بازدید 5766

مزایای بیمه اتکایی در شرایط تحریم

کد خبر: ۸۰۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 12 June 2018

دونالد ترامپ 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند. آنچه مشخص است بخشی از این تحریم ها در حوزه بیمه می باشد. و در این بخش نیز مشخصا حوزه بیمه اتکایی مورد اشاره است. هرچند در گذشته، زمانی که تحریم ها همچنان برقرار بودند و هنوز توافق برجام صورت نگرفته بود، بازهم این مدل تحریم ها در حوزه بیمه، شرکت های داخلی را با مشکلاتی مواجه کرده بود. و شرکت های داخلی مجبور بودند تا ریسک های بزرگ را در داخل نگه دارند. برای روشن شدن ابعاد این مدل تحریم در حوزه شرکت های بیمه، به سراغ خانم مرجان امیرانی دانش آموخته مدیریت ریسک از دانشگاه سیتی لندن رفتیم تا با ایشان گفت و گویی داشته باشیم.

خانم امیرانی به عنوان مدیر اتکایی شرکت بیمه سرمد در گفت و گو با تابناک، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم بیمه اتکایی توزیع جهانی ریسک می باشد. یعنی بتوانیم تاثیرات ناگوار حوادث و ریسک های بزرگ و مخاطره آمیز همچون صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را منتقل و از اقتصاد کشورمان خارج کنیم.

وی در ادامه یادآور شد که در داخل کشور، برخی شرکت ها به صورت مستقیم در حوزه بیمه اتکایی فعالیت دارند و شرکت های بیمه ای دیگر جهت توزیع برخی از ریسک ها به این شرکت ها مراجعه می کنند و همچنین برخی از شرکت های بیمه داخلی، علاوه بر ارائه خدمات به بیمه گذاران می توانند جهت صدور بیمه نامه اتکایی برای دیگر شرکت های بیمه ای فعالیت داشته باشند. حال در کنار این فعالیت اتکایی در داخل کشور، شرکت های بین المللی نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت دارند و بازار اتکایی بین المللی را تشکیل می دهند و طبیعی است که هر کشوری برای توزیع ریسک های بزرگ بیمه ای، به حوزه بین المللی بیمه اتکایی توجه ویژه داشته باشند.

کارشناس ارشد شرکت بیمه سرمد، طی سال ها فعالیت در این حوزه، معتقد است که شرکت های بیمه داخلی پیش از برجام در اثر تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا، دچار مشکلاتی از قبیل نگه داشتن ریسک های بزرگ در داخل کشور و اقتصاد شدند. ایشان معتقد هستند که در کنار این فشار تحریمی، شرکت های بیمه به توان داخلی نگاه ویژه پیدا کردند و توانستند با حمایت دولت و بیمه مرکزی، اقدام به راه اندازی صندوقی به نام ظرفیت مشترک کنند و با این کار ریسک این حوزه را در داخل توزیع کنند. هرچند همچنان سایه خطر ریسک های بزرگ بر اقتصاد کشور وجود داشت.

مدیر اتکایی بیمه سرمد باور دارد که دوران درخشان بیمه به لحاظ اتکایی و حوزه بین الملل در انتهای سال 95 و سال 96 بوده است و پیش از آن با وجود رفع تحریم ها همچنان مشکلات پابرجا بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار تابناک در این باره اظهار داشت: تعداد محدودی از شرکت های بین المللی اروپایی ها حتی پس از برجام، با وجود اینکه یک سری سرویس ها و خدمات از لیست تحریم ها بر داشته شده بود، ولی به علت اینکه خزانه داری آمریکا همچنان یک سری شرکت ها و یک سری خدمات را مورد تحریم قرار می داد، خیلی محافظه کارانه عمل کردند. زیرا این شرکت ها به لحاظ حجم معاملاتی که با آمریکا انجام می دادند ، تحت تاثیر قرار میگرفتند. بنابراین خیلی با دقت و محافظه کارانه فعالیت خود در بازار بیمه ای کشور ایران را پیش بردند، که یک وقت روابط خودشان با آمریکا تحت تاثیر قرار نگیرد، چون حجم مبادلاتشان، مشخصا حجم مبادله قابل توجهی هست (مبادلاتی که اروپا با آمریکا انجام می دهد). همچنین برخی به علت ترکیب سهامداری خاصی که داشتند، که اغلب سهامداران و صاحبان آمریکایی بودند، وارد معامله با بازار ایران نمی شدند. بنابراین منطقی به نظر می امد که انها بخواهند از منافع خودشان به نوعی حمایت کنند. به همین علت ما نمیتوانیم بگوییم که حتی بعد از برداشته شدن تحریم در دوران پسابرجام، ما توانستیم 100 درصد بازار بین المللی را به لحاظ سرویس های اتکایی و سایر سرویس های بیمه ای، منتفع بشویم.

از سویی دیگر به گفته مدیر اتکایی بیمه سرمد، تحریم های بانکی نیز تاثیرات منفی در حوزه بین المللی بیمه داشتند. به طوریکه در آن زمان و یا حتی در مواردی پس از برجام و رفع تحریم ها، عملا در بخش جابجایی حق بیمه اتکایی و دریافت خسارت از بازار بین المللی اتکایی، شرکت های داخلی با مشکلات بسیاری روبرو بودند و در واقع شرکت های داخلی، بیمه اتکایی در بازار بین المللی داشتند ولی در واقعیت و در عمل، به گونه ای بود که بیمه اتکایی نداشتند.

خانم مرجان امیرانی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت که در حال حاضر بایستی منتظر موضع نهایی کشورهای اروپایی بود تا ببینیم که در نهایت شرکت های بین المللی اروپایی در حوزه بیمه، چه مسیری را در پیش خواهند گرفت. به باور این کارشناس ارشد بیمه سرمد، در حال حاضر توجه به توان داخلی با وجود نگه داشتن ریسک های بزرگ در داخل، می تواند راهکار مناسبی برای صنعت بیمه کشور باشد. به طوریکه در این راستا، شرکت بیمه سرمد با تدبیر مناسبی که داشته است، توانسته در زمان پیش از برجام و پسابرجام، با تکیه بر توان داخلی حوزه بیمه اتکایی، عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته باشد.

به گفته مدیر اتکایی بیمه سرمد، این شرکت به عنوان نمونه در حادثه زلزله غرب کشور در ماه های پایانی سال گذشته، با تکیه بر بیمه اتکایی داخلی، توانست به موقع و در کمترین زمان، خسارات وارد شده به ساختمان های تحت پوشش بیمه سرمد را جبران کند و اطمینان خاطری برای هم وطنان آن مناطق باشد. همچنین در حادثه برج سلمان مشهد که در سال 95 دچار آتش سوزی شد، توانست با تکیه بر بیمه اتکایی مناسب و کارآمد، خسارت چندین میلیاردی وارد شده را جبران کند. نکته مهم اینجا بود که به گفته خانم امیرانی، در حالی بیمه سرمد این برج را در بخش اتکایی پوشش داده بود که احتمال آسب و خسارت برای یک برج تازه سال همچون سلمان، بسیار پایین بود ولی تدبیر کارشناسان این شرکت قابل تقدیر بوده است. همچنین در حادثه ای که برای مجموعه نیروگاهی شهید منتظر قائم اتفاق افتاد، سرمد با تکیه بر بیمه اتکایی بسیار مناسبی که داشت، توانست خسارات وارده را در کمترین زمان پرداخت کند.

در پایان ایشان با تاکید بر این که صنعت بیمه کشور در سال های تحریم، به توانمندی مناسبی با تکیه بر توان داخلی دست یافته است، اظهار داشتند که شرکت بیمه سرمد با استفاده از کارشناسان با تجربه و بین المللی در این حوزه، همواره توانسته است که بهترین تدبیر و راهکار را با وجود اعمال تحریم های بین المللی داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر