وجود دارد که به رغم فعال بودن و حضور دانش آموز در آن‌ها از وجود سرویس بهداشتی محروم هستند و دیگر آنکه وزارت آموزش و پرورش و به طور کلی ساختار مدیریتی کشور آنقدر در حل این بحران کوچک عاجز است که شخص وزیر چاره کار را استفاده از دستشویی‌های قرضی که در ساختمان‌های مجاور فعال هستند، می‌داند.

این، اما همه ماجرا نیست. با توجه به رسانه‌ای شدن موضوع نوسازی سرویس‌های بهداشتی مجلس شورای اسلامی ـ که اخیراً از قول دکتر کامران، نماینده اصفهان به خبرنگار «تابناک»، گفته شد ـ می‌توان تلخی و دردناکی ماجرای نبود سرویس بهداشتی در مدارس کشور را بیشتر درک کرد.

کامران به تازگی در رابطه با هزینه‌های نوسازی دستشویی‌هایی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی «تابناک»، گفت: شما به دفتر من بیایید و اسناد و مدارک را ببینید. مجلس ما آنقدر ریخت و پاش دارد که به مستراح هم بند کرده است؛ خرج تعمیر یک دستشویی در مجلس ۲۶ میلیون تومان شده است. اگر عکسی از آن می‌گرفتید، می‌دیدید که دستشویی قبلی سنگ مرمر و کاشی‌های مرتب داشت، اما مجلس یک دفعه تصمیم گرفت آن را تعمیر کند. دستشویی‌های سالم را خراب کردند و دستشویی جدید ساختند. مجلس هفت طبقه و در هر طبقه دو دستشویی که روی هم رفته و با حساب سرانگشتی برای هر دستشویی ۲۶ میلیون هزینه کرده اند که سرجمع آن‌ها می‌شود چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان که خارج از مناقصه به افراد واگذار شده تا ساخته شود.

ماجرا خیلی شفاف و روشن است، اکنون بنا بر شواهد فراوان از جمله نقل قول صریح وزیر آموزش و پرورش کشور، بسیاری از مدارس فعال کشور از وجود یک سرویس بهداشتی سالم و قابل استفاده بی بهره هستند و این مشکل برای مسئولان آنقدر غیر قابل حل است که شخص وزیر آموزش و پرورش کشور چاره را در استفاده از دستشویی‌های ساختمان‌های مجاور مدارس می‌بیند و از سویی بنا به نقل قول صریح یکی از نمایندگان با سابقه مجلس شورای اسلامی، در مجلس برای نوسازی سرویس‌های بهداشتی سالم دوباره چند صد میلیون بودجه هزینه می‌شود.

شاید بسیاری تصور کنند که این قیاس درست نیست و به دلیل تفاوت بودجه دو نهاد نمی‌توان آن دو را در این مورد به خصوص با هم مقایسه کرد. شاید عده‌ای نیز معتقد باشند آموزش و پرورش کشور خود یکی از نهاد‌های دارای منابع بودجه‌ای فراوان است که نبود سرویس بهداشتی در مدارسش، ناشی از یک ضعف مدیریتی است، اما به هر حال هیچ یک از این دو دلیل نمی‌تواند ریخت و پاش‌های مسئولان کشوری را انکار کند؛ ریخت و پاش‌هایی که چه بسا در رأس وزارت آموزش و پرورش نیز وجود دارد و هزینه‌های متوجه دانش آموزان کشور می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۴
تابناک من که منویسم و شما خی سانسور میکنی عده ای اسم خود راگذاشتن رجال و تیشه به ریشه این مردم میزنند پس خواهشن سانسور نکن شرکت لبنیاتی که ما در ان کار میکردیم از بانکی سیصد ملیون وام گرفت وچون نتونست سر موقع وام خود را بپردازد بعد چند سال بانک با ان را به هفصد ملیون و به فکر مصادره ان افتاد واین کارخانه را با شصت کارگر که داخل ان کار میکردن بستن وشصد انسان را که همه انها متاهل بودن بیکار کردن واقعا چرا کسی به داد ما نمیرسد وعدهای بر پر غو میخوابند
وای بر ما، شرم آوره واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
توالت عمومی چقدر تو سطح شهر هست؟
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این ها نماینده هستند ؟
الان آقای حسن کامران بهش برمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اون بنده خدا که خودش به اعتراض اینو رسانه ای کرده
شما رسانه ها در این اشرافی گری ریخت پاش ..و پرویی ب وجود امده در مسولین شریک هستید

ان زمان ک با سیاسی کاری با همه چیز برخورد میکردید

اخرش میشود همین

رسانه های کثیف
درد اینجاست وقتی برای زیبا سازی یا تعمیر چند تا دستشویی 300 ملیون هزینه میشه، با تعمیم اون برای موارد دیگه چه ریخت و پاش هایی صورت میگیره...
عیب نداره فدای سر اون نماینده های ندید بدیدی که میگن مگه از جیب مردمه...اینا یادشون رفته که مثلا خادم ملتند
نبود افراد دلسوز و بی مسئولیت در بدنه نظام باعث چنین مشکلاتی میشن که بیت المال رو ارث پدری خودشون میدونم. تا زمانی که به افراد کاردان رای ندیم وضع از این هم بدتر میشه. ضمنا عدم نظارت هم به این مشکل دامن میزنه که حتی فساد رو برای آدم های معمولی رو به همراه داره.......
اینکه برای دستشویی ۳۰۰ میلیون هزینه کنند یک طرف و لی اینکه این هزینه را حق خود میدانند از اولی هزار بار بدتر است
این نشان دهنده شاکله فکری نمایندگان است که امر بر آنان مشتبه شده
وضعیت دلار و معیشت و قضاوت و انصاف همه حل شده و فقط مشکل مستراح را حل نکرده بودند
ببینید ، فقط یه جمله :

از ماست که برماست
سوریه مهمتره
وای بر اون نماینده ای که گفت به مردم چه
نمایندگان به درآمد نفتی و بودجه ارگانها مثل گوشت قربونی نکاه میکنند .البته مشکل از مدیریت ریاست مجلس نیز هست.....
شما مجلس عوام انگلستان که اقایون میگند روباه هستند رو ببینید چطور کنار هم نشستند و قانون گذاری میکنند.

بعد ما هر چند سال نه تنها یک ساختمان جدید برای مجلس میسازیم بلکه هر چند سال دستشویی هارو بازسازی اساسی میکنیم تا نماینده ها راحت باشند.
به خاطر همین امام فرمودن مجلس راس همه اومور هست واین چند ساله همین مجلس گند بر پیکره این مملکت کشید وهر جا به عنوان مامور به تحقیق و پیگیر فساد ورانت وویزه خواری شد بی سر وصدا در نتفه خفه شد به قول معروف که میگه هر چیز که بگندد نمکش میزنند وای به حال روزی که بگنند نمک
اسم یه موزه رو نمیتونن درست تلفظ کنند میخوان در دستشویی سنگ مرمر قضای حاجت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خخخخ گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خخخخخخخخخ! احسن احسن
پول مملكت تو داخل خرج بشه بهتر تا در خارج از كشور خرج كنند اينجا چند نفر از اين طريق كار مي كنند اما خارج از كشور چه كسايي سود مي برند
ااربابان رعیت ها .... حالا میفهمم جهان سوم یعنی چی؟؟؟؟یعنی همین ...
همه به فکر خودشون و جناحشون هستن.بر اساس شرایط هم هم به راست میرن هم به چپ.
چه انتظاری داریم از این نماینده.
نماینده ای که در دستشوئی 26 ملیونی قضای حاجت میکنه درد این مردم رو نمی فهمه او چه می فهمه درس خواندن در کپرها در بلوچستان یعنی چی ؟چی می فهمه نداشتن دستشوئی مدرسه یعنی چی ؟ بچه من سال گذشته نمی خواست بره مدرسه می گفت شیشه ها شکسته هستند شوفاژها خرابن هوای کلاس خیلی سرده ولی مدرسه چون پول نداشته نمی تونسته تعمیرشون کنه اگه پول نیست چطور برای یک دستشوئی در مجلس 26 ملیون خرج میشه چطور برای دولت استخر ایجاد میشه مگه اینا نرفتن مشکلات مردم رو حل کنن پس چطور هی برای شندر غاز یارانه مردم نقشه میکشن ولی چنین هزینه های گزافی و بیخودی میکنن من تا یادم میاد مجلس انگلیس همونطور بوده حالا خوبه اونا طاغوتن و ما نیستیم حالا خوبه مسئولین ما انقلابی هستن و اونا امپریالیستی .
به خدا تنهای تنهاییم نه اصلاح طلبا نه اصول گراها نه سلبریتیا و هنرمندا هیچکدوم به فکر مردم نیستند همشون هزینه های نجومی می کنند و واحد پولشون میلیون تومانه
چه توجیه خنده داری!!!!!!!
گفتن مگه از جیب ملت است؟؟؟؟!!!!!!
اگر شخصی با هزینه شخصی خودش آمده دستشویی مجلس درست کرده حق با شماست ولی اگه از بودجه عمومی کشور استفاده شده قطعا از جیب ملت است.
نمی دانستیم گوشهایمان این قدر دراز شده است؟؟؟!!!!!
آقا این نماینده های عزیز برای دستشویی رفتنشون انقدر احترام قاعلن ببین یرای کارای دیگه شان چه بریز بپاشی میکنن ما نمیدانم وای وای وای
وای ما وای ما مجلس بی درد ما !
اوج فقر آموزش و پرورش ، و مظلومیت معلمان و دانش آموزان در این مقاله به چشم می خورد . البته رسانه های وابسته هم تمام تلاش خود را برای بی آبرویی نظام آموزشی و معلمان بکار می برند . ناگفته نماند نظام آموزشی بزرگترین ضربه را از مسیولان و سیاستمداران خورده است و امروز حداقل کارآمدی را هم ندارد
حالا می‌فهمم که چرا برخی نمایندگان با هرگونه اقدامی که منجر به شفاف‌سازی است، مخالفند!!!
مدتی است دستشویی های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم دارند همه را تخریب میکنند و از نو میسازند و کارشناسان تو اتاق نشستند نمیفرستند اکتشاف کنند و دارند دستشویی درست میکنند وزیر هم دنبال خودرو فروشی به چند برابر قیمت است و از اکتشاف معدن درآمد بیشتری دارد و بیخیال اشتغال در بخش معدن
یک نمونه بارز و مستند در روستای ما از توابع شهرستان فلاورجان حدود 5 سلل پیش درطول سال تحصیلی فاقد دستشویی بود در نهایت هم چند خیر محل با حدود 3ملیون تومان دستشویی ها را مرمت کردند حالا نمایند شهرستان ما که اتفاقا همان موقع هم نماینده بود میگوید هزینه توالتهای از بودجه مجلس است وربطی به دیگران ندارد اشتباه ما این بود کاه آن موقع در فضای مجازی آن را پخش نکردیم البته فکرمان آبروداری برای کشور بود نمیدانستیم چه ریخت و پاش هایی درکشور هست
واقعا نمیشه چیزی گفت با 26 میلیون یک توالت مجلس میتوان در مناطق محرم یک مدرسه ساخت همه دروغ میگویند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس