بازدید 3793

ثبات قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش تولید اوپک

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۶.۰۴ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک علیرغم افزایش تولید نفت خام توسط آمریکا اشاره کرد. 
کد خبر: ۸۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 08 June 2018

ثبات قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش تولید اوپکروز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۶.۰۴ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک علیرغم افزایش تولید نفت خام توسط آمریکا اشاره کرد. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی جزئی بشکه ای ۷۷.۲۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۹ سنتی بشکه ای ۶۶.۰۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که فاصله ی قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت با افزایش ۴ برابری از ماه فوریه ی سال جاری به بیش از ۱۱ دلار در هر بشکه رسیده و این موضوع از سال ۲۰۱۵ تا کنون سابقه نداشته است. 

بر اساس گزارش های منتشر شده، از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک علیرغم افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا بوده است. لازم به ذکر است که قرارداد کاهش تولید نهاد اوپک و همپیمانان آن از سال ۲۰۱۷ میلادی به رهبری عربستان و روسیه با هدف کاهش مازاد عرضه بر تقاضا و در نتیجه ی آن افزایش قیمت نفت به اجرا در آمد. قرار است که این نهاد در روز ۲۲ ژوئن ماه جاری میلادی در وین اتریش نشست داشته و در خصوص سیاست های آینده ی خود با توجه به کاهش عرضه ی نفت ایران و ونزوئلا در بازار به دلیل تحریم های اقتصادی تصمیم گیری نمایند. 

گفته می شود که شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA در حال بررسی وضعیت اضطراری فورس ماژور در خصوص صادرات نفت خود است زیرا تولید نفت این کشور و میزان نفت موجود در تانکرهای ذخیره ی این محصول در برخی بنادر ونزوئلا  به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی رو به کاهش گذاشته و این کشور هنوز به تعهدات قراردادی خود در رابطه با تحویل ۲۴ میلیون بشکه نفت عمل نکرده است. 

همچنین، باید خاطر نشان گردد که علیرغم اخبار منتشر شده در روزهای گذشته در خصوص تصمیم احتمالی اوپک و همپیمانان آن در رابطه با افزایش تولید نفت خام برای کاهش قیمت این محصول، بیشتر تحلیلگران اقتصادی در حال حاضر بر این اعتقادند که این نهاد تولید نفت را افزایش نخواهد داد زیرا با توجه به سقوط قیمت نقت در سال ۲۰۱۴ میلادی اعضای اوپک نمی خواهند که با تصمیمی جدید خود را در معرض شرایطی مشابه قرار دهند. 

این در حالی است که افزایش تولید نفت خام آمریکا باعث خنثی سازی تاثیر کاهش تولید نفت اوپک بر قیمت این محصول شده است. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته ی گذشته میزان تولید نفت خام آمریکا با ثبت رکوردی جدید به مجموع ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. در مقایسه با اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی میزان تولید نفت آمریکا ۲۸ درصد افزایش داشته که این میزان معادل ۲.۳ درصد رشد در هر ماه بوده است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر آمریکا پس از روسیه (با تولید روزانه ی حدودا ۱۱ میلیون بشکه نفت) دومین صادر کننده ی بزرگ نفت دنیا است اما با توجه به آمارهای منتشر شده می توان گفت که با افزایش بیش از پیش تولید این محصول توسط آمریکا این کشور در آستانه ی تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده ی نفت در دنیا قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی